Volgens mij is het citaat van wijlen ds. Van Dam, even daarna, het antwoord.ZWP schreef: ↑06 sep 2024, 17:10Ik heb het met interesse gelezen.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 16:29 https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door
Een interview met de oude ds. A. Moerkerken.
De passage over de zuigeling etc heb ik mijn vraagtekens bij. Met name deze passage:
"Iemand die pas is wedergeboren, maar Christus niet kent, en sterft, zou volgens u tóch naar de hemel gaan.
„Dat is mij inderdaad voor de voeten geworpen. Ik zou zeggen: dat weet ik niet."
Moet hij dat niet weten? Is dat geen logische vraag?
Erdee
-
- Verbannen
Re: Erdee
-
- Verbannen
Even naar hier verplaatst.Jeremiah schreef: ↑06 sep 2024, 19:02Ook al heb ik mijn twijfels bij sommige van zijn opvattingen, wat een mooi interview met een lieve leraar. Ik zie hem wel een zitten met zijn vrouw aan de Maasboulevard. Turende over de skyline van Rotterdam.GGotK schreef:Een lezenswaardig interview met ds. Moerkerken.
https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door
Zijn 'kwartiertje spreken' o.a. te beluisteren vanaf 57:16
https://www.youtube.com/watch?v=1-9xcn3s_lA&t=4307s
Mooi artikel inderdaad.
Hoe dat zo? Dat verbaast toch niet? Dit is nu een dominee waarvan ik denk dat hij de SV-GBS wel begrijpt. Maar goed, hij is ook op de hoogte van alternatieven.
Ik vind het een eerlijk interview. Ik denk dat alle kritiek hem veel pijn deed, en dat dit de barse toon kan verklaren. Maar goed. De kritiek was mijns inziens ook wel terecht. Dat is het ingewikkelde in zulke gevallen. Hij had gewoon nooit in een midden-gemeente beroepen moeten worden, dan was er veel minder gedoe geweest.
Ik vind het een eerlijk interview. Ik denk dat alle kritiek hem veel pijn deed, en dat dit de barse toon kan verklaren. Maar goed. De kritiek was mijns inziens ook wel terecht. Dat is het ingewikkelde in zulke gevallen. Hij had gewoon nooit in een midden-gemeente beroepen moeten worden, dan was er veel minder gedoe geweest.
-
- Verbannen
Eens, hoewel er soms ook andere bijdragen zijn die goed blijven hangen. De artikelen van zijn hand waren inderdaad helder. Maar zijn preken en boeken vind ik ook altijd bijzonder mooi.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
In het NT ligt dit wel anders.MGG schreef: ↑26 aug 2024, 18:37Waarom? Ik lees nergens in de Bijbel dat rijke niet in een luxe huis mogen wonen. Salomo bouwde een luxe tempel en een luxe huis. In het OT mocht een Israël op een krappe 90% voor zichzelf besteden
Ps het is een prikkelend bericht. De kern is wel serieus. Materialisme is niet Bijbels, maar dat is een andere uiterste zoals communisme ook niet.
Wat begrijp je er beter aan en wat vind je er van?
Ik vond dat hij in het interview vooral de standenleer nuanceerde. Niet zo strikt er mee omging als ik altijd heb gedacht. Overigens heb ik in zijn preken nooit echt veel gemerkt van de standenleer.
Hij vertelt dat hij die baseerde op de ervaringen die hij hoorde van Gods kinderen. Dat is voor mij verhelderend omdat ik me al langer af vroeg hoe hij daar aankwam. Hij stelde het eigenlijk duidelijk op schrift. Zijn boekje Bethel en Pniel bijv. was voor sommige mensen echt super belangrijk. In het interview lijkt het of hij weinig deed met alle kritiek die hij kreeg. Was dat echt zo door alle drukte in zijn leven? Persoonlijk zou ik denken dat je als universitair geschoolde dominee hier een uitgebreide studie naar zou doen.