Gereformeerde Gemeenten

Mannetje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Tja, als je een posting vol emotie gebruikt om een feitelijke vraag te stellen, moet je niet vreemd opkijken dat je reacties vol emotie terugkrijgt.
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
En tenslotte: iedereen is er nogal van overtuigd dat dit een ongeschreven kledingregel zou zijn, maar niemand kan het uit eigen waarneming bevestigen. Ik zal het navragen, want eerlijk gezegd vind ik dat nog steeds moeilijk te geloven.
Zal ik het je hierbij bevestigen? Idem als bv landelijke SGP-vergaderingen waar ik was. Veel pakken, soms zwart, soms een andere kleur.
En, zoals ik in mijn vorige post aangaf, wat maakt het nu uit, als de mensen die er zijn er geen probleem mee hebben?
DDD

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:Tja, als je een posting vol emotie gebruikt om een feitelijke vraag te stellen, moet je niet vreemd opkijken dat je reacties vol emotie terugkrijgt.
Eens. Maar emotie is ook prima toch? Niets mis met veel emoties. Het is een onderwerp dat mensen kennelijk raakt, omdat het heel tastbaar en zichtbaar is. Ik was ook nogal geschokt en ik zie niet in wat daar mis mee is.

@Zeeuw:
Dat kun je niet bevestigen, tenzij je dat weet vanuit de uitnodiging en stukken. En andere mensen beweren weer heel zeker dat er wel druk wordt uitgeoefend door bepaalde predikanten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
@Zeeuw:
Dat kun je niet bevestigen, tenzij je dat weet vanuit de uitnodiging en stukken.
Ongeschreven Dik...
Mistig

Bericht door Mistig »

Wat mij bijzonder raakte in het artikel waren de volgende zinnen:
Ds. Van Ruitenburg benadrukte dat het belangrijk is om voor ogen te houden dat „al ons dienen en bezig zijn moet voortkomen uit liefde tot God in Christus. Want al ónze werken zijn met zonden bevlekt en hebben verzoening nodig door het dierbare bloed van Christus.”

Een ambtsdrager die werkelijk vruchtbaar en zegenrijk arbeid wil verrichten, moet in Christus zijn ingeplant. Dan komt er volgens de predikant een begeerte om te mogen dienen, uit kracht die God verleent. „Het behaagt God nog steeds om in de weg van de ambtelijke bediening mensen te redden van de diepste levensnood. Ambtswerk is eeuwigheidswerk”, zo stelde ds. Van Ruitenburg.
Soms lijkt het dan onze Gereformeerde Gemeenten dit een beetje kwijt zijn...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Charles

Bericht door Charles »

Bezorgd schreef:Als je hem nog eens bekijkt is het inderdaad een bijzondere foto. Die je hooguit uit de OGG of GGiN zou verwachten.

Afbeelding
Mooie foto. Stijlvol geheel zo.
GZB

Bericht door GZB »

Ja hoor, ik wilde wel dat in de Hervormde kerken dergelijke foto's wat meer gezien werden. Logisch lijkt me het om een stemmig gekleed pak te dragen. Je komt naar zo'n dag als ambtsdrager. Kleed je daar dan ook naar. Niet omdat anderen het doen, maar omdat je een ambt bekleedt.
Dodo

Bericht door Dodo »

Je gaat naar die dag ómdat je ambtsdrager bent. Niet áls ambtsdrager. Je diakonale werk doe je in je eigen gemeente, met mensen die je nodig hebben, in de vergaderingen, in de erediensten.
Ik zou daarom echt niet weten waarom je in zwart pak naar zo'n lezing toe moet.
BJD

Bericht door BJD »

Charles schreef:
Bezorgd schreef:Als je hem nog eens bekijkt is het inderdaad een bijzondere foto. Die je hooguit uit de OGG of GGiN zou verwachten.

Afbeelding
Mooie foto. Stijlvol geheel zo.
Ik had wat meegelezen in dit topic maar DE foto nog niet gezien. Maar het moet toch wel op de uitnodiging als kledingvoorschrift hebben gestaan als je dit zo ziet. :haha

Cultuurdingetje denk, waar ik me heel ongemakkelijk bij zou voelen. Ik snap die interesse van DDD wel, hoe komt zoiets toch?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ambtsdra ... -1.1474441

Even googelen en dan zie je bij de HHK/CGK ook iets soortgelijks. Dus niet alleen GG, blijkbaar. :)

Enne, lees hier ook de tekst eronder even. Wel zo belangrijk.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ambtsdra ... -1.1474441

Even googelen en dan zie je bij de HHK/CGK ook iets soortgelijks. Dus niet alleen GG, blijkbaar. :)

Het ziet daar inderdaad ook zwart van de mannen, maar er worden zeker prachtige dingen gezegd.
Maar die horen niet in dit topic thuis ;)
BJD

Bericht door BJD »

Ad Anker schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ambtsdra ... -1.1474441

Kan het artikel niet lezen.
GZB

Bericht door GZB »

Dodo schreef:Je gaat naar die dag ómdat je ambtsdrager bent. Niet áls ambtsdrager. Je diakonale werk doe je in je eigen gemeente, met mensen die je nodig hebben, in de vergaderingen, in de erediensten.
Natuurlijk ga je daar heen als ambtsdrager. Anders ben je daar geeneens welkom.
Dus als ik je goed begrijp: wanneer jeop huisbezoek gaat, het geld op maandag gaat tellen, diaconale bezoekjes af leg, kerkenraadsvergadering, dan wel in het zwarte pak?
Dodo

Bericht door Dodo »

GZB schreef:
Dodo schreef:Je gaat naar die dag ómdat je ambtsdrager bent. Niet áls ambtsdrager. Je diakonale werk doe je in je eigen gemeente, met mensen die je nodig hebben, in de vergaderingen, in de erediensten.
Dus als ik je goed begrijp: wanneer jeop huisbezoek gaat, het geld op maandag gaat tellen, diaconale bezoekjes af leg, kerkenraadsvergadering, dan wel in het zwarte pak?
In sommige kerken wordt dat verwacht. In onze gemeente niet, dan dragen de ambtsdragers alleen in de erediensten een zwart pak. Vind ik prima. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Je oefent op zo'n dag niet je diaconale taak uit. Daarom zit je er niet als diaken maar omdat je diaken bent.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:
GZB schreef:
In sommige kerken wordt dat verwacht. In onze gemeente niet, dan dragen de ambtsdragers alleen in de erediensten een zwart pak. Vind ik prima. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Je oefent op zo'n dag niet je diaconale taak uit. Daarom zit je er niet als diaken maar omdat je diaken bent.
We zijn best goed op de mm2 he :D :D
Plaats reactie