Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Mara

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door Mara »

Chrisje en Helma, hier kan ik wat mee, bedankt :super
Vroeger haalde mijn moeder op de markt stukken spekkige boterkoek, heeeerlijk.
Maar ik krijg het nooit zo. Of hij is te droog, of de korst te zacht/taai, zo'n rood pak van K... is helemaal niks.
Ik maak niet zo vaak boterkoek, maar zo eens in de paar maanden heb ik ineens zin in zo'n caloriënbommetje. ach, ik kan het het hebben

Zo heb ik tijden gezocht naar een recept voor romige zachte kerriesaus, totdat ik bij toeval ontdekte dat kokosmelk het geheim was. :)
Ik had geen kookroom in huis en moest even een alternatief hebben, dat was een blikje kokosmelk dus. Bleek zo lekker dat ik dit voortaan altijd gebruik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

Waarom wordt koopmans niet gewoon voluit geschreven, de tijden van straf op sluikreklame zijn toch over en zowiezo niet geldend op een forum ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Daar ging het mij niet om. De vrouwen weten echt wel wat ik bedoel en ik ga geen gratis reclame maken als ik het produkt niet goed vind ;)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:Daar ging het mij niet om. De vrouwen weten echt wel wat ik bedoel en ik ga geen gratis reclame maken als ik het produkt niet goed vind ;)
Ik heb nu overigens langer nagedacht over het merk dan wanneer je het in één keer genoemd had. :hum
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Daar ging het mij niet om. De vrouwen weten echt wel wat ik bedoel en ik ga geen gratis reclame maken als ik het produkt niet goed vind ;)
Ik heb nu overigens langer nagedacht over het merk dan wanneer je het in één keer genoemd had. :hum
Ik had het ook de opvolger van Baukje kunnen noemen ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Zita schreef:
Ik had het ook de opvolger van Baukje kunnen noemen ;)
Ooit stond de fabriek van B in onze woonplaats....
K en B zijn beiden hun zelfstandigheid kwijt.
B is dood, en K leeft nog bij de gratie van de dr O.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

helma schreef: misschien wat korter bakken? (ik maak niet zo vaak boterkoek; vindt het te vet; maar heb dat van dat ei weleens gehoord. En de bovenkant kan je dus bestrijken met koffiemelk.)
Mijn vrouw, bakker van vele heerlijke boterkoeken, zegt dat het noodzakelijk voor een goede boterkoek, die niet te droog is, dat je de ingredienten met je handen mengt, daar de warmte van je handen de boter tot de juiste graad zal smelten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
helma schreef: misschien wat korter bakken? (ik maak niet zo vaak boterkoek; vindt het te vet; maar heb dat van dat ei weleens gehoord. En de bovenkant kan je dus bestrijken met koffiemelk.)
Mijn vrouw, bakker van vele heerlijke boterkoeken, zegt dat het noodzakelijk voor een goede boterkoek, die niet te droog is, dat je de ingredienten met je handen mengt, daar de warmte van je handen de boter tot de juiste graad zal smelten.
En zij doet er dus ook geen ei in begrijp ik?
Ik meng ook met de hand, want dit soort deeg gaat niet fijn met de mixer. En ik gebruik echte roomboter.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
En zij doet er dus ook geen ei in begrijp ik?
Ik meng ook met de hand, want dit soort deeg gaat niet fijn met de mixer. En ik gebruik echte roomboter.
Nee, er gaat ei in.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

probeer het eens met dit recept :

240 gram bloem
180 gram roomboter
1 zakje vanillesuiker
150 gram witte basterdsuiker

met de hand door elkaar kneden tot een stevige bal
dan in de vorm doen, met de vork mooie ruiten trekken, en hier
wat melk overheen laten lopen.

oven niet voorverwarmen, iets onder het midden bakken op
200 graden, zo'n 30 minuten...... :slurp
Mara

Bericht door Mara »

Gabrielle schreef:probeer het eens met dit recept :

240 gram bloem
180 gram roomboter
1 zakje vanillesuiker
150 gram witte basterdsuiker

met de hand door elkaar kneden tot een stevige bal
dan in de vorm doen, met de vork mooie ruiten trekken, en hier
wat melk overheen laten lopen.

oven niet voorverwarmen, iets onder het midden bakken op
200 graden, zo'n 30 minuten...... :slurp
Dank je wel, ook geen eitje dus :)
refo

Bericht door refo »

Antwoord van een banketbakker over het ei in relatie tot de boterkoek: weinig ei (half of minder) door het deeg en evenveel (of de rest van het ei) op het oppervlak smeren. Dan wordt de koek lekkerder (als je niet van ei houdt niet) en de korst bovenop knapperig.
Mara

Bericht door Mara »

Nu weet ik het dus helemaal niet meer :haha
Ik ga dit recept van Gabriëlle eens proberen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zou zeggen: probeer alle recepten gewoon een keer uit, dan komen wij wel proeven!
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Ik zou zeggen: probeer alle recepten gewoon een keer uit, dan komen wij wel proeven!
:)
Plaats reactie