Oliebollen worden tegenwoordig bijna het hele jaar door aangeboden. Of door verenigingen die exra geld nodig hebben. Of op een braderie, daar staat ook vaak een oliebollen kraam. De traditie met oud- en nieuw oliebollen eten, zoals vroeger, toen er bijna overal moeders of vaders bezig waren om oliebollen en appelflappente bakken is sterk verminderd, lijkt mij. Maar een sparreboom in de kamer om de zoveel weken zie ik niet zo gauw gebeuren. Een kerstboom met kerst tot aan driekoningen blijft in dit geval toch een traditie.MarthaMartha schreef:oh oh ... en mogen we nu geen oliebollen meer met oudjaar?Zita schreef: ik heet geen Gijs, maar Wikipedia vermeldt het volgende over de oliebollen:
Er doen diverse theorieën de ronde over de oorsprong. De aardigste is de verwijzing naar Germaanse stammen in het gebied dat later Nederland zou gaan heten. Zij zouden ten tijde van het Joelfeest, de periode tussen 26 december en 6 januari dergelijke gebakken waren genuttigd hebben. Volgens de Germanen zouden de godin Perchta en andere slechte geesten 's avonds ronddwalen. Om deze geesten tevreden te stellen werd voedsel geofferd, waarvan het meeste in gefrituurd deeg zat. Door het vet in de oliebollen zou het zwaard van Perchta van het lichaam glijden, waardoor diegenen die oliebollen gegeten hadden niet opengereten zouden worden. Waarschijnlijker is dat de oorsprong aan het einde van de Middeleeuwen ligt. Kerstmis was destijds het einde van de vastenperiode die op 11 november begonnen was: reden om te vieren dus. Oliekoeken, gemaakt van houdbare grondstoffen (al het verse voedsel was immers al op) waren een voedzame traktatie. De derde optie - waarschijnlijk in combinatie met de tweede, is dat de oliebol uit Portugal komt. Het vermoeden bestaat dat de Portugese Joden tijdens de Spaanse Inquisitie naar Nederland vluchtten hun recepten meenamen. In Portugal at men destijds al iets wat op oliebollen lijkt: oliekoeken met (gedroogde) zuidvruchten. De olie zou verwijzen naar de olie uit de eeuwig brandende lamp in de tempel van Jeruzalem. Veel Joodse gerechten hebben een verwijzing naar het geloof.
is toch eigenlijk net zoiets als de kerstboom met kerst.....
Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [6]
Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [6]
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
De afgelopen 8 dagen waren er in onze gemeente 8 kerkdiensten, Wat een Evangeliebediening mochten wij horen, dankbaarheid aan de God die spreekt!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
8? bij ons 7...huisman schreef:De afgelopen 8 dagen waren er in onze gemeente 8 kerkdiensten, Wat een Evangeliebediening mochten wij horen, dankbaarheid aan de God die spreekt!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vanaf 23 december waren er bij ons:huisman schreef:De afgelopen 8 dagen waren er in onze gemeente 8 kerkdiensten, Wat een Evangeliebediening mochten wij horen, dankbaarheid aan de God die spreekt!
1x Kinderkerstfeest
6x mocht onze dominee voorgaan
1x Oudejaarsconcert
4x leesdienst
Dus 12x was er wat te doen...!
hmm bij ons vanaf 24 december t/m gisteren 4 diensten.
Een geurkaars voor in de gang, er is hier een rotje (die was afgestoken) door de brievenbus gegooit wat een vieze stank, de hele woonkamer stinkt. Blegghhh..
Een geurkaars voor in de gang, er is hier een rotje (die was afgestoken) door de brievenbus gegooit wat een vieze stank, de hele woonkamer stinkt. Blegghhh..

Dat verschil zit hem denk ik in de eerste kerstdag toen hadden wij gewoon 2 diensten (met aansluitend nog kinderkerstfeest). Veel kerken hadden één dienst en 's middags kinderkerstfeest. Het gaat niet om de kwantiteit maar of het diensten waren waarin God tot Zijn eer mocht komen.Orchidee schreef:8? bij ons 7...huisman schreef:De afgelopen 8 dagen waren er in onze gemeente 8 kerkdiensten, Wat een Evangeliebediening mochten wij horen, dankbaarheid aan de God die spreekt!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Precies, geen kwantiteit maar kwaliteit.huisman schreef:Dat verschil zit hem denk ik in de eerste kerstdag toen hadden wij gewoon 2 diensten (met aansluitend nog kinderkerstfeest). Veel kerken hadden één dienst en 's middags kinderkerstfeest. Het gaat niet om de kwantiteit maar of het diensten waren waarin God tot Zijn eer mocht komen.Orchidee schreef:8? bij ons 7...huisman schreef:De afgelopen 8 dagen waren er in onze gemeente 8 kerkdiensten, Wat een Evangeliebediening mochten wij horen, dankbaarheid aan de God die spreekt!
Dat mocht onze gemeente ook ervaren.
Maar ook de schuld dat God niet aan Zijn volkomen Eer is gekomen.
Ik hoop dat de gemeente dit ook heeft ervaren.
Het was iig niet aan de prediking te wijten.
Dat zijn 9 dagen 25 26 27 28 29 30 31 dec en 1 2 januari.huisman schreef:Dat verschil zit hem denk ik in de eerste kerstdag toen hadden wij gewoon 2 diensten (met aansluitend nog kinderkerstfeest). Veel kerken hadden één dienst en 's middags kinderkerstfeest. Het gaat niet om de kwantiteit maar of het diensten waren waarin God tot Zijn eer mocht komen.Orchidee schreef:8? bij ons 7...huisman schreef:De afgelopen 8 dagen waren er in onze gemeente 8 kerkdiensten, Wat een Evangeliebediening mochten wij horen, dankbaarheid aan de God die spreekt!
Wie biedt meer? Hier 24e 1 dienst, 25e 1 dienst, 26e 2 diensten maar in Arnhem 1, 31e 1 dienst en 2 januari 2 diensten (waarvan ik er 1 miste door een nieuwjaarsbug in de wekker. Maar ondnks die 5 diensten rijk gezegend en God mogen eren (daar gaat het toch ook om).
Niet het vele is goed maar het goede is veel.
Een nachtje van 2 uur
Desalniettemin, onze honnepon is een snoesje en we genieten

Desalniettemin, onze honnepon is een snoesje en we genieten

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ah, hebben mijn knuffels niet geholpen? 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:ah, hebben mijn knuffels niet geholpen?

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- JolandaOudshoorn
Gisteren: het boodschappenpakket van de Em-Te (supermarkt)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
spijkerrok(je)
blouse
trui
t shirt
En een lege wasmand....
blouse
trui
t shirt
En een lege wasmand....

Inderdaad. Vooral met kinderen denk je wel eens: een beetje minder mag ook wel.Marnix schreef:Wie biedt meer? Hier 24e 1 dienst, 25e 1 dienst, 26e 2 diensten maar in Arnhem 1, 31e 1 dienst en 2 januari 2 diensten (waarvan ik er 1 miste door een nieuwjaarsbug in de wekker. Maar ondnks die 5 diensten rijk gezegend en God mogen eren (daar gaat het toch ook om).