Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ja hoor. Je vraagt naar de bekende weg, lijkt mij. Maar soms zijn er mensen die dingen echt niet weten die ik vanzelfsprekend vind. En ik vind het een leuk onderwerp. Niet omdat ik polariserend ben, maar omdat ik blij ben met veelkleurigheid. Een niet veelkleurige kerk kan onmogelijk naar Gods wil zijn. Gods openbaring is er immers heel duidelijk over dat het naar Gods wil is dat alle christenen één zijn.

Links (gematigd)

Arnhem
Houten
Vlissingen
Lelystad
Rotterdam Zuidwijk

Iets links van het midden
Bodegraven
Leiderdorp
Den Haag
Kapelle Biezelinge
Kampen

Midden
Veenendaal
Capelle aan den IJssel Middelwatering
Soest
Zeist
Utrecht

Het indelen van gemeenten is geen exacte wetenschap. Maar door de toegenomen mobiliteit van kerkleden en door de standaardisering die het RD meebracht is het tegenwoordig wel mogelijk om een zekere indeling te maken.

Criteria kunnen zijn: het gemiddelde type prediking en het beroepingswerk. Linkse gemeenten beroepen relatief vaker predikanten die relatief gereformeerd zijn, hoewel linkse gemeenten standaard breed beroepen. Hoe breder het beroepingswerk, hoe gematigder de gemeente. Gemeenten uit het midden beroepen overwegend predikanten iets rechts van het midden. Dat komt omdat over het algemeen de behoudende mensen de grootste invloed uitoefenen, zoals ook de apostel Paulus zegt dat de zwakke leden door de sterkere leden moeten worden ontzien. Dat moet je dan meewegen in de positionering van de gemeenten. Extreme gemeenten hebben vaak een heel beperkt blikveld. Ik zou het nog steeds interessant vinden om alle ambtsdragers van de GG een persoonlijkheidsonderzoek te laten doen. Ik denk dat de uitkomsten daarvan stof zouden opleveren voor een proefschrift over de relatie tussen kerkelijke conflicten en karaktereigenschappen van ambtsdragers. Maar dat geheel terzijde.

Een ander criterium is of een gemeente goed zou passen in andere gereformeerde kerkverbanden. Een rechtse gemeente past goed in de GGiN, een linkse gemeente zou ook prima in de CGK kunnen functioneren. Een uiterst rechtse gemeente in de GG past tegenwoordig zelfs niet meer in de GGiN, maar dat is weer een geheel ander onderwerp. Het kan namelijk nog altijd extremer.

En verder zijn het culturele kleinigheden: Wordt Een vaste burcht gezongen of het Ere zij God in of na de kerkdienst. Of hoe lang duren de kerkdiensten. Wordt de HSV gebruikt in het kerkelijk werk. Wordt er geld uitgegeven aan de GBS. In extreme gemeenten is soms helemaal geen jeugdwerk. Loopt de dominee altijd in het zwart, dan heb je met een wat zwaardere gemeente van doen. Maar het is wel zo dat jongere dominees in de GG dat meer standaard doen, dat komt denk ik door de opleiding. In extreme gevallen komt daar zelfs nog een hoed bij.

De gebruikte catechisatiemethoden zijn ook een goede indicatie, net als het percentage avondmaalgangers. Hoe gereformeerder de gemeente, hoe meer mensen bekeerd worden. En hoe zwaarder de gemeente, hoe meer mensen zitten te slapen (maar dat weet ik niet van mijzelf, maar van een dominee). Die overigens daar niet zo'n rechtstreeks verband tussen zag. Maar ik vind slapen wel een extreme vorm van lijdelijkheid, die in de meer rechtse gemeenten toch meer geaccepteerd is. In de wat meer gereformeerde richting wordt meer tegen lijdelijkheid gewaarschuwd.

Het zijn allemaal geen bindende criteria, maar het zijn wel indicaties.

Ik moest best wel lachen om je antwoord, zitten juiste indicaties in. Alleen je laatste stukje over het slapen, gereformeerder zijn en de acceptatie van het slapen is fiks suggestief...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik denk nu toch dat DDD bij een uitspraak van een predikant over slapen in de kerk een knipoog heeft gemist. Dit kun je toch niet serieus nemen?
DDD

Bericht door DDD »

Je moet ook niet alles wat ik zeg letterlijk nemen. Maar het is geen onzin. Ik kom in best veel kerken, en ik herken het zelf ook. In linkerflankgemeenten wordt veel beter opgelet. Dan heb ik het niet alleen over slapen, want dat zou ook uit verschillen in sociaal-culturele achtergrond van de gemeenteleden kunnen worden verklaard. Ook aantekeningen maken en meelezen/kijken in de bijbel is in linkerflankgemeenten meer algemeen gebruikelijk.

Wellicht heeft dat ook een relatie met het opleidingsniveau van de gemeenteleden en de mate waarin een dorpscultuur bepalend is. Maar goed. Als in Emmeloord en Kapelle-Biezelinge ook veel geslapen wordt tijdens de kerkdiensten, dan moet ik mijn hypothese intrekken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Precies. Ik zeg dan ook: iets rechts van het midden. Zo ingewikkeld is mijn formulering toch niet?
Jawel, want ik zou niet durven zeggen dat ds. van Haaren een midden-prediker was, of iets rechts. Wat hij preekte was de volle waarheid in de lijn van o.a. ds. Kersten. Niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk. Wel had hij zo zijn eigen stijl van preken, er lag iets deftigs op hem, maar zulke zaken zijn bij elke prediker weer anders. We hebben veel over ds. van Haaren gehoord, we hebben hem hier op de kansel zien staan, zijn levensbeschrijving gelezen, preken gelezen en gehoord. Het getuigenis van de vrucht op zijn prediking in onze stad. Vooral dat laatste: Hoe Gods volk met eerbied en achting over deze (voor het oog soms wat afstandelijke) prediker sprak. En we kennen ze nog persoonlijk die onder zijn prediking tot bekering kwamen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Zou DDD ook nog een classificatie hebben van midden tot rechts?
(~)
Curie

Bericht door Curie »

De ware kerk is niet links en niet rechts, maar is centraal gericht op Jezus Christus, en die gekruisigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Overigens vind ik een classificatie enkel geprojecteerd In het tweedimensionale vlak een versimpeling die het eenvoudige gemeentelid verward. Ik zou, behalve de links en rechts indeling van de gemeenten, ook hun hoog en laag verhouding tot elkaar willen meenemen. De aarde is niet (meer) plat tenslotte.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Bedankt DDD, voor je overzicht. Natuurlijk is daar van alles (politiek correct) over te zeggen, maar iedereen weet dat gemeenten van een kerkverband van elkaar verschillen. Andere punten

Overigens zou onze hhg in de gergem rechts van het midden vallen als ik deze typeringen zo lees ;)
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Overigens vind ik een classificatie enkel geprojecteerd In het tweedimensionale vlak een versimpeling die het eenvoudige gemeentelid verward. Ik zou, behalve de links en rechts indeling van de gemeenten, ook hun hoog en laag verhouding tot elkaar willen meenemen. De aarde is niet (meer) plat tenslotte.
Terzijde: Volgens mij stel je nu iets tweedimensionaals voor in plaats van het links-tot-rechts spectrum wat eendimensionaal is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
keesjanm

Bericht door keesjanm »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Precies. Ik zeg dan ook: iets rechts van het midden. Zo ingewikkeld is mijn formulering toch niet?
Jawel, want ik zou niet durven zeggen dat ds. van Haaren een midden-prediker was, of iets rechts. Wat hij preekte was de volle waarheid in de lijn van o.a. ds. Kersten. Niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk. Wel had hij zo zijn eigen stijl van preken, er lag iets deftigs op hem, maar zulke zaken zijn bij elke prediker weer anders. We hebben veel over ds. van Haaren gehoord, we hebben hem hier op de kansel zien staan, zijn levensbeschrijving gelezen, preken gelezen en gehoord. Het getuigenis van de vrucht op zijn prediking in onze stad. Vooral dat laatste: Hoe Gods volk met eerbied en achting over deze (voor het oog soms wat afstandelijke) prediker sprak. En we kennen ze nog persoonlijk die onder zijn prediking tot bekering kwamen.
Maar zo erg is het. De Gereformeerde Gemeenten zijn zo opgeschoven dat een echte GG predikant als ds. v Haaren tegenwoordig al als "links" wordt gezien. Neem nu deze preek van Ds van Haaren: http://www.downloadpreken.com/artikelen/A079.pdf
Die zal in veel "midden "en "rechtse" Gereformeerde Gemeenten niet meer gelezen worden. Helaas.

De leer van Steenblok is binnen de GG actueler dan ooit..
ejvl

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Ehm, al die zaken kunnen toch net zo goed als de predikant iets links van het midden zit?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik zou het nog steeds interessant vinden om alle ambtsdragers van de GG een persoonlijkheidsonderzoek te laten doen. Ik denk dat de uitkomsten daarvan stof zouden opleveren voor een proefschrift over de relatie tussen kerkelijke conflicten en karaktereigenschappen van ambtsdragers. Maar dat geheel terzijde.
Terzijde of niet, het is zeker een interessante gedachte. Zo'n onderzoek zou wel eens tot verrassende (of eigenlijk niet zo heel verrassende) conclusies kunnen leiden.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Ehm, al die zaken kunnen toch net zo goed als de predikant iets links van het midden zit?
Laten wat duidelijker zijn. Hij preekte niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk. Dat is een betere benaming dan een indeling in links/rechts, wat ik ook een vreemde classificatie vindt, net als zwaar/licht. Verder wacht ik wel even af wat de reacties hierna zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:
Je legt niet uit waarom wat jij schrijft iets te maken heeft met wat ik schreef en vooral niet wat ik dan verkeerd zou hebben geschreven. In ieder geval heb ik niet ontkend dat ds. G.H. Kersten in zijn tijd iets rechts van het midden was, net als (vrijwel?) alle vooraanstaande predikanten in de GG door de jaren heen. Alle predikanten in de GG preken zowel schriftuurlijk als bevindelijk.

@Ouddorp:
Dat denk ik ook. Maar dat hoeft gezien de voorgeschiedenis niet te verbazen.

@Keesjanm:
Een gemeente waar ds. Van Haaren om inhoudelijke redenen (dus even los van de vraag of je überhaupt oude preken leest in een reguliere kerkdienst) niet meer gelezen wordt , kun je mijns inziens niet meer als midden typeren. Dat zou geschiedvervalsing zijn. Wat mij betreft schuift het midden niet op, maar wordt de lijn ter rechterzijde steeds langer, en aan de linkerzijde soms wat korter. Maar dat is ook een keuze, natuurlijk.

Ik wist trouwens niet dat het voorkomt dat een gemeente zelfs geen leespreken van een middenpredikant meer hoort. Dat verrast mij zelfs nog.

@Hendrikus:
Ik zou toch benieuwd zijn of mijn indrukken en/of vooroordelen over kerkelijke gemeenten waarvan de kerkenraden als extreem bekend staan, juist zijn.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

De indeling van DDD is voor een deel wel herkenbaar, maar klopt niet.

DDD schreef:
Ja hoor. Je vraagt naar de bekende weg, lijkt mij. Maar soms zijn er mensen die dingen echt niet weten die ik vanzelfsprekend vind. En ik vind het een leuk onderwerp. Niet omdat ik polariserend ben, maar omdat ik blij ben met veelkleurigheid. Een niet veelkleurige kerk kan onmogelijk naar Gods wil zijn. Gods openbaring is er immers heel duidelijk over dat het naar Gods wil is dat alle christenen één zijn.

Links (gematigd)

Arnhem
Houten
Vlissingen
Lelystad
Rotterdam Zuidwijk

Iets links van het midden
Bodegraven
Leiderdorp
Den Haag
Kapelle Biezelinge
Kampen

Midden
Veenendaal
Capelle aan den IJssel Middelwatering
Soest
Zeist
Utrecht

Als je kijkt naar beroepingswerk van Leiderdorp en Kampen zijn deze zeker niet meer "links van het midden " te noemen. En ook de genoemde "midden" gemeenten, op Utrecht en Zeist na , kun je echt wel rechts positioneren.
Natuurlijk zijn het maar lijstjes. De vraag is ook, moet je dit wel doen. Maar als je het zo in lijstjes zet, zie je de verschuiving naar rechtse orthodoxie helaas zichtbaar worden. Maar niet alleen daar. Zie ook gemeenten als Middelburg-Zuid, Aagtekerke , Lisse, Groningen, Hardinxveld Giessendam, Barendrecht.

Een zorgelijke ontwikkeling. Wat is er toch aan de hand...
Plaats reactie