Dat lijkt me dichtbij te komen.
in de zin als: zowel suaderen als persuaderen,
Dat lijkt me dichtbij te komen.
Suadeeren= raden, aanraden
Dank je, ik was er al uit, maar nochtans dank!Hendrikus schreef: ↑05 feb 2025, 18:47Suadeeren= raden, aanraden
Aldus Kersteman, 1785
https://www.mpaginae.nl/At/PractisijnswbkjeL_Z.htm
Over advertenties wordt verschillend gedacht. Maar even deze zin eruit gepikt. Je kunt ook iets anders nuttigs met het geld doen en daarmee bewust aandacht geven aan het overlijden. Ik hoorde eens een rouwtherapeut zeggen: maak er net als bij kraambezoek en huwelijk een gewoonte van om een envelop met inhoud mee te nemen voor de rouwenden. Geld neemt het verdriet niet weg, maar het zou wel een beetje kunnen ontzorgen. Ik weet dat er anoniem best vaak enveloppen naar (vooral jonge) gezinnen in rouw worden geschoven, maar het is niet de gewoonte om dat bij een condoleance te doen, hier in de regio zie ik het tenminste niet. Toch vind ik de gedachte mooi. Een huwelijk kost veel, een kind opvoeden kost veel, maar een uitvaart ook. Een mooie praktische manier van meeleven. Iets om niet aan de anonimiteit van de diaconie over te laten.
Mooi Dodo, het persoonlijke contact en het blijven noemen van de naam staat inderdaad wel voorop.Dodo schreef: ↑06 mar 2025, 09:58 Ik zou dat alleen doen als ik het idee had dat het nodig was. En dat idee heb ik niet zo vaak. Ook niet bij kraambezoekjes en huwelijken.
En dan zou ik het nog liever anoniem doen, dus inderdaad door de brievenbus.
Ik denk dat de meeste troost uitgaat van persoonlijk contact. Na verloop van tijd nog eens vragen: hoe is het nu? Dan vertellen ze wat, en je hebt een gesprekje, zomaar bij de bieb of naast de winkelwagentjes. En aan het eind zeggen ze dan soms: het deed me goed om nog eens over hem/haar te praten.
Je kan altijd een kaartje doen waarin je aangeeft open te staan voor een appje(dit komt anders over dan ik het bedoel). Dan hoeft ze niet direct te reageren terwijl dat bij een appje mutanten wel zo voelt. Of je zegt in het kaartje dat je later een appje zal sturen ofzoTerri schreef:Ik heb dat op dit moment ook bij een hele dierbare nicht.
Ze is haar man verloren, op bezoek gaan kan niet ( afstand en daar is ze nog niet aan toe) maar ik wil haar toch regelmatig even laten weten dat ik voor haar bidt en meeleef.
Kan een kort appje soms ook al te veel zijn? Ik ben heel erg zoekend hierin. Wil haar ook weer niet overspoelen met appjes.
Iedereen rouwt tenslotte op zijn eigen manier....