Nee je begrjjpt mij denk ik niet. Ik zeg overspel was zo ernstig, maar maakt geen einde aan het huwelijk. Wel de straf erop. Namelijk de steniging.eilander schreef:Dan is dat toch wel een wat wonderlijk verschil. In het OT moest er bij de eerste daad van overspel gestenigd worden (hoewel dat in de praktijk niet werd toegepast...?) en nu zeg je dat overspel zelfs het huwelijksverbond niet teniet doet. Of vind je dat iemand nog steeds de doodstraf zou moeten krijgen?Lilian1975 schreef:refo schreef:De tekst van Mattheüs 19 wordt volgens mij veel te makkelijk gehanteerd. Iemand pleegt éénmaal overspel: "hup, weg met jou, want dat mag/moet van de bijbel". Ik denk echt niet dat dat de bedoeling van de uitspraak van Jezus is. Hij spreekt telkens van vergeven en zou deze situatie dan opeens uitzonderen van het 'zeventig maal zevenmaal'.
En dan wordt er gezegd ja bij gedurig overspel. Maar de steniging in het OT was niet bij voortdurend overspel maar ook bij 1 malig. Kennelijk was de ernst zo groot, dat er direct de dood op moest volgen. En niet na gedurig...
Zonderling gaat helaas niet in of de steniging / dood dus einde aan het huwelijk maakte. Of de daad van overspel zelf.
Verder wordt er op grond van een (menselijke) interpretatie van 1 woordje in een parallelle tekst hertrouwen na overspel goed gepraat. Terwijl nergens in de schrift dat nog meer blijkt. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd een zwakke schakel om een uitzondering te maken op tot de dood ons scheidde, of wat God heeft samengevoegd scheidde de mens niet.
Jullie zeggen overspel wat herhaald wordt ( overigens staat er in de tekst niet na herhaalde overspel, )maakt einde aan huwelijk. En de weg vrij tot hertrouwen.
Steniging is OT wet. Doodstraf ben ik huiverig voor. Wil graag de weg tot vergeving openhouden...
Ik gaf aan dat er na 1 malig overspel al doodstraf op stond om de ernst van de daad te benadrukken. Maar het huwelijk houdt voor God pas op als de dood scheiding heeft gebracht. Niet het wonen in verschillende woningen, maar de dood.