Gereformeerde Gemeenten

gallio

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

liz boer schreef:
Roeline schreef:
Herman schreef:Volgens mij staat duidelijk in de Schrift dat er geen nieuwelingen tot een ambt mogen worden toegelaten. Dat sluit allerlei categorieën als zuigelingen en gekrookte rieten uit, zeker in de betekenissen die het onder ons heeft.

Handelingen 1 geeft daarbovenop heel duidelijk weer dat je kennis moet hebben (ingang en uitgang) van de persoon en het werk van Christus tot aan de opstanding toe. Wanneer je bevindelijk de schrift leest, bestaat het niet dat je in het licht van dit criterium kleinmoedigen ambtsdrager maakt.
Ik geloof niet dat ik het daarmee eens ben. Lees de gang van de discipelen en hun grote onkunde en ongeloof. Ze werden niet pas discipelen na de opstanding. Ze hadden toen wél meer zicht op de gang van Christus.
Nee dat klopt, Discipel is leerling, voor de opstanding, na de uitstorting van de Heilige Geest apostel is gezondene.
Toch waren diezelfde mannen daarvoor ook al uitgezonden. Zie Mattheus 10:5.
Tom

Bericht door Tom »

Waarom preekt ds. P. Heijkamp zeer onregelmatig in Emmeloord? Zie ook dat er andere predikanten ingeroosterd zijn.... Hopelijk toch geen moeilijkheden?
Silo

Bericht door Silo »

Zeer zeker niet! Ze zijn daar heel blij met de predikant. Periode van rust.
liz boer

Bericht door liz boer »

gallio schreef:
liz boer schreef:
Roeline schreef:
Herman schreef:Volgens mij staat duidelijk in de Schrift dat er geen nieuwelingen tot een ambt mogen worden toegelaten. Dat sluit allerlei categorieën als zuigelingen en gekrookte rieten uit, zeker in de betekenissen die het onder ons heeft.

Handelingen 1 geeft daarbovenop heel duidelijk weer dat je kennis moet hebben (ingang en uitgang) van de persoon en het werk van Christus tot aan de opstanding toe. Wanneer je bevindelijk de schrift leest, bestaat het niet dat je in het licht van dit criterium kleinmoedigen ambtsdrager maakt.
Ik geloof niet dat ik het daarmee eens ben. Lees de gang van de discipelen en hun grote onkunde en ongeloof. Ze werden niet pas discipelen na de opstanding. Ze hadden toen wél meer zicht op de gang van Christus.
Nee dat klopt, Discipel is leerling, voor de opstanding, na de uitstorting van de Heilige Geest apostel is gezondene.
Toch waren diezelfde mannen daarvoor ook al uitgezonden. Zie Mattheus 10:5.
Dat klopt ook, maar toch blijven ze leerlingen, het gebeurd 1 keer, misschien een soort stage?, bij de maanzieke knaap even daarna, gaat het mis, het bleven dar leerlingen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
gallio

Bericht door gallio »

liz boer schreef: Dat klopt ook, maar toch blijven ze leerlingen, het gebeurd 1 keer, misschien een soort stage?, bij de maanzieke knaap even daarna, gaat het mis, het bleven dar leerlingen.
Zeker. Maar leerling bleven ze ook hun hele leven lang.
liz boer

Bericht door liz boer »

gallio schreef:
liz boer schreef: Dat klopt ook, maar toch blijven ze leerlingen, het gebeurd 1 keer, misschien een soort stage?, bij de maanzieke knaap even daarna, gaat het mis, het bleven dar leerlingen.
Zeker. Maar leerling bleven ze ook hun hele leven lang.
Dit is een cliché, het werden apostelen door de Geest gezalfd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Terri

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Terri schreef:Een 'ervaren' ouderling kan onderwijzen, zowel een zuigeling, jongeling, als vaders. Hij heeft diverse fasen doorleeft en zal als hij begiftigd is met enig empathisch vermogen en geleid wordt door de Heilige Geest van rijke geestelijke betekenis zijn voor een ieder. En juist deze kenmerken zich vaak als zeer nederig......
Dat laatste is helaas niet mijn algemene ervaring Terri.
Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt, of ik heb het niet duidelijk omschreven.
Maar een 'ervaren' ouderling hoeft geen oude man te zijn, denk maar aan de jonge mannen van lang geleden, hoe rijk waren ze met genade en ervaring begiftigd, ondanks hun jonge jaren.
En als mensen niet mild en nederig zijn, denk ik, dat ze niet door de Heilig Geest geleid worden, maar 'vleselijk' zijn.
En dan richten ze veel kwaad aan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Zeeuw schreef:
Terri schreef:Een 'ervaren' ouderling kan onderwijzen, zowel een zuigeling, jongeling, als vaders. Hij heeft diverse fasen doorleeft en zal als hij begiftigd is met enig empathisch vermogen en geleid wordt door de Heilige Geest van rijke geestelijke betekenis zijn voor een ieder. En juist deze kenmerken zich vaak als zeer nederig......
Dat laatste is helaas niet mijn algemene ervaring Terri.
Ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt, of ik heb het niet duidelijk omschreven.
Maar een 'ervaren' ouderling hoeft geen oude man te zijn, denk maar aan de jonge mannen van lang geleden, hoe rijk waren ze met genade en ervaring begiftigd, ondanks hun jonge jaren.
En als mensen niet mild en nederig zijn, denk ik, dat ze niet door de Heilig Geest geleid worden, maar 'vleselijk' zijn.
En dan richten ze veel kwaad aan.
Dan ben ik het helemaal met je eens!
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Er zitten bij ons alleen volwassen mensen in de kerkenraad. Mensen waar je de ene keer veel aan heb, die ik een andere keer niet kan uitstaan. Maar de momenten dat ik zie dat dat ook voor mij geldt, lukken de gesprekken meestal het beste.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Weten jullie wat ik tot nu toe gemist heb? Dat het bevestigingsformulier zegt dat we rekening moeten houden met hun zwakheden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:Weten jullie wat ik tot nu toe gemist heb? Dat het bevestigingsformulier zegt dat we rekening moeten houden met hun zwakheden.
Klopt, maar dat formulier gaat er vanuit dat het uiteindelijk toch maar voor een paar jaar is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Waar lees jij dat in het bevestigingsformulier?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Jantje schreef:Weten jullie wat ik tot nu toe gemist heb? Dat het bevestigingsformulier zegt dat we rekening moeten houden met hun zwakheden.
Klopt, maar dat formulier gaat er vanuit dat het uiteindelijk toch maar voor een paar jaar is.
Wat is je punt?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mijn punt is dat het rekening houden met hun zwakheden hier helemaal niet gebeurt. Het is een on-Bijbels veroordelen, wat hier gaande is. En ik heb een gruwelijke hekel aan de toon van deze discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Mijn punt is dat het rekening houden met hun zwakheden hier helemaal niet gebeurt. Het is een on-Bijbels veroordelen, wat hier gaande is. En ik heb een gruwelijke hekel aan de toon van deze discussie.
Mijn vraag was niet aan jou Jan.
Plaats reactie