Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Kan je uitleggen waar je van geschrokken bent?
Ben echt benieuwd.
En hier nog een reactie op Gian. :wink:
In het begin van het boek (ik heb het niet zelf) fulmineert ds. Hegger bijvoorbeeld nogal tegen het gegeven van 'de openbaring van Christus aan de ziel'. Dan zou er nog iets bij het Evangelie moeten komen, stelt hij. Daarmee geeft hij er blijk van zich niet echt verdiept te hebben in wat bedoeld wordt met de openbaring van Christus aan de ziel. Want dan zou hij wellicht anders hebben gereageerd, getuige de passage in zijn boek 'Terug naar de levende Christus':
Juist wanneer ik mij door de wet alles uit handen heb laten slaan en mij volstrekt schuldig weet tegenover de heilige God, gaan mijn handen vanzelf omhoog en hef ik mijn hart op naar Jezus Christus. En dan vind ik in Hem álles!
Dan "zien wij Jezus met heerlijkheid en eer gekroond". (...) En als ik Hem dan zo voor mij zie staan met die eeuwige glimlach van de ontferming, dan kán ik mij alleen maar werpen in de armen van deze Goede Herder. (...)
De weg naar de levende Christus loopt over de beleving van de rechtvaardigmaking van de goddeloze.' (Vetgedrukt door ds. Hegger zelf.)

Ik heb de indruk dat ds. Hegger zich door malcontente GG'ers op het verkeerde been laat zetten en daar hij geen insider is, kan hij niet alle argumenten goed wegen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 09 apr 2007, 16:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gian

Bericht door Gian »

Weet je toevallig nog waar dat ongeveer staat? Dan zal ik het eens nalezen.
Ik geloof niet dat Hegger bevinding afschrijft. Daarom denk ik dat Hegger een bijzondere bevinding bedoeld die in bepaalde kringen normatief wordt gesteld. Bijvoorbeeld het vierschaarvisioen.

Verder is dit boek voornamelijk geschreven nav reacties op de jongerenavonden door predikanten zelf. Ik denk dat je Hegger verkeerd inschat als je meent dat hij een boek schrijft nav wat ontevreden gergemmers.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
bazz

Bericht door bazz »

Gisteren "waarom ik blijf" van A. v/d Beukel gelezen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Weet je toevallig nog waar dat ongeveer staat? Dan zal ik het eens nalezen.
Ik geloof niet dat Hegger bevinding afschrijft. Daarom denk ik dat Hegger een bijzondere bevinding bedoeld die in bepaalde kringen normatief wordt gesteld. Bijvoorbeeld het vierschaarvisioen.
Het staat aan het begin van het boek. En wat jij het 'vierschaarvisioen' noemt, is dus wat ds. Hegger in zijn andere boek beschrijft en waar dus niets mis mee is.
Gian schreef:Verder is dit boek voornamelijk geschreven nav reacties op de jongerenavonden door predikanten zelf. Ik denk dat je Hegger verkeerd inschat als je meent dat hij een boek schrijft nav wat ontevreden gergemmers.
Ds. Hegger citeert zelf allemaal ontevreden GG'ers, en reageert daarop. En nogmaals, ds. Hegger is geen insider en kan m.i. beter zijn mond houden. Zeker op de manier waarop hij het doet (alsof hij een profeet is die de GG het oordeel aan moet zeggen).
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Nu aan het lezen:
Laatste der puriteinen, Een biografie van James I. Packer; Alister McGrath

Interessant, en kostte me maar 5 euro.
jvdg

Bericht door jvdg »

Thuis in de jaren 50

Nostalgie!!!!! (althans voor mijn generatie)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:Het zien op Jezus van I. Ambrosius ...
Wat vind je ervan?
Ik las vorige week ergens, dat men een cursus had georganiseerd om dit boek te leren lezen.
Ik heb het zelf ook gelezen, maar vind zo'n cursus een beetje overdreven.
Gortdroog. Ik heb er wel eens in gelezen, maar had geen enkele behoefte om verder te gaan.
Misschien toch eens dat cursusje overwegen. :D

Het is overigens geen boek om in een keer uit te lezen. Dan wordt het inderdaad een beetje veel van hetzelfde.

Maar bijvoorbeeld nu in de lijdensweken de hoofdstukken over het lijden en sterven van Jezus lezen.
Zomaar net een uurtje, dan weer wegleggen. De Redelijke Godsdienst lees je (althans ik) ook niet achter elkaar in één ruk uit.
Nu, in deze paasdagen, ben ik het gedeelte over de opstanding en de verschijningen (het vierde boek, deel 4) weer aan het lezen.
En nee, ik kan het in de verste verte niet gortdroog vinden.
Anderzijds leest het niet weg als een thriller: je moet je wel even concentreren.
geledu

Bericht door geledu »

Gister gelezen :
De brochure :

"Het Kwaad zit nog dieper"
Iets over de diepere oorzaak van het Leergeschil in de Gereformeerde Gemeenten.

Geschreven door G. den Hertog Jr. in 1950

Deze brochure is toen geschreven naar aanleiding van de schorsing van Ds Kok .En de ophef omtrent het aanbod van genade,

Voor de geïnteresseerden : de brochure is op aanvraag per mail te ontvangen.
Rens

Bericht door Rens »

Geen boek, maar een weekblad: de Groene Amsterdammer.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Rens schreef:Geen boek, maar een weekblad: de Groene Amsterdammer.............
En, staat er nog wat interessants in?
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Weet je toevallig nog waar dat ongeveer staat? Dan zal ik het eens nalezen.
Het staat aan het begin van het boek. En wat jij het 'vierschaarvisioen' noemt, is dus wat ds. Hegger in zijn andere boek beschrijft en waar dus niets mis mee is.
Gian schreef:Verder is dit boek voornamelijk geschreven nav reacties op de jongerenavonden door predikanten zelf. Ik denk dat je Hegger verkeerd inschat als je meent dat hij een boek schrijft nav wat ontevreden gergemmers.
Ds. Hegger citeert zelf allemaal ontevreden GG'ers, en reageert daarop. En nogmaals, ds. Hegger is geen insider en kan m.i. beter zijn mond houden. Zeker op de manier waarop hij het doet (alsof hij een profeet is die de GG het oordeel aan moet zeggen).

Waarom moet je nou weer insider zijn om objectief te reageren?
Ik heb liever dat je met wat duidelijke voorbeelden komt. Tot nu toe zijn je reactie's op z'n minst vaag te noemen :?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Rens

Bericht door Rens »

Zosinus schreef:
Rens schreef:Geen boek, maar een weekblad: de Groene Amsterdammer.............
En, staat er nog wat interessants in?
o.a. CIA-praktijken nav the War to Terrorisme in diverse landen.........maar als je wilt weten wat er te lezen valt: koop 'm of nóg beter: neem een abonnement................ :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Unionist

Bericht door Unionist »

geledu schreef:Gister gelezen :
De brochure :

"Het Kwaad zit nog dieper"
Iets over de diepere oorzaak van het Leergeschil in de Gereformeerde Gemeenten.

Geschreven door G. den Hertog Jr. in 1950

Deze brochure is toen geschreven naar aanleiding van de schorsing van Ds Kok .En de ophef omtrent het aanbod van genade,

Voor de geïnteresseerden : de brochure is op aanvraag per mail te ontvangen.
Is het pro-Kok of contra-Kok?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Ik lees momenteel even alleen de bijbel én 's avonds voor het slapengaan ook nog mijn dagboek.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Unionist schreef:Is het pro-Kok of contra-Kok?
De brochure neemt wat dat betreft een verrassende wending, meer kan ik niet verklappen. Als je Geledu een berichtje stuurt krijg je het per mail :wink:
Gesloten