Welke muziek beluister je nu? [5]

jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Daphne schreef:
Hendrikus schreef:
Daphne schreef: sterkte :|
Dat zeggen wij toch ook niet als jij weer een K'sK opzet? 8)
Neej idd, maar Jongere vat hem gelukkig wel :wink:
en zeg je 't nu ook even tegen JvdG? :wink:
:lol: Ik snap het!
Of niet?
Daphne

Bericht door Daphne »

Hendrikus schreef:
Daphne schreef:
Hendrikus schreef:
Daphne schreef: sterkte :|
Dat zeggen wij toch ook niet als jij weer een K'sK opzet? 8)
Neej idd, maar Jongere vat hem gelukkig wel :wink:
en zeg je 't nu ook even tegen JvdG? :wink:
tuurlijk joh... k ben ook niet de beroerdste! Sterkte Jan
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Jongere

Bericht door Jongere »

Kislev schreef:Jongens, deze moet je even bekijken/beluisteren! Schitterend!!!!!

Boris Christoff zingt Russisch volkslied

Zo woest kan zelfs Marin Mans niet kijken :lol:
Wow! Geweldig!
Vrijheid

Bericht door Vrijheid »

Jongere schreef:
Kislev schreef:Jongens, deze moet je even bekijken/beluisteren! Schitterend!!!!!

Wow! Geweldig!

Dat was dus niet het Russische volkslied,
Jongere

Bericht door Jongere »

Vrijheid schreef:
Jongere schreef:

Wow! Geweldig!

Dat was dus niet het Russische volkslied,
Niet het maar een.
Josephus

Bericht door Josephus »

Magnificat - Bert Matter

Fantastisch stuk!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Heer', wij knielen voor U neer.
Piet Baarssen; Kerst met Piet Baarssen
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Vrijheid

Bericht door Vrijheid »

Hendrikus schreef:ik keek hiernaar:

Tja hoe zou dat nou komen .

En een orthodoxe achtergrond kunnen ze niet hebben daar de Orthodoxen geen orgels in de kerken hebben ; dus de naan orthodox is misplaatst.

Orthodoxen zijn hen die staan onder overkoepelend Constantinopel.
Laatst gewijzigd door Vrijheid op 24 dec 2007, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vrijheid schreef:

Tja hoe zou dat nou komen .
Nou, vertel! Jij hebt er verstand van 8)
wim

Bericht door wim »

Ik heb ook weinig met een instrument dat je niet eens mee naar huis kunt nemen. :mrgreen:

Maar serieus. Het zou wel enorm jammer zijn wanneer al die prachtige orgels niet meer werden bespeeld. Het orgel is niet wereldvreemd. Jongeren worden wereldvreemd gehouden door ze alleen maar te confronteren met hun eigen kleine subcultuurtje. Voor veel refo's geldt hetzelfde: er bestaat meer dan orgel alleen.
mayflower

Bericht door mayflower »

wim schreef:
Ik heb ook weinig met een instrument dat je niet eens mee naar huis kunt nemen. :mrgreen:

Maar serieus. Het zou wel enorm jammer zijn wanneer al die prachtige orgels niet meer werden bespeeld. Het orgel is niet wereldvreemd. Jongeren worden wereldvreemd gehouden door ze alleen maar te confronteren met hun eigen kleine subcultuurtje. Voor veel refo's geldt hetzelfde: er bestaat meer dan orgel alleen.
Hoe vervelend ik het vind voor de orgel liefhebbers, persoonlijk heb ik nooit genoten van het orgel spel bij ons in de RKK kerk. Naar mijn inziens zou het gewoon het beste zijn als er helemaal geen instrumenten tijdens de eredienst werden gebruikt, en dan bedoel ik de orgel, gitaar, drum...etc, zoals het ongeveer tot 800 AD altijd zo is geweest in de gemeente, namelijk het acapella zingen.
Josephus

Bericht door Josephus »

mayflower schreef:persoonlijk heb ik nooit genoten van het orgel spel bij ons in de RKK kerk
Zulke geluiden hoor je vaker. Ik ben bang dat dat niet eens zozeer aan het instrument zelf ligt, maar vooral aan degene die de toetsen beroert (en dat is nogal eens vrij beroerd). Dirk Zwart zegt daar trouwens ook rake dingen over in zijn boekje "Kogels in de kerk".
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
mayflower

Bericht door mayflower »

Wat ik persoonlijk luister:

http://www.indianoakspbc.org/hymns.htm

Zie de Primitive Baptist Hymnal, en beluister !
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

mayflower schreef:Hoe vervelend ik het vind voor de orgel liefhebbers, persoonlijk heb ik nooit genoten van het orgel spel bij ons in de RKK kerk.
In de RK kerk heeft het orgel nooit een serieuze liturgische functie gehad. Ja, wel voor het opvullen van stiltes tijdens de elevatie en voor een vrolijk muziekje na het Ite missa est, maar verder? Voor het begeleiden van de gemeentezang (in RK termen: volkszang) had men het orgel niet nodig, want de gemeente zweeg. En zingt nog steeds niet noemenswaardig, ook nu men na het 1e Vaticaans concilie wél volkszang invoerde.

Inderdaad merk ik dat mensen een hekel aan het orgel hebben of krijgen doordat ze in de kerk geconfronteerd worden met beroerd orgelspel.
Dat stimuleert jongelui uit de gemeente niet om orgel te gaan spelen.
En als ze dan ook nog verhalen horen over organisten die om de haverklap bij de kerkenraad op het matje moeten komen omdat ze weer te zus of te zo hebben gespeeld -goéd is het nooit, in bepaalde kringen...- dan kun je je voorstellen dat de jeugd zegt: geef mij maar een gitaar.

Het is een vicieuze cirkel, die niet eenvoudig te doorbreken is.
Maar het hoéft niet zo te zijn! Gelukkig gebeurt het ook nog wel dat mensen met waardering praten over het orgelspel. Fijn gezongen vanmorgen, een mooi stuk muziek tijdens de collecte: dat wordt wel degelijk gewaardeerd.
Gesloten