Beroepingswerk [10]

Mara

Re: Beroepingswerk [10]

Bericht door Mara »

Reformer schreef:
Mara schreef:Maar dit heeft toch weinig zin zo? Moet zo'n man uit zoveel gemeentes "kiezen". Ik weet wel, het moet een gebedszaak zijn, maar van de betreffende gemeentes ook. Als je dan met 20 gemeentes aan 1 man gaat trekken, is toch ondoenlijk zo?
Komen er dan menselijke overwegingen om de hoek kijken, toch?
Een predikant moet weten door God naar een bepaalde gemeente gezonden te worden, maar ook een gemeente moet van de Heere weten wie zij moeten beroepen. (Dit hoorde ik eens van een predikant.)
Dan is het wel bijzonder dat blijkbaar zoveel gemeenten weten (mogelijk) dezelfde persoon te moeten beroepen.
Daarom begrijp ik het eerlijk niet helemaal. Vind het ... hoe zeg ik dat.... opmerkelijk/niet helemaal kloppend?
Zou het niet beter wat minder in de openbaarheid moeten worden gebracht? Dus alleen de beroepbare predikanten zijn bekend (wat logisch is na een bepaalde periode) en gemeente A schrijft dan de brief naar gemeente B. Krijgt gemeente B misschien 2 of 38 brieven, maar kan de dominee meer in rust beslissen. Wordt er geen druk gevoeld, want die zal ongetwijfeld gevoeld worden. Het blijven tenslotte mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Maar dit heeft toch weinig zin zo? Moet zo'n man uit zoveel gemeentes "kiezen". Ik weet wel, het moet een gebedszaak zijn, maar van de betreffende gemeentes ook. Als je dan met 20 gemeentes aan 1 man gaat trekken, is toch ondoenlijk zo?
Nee, kand. Huijser zal waarschijnlijk geen 20 maar rond de 50 beroepen krijgen.

Maar ik snap je punt wel: misschien moeten de GG gaan nadenken over een ledengrens. Bijvoorbeeld: telt een gemeente meer dan 700 leden en doopleden, mag je geen kandidaat beroepen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Maar ik snap je punt wel: misschien moeten de GG gaan nadenken over een ledengrens. Bijvoorbeeld: telt een gemeente meer dan 700 leden en doopleden, mag je geen kandidaat beroepen.
Waarom zou dat niet mogen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Maar ik snap je punt wel: misschien moeten de GG gaan nadenken over een ledengrens. Bijvoorbeeld: telt een gemeente meer dan 700 leden en doopleden, mag je geen kandidaat beroepen.
Misschien leg ik de grens zelfs te hoog.
Maar om de eenvoudige reden dat een beginnend predikant werkelijk kan verzuipen in het werk. Dan is een gemeente van rond de 300-400 leden goed behapbaar, als je althans je pastoraat serieus wilt nemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Maar om de eenvoudige reden dat een beginnend predikant werkelijk kan verzuipen in het werk. Dan is een gemeente van rond de 300-400 leden goed behapbaar, als je althans je pastoraat serieus wilt nemen.
Een grote gemeente lijkt me best heftig. Toch zijn er wel voorbeelden bekend wanneer het toch lukt in een grote gemeente. Hendrik-Ido-Ambacht en Tricht-Geldermalsen zijn positieve voorbeelden. Of 's Gravenpolder, waar de voorlaatste predikant als kandidaat begonnen is en wat ook heel goed ging. Maar 't gaat ook wel eens wat minder. Of dat aan de grootte ligt, weet ik niet.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Nee, kand. Huijser zal waarschijnlijk geen 20 maar rond de 50 beroepen krijgen.

Maar ik snap je punt wel: misschien moeten de GG gaan nadenken over een ledengrens. Bijvoorbeeld: telt een gemeente meer dan 700 leden en doopleden, mag je geen kandidaat beroepen.
Daar kan ik niet zo over oordelen, of elke kandidaat per definitie geen grote gemeente aan zou kunnen. Ik ben zelf niet voor grote gemeentes, vind 700 wel de max eigenlijk. Daarna is het beter om te gaan splitsen. Dat houdt het overzichtelijk en is er meer binding met elkaar denk ik.

Maar ik bedoel eigenlijk ook dat men het van elkaar afkijkt, zoiets? Als je alleen weet wie je kunt beroepen, is de keuze open.
Nu heb je "populaire" namen, die altijd in dat rijtje voorkomen. Beroepen, afgewezen, soms tientallen keren.
Geeft dat ook niet een bepaald stempel op een dominee? O, die wijst alle grote of te kleine gemeentes af bijv?
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het naast een gebedszaak, ook een groot gedeelte menselijke gedachten en overdenkingen zijn.
Ik heb onlangs een boek gelezen van een predikant die een beroep afwees, omdat zijn vrouw er erg op tegen was om zich in een gehucht te begraven. Zij prefereerde de grote stad. Hij wees het af, op verkeerde gronden dus. Maar hij kreeg berouw.
En dan is het maar een roman, verzonnen, maar waarschijnlijk gebeurt dat in het gewone leven toch ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Je bedoelt: vacant is beter? ::please
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Je bedoelt: vacant is beter? ::please
Nee, volgens mij zijn er ook nog tientallen predikanten beroepbaar.
Wormser

Bericht door Wormser »

Cees schreef:En hier volgt de tussenstand:

Beroepen:
Beekbergen Kand. A.T. Huijser te Geldermalsen circa 23 jul.'12
Boskoop Kand. A.T. Huijser te Geldermalsen circa 23 jul.'12
Hilversum Kand. A.T. Huijser te Geldermalsen circa 23 jul. '12
Rotterdam-Alexanderpolder Kand. A.T. Huijser te Geldermalsen circa 23 jul. '12

In het kader van te beroepen:
Tweetal te Tricht-Geldermalsen: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. A. Schot te Nunspeet; Stemmingsdatum: 11 jun'. '12
Tweetal te Opheusden: ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom en kand. A.T. Huijser te Geldermalsen; Stemmingsdatum: 12 jun. '12
Tweetal te Apeldoorn: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. G. Clements te Gouda; Stemmingsdatum: 18 jun. '12
Tweetal te Berkenwoude: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. L. Terlouw te Barendrecht; Stemmingsdatum: 13 jun. '12
Tweetal te Bodegraven: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Emmeloord: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. J.B. Zippro te Grand Rapids (Beckwith) (USA); Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te 's-Gravenpolder: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds G.J.N. Moens te Meliskerke; Stemmingsdatum: 13 jun. '12
Tweetal te Hoofddorp: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Houten: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. A.T. Vergunst te Carterton (Nieuw Zeeland); Stemmingsdatum: 14 jun. '12
Tweetal te Kampen: kand A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. M. Karens te Werkendam; Stemmingsdatum: 14 jun. '12
Tweetal te Kapelle-Biezelinge: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. W. Visscher te Amersfoort; Stemmingsdatum: 13 jun. '12
Tweetal te Leiderdorp: kand A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Lelystad: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Lisse: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. M. Joosse te Hendrik-Ido-Ambacht; Stemmingsdatum: 12 jun. '12
Tweetal te Oostkapelle: ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal en kand A.T. Huijser te Geldermalsen; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Ouddorp: ds. L. Blok te Gorinchem en kand. A.T. Huijser te Geldermalsen; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Puttershoek: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; Stemmingsdatum: 14 jun. '12
Tweetal te Ridderkerk-Slikkerveer: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. G. Clements te Gouda; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Rijssen-West: kand A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. G.J.N. Moens te Meliskerke; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Rotterdam-IJsselmonde: ds. G. Beens te Kootwijkerbroek en kand A.T. Huijser te Geldermalsen; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Rotterdam-Zuidwijk: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. J.B. Zippro te Grand Rapids (Beckwith) (USA); Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Sliedrecht: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. M. Karens te Werkendam; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Tholen: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. C. van Krimpen te Yerseke; Stemmingsdatum: 12 jun. '12
Tweetal te Vlaardingen: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. W. Silfhout te Capelle aan den IJssel-Middelwatering; Stemmingsdatum: 12 jun. '12
Tweetal te Westkapelle: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. J. Schipper te Dirksland; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Woerden: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke; Stemmingsdatum: 11 jun. '12
Tweetal te Zwijndrecht: kand A.T. Huijser te Geldermalsen en ds. G.J.N. Moens te Meliskerke; Stemmingsdatum: 14 jun. '12

Bron: http://www.prekensite.nl/beroepingswerk.php
Meeuwen-Sprang Capelle: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en G.J.N. Moens te Meliskerke; Stemmingsdatum: 13 juni '12
Nijkerk: kand. A.T. Huijser te Geldermalsen en G. van Manen te Elspeet; Stemmingsdatum: 12 juni '12

Bron: kanselafkondiging
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:
Mara schreef:Allemaal dezelfde namen :oO
Hoe krijgen sommige predikanten dan geen "gist in de schoenen"?
Dat de kandaidaat bij alle tweetallen staat is wel gebruikelijk.
Er is nu eenmaal een predikantentekort.

Bij de 'tegenkandidaten' staan juist veel verschillende namen. Voor de 27 tweetallen staan 20 predikanten op tweetal.
Dat is waar. Maar het is wel opvallend dat twee keer vijf gemeenten hetzelfde tweetal hebben.
Het tweetal kand. A.T. Huijser + ds. M. Joosse in: Bodegraven, Lelystad, Lisse, Waarde, Wageningen
Het tweetal kand. A.T. Huijser + ds. G.J.N. Moens: 's-Gravenpolder, Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, Oosterland, Rijssen-West, Zwijndrecht
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
'Niet mogen' is sterk aangezet. Maar ik kan de gedachte wel begrijpen.
Ik vind het opvallend dat niet één grote gemeente er voor kiest om twee dienstdoende predikanten op het tweetal te zetten.
Het lijkt nu wel een automatisme dat de kandidaat beroepen wordt. De vraag kan dan opkomen of het beroepingswerk wel zo geestelijk is.
Dit is natuurlijk ook menselijk gedacht, maar dat soort gedachten spelen weleens.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wat een heerlijke tijd toch voor beroepingswerkliefhebbers. Zelfs de tweetallen worden vergeleken.

Wat ik altijd wel een aardige gedachte vind: best mogelijk dat de kandidaat al weet waar hij naar toe moet. Dan moet dat toch voor hem ook wel bijzonder zijn, die stortvloed aan beroepen?
claus

Bericht door claus »

Beroepen te Waarde: kand. A. T. Huijser (gemeld door een lidmaat van die gemeente)
refo

Bericht door refo »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Ik vind het opvallend dat niet één grote gemeente er voor kiest om twee dienstdoende predikanten op het tweetal te zetten.
Het lijkt nu wel een automatisme dat de kandidaat beroepen wordt. De vraag kan dan opkomen of het beroepingswerk wel zo geestelijk is.
Dit is natuurlijk ook menselijk gedacht, maar dat soort gedachten spelen weleens.
Het wordt gezien als een belediging van het curatorium om de kandidaat niet 'op tweetal' te zetten....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:
Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Het wordt gezien als een belediging van het curatorium om de kandidaat niet 'op tweetal' te zetten....
Is dat serieus waar?
Gesloten