Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Curatorium

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Curatorium »

Vanuit de GGiN komen er ook kuddes over, dus dat is geen argument.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Precies ja, dat dacht ik ook. Men stapt juist over wanneer men een bepaald verschil ervaart of aanvoelt.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Eveline de Pater schreef:Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Ik denk dat de noodzaak van een boetedag goed onderbouwd is.
Het staat me echter tegen dat dit georganiseerd moet gebeuren, na een synodebesluit... Ik kan ds. A. Kort daarin wel begrijpen.
Er is grote nood....er moet een boetedag komen....grote nood.....wij vergaderen in Jan 2014 weer en dan komt het moderamen met een datum(zeer waarschijnlijk biddag 2014)...grote nood.

Lijkt mij een nog al houdbare nood als het zolang kan wachten. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Er is grote nood....er moet een boetedag komen....grote nood.....wij vergaderen in Jan 2014 weer en dan komt het moderamen met een datum(zeer waarschijnlijk biddag 2014)...grote nood.

In de GG is alles georganiseerd, zelfs de nood.
helma

Bericht door helma »

nou zeg...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
Eveline de Pater schreef:Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Het staat me echter tegen dat dit georganiseerd moet gebeuren, na een synodebesluit... Ik kan ds. A. Kort daarin wel begrijpen.
Maar toen de overheid boete- en bededagen uitschreef was dat dan niet 'opgelegd'?

Het zou toch een wonder moeten zijn als we nog in de verootmoediging gebracht mochten
worden.
Idd Dia, dat argument dat het opgelegd zou zijn vind ik niet sterk. Vroeger gebeurde dat ook.
En dat gelonk naar de GGiN is een meerderheid ook niet blij mee denk ik... Of er moet tegelijkertijd ook samenwerking gezocht worden ter linkerzijde. Het is niet voor niets dat er velen de overstap naar de HHK maken. Daar is gewoonweg de meeste herkenning.
Het is intussen een door ieder te constateren feit dat een deel van de GG meer tegen de HHK
aanleunt, en een ander deel meer tegen de GGiN
Als je het interview met ds. van Dieren las, zag je ook dat hij zei dat de kerkmuren niet op
de plaats staan waar ze behoorden te staan. Dat is in feite mensenwerk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
BJD

Bericht door BJD »

huisman schreef:
Luther schreef:
Er is grote nood....er moet een boetedag komen....grote nood.....wij vergaderen in Jan 2014 weer en dan komt het moderamen met een datum(zeer waarschijnlijk biddag 2014)...grote nood.

Dat dacht ik dus ook..
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Precies ja, dat dacht ik ook. Men stapt juist over wanneer men een bepaald verschil ervaart of aanvoelt.
Men stapt over als de trein verder niet meer in de juiste richting gaat. En dat is nu precies awt aan de orde lijkt, hoewel de benoemingen wel een meer gematigde verrechtssing suggereren dan in sommige gemeenten de feitelijke ontwikkeling is. Maar er zijn predikanten die het voor elkaar kregen om in ongeveer iedere gemeente het ledenaantal te halveren, dan kun je toch niet volhouden dat de trein over het geheel bezien dezelfde richting in gaat...
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De kansels openstellen voor GGiN-predikanten is helaas afgekaart door ds. van Eckeveld. Jammer! Verder zijn er wel bepaalde toenaderingssignalen te vinden.

Jammer dat er een boetedag moet komen. Het komt bij mij eigenlijk een beetje lachwekkend over. Vroeger waren de bid- en dankdagen ook direct boetedagen en werd in de prediking aandacht gevraagd voor de nood der tijd. Ik denk terug aan de bid- en dankdagen in mijn jeugd. (GGiN). 's Morgens een dienst m.b.t. gewas en arbeid, in de middag een doopdienst en 's avonds een prediking gericht op de tijd, een soort tijdrede dus. Dat zijn we wel een beetje aan het kwijtraken. Laten we daar gewoon mee beginnen.

Vorige week was hier een tijdrede. Er was een handjevol mensen terwijl de preek een echte tijdrede was waarbij de nood van deze tijd werd aangewezen. Er wordt geen nood gevoeld. Helemaal niet, op een enkeling na. Dan is een boetedag een wassen neus.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@Anker. Ik ben er van overtuigd dat, als je de laatste synodedag meegemaakt had, je je laatste bijdrage zo niet had gepost.
Marco

Bericht door Marco »

Anker schreef:De kansels openstellen voor GGiN-predikanten is helaas afgekaart door ds. van Eckeveld. Jammer! Verder zijn er wel bepaalde toenaderingssignalen te vinden.

Jammer dat er een boetedag moet komen. Het komt bij mij eigenlijk een beetje lachwekkend over. Vroeger waren de bid- en dankdagen ook direct boetedagen en werd in de prediking aandacht gevraagd voor de nood der tijd. Ik denk terug aan de bid- en dankdagen in mijn jeugd. (GGiN). 's Morgens een dienst m.b.t. gewas en arbeid, in de middag een doopdienst en 's avonds een prediking gericht op de tijd, een soort tijdrede dus. Dat zijn we wel een beetje aan het kwijtraken. Laten we daar gewoon mee beginnen.

Vorige week was hier een tijdrede. Er was een handjevol mensen terwijl de preek een echte tijdrede was waarbij de nood van deze tijd werd aangewezen. Er wordt geen nood gevoeld. Helemaal niet, op een enkeling na. Dan is een boetedag een wassen neus.
Ik kan me best wel voorstellen dat zelfs de echte 'tijdredes' op een zeker moment af gaan stompen: Zo lang er alleen ach en wee geroepen wordt over de huidige tijd komen die niet echt opbouwend over, hoe goed bedoeld ook.

Wees eens eerlijk: Is er sinds de Pinksterdag ooit een tijd geweest waarin voluit positief gesproken kon worden over 'de tijd'?

Begrijp me niet verkeerd: er is op zich niets mis met het aanwijzen van wat er fout is in de huidige tijd, en met het aanspreken op lauwheid in de kerk. Dat doet Christus zelf ook. Maar je ziet het nu gebeuren dat mensen er steeds minder mee doen; men schrikt er niet meer van. Erger nog: juist die mensen die het zich aan zouden moeten trekken worden door het uitschrijven van boete- en bededagen het minst bereikt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeemeeuw schreef:@Anker. Ik ben er van overtuigd dat, als je de laatste synodedag meegemaakt had, je je laatste bijdrage zo niet had gepost.
Dat lachwekkend is inderdaad wat misplaatst. Excuus daarvoor. Al sta ik wel achter de inhoud van mijn posting. Ik heb het verslag uit het RD gelezen en herlezen. Ik ben niet bij de bespreking geweest inderdaad. De Heere kan de prediking zegenen op zo'n boetedag, zeker. Maar ik hoop dat de Heere de prediking van morgen zegent, op een gewone zondag. Want als dat gebeurt komt er vanzelf verootmoediging. Dat is niet maakbaar of planbaar.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Marco schreef:Ik kan me best wel voorstellen dat zelfs de echte 'tijdredes' op een zeker moment af gaan stompen: Zo lang er alleen ach en wee geroepen wordt over de huidige tijd komen die niet echt opbouwend over, hoe goed bedoeld ook.

Wees eens eerlijk: Is er sinds de Pinksterdag ooit een tijd geweest waarin voluit positief gesproken kon worden over 'de tijd'?

Begrijp me niet verkeerd: er is op zich niets mis met het aanwijzen van wat er fout is in de huidige tijd, en met het aanspreken op lauwheid in de kerk. Dat doet Christus zelf ook. Maar je ziet het nu gebeuren dat mensen er steeds minder mee doen; men schrikt er niet meer van. Erger nog: juist die mensen die het zich aan zouden moeten trekken worden door het uitschrijven van boete- en bededagen het minst bereikt.
Het is altijd wat lastig om te praten over een tijdrede. Daar wordt geen opsomming gegeven wat er allemaal fout is al wordt het wel genoemd. In de tijdrede van vorige week ging het over psalm 2. Het thema was: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. 1. een betwiste macht (laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen) 2. Een geproclameerde macht (Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion) en 3. een gezegende macht (Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen). En de luisteraars schrikken er van nature niet van. Zoveel is wel duidelijk. Maar het Woord is wel het middel waardoor het moet gebeuren, daarom zijn tijdredes, al worden ze slecht bezocht, wel zinvol!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
Marco schreef:Ik kan me best wel voorstellen dat zelfs de echte 'tijdredes' op een zeker moment af gaan stompen: Zo lang er alleen ach en wee geroepen wordt over de huidige tijd komen die niet echt opbouwend over, hoe goed bedoeld ook.

Het is altijd wat lastig om te praten over een tijdrede. Daar wordt geen opsomming gegeven wat er allemaal fout is al wordt het wel genoemd. In de tijdrede van vorige week ging het over psalm 2. Het thema was: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. 1. een betwiste macht (laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen) 2. Een geproclameerde macht (Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion) en 3. een gezegende macht (Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen). En de luisteraars schrikken er van nature niet van. Zoveel is wel duidelijk. Maar het Woord is wel het middel waardoor het moet gebeuren, daarom zijn tijdredes, al worden ze slecht bezocht, wel zinvol!
Ik geloof dat tijdredes vaak inhoudelijk zijn veranderd.
Vroeger hadden tijdredes meer weg van een boeteprediking.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander om allerlei extra dagen en diensten te gaan bedenken voor allerlei gelegenheden.
Deze zaken kunnen een plaats krijgen in de zondagse erediensten. Ik mag hopen dat de oproep tot boete en wederkeer daar voluit aandacht krijgen.
Plaats reactie