Erdee

Maanenschijn

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef: 23 aug 2024, 22:27
GerefGemeente-lid schreef:Ook in de GG?
Hoe bedoel je? Ik denk dat Klais ook voor de GG uitstekende orgels kan bouwen. Als ik lid van een orgelbouwcommissie zou zijn, zou ik Klais graag uitnodigen.
Of er in de GG ook orgels van deze orgelbouwers zijn?
Nee, niet dat ik weet. Ik denk dat er in Nederland geen Klais orgels staan, in Nederland is met erg traditioneel ingesteld in de orgelbouw. Klais is meer vernieuwend in technieken.

Wat bijvoorbeeld Cavaillé-Coll in zijn tijd ook al was met de Barker-machine, meer dan de Hollandse bouwers.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 23 aug 2024, 22:33
Maanenschijn schreef: 23 aug 2024, 22:27
GerefGemeente-lid schreef:Ook in de GG?
Hoe bedoel je? Ik denk dat Klais ook voor de GG uitstekende orgels kan bouwen. Als ik lid van een orgelbouwcommissie zou zijn, zou ik Klais graag uitnodigen.
Nee, niet dat ik weet. Ik denk dat er in Nederland geen Klais orgels staan, in Nederland is met erg traditioneel ingesteld in de orgelbouw. Klais is meer vernieuwend in technieken.

Wat bijvoorbeeld Cavaillé-Coll in zijn tijd ook al was met de Barker-machine, meer dan de Hollandse bouwers.
Ik vind het inderdaad ook foeilelijk.

Maar ja, ik ben dan ook traditioneel. ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Nee, niet dat ik weet. Ik denk dat er in Nederland geen Klais orgels staan
Toch wel, Abdij Rolduc en Houtrustkerk Den Haag
~~Soli Deo Gloria~~
Maanenschijn

Maanenschijn schreef: 23 aug 2024, 22:27 Hoe bedoel je? Ik denk dat Klais ook voor de GG uitstekende orgels kan bouwen. Als ik lid van een orgelbouwcommissie zou zijn, zou ik Klais graag uitnodigen.

Wat vind je foeilelijk? Het klankbeeld, de vormgeving, de techniek?

Klais heeft prachtige klassieke orgels gebouwd (en nog) die met menig Hollandse orgelkas kan wedijveren. Zoek maar eens op You-Tube. Maar ook uiterst moderne, met waaiende franjes of klingelende sterren. En, dat is voor de organist erg fijn: ergonomische speeltafels met goede setzers.
Maanenschijn

Erdee

.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 23 aug 2024, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Maanenschijn schreef:
Hendrikus schreef:
Nee, niet dat ik weet. Ik denk dat er in Nederland geen Klais orgels staan
Toch wel, Abdij Rolduc en Houtrustkerk Den Haag
Aha, dat wist ik niet.

https://youtu.be/FtOgTOpBMkE?si=DJWemal7srIo5NYc
https://youtu.be/V8qK2CQ7Rx8?si=AvC3IZBtnMtC7wWV
GerefGemeente-lid
Verbannen

Maanenschijn schreef: 23 aug 2024, 22:43
GerefGemeente-lid schreef:Of er in de GG ook orgels van deze orgelbouwers zijn?

Wat vind je foeilelijk? Het klankbeeld, de vormgeving, de techniek?

Klais heeft prachtige klassieke orgels gebouwd (en nog) die met menig Hollandse orgelkas kan wedijveren. Zoek maar eens op You-Tube. Maar ook uiterst moderne, met waaiende franjes of klingelende sterren. En, dat is voor de organist erg fijn: ergonomische speeltafels met goede setzers.
Ik hou niet van de totaliteit. Geef mij maar een mooi ouderwets traditioneel ogend orgel met een romantische klank. Het orgel in Yerseke is prachtig, maar verder denk ik o.a. aan de orgels in de GG te Tholen, de Grote Kerk te Dordrecht en de GG te Rijssen-Noord. Deze zijn qua exterieur en/of klank mooie orgels.
CvdW

Bericht door CvdW »

Henk J schreef: 23 aug 2024, 07:26
Hendrikus schreef: 22 aug 2024, 22:59
Henk J schreef: 22 aug 2024, 22:21
Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Afbeelding
Kijk, even netjes naast elkaar. Nu is ook te zien dat het Timpe orgel beter qua verhoudingen is.
Fotografen zullen hier een mening over hebben. Foto's zijn niet onder eenzelfde hoek genomen. Over welke verhoudingen kan er dan iets worden gezegd?
Heeft het minder hoog bouwen te maken met de bouwkosten?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef: 24 aug 2024, 07:25
Henk J schreef: 23 aug 2024, 07:26
Hendrikus schreef: 22 aug 2024, 22:59
Henk J schreef: 22 aug 2024, 22:21
Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Afbeelding
Kijk, even netjes naast elkaar. Nu is ook te zien dat het Timpe orgel beter qua verhoudingen is.
Fotografen zullen hier een mening over hebben. Foto's zijn niet onder eenzelfde hoek genomen. Over welke verhoudingen kan er dan iets worden gezegd?
Heeft het minder hoog bouwen te maken met de bouwkosten?
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Linkerfoto plukte ik van internet, rechter maakte ik zelf.
Niettemin maakt de foto wel duidelijk dat in Yerseke het rugwerk in z'n geheel reikt tot het basement van het hoofdwerk, terwijl in Groningen alleen de middentoren van het rugwerk tot die hoogte komt.
In Yerseke is het rugwerk visueel bijna nog groter dan het hoofdwerk, in Groningen zie je meer een achtvoets rugwerk en een twaalfvoets hoofdwerk.
Belangrijker vind ik echter dat in Groningen orgelkas en kerkinterieur een eenheid vormen, terwijl in Yerseke dat orgelmeubel een dominant aanwezig element uit een totaal andere wereld is dan het gebouw zelf. Alles strak en sober, en dan opeens zo'n weelderige orgelkas. De veelgeroemde soberheid moest even wijken. Tja, het is een keuze.

Uiteindelijk gaat het om de klank. Daar kan ik niks over zeggen, heb het orgel nooit gehoord, vóór noch na de uitbreiding.
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Verbannen

Hier een bespeling van de orgel in oude staat: https://youtu.be/MAYVqugzbmA?si=_R1bnC77IVHPlT60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat is het hoofdwerk en wat het rugwerk van een orgel?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef: 24 aug 2024, 10:13 Wat is het hoofdwerk en wat het rugwerk van een orgel?
Het rugwerk is het voorste kleine gedeelte. Daartussen zit vaak de organist met zijn rug naar de gemeente toe. Het grote achterste gedeelte is het hoofdwerk.

Overigens zijn er ook orgels waar de organist aan de zijkant zit.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 09:50 Hier een bespeling van de orgel in oude staat: https://youtu.be/MAYVqugzbmA?si=_R1bnC77IVHPlT60
Zijn er ook opnames met echte muziek? Gewoon, een goed stuk Bach of zo?
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef: 24 aug 2024, 11:05
GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 09:50 Hier een bespeling van de orgel in oude staat: https://youtu.be/MAYVqugzbmA?si=_R1bnC77IVHPlT60
:haha
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mister schreef: 24 aug 2024, 11:13
Hendrikus schreef: 24 aug 2024, 11:05
:haha
Dat spelen ze niet in Yerseke. Dus daar zul je niet veel van horen, laat staan online.
Plaats reactie