En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Marnix

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.

Bericht door Marnix »

Hoi Marieke,

De makkelijkste manier van quoten is om onder een reactie op het knopje "quote" te klikken. Dan hoef je verder niets te doen, je krijgt een reactieveld waarbij de teksten gequote staan. Je mag maar maximaal 4 quotes in een reactie hebben, als het er meer zijn moet het stuk vanaf de laatste
tot de eerste
weghalen, dan heb je een quote minder.

Je kan ook quoten door voor de tekst die je quote
te zetten en na de quote
Wil je een naam aan de quote koppelen, dan doe je in plaats van
voor de tekst
NAAM schreef:
Probeer maar eens. Je kan me een berichtje sturen waarin je het probeert!

Groetjes,

Marnix
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:Hoi Marieke,

De makkelijkste manier van quoten is om onder een reactie op het knopje "quote" te klikken. Dan hoef je verder niets te doen, je krijgt een reactieveld waarbij de teksten gequote staan. Je mag maar maximaal 4 quotes in een reactie hebben, als het er meer zijn moet het stuk vanaf de laatste
tot de eerste

te zetten en na de quote
voor de tekst
NAAM schreef:

Groetjes,

Marnix
Hoi Marnix,

de makkelijkste manier om een pb te versturen, is op 'pb' te klikken in plaats van op 'nieuw bericht'.

Groetjes,
Jongere
Arjan

Bericht door Arjan »

xD hahaha
nu maar weer on topic :P
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:
Marnix schreef:Hoi Marieke,

tot de eerste

te zetten en na de quote
voor de tekst
NAAM schreef:

Groetjes,

Marnix
Hoi Marnix,

de makkelijkste manier om een pb te versturen, is op 'pb' te klikken in plaats van op 'nieuw bericht'.

Groetjes,
Jongere
Oeps... foutje.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Arjan

Bericht door Arjan »

Arjan schreef:
Jongere schreef:En als Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed.
Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende,
En omdat Hij niet van node had, dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij Zelf wist, wat in den mens was.

(@ Arjan) Het wordt dan tijd om van je eenzijdige visie op het woord 'geloof' af te stappen. Blijkbaar heeft dat niet één betekenis in de Bijbel, hoe graag je dat ook wilt.
ik ben het er er mee eens dat zeggen te geloven en waar geloven 2 is, anders zouden er geen hypocrieten in de kerk zitten.
uiteindelijk gaat de discussie over een woord en dat heeft niet heel veel zin. laat ik dan een andere vraag stellen, wat voor toegevoegde waarde heeft het historische geloof? (bijv. mag je met dat geloof belijdenis doen? zo ja mag je er mee aan de sacramenten deelnemen etc.)

toegevoegde vraag, kan een/ heeft een historisch geloof ook vruchten?!
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Arjan schreef:laat ik dan een andere vraag stellen, wat voor toegevoegde waarde heeft het historische geloof? (bijv. mag je met dat geloof belijdenis doen? zo ja mag je er mee aan de sacramenten deelnemen etc.)
Historisch geloof is wat de zaligheid aangaat van generlei waarde.
Hiermee kan je geen geloofsbelijdenis doen (wat echter wel gedaan wordt in de hedendaagse kerken).
Met als gevolg...
O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... enboom.pdf
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Arjan

Bericht door Arjan »

PvS schreef:
Arjan schreef:laat ik dan een andere vraag stellen, wat voor toegevoegde waarde heeft het historische geloof? (bijv. mag je met dat geloof belijdenis doen? zo ja mag je er mee aan de sacramenten deelnemen etc.)
Historisch geloof is wat de zaligheid aangaat van generlei waarde.
Hiermee kan je geen geloofsbelijdenis doen (wat echter wel gedaan wordt in de hedendaagse kerken).
Met als gevolg...
O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
Klopt, ik ben er inderdaad achter gekomen dat er in kerken dit wel toegelaten wordt, een erg kwalijke zaak!
Die kerk geeft hun daarmee wel toegang tot de doop maar niet tot het avondmaal, terwijl beide hetzelfde doel hebben (namelijk het versterken van het geloof, daarom moeten ook beide gebruikt worden (of niet natuurlijk in geval van tucht of geen belijdenis of andere persoonlijke redenen). Daarnaast zit je met het historische geloof dus niet in het genade verbond, hoe zal dan DL I art 17 opgaan voor je kinderen? Zo worden de sacrament(en) verkeerd bediend en gaat de laatste regel van art 29 (ngb) in vervulling....
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Arjan schreef:Daarnaast zit je met het historische geloof dus niet in het genade verbond, hoe zal dan DL I art 17 opgaan voor je kinderen? Zo worden de sacrament(en) verkeerd bediend en gaat de laatste regel van art 29 (ngb) in vervulling....
Zij die niet geboren zijn uit 'gelovige ouders' behoren niet tot het genadeverbond. De eerste christengemeenten bestonden uit bekeerde Joden en heidenen, die na hun geloof beleden te hebben werden gedoopt met hun huis. Vandaar dat er nu geen volwassen meer gedoopt behoorden te worden. Dan alleen zij die uit het heidendom etc. voortkomen.
Met 'gelovige ouders' worden m.i. bedoeld, diegenen die behoren tot de zichtbare kerk, en middels hun belijdenis 'godzalig' geheten worden, hetzij oprechtelijk en in waarheid, hetzij alleen geveinsd en uiterlijk (om de woorden van Th. van der Groe te gebruiken).
Uit kracht van het genadeverbond zijn de kinderen van godzalige ouders 'apart' gezet.
...zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Of de (beide) sacramenten dan verkeerd gebruikt worden wil ik niet direkt beweren, maar er is wel het één en ander aan de hand.
Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
En dat heeft een oorzaak...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

PvS schreef:Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
Eens, met beiden. Maar de oorzaak zou wel eens een andere kunnen zijn dan jij hier suggereert.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Tiberius schreef:
PvS schreef:Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
Eens, met beiden. Maar de oorzaak zou wel eens een andere kunnen zijn dan jij hier suggereert.
Corrigeer mij maar...
Mara

Bericht door Mara »

Zie topic laatst gekochte boeken, posting van 2.27 uur :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

PvS schreef:O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
Ho even, Bunyan was baptist. Zijn opmerking moet je dan niet in een context willen gebruiken waar een andere visie op de gemeente wordt voorgestaan.
Als je baptistische argumenten als bovengenoemde in een Calvinistische context wilt inbrengen dan creëer je een vernieuwde vorm van donatisme cq labadisme. Dat wezen zowel Bunyan als vd Groe nadrukkelijk van de hand! Je laat genoemde predikers dus buikspreken door ze selectief te citeren en citaten met elkaar te combineren op een wijze die ze zelf nooit zouden gedaan hebben.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

GJdeBruijn schreef:
PvS schreef:O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
Ho even, Bunyan was baptist. Zijn opmerking moet je dan niet in een context willen gebruiken waar een andere visie op de gemeente wordt voorgestaan.
Als je baptistische argumenten als bovengenoemde in een Calvinistische context wilt inbrengen dan creëer je een vernieuwde vorm van donatisme cq labadisme. Dat wezen zowel Bunyan als vd Groe nadrukkelijk van de hand! Je laat genoemde predikers dus buikspreken door ze selectief te citeren en citaten met elkaar te combineren op een wijze die ze zelf nooit zouden gedaan hebben.
Zowel Bunyan als Van der Groe leerden de rechtvaardiging uit of door het geloof.
Vanuit dat oogpunt haalde ik het stuk erbij.
Laat de baptistische visie maar rusten...
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

PvS schreef:
GJdeBruijn schreef:Zowel Bunyan als Van der Groe leerden de rechtvaardiging uit of door het geloof.
Vanuit dat oogpunt haalde ik het stuk erbij.
Dan haal je heel wat theologische zaken door elkaar....

Je had het namelijk over:
Zij die niet geboren zijn uit 'gelovige ouders' behoren niet tot het genadeverbond. De eerste christengemeenten bestonden uit bekeerde Joden en heidenen, die na hun geloof beleden te hebben werden gedoopt met hun huis. Vandaar dat er nu geen volwassen meer gedoopt behoorden te worden. Dan alleen zij die uit het heidendom etc. voortkomen.
Met 'gelovige ouders' worden m.i. bedoeld, diegenen die behoren tot de zichtbare kerk, en middels hun belijdenis 'godzalig' geheten worden, hetzij oprechtelijk en in waarheid, hetzij alleen geveinsd en uiterlijk (om de woorden van Th. van der Groe te gebruiken).
Uit kracht van het genadeverbond zijn de kinderen van godzalige ouders 'apart' gezet.
...zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Of de (beide) sacramenten dan verkeerd gebruikt worden wil ik niet direkt beweren, maar er is wel het één en ander aan de hand.
Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
Jij gooit alles op één hoop en noemt het rechtvaardigmaking. En dan citeer je enkel op dat onderwerp zonder te beseffen dat het over wat anders gaat.
eenvoudige

Bericht door eenvoudige »

GJdeBruijn schreef:
Het lijkt mij niet dat dit bedoeld is in het verband van de doop, maar van de belijdenis des geloofs. Dit heeft niets te maken met de rechtvaardigmaking zoals in je laatste post verwoord.
Plaats reactie