Waarom is dat eng? Dat lijkt me juist heel scherpzinnig opgemerkt. Het zit hem niet in uiterlijke dingen, maar sommige uiterlijkheden zeggen wel veel over het innerlijk.eilander schreef:Je durft wel. Dat vind ik dan weer eng.Jeschurun schreef:Ik vind het maar eng, Mark. 12 : 38 En Hij zeide tot hen in Zijn leer: Wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen, en gegroet zijn op de markten; 39 En de voorgestoelten hebben in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden;
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Bijzonder om te zien dat kledingkeuze zulke heftige reacties kan oproepen. Dit zegt toch echt wat over onze gezindte....
Kijk, ik ben geen fan van zwarte kleding. Maar als een ieder bij die bijeenkomst zich prettig voelde om zich op deze wijze te kleden, prima toch. Zou er dan niet zo'n punt van maken. Het wordt een ander verhaal als de druk zo groot is / wordt dat je je móet kleden op deze wijze. Dat vraagt DDD zich af of niet? Zal vast niet in een uitnodiging staan, kan ik me althans niet voorstellen.
Gaat natuurlijk ook over heel subtiele (of minder subtiele) groepsdruk. Ander voorbeeld: stel je bent niet gewend om (als man) te gaan staan tijdens het gebed in de kerk. Je bezoekt de ledenvergadering en bijna alle mannen gaan staan tijdens het gebed. Voel je de groepsdruk en ga je toch ook maar staan? Of voel je je okay om te blijven zitten?
Kijk, ik ben geen fan van zwarte kleding. Maar als een ieder bij die bijeenkomst zich prettig voelde om zich op deze wijze te kleden, prima toch. Zou er dan niet zo'n punt van maken. Het wordt een ander verhaal als de druk zo groot is / wordt dat je je móet kleden op deze wijze. Dat vraagt DDD zich af of niet? Zal vast niet in een uitnodiging staan, kan ik me althans niet voorstellen.
Gaat natuurlijk ook over heel subtiele (of minder subtiele) groepsdruk. Ander voorbeeld: stel je bent niet gewend om (als man) te gaan staan tijdens het gebed in de kerk. Je bezoekt de ledenvergadering en bijna alle mannen gaan staan tijdens het gebed. Voel je de groepsdruk en ga je toch ook maar staan? Of voel je je okay om te blijven zitten?
-
Als dat toen zo was, dan zijn we als GG inderdaad wel aan het verrechtsen (doe ik wel even de aanname dat meer zwarte kleding dragen correleert met verrechtsen.....)Terri schreef:Ongeveer 40 jaar geleden trouwden vrienden van ons in de GG in Gouda. Ik meen dat ds. P. Mulder daar toen nog ouderling was. Ik weet niet meer van allemaal, maar een groot gedeelte van de kerkenraad had geen zwart pak aan. In mijn ogen waren ze daar modern, ik was zwarte pakken gewend, zelfs met hoed
( geen GG)
Die aanname lijkt me wel erg aannemelijk. Dat neem ik al 30 jaar waar.
Ik ben als amateur geïnteresseerd in godsdienstsociologie. En dit is mijns inziens gewoon een heel opmerkelijk fenomeen. Je zou zoiets eerder in Canada of Amerika verwachten, op een plaats waar mensen letterlijk ontheemd zijn. Het zou interessant zijn om te onderzoeken in hoeverre er een verband is tussen zulke dingen en onzekerheid over het staan in onze wereld.
Het zou ook kunnen zijn dat er steeds minder geloofszekerheid is, en dat ambtsdragers dat gaan compenseren in hun kleding.
Maar misschien zijn er ook andere verklaringen denkbaar.
En verder: als iemand het niet interessant vindt, voel je niet verplicht er iets over te zeggen.
Ik ben als amateur geïnteresseerd in godsdienstsociologie. En dit is mijns inziens gewoon een heel opmerkelijk fenomeen. Je zou zoiets eerder in Canada of Amerika verwachten, op een plaats waar mensen letterlijk ontheemd zijn. Het zou interessant zijn om te onderzoeken in hoeverre er een verband is tussen zulke dingen en onzekerheid over het staan in onze wereld.
Het zou ook kunnen zijn dat er steeds minder geloofszekerheid is, en dat ambtsdragers dat gaan compenseren in hun kleding.
Maar misschien zijn er ook andere verklaringen denkbaar.
En verder: als iemand het niet interessant vindt, voel je niet verplicht er iets over te zeggen.
Ds Mulder was diaken in Gouda.Terri schreef:Ongeveer 40 jaar geleden trouwden vrienden van ons in de GG in Gouda. Ik meen dat ds. P. Mulder daar toen nog ouderling was. Ik weet niet meer van allemaal, maar een groot gedeelte van de kerkenraad had geen zwart pak aan. In mijn ogen waren ze daar modern, ik was zwarte pakken gewend, zelfs met hoed
( geen GG)
Groepsdruk doet zoveel met je. Wie durft nog authentiek te zijn? En echt niet alleen in de kerken, kijk maar op social media. Ik schrik als ik jonge meisjes zie, van zeg maar 14 jaar. Ze zien er allemaal ( in mijn beleving) hetzelfde uit. Dus 'eenheidsworst' is een teken van onzekerheid (vaak)
Oh misschien was dat het verschil......refo schreef:Ds Mulder was diaken in Gouda.Terri schreef:Ongeveer 40 jaar geleden trouwden vrienden van ons in de GG in Gouda. Ik meen dat ds. P. Mulder daar toen nog ouderling was. Ik weet niet meer van allemaal, maar een groot gedeelte van de kerkenraad had geen zwart pak aan. In mijn ogen waren ze daar modern, ik was zwarte pakken gewend, zelfs met hoed
( geen GG)
Tijdens trouwdiensten is een groot deel van de kerkenraad helemaal niet aanwezig. Ik vraag me af wie je ervoor hebt aangezien.Terri schreef:Oh misschien was dat het verschil......refo schreef:Ds Mulder was diaken in Gouda.Terri schreef:Ongeveer 40 jaar geleden trouwden vrienden van ons in de GG in Gouda. Ik meen dat ds. P. Mulder daar toen nog ouderling was. Ik weet niet meer van allemaal, maar een groot gedeelte van de kerkenraad had geen zwart pak aan. In mijn ogen waren ze daar modern, ik was zwarte pakken gewend, zelfs met hoed
( geen GG)
-
- Verbannen
Daar is toch wel wat voor te zeggen.eilander schreef:Je durft wel. Dat vind ik dan weer eng.Jeschurun schreef:Ik vind het maar eng, Mark. 12 : 38 En Hij zeide tot hen in Zijn leer: Wacht u voor de Schriftgeleerden, die daar gaarne willen wandelen in lange klederen, en gegroet zijn op de markten; 39 En de voorgestoelten hebben in de synagogen, en de vooraanzittingen in de maaltijden;
Opvallend is wel wat betreft de orthodoxie, dat er een bepaalde regie heerst vanuit de subcultuur (jodendom, christendom, islam); naarmate de hoogte van de orthodoxie toeneemt, de mate van de kledingvoorschriften (zwart) bepalend is.:
- orthodoxe christenen dragen (hoofdzakelijk) zwarte kleding
- orthodoxe joden dragen allemaal zwarte kleding
- orthodoxe moslima´s dragen hun kleding/niqab/chador/boerka in het zwart.
Je zou daaruit kunnen concluderen dat naarmate de orthodoxie groter is, de "zwart-factor" toeneemt.
Zou dat dan niet eerder een sociologisch fenomeen zijn dan dat het met de "echtheid" van het geloof iets te maken zou kunnen hebben?
Zo maar een oprechte vraag hoor ... en niks meer dan dat ...
zou de Heere Jezus tijdens Zijn verblijf op aarde in het zwart gelopen hebben - oordelende naar links of rechts - naarmate de kleur van de kleding varieerde; de discipelen, de eerste christenen, de vervolgde kerk ... ?
Waar komt toch dat "zwarte verlangen" vandaan?
En nog belangrijker: heeft dat zwart iets voor de Heere te betekenen, of heeft dat meer zoals de Rijke Jongeling met het wettische geloof te maken. Toch iets willen doen d.m.v. een eigen bijdrage (zoiets als nederige hoogmoed)?
Zoals ieder mens iets wenst "te zijn voor de Heere" vanuit zijn natuurlijke, zondige bestaan?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat historisch Europese invloeden hier bepalend zijn geweest.
De kerkenraad van de kerk van mijn ouders loopt helemaal niet in het zwart, maar in gewone dagelijkse kledij, en toch zijn zij het die in de branding van de christenvervolging staan.
Je zou je af kunnen vragen: waar gaat het ten diepste om?
Op die manier bezien zou er toch iets voor te zeggen zijn dat naarmate het geloof minder vast is, de kleding zwarter wordt.
Het is dan weer wel zo, dat sommige mensen binnen de gereformeerde traditie geloofsonzekerheid juist heel rechtzinnig vinden, en dat zijn ook gelijk degenen die de grootste liefhebbers zijn van zwart. Dus ze zullen het zelf niet als een tekortkoming zien, maar als een bevestiging van de waarheid.
Het is dan weer wel zo, dat sommige mensen binnen de gereformeerde traditie geloofsonzekerheid juist heel rechtzinnig vinden, en dat zijn ook gelijk degenen die de grootste liefhebbers zijn van zwart. Dus ze zullen het zelf niet als een tekortkoming zien, maar als een bevestiging van de waarheid.
Nou Jantje, die bewering is gebaseerd op eigen ervaring en overlevering. In de gemeente waarin ik opgegroeid bent, midden-rechts GG, zijn zowel mijn vader als mijn oom tientallen jaren ambtsdrager geweest. Beiden hadden, net als de gehele kerkenraad, alleen op zondag een zwart pak aan. Verder bij alle ambtelijke gelegenheden een net bruin, grijs of blauw pak, zelfs bij begrafenissen. En zo was het in de classisgemeente overwegend ook. Als er op classisvergaderingen ambtsdragers in het zwart kwamen werd daar over gesproken. Je wist van enkele gemeenten die dat deden. Het viel dus op. Dus als je dat ziet veranderen is dat op zijn minst opvallend.Jantje schreef:Ik verbaas me zeer over deze discussie en leg m'n handen erover in elkaar van verbazing, sterker nog, ik kreeg bijna een vlaag van verstandsverbijstering. Ik snap werkelijk in het geheel niet waar je je druk over maakt. Het is heel normaal om bij zo'n landelijke dag allemaal éénsgezind in dezelfde kleding te komen. Ik zie niet in waarom je provocerend gedrag zou moeten gaan vertonen.DDD schreef:Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.
Wie kan daar meer over vertellen?
Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.
Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe @Bezorgd tot zijn bewering komt. Volgens mij zaten ze vroeger ook allemaal in zwarte pakken. Het enigste verschil was dat je het toen niet goed kon zien vanwege de sigarettenrook...
Je ziet het zelfs aan stropdassen. Als je in het boek over de Theologische school de foto's bekijkt, zie je in de jaren 50-60-70 redelijk veel gekleurde dassen bij docenten en studenten. Vele oudere predikanten dragen die nog steeds door de weeks. De laatste decenia is dat snel aan het veranderen.
Is dit allemaal belangrijk? Nee natuurlijk niet. Maar wel opvallend en zeker in sociologisch opzicht roept dit bij geinteresseerden vragen op. Want het zegt natuurlijk wel iets. Men wil er iets mee uitdragen.
En wat DDD concludeerd dat het samen opgaat met een afname van geloofszekerheid is wel interessant. Ik moet wel zeggen dat inderdaad twijfel, gemis en onzekerheid steeds sterker als kenmerken van waar geloof gezien worden.
-
- Verbannen
Ik voel me gezegend dat ik deze zaken vanuit mijn eigen gemeente gelukkig allemaal niet (her)ken. De één heeft een zwarte das aan en de ander een gespikkelde en weer een ander een antraciete. Ik lig er geen nacht wakker van. Als het ledenvergadering is, heeft iedereen naar eigen smaak een combinatie aan. En daar is niks mis mee, mijns inziens.
Maar als er een landelijke bijeenkomst is, mag je best een zwart pak aan doen. Dat is helemaal niet erg. We moeten toch het zwakkere eren?
Overigens: ik heb sterk de indruk dat degenen die op deze diakendag aanwezig waren, uit het midden en de rechterflank van de Ger. Gem. kwamen. Zou dat ook niet een mogelijkheid zijn?
Maar als er een landelijke bijeenkomst is, mag je best een zwart pak aan doen. Dat is helemaal niet erg. We moeten toch het zwakkere eren?

Overigens: ik heb sterk de indruk dat degenen die op deze diakendag aanwezig waren, uit het midden en de rechterflank van de Ger. Gem. kwamen. Zou dat ook niet een mogelijkheid zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jantje schreef:Ik voel me gezegend dat ik deze zaken vanuit mijn eigen gemeente gelukkig allemaal niet (her)ken. De één heeft een zwarte aan en de ander een gespikkelde en weer een ander een antraciete. Ik lig er geen nacht wakker van.
Wees er maar blij om. Want het kan nog gekker. Er zijn zelfs mensen die de zuiverheid van een predikant afmeten aan wat hij draagt op de kansel. Een preekjas is dan de ultieme vorm van zuiverheid.
Meen je dit Bezorgd? Bizar zulke mensen. Laten we maar niet teveel afgaan op de kleding. Het gaat inderdaad om de lezing en die was mooi.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Ik voel me gezegend dat ik deze zaken vanuit mijn eigen gemeente gelukkig allemaal niet (her)ken. De één heeft een zwarte aan en de ander een gespikkelde en weer een ander een antraciete. Ik lig er geen nacht wakker van.
Wees er maar blij om. Want het kan nog gekker. Er zijn zelfs mensen die de zuiverheid van een predikant afmeten aan wat hij draagt op de kansel. Een preekjas is dan de ultieme vorm van zuiverheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.