Hendrikus schreef:en zeg je 't nu ook even tegen JvdG?Daphne schreef:Neej idd, maar Jongere vat hem gelukkig welHendrikus schreef:Dat zeggen wij toch ook niet als jij weer een K'sK opzet? 8)Daphne schreef: sterkte :|

Of niet?
tuurlijk joh... k ben ook niet de beroerdste! Sterkte JanHendrikus schreef:en zeg je 't nu ook even tegen JvdG?Daphne schreef:Neej idd, maar Jongere vat hem gelukkig welHendrikus schreef:Dat zeggen wij toch ook niet als jij weer een K'sK opzet? 8)Daphne schreef: sterkte :|
Wow! Geweldig!Kislev schreef:Jongens, deze moet je even bekijken/beluisteren! Schitterend!!!!!
Boris Christoff zingt Russisch volkslied
Zo woest kan zelfs Marin Mans niet kijken:
Jongere schreef:Wow! Geweldig!Kislev schreef:Jongens, deze moet je even bekijken/beluisteren! Schitterend!!!!!
Niet het maar een.Vrijheid schreef:Jongere schreef:Wow! Geweldig!Kislev schreef:Jongens, deze moet je even bekijken/beluisteren! Schitterend!!!!!
Dat was dus niet het Russische volkslied,
Hendrikus schreef:ik keek hiernaar:
Nou, vertel! Jij hebt er verstand van 8)Vrijheid schreef:Hendrikus schreef:ik keek hiernaar:
Tja hoe zou dat nou komen .
Ik heb ook weinig met een instrument dat je niet eens mee naar huis kunt nemen. :mrgreen:Hendrikus schreef:ik keek hiernaar:
Hoe vervelend ik het vind voor de orgel liefhebbers, persoonlijk heb ik nooit genoten van het orgel spel bij ons in de RKK kerk. Naar mijn inziens zou het gewoon het beste zijn als er helemaal geen instrumenten tijdens de eredienst werden gebruikt, en dan bedoel ik de orgel, gitaar, drum...etc, zoals het ongeveer tot 800 AD altijd zo is geweest in de gemeente, namelijk het acapella zingen.wim schreef:Ik heb ook weinig met een instrument dat je niet eens mee naar huis kunt nemen. :mrgreen:Hendrikus schreef:ik keek hiernaar:
Maar serieus. Het zou wel enorm jammer zijn wanneer al die prachtige orgels niet meer werden bespeeld. Het orgel is niet wereldvreemd. Jongeren worden wereldvreemd gehouden door ze alleen maar te confronteren met hun eigen kleine subcultuurtje. Voor veel refo's geldt hetzelfde: er bestaat meer dan orgel alleen.
Zulke geluiden hoor je vaker. Ik ben bang dat dat niet eens zozeer aan het instrument zelf ligt, maar vooral aan degene die de toetsen beroert (en dat is nogal eens vrij beroerd). Dirk Zwart zegt daar trouwens ook rake dingen over in zijn boekje "Kogels in de kerk".mayflower schreef:persoonlijk heb ik nooit genoten van het orgel spel bij ons in de RKK kerk
In de RK kerk heeft het orgel nooit een serieuze liturgische functie gehad. Ja, wel voor het opvullen van stiltes tijdens de elevatie en voor een vrolijk muziekje na het Ite missa est, maar verder? Voor het begeleiden van de gemeentezang (in RK termen: volkszang) had men het orgel niet nodig, want de gemeente zweeg. En zingt nog steeds niet noemenswaardig, ook nu men na het 1e Vaticaans concilie wél volkszang invoerde.mayflower schreef:Hoe vervelend ik het vind voor de orgel liefhebbers, persoonlijk heb ik nooit genoten van het orgel spel bij ons in de RKK kerk.