Positief topic over de GGIN

-DIA-

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Dat wellicht alles te maken met het feit dat ik niet altijd zo wèl ter tale ben... Wie zal het zeggen! De geïnterviewden zagen ook geen van allen een heling van de breuk voor de hand liggen.
Dat las ik inderdaad. Overigens las ik er wel in dat het een diep verlangen is, maar dat de weerbarstigheid van de praktijk dat in de weg zou staan.
En dat heb ik, ondanks eventueel slecht te tale zijnde, toch ook proberen weer te geven. Ik benoemde al het minder karikaturale in woord en geschrift, enz. Leest maar 'enige berichies' terug...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Dat wellicht alles te maken met het feit dat ik niet altijd zo wèl ter tale ben... Wie zal het zeggen! De geïnterviewden zagen ook geen van allen een heling van de breuk voor de hand liggen.
Dat las ik inderdaad. Overigens las ik er wel in dat het een diep verlangen is, maar dat de weerbarstigheid van de praktijk dat in de weg zou staan.
En dat heb ik, ondanks eventueel slecht te tale zijnde, toch ook proberen weer te geven. Ik benoemde al het minder karikaturale in woord en geschrift, enz. Leest maar 'enige berichies' terug...
Ik vind je niet slecht in de taal :)
De beide dominees lieten blijken dat er weliswaar een diep verlangen is, maar dat de weerbarstigheid van de praktijk dat in de weg zou staan.

Persoonlijk denk ik dat een tijd van vervolging en verdrukking weleens heel erg zuiverend zou kunnen werken voor onze eigenhandig opgebouwde heilige huisjes. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik verlang naar 'onheil', maar ik geloof wel dat het de ware Kerk dichterbij Christus zou brengen. Dwars door kerkmuren links en rechts heen.
(~)
GGotK

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
Marion schreef:Positief interview in de Gezinsgids over 65 jaar na de scheuring!! Mooi dat dit inmiddels zo kan.
Ik vond het tegenvallen, je merkt dat er aan de rechtse GG zijde heel erg ‘geflirt’ wordt met de GGIN terwijl de GGIN de boot nog helemaal afhoudt.

Daar komt bij dat ik het erg jammer vind hoe ds. Huijser over een deel van zijn kerkverband praat, daar kan ik erg verdrietig van worden.
Het zijn anders wel feiten. We hoeven ook onze kop niet in het zand te steken.
Positief wil ik wel noemen dat er minder sprake is van het exclusieve kerkisme. Ook het karikaturale schrijven en spreken van de jaren 60, 70, 80 is wel veel minder geworden. Er is wederzijdse herkenning, van hen die toch geestelijk op één lijn zitten, maar we moeten wel zo eerlijk willen zijn dat dat niet voor iedereen geldt. We hoeven geen namen te noemen om te weten dat sommigen beslist niet mee zouden gaan met een eventuele fusie, ofwel een heling van de breuk in het oude kerkverband. Ook weten we van de andere kant dat de hele breedte van de GG niet aanvaardbaar is voor de GGiN. Dat zijn zaken die we allen kunnen weten. Zo liggen de feiten. Helaas zijn beide kerkverbanden wel wat uiteen gegroeid, zoals ook door een van de geïnterviewden wordt opgemerkt: De GG is (plaatselijk) een stuk breder geworden dan de GGiN. Dat is gewoon een feit dat ieder kan weten.
De GGiN is ook een stuk 'breder'geworden dan vroeger. Ik ben trouwens een groot tegenstander van samensmelting van de GG met een andere kerk ter linker of ter rechterzijde. Het zou de leer alleen nog maar meer verwateren en nog meer onrust veroorzaken.
Wandelende
Inactief

GGotK schreef:De GGiN is ook een stuk 'breder'geworden dan vroeger. Ik ben trouwens een groot tegenstander van samensmelting van de GG met een andere kerk ter linker of ter rechterzijde. Het zou de leer alleen nog maar meer verwateren en nog meer onrust veroorzaken.
Kan je uitleggen waarom jij denkt dat de leer dan nog meer zou verwateren?

Het aspect van onrust begrijp ik.
(~)
GGotK

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:
GGotK schreef:De GGiN is ook een stuk 'breder'geworden dan vroeger. Ik ben trouwens een groot tegenstander van samensmelting van de GG met een andere kerk ter linker of ter rechterzijde. Het zou de leer alleen nog maar meer verwateren en nog meer onrust veroorzaken.

De lijn van Kersten wordt door de leer van de GGiN/CGK/HHK etc op verschillende facetten in zijn zuiverheid aangetast.
Wandelende
Inactief

GGotK schreef:
Wandelende schreef:

De lijn van Kersten wordt door de leer van de GGiN/CGK/HHK etc op verschillende facetten in zijn zuiverheid aangetast.
Akkoord.
Maar op welk soort aspecten doel je dan?

Ik hoor namelijk in alle vier de kerkverbanden dat iemand in Christus behouden wordt en buiten Christus voor eeuwig verloren gaat.
(~)
JCRyle

Bericht door JCRyle »

GGotK schreef:De lijn van Kersten wordt door de leer van de GGiN/CGK/HHK etc op verschillende facetten in zijn zuiverheid aangetast.
Als je een 'is-teken' tussen Gods Woord en de lijn-Kersten zet is samenwerking met andere kerken inderdaad onmogelijk. Wellicht kan het je helpen om te beseffen dat ds. Kersten een mens was met fouten en gebreken, ook op theologisch vlak. Als je de genoemde kerkverbanden naast elkaar legt qua prediking, dan zijn de verschillen marginaal. Althans voor mij wel. En waar de verschillen een probleem gaan vormen, daar worden accentverschillen zwaar aangedikt. Als je een dergelijke houding wilt voortzetten getuigt dat niet van het goede voor elkaar zoeken. En met enige voorzichtigheid zeg ik daarbij dat het ook niet getuigt van het zoeken van de Heere en Zijn dienst. Daar gaat het niet om wie de meest zuivere was. In het licht van het Evangelie van het Koninkrijk van God telt één ding, namelijk dat de Heere Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken. Laat dat de verbindende sleutel mogen zijn tussen de verschillende kerken, althans dat hoop ik. Opdat er nog zielen gewonnen worden voor de dienst aan Christus.
GGotK

Bericht door GGotK »

Wandelende schreef:
GGotK schreef:
Wandelende schreef:

Akkoord.
Maar op welk soort aspecten doel je dan?

Ik hoor namelijk in alle vier de kerkverbanden dat iemand in Christus behouden wordt en buiten Christus voor eeuwig verloren gaat.

Gelukkig wel, anders zou er in die kerken een absolute dwaalleer verkondigd worden. Ook in velerlei andere kerkverbanden zal gezegd worden dat dit de grondslag is van de prediking. Maar als je als (doop)lid voor een kerkverband kiest omdat je mag geloven dat daar de meest zuivere bediening van Gods Woord te vinden is, dan omvat dat ook aspecten als bevinding, verkiezing, aanbod van genade, verbondenleer etc. Ds Moerkerken heeft daar ook iets over gezegd tijdens het 100-jarig bestaan van de GG.
Tsja, de een zal het kerkisme noemen en de ander liefde voor het kerkverband.
GGotK

Bericht door GGotK »

JCRyle schreef:
GGotK schreef:De lijn van Kersten wordt door de leer van de GGiN/CGK/HHK etc op verschillende facetten in zijn zuiverheid aangetast.
Als je een 'is-teken' tussen Gods Woord en de lijn-Kersten zet is samenwerking met andere kerken inderdaad onmogelijk. Wellicht kan het je helpen om te beseffen dat ds. Kersten een mens was met fouten en gebreken, ook op theologisch vlak. Als je de genoemde kerkverbanden naast elkaar legt qua prediking, dan zijn de verschillen marginaal. Althans voor mij wel. En waar de verschillen een probleem gaan vormen, daar worden accentverschillen zwaar aangedikt. Als je een dergelijke houding wilt voortzetten getuigt dat niet van het goede voor elkaar zoeken. En met enige voorzichtigheid zeg ik daarbij dat het ook niet getuigt van het zoeken van de Heere en Zijn dienst. Daar gaat het niet om wie de meest zuivere was. In het licht van het Evangelie van het Koninkrijk van God telt één ding, namelijk dat de Heere Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken. Laat dat de verbindende sleutel mogen zijn tussen de verschillende kerken, althans dat hoop ik. Opdat er nog zielen gewonnen worden voor de dienst aan Christus.
Wat zijn dan jouw diepste motieven geweest om bij jouw kerk(verband) aan te sluiten (en niet bij een andere)?
DDD

Bericht door DDD »

Normaal gesproken sluit iemand zich niet aan bij een kerkverband, maar plaatst God iemand in een kerkelijke gemeente.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Normaal gesproken sluit iemand zich niet aan bij een kerkverband, maar plaatst God iemand in een kerkelijke gemeente.
Daar kom je niet mee weg DDD. Als je geloofsbelijdenis doet, is dat mede een bewuste keuze voor het kerkverband. Maar om toch op jouw stellingname te anticiperen: hoe zit dat met mensen die worden geboren in bijvoorbeeld de RK (figuurlijk)?
Marion

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Marion »

Wandelende schreef:
Marion schreef:
Orchidee schreef:
heusden-op schreef:@Orchidee: ik vond het een heel mooi artikel. Kun je vertellen wat je verschrikkelijk vond? Of was het heilzaam prikkelend voor je?
Ik vind het artikel doordrenkt van nederige, Godsdienstige hoogmoedAfbeelding
Huh???? :nonnon Hoe dan?
Ik kan ook niet ontkennen dat ik min of meer dezelfde gedachte heb als @Orchidee. Dat laat echter onverlet dat ik vind dat deze twee dominees hun eigen mening mogen hebben. Of ze dat op deze wijze moeten verkondigen is vraag 2.
Natuurlijk mag je daarin dezelfde gedachte hebben. Maar ik vraag me echt af of je deze dominees daar recht mee doet. Kunnen wij in hun hart kijken? Ik vind het ver gaan om hen daar alleen al van te verdenken. Heb dan de moed om ze te bellen en te vragen wat ze met dit alles voor hebben gehad, dan is het eerlijk. En anders deugd het al niet om de gedachte alleen al uit te dragen op dit forum.
refo

Bericht door refo »

GGotK schreef:
DDD schreef:Normaal gesproken sluit iemand zich niet aan bij een kerkverband, maar plaatst God iemand in een kerkelijke gemeente.
Daar kom je niet mee weg DDD. Als je geloofsbelijdenis doet, is dat mede een bewuste keuze voor het kerkverband. Maar om toch op jouw stellingname te anticiperen: hoe zit dat met mensen die worden geboren in bijvoorbeeld de RK (figuurlijk)?
Anticiperen?

Die mensen worden daar ook geplaatst.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

JCRyle schreef:
Mooie post, JCRyle!
Mistig

Bericht door Mistig »

GGotK schreef:
Toch ben ik het wel met DDD eens. Je dooplidmaatschap van een bepaalde gemeente is omdat God jou daar wil hebben. Je mag daar best heel voorzichtig mee omgaan. Ik zeg niet dat overgaan naar een andere gemeente verkeerd is, maar je moet (voor mij) wel hele goede redenen hebben om in diezelfde kerk geen geloofsbelijdenis te doen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie