In het nieuwe testament hebben we geen wet van Mozes. Die was er alleen voor de joden tot de dood van Christus.Afgewezen schreef:Gian, sorry, maar ik vind dat je nu een beetje onzin verkoopt: wanneer je wijst op de realiteit van toorn en vloek, betekent dat dat je gerechtvaardigd wilt worden via de wet!Gian schreef:Dat legt eraan. Als je via de wet wedergeboren wil worden worden toorn en vloek misschien wel realiteit. Het getuigenis van velen uit de wettische kringen wijzen daarop.Afgewezen schreef: Zonde, toorn en vloek zijn realiteiten. En als God een mens bekeert, leert Hij deze mens ook dáár iets van verstaan. Juist tegen die donkere achtergrond licht het Evangelie op!
We worden niet gerechtvaardigt via de wet. Dat is oud-testamentisch. In onze kringen wordt deze omweg nog steeds geleerd. En we krijgen het zoals we het hebben willen.
Wat er dan nog overblijft van vloek en toorn vraag ik me af. Zie mijn vorige posting.
Misschien heb je wat bijbelteksten bij je stelling?
En wat het laatste deel van je vraag betreft: raadpleeg eens een concordantie. Of lees gewoon het NT van voor naar achter.
In het nieuw testament hebben we alleen de wet van Christus. Gal. 6:2
De wet van Christus is er voor de gelovigen, een wet die door de liefde vervuld wordt.
Alle zonden die de gelovigen nog gaan doen zijn al betaald. Daarom is er geen vloek en toorn meer voor de gelovigen.
Gods kinderen worden gestraft middels het terugtrekken van de werkingen vd Geest. Daar vinden we de dood.
Er is alleen nog een vloek voor diegene die in onze tijd de wet van Mozes willen houden, want die wet heeft zijn kracht behouden om de Joden tot de kennis der zaligheid te brengen.