Re: Artikel "Pleiten op de doop"
Geplaatst: 16 jul 2011, 21:03
Ik zou toch wel eens willen weten hoe je direct bewijst dat Christus alleen voor de zonden van een gedeelte van de mensheid gestorven is.
2 Cor. 2:15Gian schreef:Ik zou toch wel eens willen weten hoe je direct bewijst dat Christus alleen voor de zonden van een gedeelte van de mensheid gestorven is.
Er is altijd al een onderscheid gemaakt tussen dat Christus’ dood algenoegzaam was tot verzoening van de zonden van de gehele wereld, maar dat de kracht daarvan beperkt bleef tot de uitverkorenen. Hoe dat zich precies verhoud is ons denk ik niet geopenbaard. Ik plaatste het al eerder , ik denk dat Ds de Knegt het Bijbels verwoord.Gian schreef:Ik zou toch wel eens willen weten hoe je direct bewijst dat Christus alleen voor de zonden van een gedeelte van de mensheid gestorven is.
Wij willen het nog anders zeggen: Jezus Christus heeft Zijn leven gegeven voor allen die door de Vader aan Hem gegeven zijn. Voor de verkorenen des Vaders heeft Hij Zijn bloed gestort. Voor niemand anders, voor hen alleen! Nu sluiten wij niet uit dat er lezers zijn die het niet zo gemakkelijk hebben als zij lezen dat Jezus' bloed allen voor de uitverkorenen is. Zij weten niet of zij wel uitverkoren zijn. Dat dit een grote strijd kan geven, willen wij best geloven. Vooral is de worsteling erg groot als de satan ons voorhoudt dat er voor ons wel geen heil of genade zal zijn. Onze misdaden zijn te groot dan dat de Heere ze ons zou kunnen vergeven. Toch zeggen wij juist tot hen die zo tobben, echt tobben met de verkiezing: U moet eens letten op wat de Heere nog meer in Zijn Woord zegt. Wij denken een ogenblik aan een machtig prediker, Mozes, de man Gods. Wij horen hem zeggen dat wij de verborgen dingen maar voor de Heere onze God moeten laten. Daarin moeten wij niet gaan wroeten om dit tot in de details te willen verstaan. Niet de verborgen dingen - zo zegt Mozes - doch de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen.
Welnu, wat is ons geopenbaard? Ondermeer dat de Heere tot ons zegt: "Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere en leve." Ook horen wij de Heere zeggen: "Doe u mond wijd open en Ik zal hem vervullen." Wij halen als laatste nog een woord van de Zaligmaker aan als Hij zegt: "Ik ben niet gekomen om der mensenzielen te verderven, maar om die te behouden." Wat verborgen is, moeten wij verborgen laten, doch wat ons geopenbaard is daarvan wil de Heere dat wij er ijverig gebruik van zullen maken.
Dit is ook lezenswaardig.Gian schreef:De Bijbel zegt glashelder dat Christus voor alle zonden gestorven is. Ik zou niet weten hoe ik dat tegen zou moeten spreken.
Daarom neig ik wel naar een algemene verzoening.
Ik vind er zojuist een prachtige bijbelstudie over;
http://www.internetbijbelschool.nl/html ... torven.htm
de nadruk ligt hier (tekst is nl uit Jes 65:1,23) op het verschil tussen de joden en ons, heidenen, lijkt me.Bert Mulder schreef:Dan zal ik, en de Schrift, en de 3FvE zeggen dat God zal zaligen, degenen die Hem niet zochten, aanbod of geen aanbod. We worden niet door een aanbod gezaligd, maar door de eenzeidige liefde en genade Gods.Marijke schreef: God heeft er geen welbehagen in wanneer er ook maar 1 mens verloren gaat, maar Hij wil dat ieder mens zich bekeerd en zal leven.
Het moet allemaal geen woordspelletje worden.
Je zou ook kunnen zeggen dat het offer dat Jezus bracht aan het kruis niet genoeg is om tot behoud te komen.
Dan valt gelijk iedereen over me heen en krijg ik denk ik direkt een ban of waarschuwing of weet ik veel.
Als ik dan zeg dat iemand die totaal niks met God te maken wil hebben en Gods aanbod blijft afslaan geen baat heeft bij het offer en dat het offer opzichzelf voor die mens dus niet genoeg is geweest om tot behoud te komen dan snapt iedereen wel ineens wat ik bedoel en zal iedereen dat be-amen.
Boston leerde geen "hypothetische verzoening".Bert Mulder schreef:Ter verheldering, stelde ik nergens dat Boston alverzoening leerde. Ik sprak over 'hypotetische alverzoening', hetwelk amyraldisme is.
Algemene verzoening leert, dat Christus voor allen, de hele wereld gestorven is.
Boston leerde dat Christus voor allen dood is.
Blz. 55.huisman schreef: (Kun je mij de blz nr geven van dit citaat?)
Afgewezen schreef:Blz. 55.huisman schreef: (Kun je mij de blz nr geven van dit citaat?)
Het aanbod wat bedoeld wordt is de boodschap van die eenzijdige liefde en genade Gods!Bert Mulder schreef:We worden niet door een aanbod gezaligd, maar door de eenzeidige liefde en genade Gods
Bert ageert steeds tegen het aanbod, maar als je dan uitlegt welk aanbod je bedoelt, is hij het er toch weer mee eens. Dus dat zal nu ook wel weer zo zijn.GJdeBruijn schreef:Het aanbod wat bedoeld wordt is de boodschap van die eenzijdige liefde en genade Gods!Bert Mulder schreef:We worden niet door een aanbod gezaligd, maar door de eenzeidige liefde en genade Gods
Wie door Gods Geest niet en nooit het aanbod leert aannemen zal nooit in die liefde en genade Gods delen.
Zonder aanbod valt er niets aan te nemen voor de uitverkorenen die als goddelozen worden genodigd tot Christus tot rechtvaardiging.
Dat was net het punt dat ik probeerte te maken door het zo te formulerenAfgewezen schreef:Bert ageert steeds tegen het aanbod, maar als je dan uitlegt welk aanbod je bedoelt, is hij het er toch weer mee eens. Dus dat zal nu ook wel weer zo zijn.GJdeBruijn schreef:Het aanbod wat bedoeld wordt is de boodschap van die eenzijdige liefde en genade Gods!Bert Mulder schreef:We worden niet door een aanbod gezaligd, maar door de eenzeidige liefde en genade Gods
Wie door Gods Geest niet en nooit het aanbod leert aannemen zal nooit in die liefde en genade Gods delen.
Zonder aanbod valt er niets aan te nemen voor de uitverkorenen die als goddelozen worden genodigd tot Christus tot rechtvaardiging.
Wat betreft het citaat: Hier kan ik me goed in vinden. Maar we moeten wel onder ogen zien dat het een ander spreken is over het verbond dan Calvijn en Beza waarin de beloften van het Evangelie, zoals Boston het hier stelt, nog meer samenvielen met de beloften van het genadeverbond zoals alleen de uitverkorenen die toekomen.Afgewezen schreef:Ik ben nu een boek over Boston (van L.J. van Valen) aan het lezen en vond daar een passage in, die ik hier toch wil weergeven. Eigenlijk als afsluiting van de immer weerkerende discussie tussen huisman en mij over het 'pleiten op de doop':Voordat hij [Boston] naar Simprin [waar hij predikant was] kwam, hoorde hij (...) dat Mair [een predikant] leerde, dat 'alle leden van de zichtbare kerk een algemeen recht hebben op Christus en op de voorrechten van het Verbond en dat de doop dit absoluut verzegelt'. Later begreep hij hieruit dat de doop dat recht aan alle leden van de zichtbare kerk verzegelt. Hij ging hierover nadenken, maar kon het niet helemaal met Mair eens worden. Het recht om tot Christus te komen had volgens Boston een nog wijdere betekenis: 'Nu geloof ik dat zondaren van het menselijk geslacht, zonder onderscheid, zowel in als buiten de zichtbare kerk, een zeker recht hebben op Christus en op de voorrechten van het Verbond, zodat zij, bij wijze van een volmacht, hiervan door het geloof bezit mogen nemen.' Dit recht vond hij verankerd in het Woord van God en [het] strekt zich uit tot allen die die Woord horen. De doop beschouwde hij 'als een zegel van het Verbond in bezit', dus voor hen die tot de ware gelovigen worden gerekend. Ondanks dit verschil van opvatting, dat in persoonlijke gesprekken niet werd weggenomen, behield hij een hoge achting voor Mair, die het middel was om hem tot een helder inzicht in de leer van de genade te brengen.