Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Luther
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Dus God liegt, door de mond van de dominee te zeggen tegen degenen die verworpen zijn: "er is een Zaligmaker voor u"
Hoe kan God oproepen tot bekering en geloof, zonder dat er een Zaligmaker beschikbaar is??
Precies!

Daarom is het ook zo, terwijl tot iedereen het gebod van bekering en geloof komt, en het Evangelie voorgesteld, en zij door de uitwendige roeping geroepen worden. Maar genade wordt niet aangeboden.
Wacht even Bert, want nu lijkt het een woordenspel te worden. Kun je eens concreet maken wat 'voorstellen van het Evangelie' inhoudt? En wat het gebod van geloof en bekering inhoudt, als je tegelijkertijd erbij moet zeggen dat er niet voor iedereen een Zaligmaker beschikbaar is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Je dwaalt hier zeer, Luther, want Christus IS NIET GESTORVEN voor de verworpenen, Hetwelk zeer duidelijk in de Schrift te lezen is, en door ons belijdt wordt in de DL 2.
Vreemd, ik had juist de posting van Luther gelezen en las nergens dat hij schreef dat Christus gestorven is voor de verworpenen.

Misschien moet je gewoon reageren op wat Luther schrijft en niet op wat hij NIET schrijft.
Inderdaad, ik zeg niet dat Christus is gestorven voor verworpenen!
Ik zeg wel dat Hij beschikbaar is en dat Zijn offer overvloedig genoegzaam is ter verzoening van zonden van vele werelden. En dat moet de hele gemeente verkondigd worden, opdat niemand te verontschuldigen zou zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert, je moet wel de hele DL lezen en je slaat consequent art. 3/4: 8-11 over. Dat is jammer.
Want het is door ons niet kloppend te krijgen. Natuurlijk is er een uitverkiezing en natuurlijk moet ook dat in de prediking aan de orde komen, maar de nodiging tot het heil (laat ik die term dan maar weer gebruiken) mag gericht worden tot allen die het Woord horen.
En tegelijkertijd (maar dat is Gods verborgen raad) weet God alleen wie die roepstem zullen opvolgen door de kracht van de Heilige Geest en wie Hij in de ellende zal laten, waarin ze zichzelf gestort hebben.

Nogmaals: Hoe functioneert in jouw visie de prediking van het Evangelie dan? Kun je dat eens concreet maken?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Dus God liegt, door de mond van de dominee te zeggen tegen degenen die verworpen zijn: "er is een Zaligmaker voor u"
Hoe kan God oproepen tot bekering en geloof, zonder dat er een Zaligmaker beschikbaar is??
Precies!

Daarom is het ook zo, terwijl tot iedereen het gebod van bekering en geloof komt, en het Evangelie voorgesteld, en zij door de uitwendige roeping geroepen worden. Maar genade wordt niet aangeboden.
Daar heb ik het niet over. Het gaat erover of er een Zaligmaker beschikbaar is. Als God mensen serieus oproept tot geloof en bekering (en niet faket, in de trant van: Ik roep wel, maar ze komen toch niet, moet ook niet), dan kan het niet anders of er is een Zaligmaker in Wie ze moeten geloven tot behoud.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:Bert, je moet wel de hele DL lezen en je slaat consequent art. 3/4: 8-11 over. Dat is jammer.
Want het is door ons niet kloppend te krijgen. Natuurlijk is er een uitverkiezing en natuurlijk moet ook dat in de prediking aan de orde komen, maar de nodiging tot het heil (laat ik die term dan maar weer gebruiken) mag gericht worden tot allen die het Woord horen.
En tegelijkertijd (maar dat is Gods verborgen raad) weet God alleen wie die roepstem zullen opvolgen door de kracht van de Heilige Geest en wie Hij in de ellende zal laten, waarin ze zichzelf gestort hebben.

Nogmaals: Hoe functioneert in jouw visie de prediking van het Evangelie dan? Kun je dat eens concreet maken?
Christus heeft genoeg betaald, voor verkorenen en voor verworpenen. Bij beiden zal Zijn gestorte bloed in hun zielen worden opgeëist, middels de geestelijke vloekeis van Zijn heilige wet. Dit is de eis en oproep tot geloof en bekering. De verkorenen sterven aan deze oproep, aan deze zijden van het graf, en de verworpenen zullen straks voor eeuwig aan deze eis moeten sterven. Want, zij zullen verloren gaan en gevonnist worden omdat ze in Hem niet hebben geloofd. Daarom moet het Evangelie aan allen gepreekt worden. Dit is de geopenbaarde wille Gods. Wij kunnen en mogen NIETS met de verborgen wille Gods.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Precies!

Wacht even Bert, want nu lijkt het een woordenspel te worden. Kun je eens concreet maken wat 'voorstellen van het Evangelie' inhoudt? En wat het gebod van geloof en bekering inhoudt, als je tegelijkertijd erbij moet zeggen dat er niet voor iedereen een Zaligmaker beschikbaar is?
Voorstellen van het Evangelie is uiteindelijk het gebod je te bekeren en in Christus geloven. Christus is gestorven voor allen die zich in berouw tot Hem wenden.

Als jij stellen wilt dat er voor iedereen een Zaligmaker beschikbaar is, kom je dicht aan de dwaling van het Amyraldisme, ofwel de hypothetische alverzoening.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Luther schreef:Bert, je moet wel de hele DL lezen en je slaat consequent art. 3/4: 8-11 over. Dat is jammer.

Dat is een zeer dwaas gezegde, daar ik in dit verband vaak juist die artikelen aangehaald heb.

Die discussies kun je hier allemaal op dit forum lezen. En ik heb geen zin ze hier nog weer eens over te doen, en meen niet dat het tot stichting van iemand is.

Als iemand anders nog pertinente vragen heeft, stuur me dan een PB, dan zal ik die dan bij gelegenheid per PB behandelen. Verder ben ik deze week druk met werk en huisbezoeken, en volgende week zal ik hier niet zijn daar ik DV naar classis ga.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Bert Mulder schreef:Christus is gestorven voor allen die zich in berouw tot Hem wenden.
En dan zeggen dat er niet voor iedereen een Zaligmaker beschikbaar is? Leg dat eens uit, Bert...
Bert Mulder
Contacteer:

Johannes 3:16 schreef:
Bert Mulder schreef:Christus is gestorven voor allen die zich in berouw tot Hem wenden.
En dan zeggen dat er niet voor iedereen een Zaligmaker beschikbaar is? Leg dat eens uit, Bert...
Als iemand anders nog pertinente vragen heeft, stuur me dan een PB, dan zal ik die dan bij gelegenheid per PB behandelen. Verder ben ik deze week druk met werk en huisbezoeken, en volgende week zal ik hier niet zijn daar ik DV naar classis ga
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Als iemand anders nog pertinente vragen heeft, stuur me dan een PB, dan zal ik die dan bij gelegenheid per PB behandelen. Verder ben ik deze week druk met werk en huisbezoeken, en volgende week zal ik hier niet zijn daar ik DV naar classis ga
Kost een pb minder tijd dan een post? ;)
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Kost een pb minder tijd dan een post? ;)
Als iemand anders nog pertinente vragen heeft, stuur me dan een PB, dan zal ik die dan bij gelegenheid per PB behandelen. Verder ben ik deze week druk met werk en huisbezoeken, en volgende week zal ik hier niet zijn daar ik DV naar classis ga.

Verder, zoals ik al zei, heb ik weinig zin deze strijd nog eens helemaal over te doen. En het is niet alsof jullie klaar staan op te horen of ik iets zeg wat jullie wel graag aan willen nemen, het is voor de meesten van jullie gewoon een gelegenheid mij en de leer van onze kerken te bestrijden.....

Laat ik jullie nog even deze woorden om over na te denken, zijnde de tegenwerping van dwalingen, DL 2/6:

6 Die het onderscheid tussen verwerving en toe-eigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toe-eigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de pelagiaanse dwalingen in te geven.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef,
Je vergeet wat: 'een kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die gelooft'. Dus als het geloof er niet bij komt, is het Evangelie 'krachteloos'.
Hoe kun je het Evangelie ongehoorzaam zijn als het geen proclamatie, aanbod of noem het zo je wilt, is? Hoe kan een verworpene het Evangelie ongehoorzaam zijn als hij met het Evangelie in feite niets te maken heeft?
Nee hoor, was ik niet vergeten, voor een ieder die gelooft, dat is logisch als geloof het middel is.
Het ging mij erom om dat tegen proclamatie te stellen.
Je hoeft het evangelie niet ongehoorzaam te zijn om verloren te gaan, het hele menselijk geslacht lag al verloren in Adam.
Over het aannemen van het evangelie is de bijbel duidelijk genoeg, Joh 1.

Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.

Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

met het welgemeend aanbod ligt de nadruk ook te veel op bekering, daardoor blijven we altijd zondaar en komen we nooit aan onze christelijke roeping.
Het christendom wordt religie, de mens staat centraal, hij moet behouden worden net als bij de moslims.

Gods eer dient in het middelpunt te staan, dan wordt ons leven een roeping.

Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Alleen zo kun je jezelf ten dienste van God stellen.
refo

Bericht door refo »

Waar dient de verkondiging dan nog voor?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:Afgewezen schreef,
Je vergeet wat: 'een kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die gelooft'. Dus als het geloof er niet bij komt, is het Evangelie 'krachteloos'.
Hoe kun je het Evangelie ongehoorzaam zijn als het geen proclamatie, aanbod of noem het zo je wilt, is? Hoe kan een verworpene het Evangelie ongehoorzaam zijn als hij met het Evangelie in feite niets te maken heeft?
Nee hoor, was ik niet vergeten, voor een ieder die gelooft, dat is logisch als geloof het middel is.
Het ging mij erom om dat tegen proclamatie te stellen.
Je hoeft het evangelie niet ongehoorzaam te zijn om verloren te gaan, het hele menselijk geslacht lag al verloren in Adam.
Over het aannemen van het evangelie is de bijbel duidelijk genoeg, Joh 1.

Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.

Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

met het welgemeend aanbod ligt de nadruk ook te veel op bekering, daardoor blijven we altijd zondaar en komen we nooit aan onze christelijke roeping.
Het christendom wordt religie, de mens staat centraal, hij moet behouden worden net als bij de moslims.

Gods eer dient in het middelpunt te staan, dan wordt ons leven een roeping.

Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Alleen zo kun je jezelf ten dienste van God stellen.
Je gaat niet op wat ik zeg.
Katharina van Bora

Bericht door Katharina van Bora »

Bert Mulder schreef:Voorstellen van het Evangelie is uiteindelijk het gebod je te bekeren en in Christus geloven. Christus is gestorven voor allen die zich in berouw tot Hem wenden.
.
Maar wat is het verschil tussen wat je hier schrijft en het aanbod van genade dan?
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Plaats reactie