CvdW schreef: ↑24 aug 2024, 07:25
Henk J schreef: ↑23 aug 2024, 07:26
Hendrikus schreef: ↑22 aug 2024, 22:59
Henk J schreef: ↑22 aug 2024, 22:21
Orgelkas vind ik net niet helemaal in verhouding en het snijwerk wat ielig. Lijkt wel erg op het Timpe orgel in Groningen.
Kijk, even netjes naast elkaar. Nu is ook te zien dat het Timpe orgel beter qua verhoudingen is.
Fotografen zullen hier een mening over hebben. Foto's zijn niet onder eenzelfde hoek genomen. Over welke verhoudingen kan er dan iets worden gezegd?
Heeft het minder hoog bouwen te maken met de bouwkosten?
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Linkerfoto plukte ik van internet, rechter maakte ik zelf.
Niettemin maakt de foto wel duidelijk dat in Yerseke het rugwerk in z'n geheel reikt tot het basement van het hoofdwerk, terwijl in Groningen alleen de middentoren van het rugwerk tot die hoogte komt.
In Yerseke is het rugwerk visueel bijna nog groter dan het hoofdwerk, in Groningen zie je meer een achtvoets rugwerk en een twaalfvoets hoofdwerk.
Belangrijker vind ik echter dat in Groningen orgelkas en kerkinterieur een eenheid vormen, terwijl in Yerseke dat orgelmeubel een dominant aanwezig element uit een totaal andere wereld is dan het gebouw zelf. Alles strak en sober, en dan opeens zo'n weelderige orgelkas. De veelgeroemde soberheid moest even wijken. Tja, het is een keuze.
Uiteindelijk gaat het om de klank. Daar kan ik niks over zeggen, heb het orgel nooit gehoord, vóór noch na de uitbreiding.