Arjan schreef:Daarnaast zit je met het historische geloof dus niet in het genade verbond, hoe zal dan DL I art 17 opgaan voor je kinderen? Zo worden de sacrament(en) verkeerd bediend en gaat de laatste regel van art 29 (ngb) in vervulling....
Zij die niet geboren zijn uit 'gelovige ouders' behoren niet tot het genadeverbond. De eerste christengemeenten bestonden uit bekeerde Joden en heidenen, die na hun geloof beleden te hebben werden gedoopt met hun huis. Vandaar dat er nu geen volwassen meer gedoopt behoorden te worden. Dan alleen zij die uit het heidendom etc. voortkomen.
Met 'gelovige ouders' worden m.i. bedoeld, diegenen die behoren tot de zichtbare kerk, en middels hun belijdenis 'godzalig' geheten worden, hetzij oprechtelijk en in waarheid, hetzij alleen geveinsd en uiterlijk (om de woorden van Th. van der Groe te gebruiken).
Uit kracht van het genadeverbond zijn de kinderen van godzalige ouders 'apart' gezet.
...zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Of de (beide) sacramenten dan verkeerd gebruikt worden wil ik niet direkt beweren, maar er is wel het één en ander aan de hand.
Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
En dat heeft een oorzaak...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...