Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013
Geplaatst: 11 okt 2013, 18:36
Vanuit de GGiN komen er ook kuddes over, dus dat is geen argument.
Er is grote nood....er moet een boetedag komen....grote nood.....wij vergaderen in Jan 2014 weer en dan komt het moderamen met een datum(zeer waarschijnlijk biddag 2014)...grote nood.Luther schreef:Ik denk dat de noodzaak van een boetedag goed onderbouwd is.Eveline de Pater schreef:Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Het staat me echter tegen dat dit georganiseerd moet gebeuren, na een synodebesluit... Ik kan ds. A. Kort daarin wel begrijpen.
In de GG is alles georganiseerd, zelfs de nood.huisman schreef:Er is grote nood....er moet een boetedag komen....grote nood.....wij vergaderen in Jan 2014 weer en dan komt het moderamen met een datum(zeer waarschijnlijk biddag 2014)...grote nood.
Lijkt mij een nog al houdbare nood als het zolang kan wachten.
Het is intussen een door ieder te constateren feit dat een deel van de GG meer tegen de HHKWilhelm schreef:Idd Dia, dat argument dat het opgelegd zou zijn vind ik niet sterk. Vroeger gebeurde dat ook.-DIA- schreef:Maar toen de overheid boete- en bededagen uitschreef was dat dan niet 'opgelegd'?Luther schreef:Ik denk dat de noodzaak van een boetedag goed onderbouwd is.Eveline de Pater schreef:Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Het staat me echter tegen dat dit georganiseerd moet gebeuren, na een synodebesluit... Ik kan ds. A. Kort daarin wel begrijpen.
Het zou toch een wonder moeten zijn als we nog in de verootmoediging gebracht mochten
worden.
En dat gelonk naar de GGiN is een meerderheid ook niet blij mee denk ik... Of er moet tegelijkertijd ook samenwerking gezocht worden ter linkerzijde. Het is niet voor niets dat er velen de overstap naar de HHK maken. Daar is gewoonweg de meeste herkenning.
Dat dacht ik dus ook..huisman schreef:Er is grote nood....er moet een boetedag komen....grote nood.....wij vergaderen in Jan 2014 weer en dan komt het moderamen met een datum(zeer waarschijnlijk biddag 2014)...grote nood.Luther schreef:Ik denk dat de noodzaak van een boetedag goed onderbouwd is.Eveline de Pater schreef:Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Het staat me echter tegen dat dit georganiseerd moet gebeuren, na een synodebesluit... Ik kan ds. A. Kort daarin wel begrijpen.
Lijkt mij een nog al houdbare nood als het zolang kan wachten.
Men stapt over als de trein verder niet meer in de juiste richting gaat. En dat is nu precies awt aan de orde lijkt, hoewel de benoemingen wel een meer gematigde verrechtssing suggereren dan in sommige gemeenten de feitelijke ontwikkeling is. Maar er zijn predikanten die het voor elkaar kregen om in ongeveer iedere gemeente het ledenaantal te halveren, dan kun je toch niet volhouden dat de trein over het geheel bezien dezelfde richting in gaat...Tiberius schreef:Precies ja, dat dacht ik ook. Men stapt juist over wanneer men een bepaald verschil ervaart of aanvoelt.
Ik kan me best wel voorstellen dat zelfs de echte 'tijdredes' op een zeker moment af gaan stompen: Zo lang er alleen ach en wee geroepen wordt over de huidige tijd komen die niet echt opbouwend over, hoe goed bedoeld ook.Anker schreef:De kansels openstellen voor GGiN-predikanten is helaas afgekaart door ds. van Eckeveld. Jammer! Verder zijn er wel bepaalde toenaderingssignalen te vinden.
Jammer dat er een boetedag moet komen. Het komt bij mij eigenlijk een beetje lachwekkend over. Vroeger waren de bid- en dankdagen ook direct boetedagen en werd in de prediking aandacht gevraagd voor de nood der tijd. Ik denk terug aan de bid- en dankdagen in mijn jeugd. (GGiN). 's Morgens een dienst m.b.t. gewas en arbeid, in de middag een doopdienst en 's avonds een prediking gericht op de tijd, een soort tijdrede dus. Dat zijn we wel een beetje aan het kwijtraken. Laten we daar gewoon mee beginnen.
Vorige week was hier een tijdrede. Er was een handjevol mensen terwijl de preek een echte tijdrede was waarbij de nood van deze tijd werd aangewezen. Er wordt geen nood gevoeld. Helemaal niet, op een enkeling na. Dan is een boetedag een wassen neus.
Dat lachwekkend is inderdaad wat misplaatst. Excuus daarvoor. Al sta ik wel achter de inhoud van mijn posting. Ik heb het verslag uit het RD gelezen en herlezen. Ik ben niet bij de bespreking geweest inderdaad. De Heere kan de prediking zegenen op zo'n boetedag, zeker. Maar ik hoop dat de Heere de prediking van morgen zegent, op een gewone zondag. Want als dat gebeurt komt er vanzelf verootmoediging. Dat is niet maakbaar of planbaar.Zeemeeuw schreef:@Anker. Ik ben er van overtuigd dat, als je de laatste synodedag meegemaakt had, je je laatste bijdrage zo niet had gepost.
Het is altijd wat lastig om te praten over een tijdrede. Daar wordt geen opsomming gegeven wat er allemaal fout is al wordt het wel genoemd. In de tijdrede van vorige week ging het over psalm 2. Het thema was: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. 1. een betwiste macht (laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen) 2. Een geproclameerde macht (Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion) en 3. een gezegende macht (Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen). En de luisteraars schrikken er van nature niet van. Zoveel is wel duidelijk. Maar het Woord is wel het middel waardoor het moet gebeuren, daarom zijn tijdredes, al worden ze slecht bezocht, wel zinvol!Marco schreef:Ik kan me best wel voorstellen dat zelfs de echte 'tijdredes' op een zeker moment af gaan stompen: Zo lang er alleen ach en wee geroepen wordt over de huidige tijd komen die niet echt opbouwend over, hoe goed bedoeld ook.
Wees eens eerlijk: Is er sinds de Pinksterdag ooit een tijd geweest waarin voluit positief gesproken kon worden over 'de tijd'?
Begrijp me niet verkeerd: er is op zich niets mis met het aanwijzen van wat er fout is in de huidige tijd, en met het aanspreken op lauwheid in de kerk. Dat doet Christus zelf ook. Maar je ziet het nu gebeuren dat mensen er steeds minder mee doen; men schrikt er niet meer van. Erger nog: juist die mensen die het zich aan zouden moeten trekken worden door het uitschrijven van boete- en bededagen het minst bereikt.
Ik geloof dat tijdredes vaak inhoudelijk zijn veranderd.Anker schreef:Het is altijd wat lastig om te praten over een tijdrede. Daar wordt geen opsomming gegeven wat er allemaal fout is al wordt het wel genoemd. In de tijdrede van vorige week ging het over psalm 2. Het thema was: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. 1. een betwiste macht (laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen) 2. Een geproclameerde macht (Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion) en 3. een gezegende macht (Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen). En de luisteraars schrikken er van nature niet van. Zoveel is wel duidelijk. Maar het Woord is wel het middel waardoor het moet gebeuren, daarom zijn tijdredes, al worden ze slecht bezocht, wel zinvol!Marco schreef:Ik kan me best wel voorstellen dat zelfs de echte 'tijdredes' op een zeker moment af gaan stompen: Zo lang er alleen ach en wee geroepen wordt over de huidige tijd komen die niet echt opbouwend over, hoe goed bedoeld ook.
Wees eens eerlijk: Is er sinds de Pinksterdag ooit een tijd geweest waarin voluit positief gesproken kon worden over 'de tijd'?
Begrijp me niet verkeerd: er is op zich niets mis met het aanwijzen van wat er fout is in de huidige tijd, en met het aanspreken op lauwheid in de kerk. Dat doet Christus zelf ook. Maar je ziet het nu gebeuren dat mensen er steeds minder mee doen; men schrikt er niet meer van. Erger nog: juist die mensen die het zich aan zouden moeten trekken worden door het uitschrijven van boete- en bededagen het minst bereikt.