Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Ik voel me gezegend dat ik deze zaken vanuit mijn eigen gemeente gelukkig allemaal niet (her)ken. De één heeft een zwarte aan en de ander een gespikkelde en weer een ander een antraciete. Ik lig er geen nacht wakker van.

Wees er maar blij om. Want het kan nog gekker. Er zijn zelfs mensen die de zuiverheid van een predikant afmeten aan wat hij draagt op de kansel. Een preekjas is dan de ultieme vorm van zuiverheid.
Ik weet het ja.
Ik ken echter wel een dominee ter uiterst rechterzijde die altijd een witte stropdas draagt en ook iemand die geregeld een witte strik heeft in plaats van een stropdas.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Ik voel me gezegend dat ik deze zaken vanuit mijn eigen gemeente gelukkig allemaal niet (her)ken. De één heeft een zwarte aan en de ander een gespikkelde en weer een ander een antraciete. Ik lig er geen nacht wakker van.

Wees er maar blij om. Want het kan nog gekker. Er zijn zelfs mensen die de zuiverheid van een predikant afmeten aan wat hij draagt op de kansel. Een preekjas is dan de ultieme vorm van zuiverheid.
Meen je dit Bezorgd? Bizar zulke mensen. Laten we maar niet teveel afgaan op de kleding. Het gaat inderdaad om de lezing en die was mooi.
Ja…. we moeten immers met de tijd mee? Daarom wordt het vanzelf vreemd als je een man in een zwart pak ziet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over het feit dat er mensen zijn die iemand van te voren al afkeuren omdat hij een streepjesbroek en een jacquet aanheeft in plaats van de ouderwetse vierkante jas met vest eronder en zwarte das.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over het feit dat er mensen zijn die iemand van te voren al afkeuren omdat hij een streepjesbroek en een jacquet aanheeft in plaats van de ouderwetse vierkante jas met vest eronder en zwarte das.
Kleding zijn uiterlijke zaken, zeggen wel wat, maar geen hoofdzaken. Als we over zaken als kleding beginnen zit het wel erg oppervlakkig.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over het feit dat er mensen zijn die iemand van te voren al afkeuren omdat hij een streepjesbroek en een jacquet aanheeft in plaats van de ouderwetse vierkante jas met vest eronder en zwarte das.
Kleding zijn uiterlijke zaken, zeggen wel wat, maar geen hoofdzaken. Als we over zaken als kleding beginnen zit het wel erg oppervlakkig.
Precies. Daar zijn we het dan in ieder geval over eens dat dat écht spijkers zoeken op laag water is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Precies. Daar zijn we het dan in ieder geval over eens dat dat écht spijkers zoeken op laag water is.
Zolang er maar geen waardeoordeel aan vast zit. Dat is vaak helaas wel het geval. Enfin je moet wat als je bedenkt dat je er zelf nooit zult zitten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dodo

Bericht door Dodo »

pierre27 schreef:
Zolang er maar geen waardeoordeel aan vast zit. Dat is vaak helaas wel het geval. Enfin je moet wat als je bedenkt dat je er zelf nooit zult zitten.
Je hebt kennelijk geen idee hoe jij je laat kennen door elke keer dit soort minachtende opmerkingen te maken.
DDD

Bericht door DDD »

Als iedereen die niet geïnteresseerd is, nu hierover gewoon zijn mond zou houden, in plaats van zoals Pierre27 kinderachtige opmerkingen te maken over de vraag of ik wel of niet ambtsdrager zou (kunnen) zijn.

Ik probeer mij ook niet te bemoeien met uitvoerige discussies over detailverschillen tussen HSV en SV en dergelijke voor mij onbelangrijke zaken.

Niemand heeft hier overigens beweerd dat dit een halszaak is. Maar als fenomeen is het voor mij een interessant verschijnsel. Overigens de felle reacties uit de rechterflank zijn dat ook. Want nu heet het ineens dat mensen die zich hierover druk maken niet zouden onderscheiden waarop het aankomt. Het kan verkeren :bobo
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Als iedereen die niet geïnteresseerd is, nu hierover gewoon zijn mond zou houden, in plaats van zoals Pierre27 kinderachtige opmerkingen te maken over de vraag of ik wel of niet ambtsdrager zou (kunnen) zijn.

Ik probeer mij ook niet te bemoeien met uitvoerige discussies over detailverschillen tussen HSV en SV en dergelijke voor mij onbelangrijke zaken.

Niemand heeft hier overigens beweerd dat dit een halszaak is. Maar als fenomeen is het voor mij een interessant verschijnsel. Overigens de felle reacties uit de rechterflank zijn dat ook. Want nu heet het ineens dat mensen die zich hierover druk maken niet zouden onderscheiden waarop het aankomt. Het kan verkeren :bobo
Dus om jou te plezieren moet ik mijn mond houden? Stel je niet zo aan man!
Dodo

Bericht door Dodo »

pierre27 schreef:
Je hebt kennelijk geen idee hoe jij je laat kennen door elke keer dit soort minachtende opmerkingen te maken.
DDD

Bericht door DDD »

@pierre27:

Dit soort kortzichtige (en trouwens ook nog eens niet juiste) opmerkingen verstoren de discussie, zijn op de persoon en daarmee niet voor niets verboden en wekken de indruk dat je niet helemaal volwassen bent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:@pierre27:

Dit soort kortzichtige (en trouwens ook nog eens niet juiste) opmerkingen verstoren de discussie, zijn op de persoon en daarmee niet voor niets verboden en wekken de indruk dat je niet helemaal volwassen bent.
DDD, ga fijn verder met je frisse discussies. Met dit geneuzel ga ik mijn tijd niet verder verdoen. Het ga je goed.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dodo schreef:
pierre27 schreef:
Beste Dodo, verre mijn bedoeling van minachtend te zijn, alleen dat gezeur van een paar ben ik gewoon zat. Nietemin is dat mijn probleem en heb dus al besloten er niet meer op te reageren.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Luther schreef:
Mannetje schreef:Je zult het vast niet zinnig vinden, maar ik vind je opmerking erg onzinnig. Maar dat even terzijde.

Ik weet van ambtsdragers die redeneren dat zij alles wat ze uit hoofde van hun ambt doen in hun ambtskleding doen. Dan doe je dat naar zo'n dag toch ook?
Blijkbaar ben ik ook beïnvloed door extreme kanten dat ik dat nog kan begrijpen ook.
Helemaal eens, Mannetje. Ik begrijp de verbazing niet zo. En met verroomsing heeft het natuurlijk niets van doen. Het lijkt me heel goed als ambtsdragers als zodanig herkenbaar zijn. Ik vind het ook niet extreem of vreemd.

Maar wat ik veel belangrijker vond: de inhoud van de lezing van ds C van Ruitenburg. Erg gedurfd in een kerkverband waar hee langzamerhand regel is dat voor het diakenambt niet-HA-gangers worden gekandideerd. En ik weet wel: de Heere ziet het hart aan, maar als er geloofskennis is van Christus, is het niet juist om niet aan het HA deel te nemen. Met afblijven zeg je immers in het midden van de gemeente: ik ken Christus niet. Als dat zo is, kun je ook geen ambtsdrager van Hem zijn.
Het eerste deel van je post onderschrijf ik niet,maar goed daar is nu al voldoende over gezegd denk ik.
Je tweede deel, over de inhoud , daar ben ik het van harte mee eens. Hoe ontstaat zo'n praktijk vraag ik me wel eens af.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Het eerste deel van je post onderschrijf ik niet,maar goed daar is nu al voldoende over gezegd denk ik.
Je tweede deel, over de inhoud , daar ben ik het van harte mee eens. Hoe ontstaat zo'n praktijk vraag ik me wel eens af.
Helemaal mee eens. Zorgelijk is dat. Wat ik heb gezien, is dat het aantal avondmaalgangers soms dusdanig laag is, dat het lastig is om een kerkenraad te vullen met, ter zake kundige, mannen die aan het avondmaal gaan. Dan kan wellicht een dergelijke praktijk ontstaan.
Plaats reactie