DDD schreef: ↑04 okt 2024, 13:50
Ja dat vond ik ook. Het is ook niet hoe ik hem mij herinner, en dat maakt het ingewikkeld. Toch is het heel goed dat iemand eerlijk en kwetsbaar is.
Eens dat hij zich wat kwetsbaar opstelt. Maar tegelijkertijd legt hij de schuld bij het beschadigen van mensen ook regelmatig buiten zichzelf:
Een leidinggevende moet doelgericht zijn weg gaan, maar je veroorzaakt schade en loopt schade op. Die pijn is onlosmakelijk verbonden met het werk dat je doet. Van die ”collateral damage” (bijkomende schade, KvdB), die ik veroorzaakt heb terwijl ik dacht te doen wat ik moest doen, dáár heb ik van wakker gelegen.”
Ik zie in het interview voortdurend een balanceren tussen 'die dingen deed ik fout en dat is mijn schuld' en het in diverse varianten buiten zichzelf plaatsen (het was zijn rol, het is nu eenmaal zijn karakter, hij is nu eenmaal verbaal vaardig).
Maar als het over ménsen gaat, denk ik bijvoorbeeld: heb ik nu mijn broeder in de kerkenraad gisteravond niet een beetje te hard aangepakt? Daar kan ik over tobben.
Dan had ik ook wel graag gelezen over wat er dan daarna gebeurde. Als ik het interview lees, weet ik niet of de mensen die hij een beetje te hard aanpakte zich rechtgedaan voelen als ze weten dat hij erover heeft getobd.
Maar misschien vergroot ik nu die aspecten uit het gesprek teveel uit. Ik ken De Kloe niet echt, maar dit viel mij op.