Gereformeerde Gemeenten

liz boer

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:@DIA heeft wel gelijk. En zeker in de post waar jij nu op reageert, @Nasrani. Vroeger had men het niet eens bedacht om commentaar te leveren op kerkenraadsleden. Maar nu, als de kerkenraad bepaalde dingen zegt, al is het maar een standpunt over een lange broek vrouwen, dan is dat al de aanleiding om het kerkverband te verlaten, of je nu uiterst links kerkt (daar is er dan wellicht een andere reden) of uiterst rechts, het gebeurt in de volledige breedte van de Gereformeerde Gemeenten.
Het gaat niet om commentaar geven op kerkenraadsleden. Het gaat erom dat er kerkenraadsleden zijn en kerkenraden die willen heersen over hun gemeenteleden. Die gaan bepalen of ze wel of niet naar een avond mogen waar de bijbel besproken wordt..... Of dat kleine kinderen wel of geen legging aan mogen... En inderdaad die zich bemoeien met het uiterlijk van een vrouw als het gaat om een broek.
Krijgen we dan de volgende situatie?
- kerkenraadslid zegt iets over legging --> die draag ik niet --> 'denk erom, geen commentaar op ambtsdrager geven, ze zijn onze eer waardig!'
of
- kerkenraadslid zegt iets over legging --> die draag ik ook --> 'kerkenraadslid heerst over gemeentelid, waar bemoeit hij zich mee?'
Als het kerkenraadslid daar commentaar op geeft, heeft hij in ieder geval ds. Van Aalst aan zijn zijde, die er een zeer behartigenswaardig artikel over schreef, nu al weer een tiental jaren geleden. Daar zou hij naar kunnen verwijzen. Maar het feit dat die opmerking van de ouderling voor sommigen al genoeg schijnt te zijn om het kerkverband te verlaten, dát steekt mij. Dát vind ik zorgelijk.
Even een vraag valt een legging onder leer en leven?
Zelf heb ik daar een ander idee bij, Rom 14 : 5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Jacobus 1 gaat toch meer over het Woord horen en doen
19 Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn;
20 Want de toorn des mans werkt Gods gerechtigheid niet.
21 Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zalig maken.
22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.
23 Want zo iemand een hoorder is des Woords en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten hoedanig hij was.
25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.
26 Indien iemand onder u dunkt dat hij godsdienstig is, en zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.
27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het was een willekeurig voorbeeld van mij.
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Het was een willekeurig voorbeeld van mij.
Prima, maar wat is toezien op iemands leer en leven en wat is bemoeizucht en machtsoefening.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

liz boer schreef:
Prima, maar wat is toezien op iemands leer en leven en wat is bemoeizucht en machtsoefening.
Dat is het punt dat ik wilde maken: het gaat er toch hopelijk niet op uit komen dat we het 'toezien op leer en leven' noemen zolang het maar in ons straatje past, en 'bemoeizucht' zodra het ons te dichtbij komt.
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:
Dat is het punt dat ik wilde maken: het gaat er toch hopelijk niet op uit komen dat we het 'toezien op leer en leven' noemen zolang het maar in ons straatje past, en 'bemoeizucht' zodra het ons te dichtbij komt.
Ja juist ik snap het
Thea

Bericht door Thea »

Toch moet je het gezag van ambtsdrager niet te veel relativeren. Zie het formulier van bevestiging van ouderlingen en diakenen. Ze worden volgens het formulier 'in een aanzienlijk ambt van regering over anderen gesteld'. Ook moeten ze toezien op leer en leven van gemeenteleden en deze vermanen als ze zich niet goed gedragen. Ze hebben zeker een gezagsambt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. En dát is nou het punt dat hier gemist wordt...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Inderdaad. En dát is nou het punt dat hier gemist wordt...
Geef eens een voorbeeld, Jantje !!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

De vraag is of dat ook gaat over zaken die cultureel bepaald zijn, zoals leggings.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Je hoeft geen uitroeptekens te gebruiken hoor. Dat staat zo dwingend.

En @Ambtenaar, nee daar gaat het nog niet eens zozeer om. Maar de visie van met name @refo vind ik zeer stuitend. Het doet zijn forumnaam in ieder geval geen eer aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: En @Ambtenaar, nee daar gaat het nog niet eens zozeer om. Maar de visie van met name @refo vind ik zeer stuitend. Het doet zijn forumnaam in ieder geval geen eer aan.
Het zou kunnen dat @refo spreekt op basis van ervaring, en dat hij daarom enig cynisme vertoont.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: En @Ambtenaar, nee daar gaat het nog niet eens zozeer om. Maar de visie van met name @refo vind ik zeer stuitend. Het doet zijn forumnaam in ieder geval geen eer aan.
Het zou kunnen dat @refo spreekt op basis van ervaring, en dat hij daarom enig cynisme vertoont.
Dat is helemaal erg... Misschien zou hij dan wat meer voor de ouderlingen moeten bidden, in plaats van zo cynisch te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Je hoeft geen uitroeptekens te gebruiken hoor. Dat staat zo dwingend.
Tja, als je niets kan vinden ga je zeuren over uitroeptekens.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Dat is helemaal erg... Misschien zou hij dan wat meer voor de ouderlingen moeten bidden, in plaats van zo cynisch te doen.
Ik deed maar een suggestie.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Dat is helemaal erg... Misschien zou hij dan wat meer voor de ouderlingen moeten bidden, in plaats van zo cynisch te doen.
Ik deed maar een suggestie.
Misschien is het inderdaad beter om af te wachten wat @refo zelf te zeggen heeft. Want ik ben wel benieuwd naar zijn visie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie