Erdee

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

ZWP schreef: 06 sep 2024, 17:10
GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2024, 16:29 https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door

Een interview met de oude ds. A. Moerkerken.
Ik heb het met interesse gelezen.

De passage over de zuigeling etc heb ik mijn vraagtekens bij. Met name deze passage:

"Iemand die pas is wedergeboren, maar Christus niet kent, en sterft, zou volgens u tóch naar de hemel gaan.

„Dat is mij inderdaad voor de voeten geworpen. Ik zou zeggen: dat weet ik niet."

Moet hij dat niet weten? Is dat geen logische vraag?
Volgens mij is het citaat van wijlen ds. Van Dam, even daarna, het antwoord.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Jeremiah schreef: 06 sep 2024, 19:02
GGotK schreef:Een lezenswaardig interview met ds. Moerkerken.

https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door

Zijn 'kwartiertje spreken' o.a. te beluisteren vanaf 57:16

https://www.youtube.com/watch?v=1-9xcn3s_lA&t=4307s
Ook al heb ik mijn twijfels bij sommige van zijn opvattingen, wat een mooi interview met een lieve leraar. Ik zie hem wel een zitten met zijn vrouw aan de Maasboulevard. Turende over de skyline van Rotterdam.
Even naar hier verplaatst.

Mooi artikel inderdaad.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wat ik dan wel weer intrigerend vind, is die Groot Nieuws Bijbel in zijn boekenkast. :huhu
DDD

Bericht door DDD »

Hoe dat zo? Dat verbaast toch niet? Dit is nu een dominee waarvan ik denk dat hij de SV-GBS wel begrijpt. Maar goed, hij is ook op de hoogte van alternatieven.

Ik vind het een eerlijk interview. Ik denk dat alle kritiek hem veel pijn deed, en dat dit de barse toon kan verklaren. Maar goed. De kritiek was mijns inziens ook wel terecht. Dat is het ingewikkelde in zulke gevallen. Hij had gewoon nooit in een midden-gemeente beroepen moeten worden, dan was er veel minder gedoe geweest.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Posthoorn schreef: 06 sep 2024, 20:44 Wat ik dan wel weer intrigerend vind, is die Groot Nieuws Bijbel in zijn boekenkast. :huhu
En boekjes van Spurgeon. ;)
helma

Bericht door helma »

Ik herinner me nog goed de prekenserie over Jozef, die had ik op cassettebandjes. Die vond ik erg leerzaam.
GerefGemeente-lid
Verbannen

helma schreef: 06 sep 2024, 22:16 Ik herinner me nog goed de prekenserie over Jozef, die had ik op cassettebandjes. Die vond ik erg leerzaam.
Ik herinner me een preek over de blinde Bartiméüs. Onvergetelijk.
helma

Bericht door helma »

Ik hoorde hem liever preken dan ik zijn artikelen las...
GerefGemeente-lid
Verbannen

helma schreef: 06 sep 2024, 22:24 Ik hoorde hem liever preken dan ik zijn artikelen las...
De betreffende preek heb ik ook live gehoord.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

helma schreef: 06 sep 2024, 22:24 Ik hoorde hem liever preken dan ik zijn artikelen las...
Ik vond zijn artikelen niet zo bars. En helder. Eigenlijk mis ik die wel in de Saambinder.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef: 07 sep 2024, 08:31
Ik vond zijn artikelen niet zo bars. En helder. Eigenlijk mis ik die wel in de Saambinder.
Eens, hoewel er soms ook andere bijdragen zijn die goed blijven hangen. De artikelen van zijn hand waren inderdaad helder. Maar zijn preken en boeken vind ik ook altijd bijzonder mooi.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Nu snap ik beter hoe hij de standenleer ontwikkelde en beschreef.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

MGG schreef: 26 aug 2024, 18:37
Mannetje schreef: 26 aug 2024, 18:20 Ach... het probleem is dan misschien niet dat de kerk te sober is, maar dat het huis te luxe is.
Waarom? Ik lees nergens in de Bijbel dat rijke niet in een luxe huis mogen wonen. Salomo bouwde een luxe tempel en een luxe huis. In het OT mocht een Israël op een krappe 90% voor zichzelf besteden

Ps het is een prikkelend bericht. De kern is wel serieus. Materialisme is niet Bijbels, maar dat is een andere uiterste zoals communisme ook niet.
In het NT ligt dit wel anders.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Hendrien schreef: 07 sep 2024, 09:33 Nu snap ik beter hoe hij de standenleer ontwikkelde en beschreef.
Wat begrijp je er beter aan en wat vind je er van?

Ik vond dat hij in het interview vooral de standenleer nuanceerde. Niet zo strikt er mee omging als ik altijd heb gedacht. Overigens heb ik in zijn preken nooit echt veel gemerkt van de standenleer.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Hendrien schreef: 07 sep 2024, 09:33 Nu snap ik beter hoe hij de standenleer ontwikkelde en beschreef.
Hij vertelt dat hij die baseerde op de ervaringen die hij hoorde van Gods kinderen. Dat is voor mij verhelderend omdat ik me al langer af vroeg hoe hij daar aankwam. Hij stelde het eigenlijk duidelijk op schrift. Zijn boekje Bethel en Pniel bijv. was voor sommige mensen echt super belangrijk. In het interview lijkt het of hij weinig deed met alle kritiek die hij kreeg. Was dat echt zo door alle drukte in zijn leven? Persoonlijk zou ik denken dat je als universitair geschoolde dominee hier een uitgebreide studie naar zou doen.
Plaats reactie