Erdee

Adagio

Re: Erdee

Bericht door Adagio »

Over het aloude thema assimilatie en persistentie bij de emancipatie van het reformatorisch-bevindelijk gezindte is vandaag weer een artikel in RD-magazine geplaatst. Goed leesbaar artikel. Maar het lijkt net of men met ogenschijnlijk gemak voor een compleet volksdeel een onderscheid kan aanwijzen tussen opgeefbare en niet-opgeefbare zaken. De zondagsrust wordt genoemd als onopgeefbaar. De huidige invulling van de zondag door mijzelf en anderen, hindert mij nogal eens. Met zo'n artikel is dan het lek bepaald niet boven water.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik vind het eigenlijk best een mooi artikel waarin ook concrete zaken benoemd worden.

Als zaken die zouden mogen veranderen worden Bijbelvertaling, psalmberijming, isoritmisch zingen, zangbegeleiding door ‘n orgel en ambtskleding genoemd.

Als onopgeefbaar de zondagsrust, schriftgezag, persoonlijk en huiselijk gebed, schriftlezing, zang en Bijbelstudie.

Zondagsrust is natuurlijk op verschillende manieren in te vullen. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat specifieke invulling naast de eredienst juist opengelaten wordt.

En er zijn vast meer zaken die benoemd hadden kunnen worden. Maar ze moeten een volgende keer weer een krant zien te vullen..!

😉
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
ZWP

Bericht door ZWP »

Groot Blankenstein schreef: 05 okt 2024, 14:21 Ik vind het eigenlijk best een mooi artikel waarin ook concrete zaken benoemd worden.

Als zaken die zouden mogen veranderen worden Bijbelvertaling, psalmberijming, isoritmisch zingen, zangbegeleiding door ‘n orgel en ambtskleding genoemd.

Als onopgeefbaar de zondagsrust, schriftgezag, persoonlijk en huiselijk gebed, schriftlezing, zang en Bijbelstudie.

Zondagsrust is natuurlijk op verschillende manieren in te vullen. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat specifieke invulling naast de eredienst juist opengelaten wordt.

En er zijn vast meer zaken die benoemd hadden kunnen worden. Maar ze moeten een volgende keer weer een krant zien te vullen..!

😉
Ik vond het ook een mooi en eerlijk artikel eerlijk gezegd! Ook qua generaties vergelijkbaar (precies één generatie verschil met de auteur).
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Adagio schreef: 05 okt 2024, 12:43 Over het aloude thema assimilatie en persistentie bij de emancipatie van het reformatorisch-bevindelijk gezindte is vandaag weer een artikel in RD-magazine geplaatst. Goed leesbaar artikel. Maar het lijkt net of men met ogenschijnlijk gemak voor een compleet volksdeel een onderscheid kan aanwijzen tussen opgeefbare en niet-opgeefbare zaken. De zondagsrust wordt genoemd als onopgeefbaar. De huidige invulling van de zondag door mijzelf en anderen, hindert mij nogal eens. Met zo'n artikel is dan het lek bepaald niet boven water.
De grote karakteristiek van onze gezindte is helemaal geen verandering. Ik ben 42 jaar en heb nog nergens een verandering meegemaakt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 07 okt 2024, 08:30De grote karakteristiek van onze gezindte is helemaal geen verandering. Ik ben 42 jaar en heb nog nergens een verandering meegemaakt.
Dat is een interessante gedachte. Ik denk dat je gelijk hebt. Er zijn wat kleine dingetjes die veranderen (mode is nu anders dan 40 jaar geleden bijv.) Maar een kerkdienst in mijn jeugd is precies gelijk aan een kerkdienst gisteren in mijn gemeente. Daar zit echt weinig verschil in. Mijn zondagsinvulling is ook ongeveer gelijk aan hoe ik het 40 jaar geleden invulde.
Het verschil zit hem dus niet in veranderingsgezindheid van binnenuit maar van buitenaf. We moeten wat met het vrouwenstandpunt, we moeten wat met de genderdiscussie, we moeten wat met verstaanbaarheid omdat alles snel en simpel moet tegenwoordig. Dus het artikel is een reactie op wat van buitenaf tot ons komt.

Is het niet het beste om alles bij het oude te houden en daar energie in steken? Dus gedegen onderwijs in de Statenvertaling etc. omdat het oude beproefd is gebleken?

Tja, en argumenten als: we lezen de klassieke vertaling van 1637 niet meer, het orgel is volgens Luther een duivelse sirene en een djembé kan ook heel stichtelijk zijn overtuigen me niet echt. Maar goed. Als je niet oppast wordt je bij het terughoudend zijn in veranderingen een bepaalde stoornis verweten, of je bent gewoon hopeloos ouderwets. Postmodern meebewegen met je tijd en vooral het vieze woord traditie niet gebruiken is hip.

Maar goed, de gewoonten in onze gereformeerde gezindte zijn nog niet zo heel oud, 120 jaar ofzo. Hoe was het daarvoor? Bij de ledeboerianen en kruisgezinden? Of daarvoor, en de oude Vaderlandse kerk? Of daarvoor? In de tijd van de Nadere Reformatie?
DDD

Bericht door DDD »

Als er geen dingen veranderen, dan gaat het juist mis. Zo hoorde ik gisteren een dominee zeggen: "Is Christus u al begeerlijk geworden?" Toen dacht ik: zou hij dat nou over de keuze van een nieuwe auto of huis ook zeggen of kan het dan wel normaal?

Naarmate er minder verandert, vergroot de kloof tot het normale leven. En voor dingen waarin Gods Woord rechtstreeks een andere weg wijst dan onze cultuur, zou dat niet erg zijn, maar er zijn dan nog een heleboel dingen over.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Het zogenoemde Dordt-beraad, waarin werd gesproken over publicaties van dr. G.A. van den Brink, is gestopt omdat de gezondheidssituatie van dr. Van den Brink het niet toe laat om dit beraad te vervolgen en tot conclusies te komen.

https://www.rd.nl/artikel/1080379-dordt ... -den-brink
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Groot Blankenstein schreef: 09 okt 2024, 19:15 Het zogenoemde Dordt-beraad, waarin werd gesproken over publicaties van dr. G.A. van den Brink, is gestopt omdat de gezondheidssituatie van dr. Van den Brink het niet toe laat om dit beraad te vervolgen en tot conclusies te komen.

Kon het niet uitgesteld worden dan? Of is hij ernstig ziek?
Een beetje teleurstellend dat er nu geen 'terugkoppeling' komt.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Geen idee..misschien zijn er hier anderen die er meer van weten. Ik weet ook alleen wat op de site van het RD staat.

Het is idd teleurstellend en sowieso naar voor hem.
‭‭
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Simon0612 schreef: 09 okt 2024, 20:20
Groot Blankenstein schreef: 09 okt 2024, 19:15 Het zogenoemde Dordt-beraad, waarin werd gesproken over publicaties van dr. G.A. van den Brink, is gestopt omdat de gezondheidssituatie van dr. Van den Brink het niet toe laat om dit beraad te vervolgen en tot conclusies te komen.

Zou er een terugkoppeling komen dan? Volgens mij was het bedoeld als praatgroepje, niet als een verlengd middel voor een nieuw RD-artikel.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Toen ze er mee begonnen werd er gezegt dat het nog te vroeg was om inhoudelijk iets over het eerste (goede!) gesprek te vermelden. Dat wekte wel de indruk dat er later wel iets over naar buiten gebracht zou worden. https://www.rd.nl/artikel/1055121-predi ... leerregels
‭‭
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef: 10 okt 2024, 10:19
Simon0612 schreef: 09 okt 2024, 20:20

Zou er een terugkoppeling komen dan? Volgens mij was het bedoeld als praatgroepje, niet als een verlengd middel voor een nieuw RD-artikel.
Mag ik wel hopen. Zou toch verbazingwekkend zijn dat het RD een artikel in de krant besteed aan een vergadering die gepland is rondom dit onderwerp en er dan geen terugkoppeling komt, terwijl de initiatiefnemers dit zelf notabene kenbaar gemaakt hebben? Dan kan ik ook mijn vergaderagenda wel naar het RD gaan sturen, kunnen ze daar ook een artikel over schrijven.
DDD

Bericht door DDD »

Het enkele feit dat de betrokkenen met elkaar in gesprek gingen, lijkt me al nieuwswaardig.
DDD

Bericht door DDD »

Een mooi interview met Theo van der Kooij in het RD.

https://www.rd.nl/artikel/1080684-theo- ... met-elkaar
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 12 okt 2024, 10:07 Een mooi interview met Theo van der Kooij in het RD.

https://www.rd.nl/artikel/1080684-theo- ... met-elkaar
Er staat een foto van hem in 'Ik zal gedenken', het boek dat is uitgegeven n.a.v. het 75-jarige bestaan van de GG.
Plaats reactie