Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ken een gemeente waar geen van de kerkenraadsleden aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Mogelijk zitten er wel kerkenraadsleden tussen die iets kennen van het leven der genade. Toch is het niet goed, maar zou je zo'n gemeente dan op moeten heffen? Het ledenaantal geeft daar geen aanleiding toe.
Ik vind het een lastig punt.
Ik vind het een lastig punt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
In de GG, ja?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Inderdaad lastig punt.windorgel schreef:Ik ken een gemeente waar geen van de kerkenraadsleden aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Mogelijk zitten er wel kerkenraadsleden tussen die iets kennen van het leven der genade. Toch is het niet goed, maar zou je zo'n gemeente dan op moeten heffen? Het ledenaantal geeft daar geen aanleiding toe.
Ik vind het een lastig punt.
Je kunt het nog breder trekken. Stel er is zo'n situatie: Een van God gekende vrouw als ambtsdrager of een onbekeerde man.
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als je alleen maar te maken hebt met mensen die 'kleinen zijn in de genade', dan is er een kans (dat zie je ter rechterzijde nu soms ook al gebeuren), dat een verzekerde in de genade, 'argwanend' wordt bekeken. Als er een van verre staande om raad vraagt aan de kerkenraad die alleen maar uit 'eikenbomen der gerechtigheid' bestaan, dan is het zo dat zo één te vaak en te veel de opmerking krijgt 'dat het nog maar eens overwinterd moet worden'. Ik bedoel dit niet kritisch, maar ik signaleer dat wel. Daarom is het goed om in de volledige kerkenraad mensen te hebben uit alle standen van het genadeleven. Begrijp je wat ik bedoel?Bezorgd schreef:En toch, het klinkt mooi. Maar dan wel wat vragen.
Waarom zou het positief zijn dat die verschillenden 'standen' in een kerkenraad zitten?
In het pastoraat wordt een gemeente verdeeld in wijken en de daaraan gekoppelde wijkouderlingen, er wordt dan geen onderscheid gemaakt in de verschillende standen van de broeders en de bezoeken die ze doen.
En hoe zien jullie dan de rol van de predikant? Zeker hij heeft geestelijk leiding te geven, en kent ook maar een bepaalde 'stand' waarin hij leeft.
Of zie ik iets over het hoofd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Geen van beiden. Al telt de gemeente dan 1000 (doop)leden, dan moet het mijns inziens tóch een afdeling worden, simpelweg omdat er niet meer in de ambten kan worden voorzien.Bezorgd schreef:Inderdaad lastig punt.windorgel schreef:Ik ken een gemeente waar geen van de kerkenraadsleden aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Mogelijk zitten er wel kerkenraadsleden tussen die iets kennen van het leven der genade. Toch is het niet goed, maar zou je zo'n gemeente dan op moeten heffen? Het ledenaantal geeft daar geen aanleiding toe.
Ik vind het een lastig punt.
Je kunt het nog breder trekken. Stel er is zo'n situatie: Een van God gekende vrouw als ambtsdrager of een onbekeerde man.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 jan 2019, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoe is dat mogelijk?windorgel schreef:Ik ken een gemeente waar geen van de kerkenraadsleden aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Mogelijk zitten er wel kerkenraadsleden tussen die iets kennen van het leven der genade. Toch is het niet goed, maar zou je zo'n gemeente dan op moeten heffen? Het ledenaantal geeft daar geen aanleiding toe.
Ik vind het een lastig punt.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Berichten: 8625
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Die ambtsdragers behoren dan gewoon goed de Bijbel te bestuderen.windorgel schreef:Ik ken een gemeente waar geen van de kerkenraadsleden aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Mogelijk zitten er wel kerkenraadsleden tussen die iets kennen van het leven der genade. Toch is het niet goed, maar zou je zo'n gemeente dan op moeten heffen? Het ledenaantal geeft daar geen aanleiding toe.
Ik vind het een lastig punt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Eens, het moet niet de norm en hét ultieme voorbeeld zijn om alleen maar missend en niet-verzekerd te zijn. Dat geeft niet het juiste signaal af. Tegelijk: wanneer er mensen in hun eerste liefde zitten terwijl ze ook álles missen in hun eigen beleving, kan daar soms zoveel geur vanuit gaan, terwijl er meer doorgeleide mensen kunnen zijn die tot koude, bezadigde, dodige rust zijn gekomen op al hun belevenissen.Jantje schreef:Als je alleen maar te maken hebt met mensen die 'kleinen zijn in de genade', dan is er een kans (dat zie je ter rechterzijde nu soms ook al gebeuren), dat een verzekerde in de genade, 'argwanend' wordt bekeken. Als er een van verre staande om raad vraagt aan de kerkenraad die alleen maar uit 'eikenbomen der gerechtigheid' bestaan, dan is het zo dat zo één te vaak en te veel de opmerking krijgt 'dat het nog maar eens overwinterd moet worden'. Ik bedoel dit niet kritisch, maar ik signaleer dat wel. Daarom is het goed om in de volledige kerkenraad mensen te hebben uit alle standen van het genadeleven. Begrijp je wat ik bedoel?Bezorgd schreef:En toch, het klinkt mooi. Maar dan wel wat vragen.
Waarom zou het positief zijn dat die verschillenden 'standen' in een kerkenraad zitten?
In het pastoraat wordt een gemeente verdeeld in wijken en de daaraan gekoppelde wijkouderlingen, er wordt dan geen onderscheid gemaakt in de verschillende standen van de broeders en de bezoeken die ze doen.
En hoe zien jullie dan de rol van de predikant? Zeker hij heeft geestelijk leiding te geven, en kent ook maar een bepaalde 'stand' waarin hij leeft.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ergens zegt (dacht ik) Spurgeon: "Waarom heeft de Heere mensen in Zijn dienst en geen engelen? Hierom: omdat zondige mensen weten achter welke bosjes de schapen zich zoal kunnen verschuilen. Engelen weten dat niet."
De vereiste is dan natuurlijk wel dat de betreffende ambtsdrager dan wel weet dat het verschuilen achter dat bosje niet goed is én hoe daar achter vandaan te komen.
Om er voor de gehele kudde te kunnen zijn. Wellicht kan iemand in zijn aanhankelijke eerste liefde tot lering zijn van mensen die hoog op hun geestelijke troon gezeten zijn. Tegelijk kunnen meer geoefende mensen aanmoedigen "dat de pijl verder ligt" (sorry, ik besef dat ik heel erg in een TaleKanaänsmodus zitBezorgd schreef:En toch, het klinkt mooi. Maar dan wel wat vragen.
Waarom zou het positief zijn dat die verschillenden 'standen' in een kerkenraad zitten?

Ik ben er zeer voor dat deze verdeling één keer in de zoveel tijd wisselt. Daarnaast werken de broeders als het goed is intensief samen.Bezorgd schreef:In het pastoraat wordt een gemeente verdeeld in wijken en de daaraan gekoppelde wijkouderlingen, er wordt dan geen onderscheid gemaakt in de verschillende standen van de broeders en de bezoeken die ze doen.
Ik denk dat het daarom niet voor niets is dat er een curatorium is. Daarnaast is een kerkenraad er om de dominee geestelijk in evenwicht te houden.Bezorgd schreef:En hoe zien jullie dan de rol van de predikant? Zeker hij heeft geestelijk leiding te geven, en kent ook maar een bepaalde 'stand' waarin hij leeft.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hier wil ik nog wel even een extra streepje onder zetten. Ik denk dat het heel erg belangrijk is, deze notie van @Bezorgd. Wanneer een dominee het lampje op de rug draagt, ook in de prediking, simpelweg omdat hij niet verder geleid is, kan dat er denk ik toe leiden dat bepaald geestelijk leven in de gemeente gaat stagneren. Ik zeg dit heel voorzichtig en wil daarmee niet zeggen dat het geheel afhankelijk is van de dominee wat de Heere in de gemeente werkt, zeker niet. Maar toch: hoe kan een blinde (in bijvoorbeeld diepere leidingen) een blinde leiden? "Zegt de Israëlieten dat ze voorttrekken"Bezorgd schreef:En hoe zien jullie dan de rol van de predikant? Zeker hij heeft geestelijk leiding te geven, en kent ook maar een bepaalde 'stand' waarin hij leeft.

Ik heb zelf mijn verantwoordelijkheid maar ik merk dat mijn (blik op het) geestelijke leven sterk gestempeld is door onze dominee. Overigens ervaar ik dat in mijn geval als positief.
Re: Gereformeerde Gemeenten
We moeten er maar voor oppassen om iemands bekeerdheid/onbekeerdheid te beoordelen aan de hand van zijn/haar Avondmaalsgang.Geytenbeekje schreef:Die ambtsdragers behoren dan gewoon goed de Bijbel te bestuderen.windorgel schreef:Ik ken een gemeente waar geen van de kerkenraadsleden aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Mogelijk zitten er wel kerkenraadsleden tussen die iets kennen van het leven der genade. Toch is het niet goed, maar zou je zo'n gemeente dan op moeten heffen? Het ledenaantal geeft daar geen aanleiding toe.
Ik vind het een lastig punt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Niet alleen in GG hoor.Erskinees schreef:In de GG, ja?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Juist.GGotK schreef:We moeten er maar voor oppassen om iemands bekeerdheid/onbekeerdheid te beoordelen aan de hand van zijn/haar Avondmaalsgang.Geytenbeekje schreef:Die ambtsdragers behoren dan gewoon goed de Bijbel te bestuderen.windorgel schreef:Ik ken een gemeente waar geen van de kerkenraadsleden aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Mogelijk zitten er wel kerkenraadsleden tussen die iets kennen van het leven der genade. Toch is het niet goed, maar zou je zo'n gemeente dan op moeten heffen? Het ledenaantal geeft daar geen aanleiding toe.
Ik vind het een lastig punt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zou een nieuw topic waard zijn misschien. Maar soms denk ik dat het Avondmaal niet functioneert tot versterking van het zwakke geloof als de drempel zo hoog is dat de 'kleinen in de genade' er niet aan durven te gaan.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Volgens mij staat duidelijk in de Schrift dat er geen nieuwelingen tot een ambt mogen worden toegelaten. Dat sluit allerlei categorieën als zuigelingen en gekrookte rieten uit, zeker in de betekenissen die het onder ons heeft.
Handelingen 1 geeft daarbovenop heel duidelijk weer dat je kennis moet hebben (ingang en uitgang) van de persoon en het werk van Christus tot aan de opstanding toe. Wanneer je bevindelijk de schrift leest, bestaat het niet dat je in het licht van dit criterium kleinmoedigen ambtsdrager maakt.
Handelingen 1 geeft daarbovenop heel duidelijk weer dat je kennis moet hebben (ingang en uitgang) van de persoon en het werk van Christus tot aan de opstanding toe. Wanneer je bevindelijk de schrift leest, bestaat het niet dat je in het licht van dit criterium kleinmoedigen ambtsdrager maakt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik geloof niet dat ik het daarmee eens ben. Lees de gang van de discipelen en hun grote onkunde en ongeloof. Ze werden niet pas discipelen na de opstanding. Ze hadden toen wél meer zicht op de gang van Christus.Herman schreef:Volgens mij staat duidelijk in de Schrift dat er geen nieuwelingen tot een ambt mogen worden toegelaten. Dat sluit allerlei categorieën als zuigelingen en gekrookte rieten uit, zeker in de betekenissen die het onder ons heeft.
Handelingen 1 geeft daarbovenop heel duidelijk weer dat je kennis moet hebben (ingang en uitgang) van de persoon en het werk van Christus tot aan de opstanding toe. Wanneer je bevindelijk de schrift leest, bestaat het niet dat je in het licht van dit criterium kleinmoedigen ambtsdrager maakt.