Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

gallio

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
GGotK schreef:[q
Wat mij o.a. ernstig tegenstaat is dat door de schrijver van bovenstaand stukje even tussen neus en lippen een hele regiment aan dominees wordt afgeserveerd en zelfs aan hun genadestaat wordt getwijfeld. .

Waar doet de schrijver dat?
Het stond al dik gedrukt, maar ik zal het voor jou ook nog eens onderstrepen;

Er worden diverse zaken aangestipt waarvan ik denk: ja, stop hier eens en ga daarover nou eens de diepte in, werk dat eens uit hoe dat gaat in het bevindelijke leven. Maar dat gebeurt niet omdat men het zelf niet kent
Ik lees het 'het' waar je bezwaar tegen hebt, toch echt als verdere gangen in het bevindelijke leven en niet aan de genadestaat zelf.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Op de posting van Charles is best wat af te dingen. Erasmiaan heeft daar al een goede en evenwichtige bijdrage aan geleverd. Toch vind ik dat we @Charles te zwaar aanvallen. Tussen de regels door lees ik veel meer een verzuchting naar geestelijk voedsel dan het af serveren van de betreffende predikant. We doen hem geen recht om als een soort jij-bak hem in de schoenen te schuiven dat hij niet goed luistert, de waarheid niet wil horen, zijn hart niet juist gesteld of zelf dominees af serveert.

Ik heb een aantal jaren onder een prediking gezeten die zeer oppervlakkig bleef. Vaak was het voedsel dan mager, voor een hongerende ziel. Na verhuizing van woonplaats en ook kerkelijke gemeente heb ik ervaren dat de Heere heeft willen werken door de prediking in die nieuwe gemeente. Nu in een vacante periode valt het me op dat het zo is dat het zo is dat je kunt uitzien naar de prediking van de predikant, maar ik val @Charles bij dat het regelmatig is dat de prediking van te voren valt uit te tekenen, en dat duid ik niet positief. Ik heb het dan niet over een duidelijk doorklinkende boodschap van wet en evangelie, of ellende-verlossing-dankbaarheid. Dan heb ik het over het aaneen rijgen van bevindelijkheden en ervaringen. Helaas komt dat in mijn kerkverband (niet GG) ook voor.

Het zal altijd een zaak van twee kanten zijn: een hart dat genegen is (of is gemaakt) om te luisteren wat de Heere wil spreken, ongeacht de prediker, maar ook een prediker die door schriftonderzoek, studie en binnenkamer nieuwe schatten uit de Bijbel opdoet en doorgeeft. En ik hoor die laatste categorie, ook in ouderdom en na jaren preken, toch ook met regelmaat.

Overigens weet ik van de worsteling. Een oude predikant die meer dan 40 jaar zijn gemeente heeft gediend heeft het er erg moeilijk mee gehad. Hij vroeg zijn gemeente: Ik heb u toch niet dood gepreekt... waarmee hij bedoelde dat hij toch ook Christus heeft aangeprezen. Het kan ook voor een predikant zwaar liggen wat elke week weer te moeten brengen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara

Bericht door Mara »

Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Nee ik schrijf nooit mee. Begrijp ook niet zo waar dit opeens vandaan kwam.
Het is helaas in de CGK zo dat de gastpredikanten enorm kunnen verschillen.
Dat heeft een voordeel, maar zeker ook nadelen.
Als het zo'n magere zondag is geweest, heb ik erg de behoefte om s'avonds nog een dienst op te zoeken.
Meestal een luistertip die iemand hier gegeven heeft, of ik zoek op naam van een predikant.
Charles schreef:Als ik dan een preek luister van B. van Leeuwen (PKN) of C.P. de Boer (CGK) dan denk ik: konden die maar eens voorgaan bij ons in de GG. Want die doorleefde ernst en scherpte horen wij niet meer.
Ik luister ook graag naar ds de Boer.
Hij heeft de gave om naast de mensen te staan en zich er niet boven te verheffen.
Een voorbeeld: het ging over tv. Hij zei eerlijk dat als bij hem in de pastorie morgen een tv bezorgd zou worden, hij zich er urenlang voor zou nestelen. Want wat hield hij daarvan, voorheen.
Dat is dus iets anders dan: mensen, wie een tv in huis heeft, mag zijn kind niet laten dopen hoor, dan weet je dat.

Die kwetsbaarheid hoor ik bij meer CGK predikanten. En dat ontroert mij.
Want een dominee moet net zo goed strijden tegen zijn eigen boezemzonden en zwakheden, die worden echt niet weggehaald op het moment dat hij bevestigd wordt.
Hij moet zich echter wel veilig voelen om dit te zeggen denk ik, of misschien is dat mijn eigen gevoeligheid.

Ds. Kempeneers is hier ook een voorbeeld van trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Voor de prediking geldt een norm en die moet onder ons natuurlijk wel gehaald worden. Dat haalt veel kracht uit de verkondiging.
Hoe bedoel je dit? Dat de predikant een norm ervaart? Of dat de luisteraar een norm heeft en pas als die gehaald wordt, dat hij dan de preek pas gaat waarderen?
- Niet meer zo actief -
crossmountain

Bericht door crossmountain »

[/quote]
Ik luister ook graag naar ds de Boer.
Hij heeft de gave om naast de mensen te staan en zich er niet boven te verheffen.
Een voorbeeld: het ging over tv. Hij zei eerlijk dat als bij hem in de pastorie morgen een tv bezorgd zou worden, hij zich er urenlang voor zou nestelen. Want wat hield hij daarvan, voorheen.
Dat is dus iets anders dan: mensen, wie een tv in huis heeft, mag zijn kind niet laten dopen hoor, dan weet je dat.

Die kwetsbaarheid hoor ik bij meer CGK predikanten. En dat ontroert mij.
Want een dominee moet net zo goed strijden tegen zijn eigen boezemzonden en zwakheden, die worden echt niet weggehaald op het moment dat hij bevestigd wordt.
Hij moet zich echter wel veilig voelen om dit te zeggen denk ik, of misschien is dat mijn eigen gevoeligheid.

Ds. Kempeneers is hier ook een voorbeeld van trouwens.[/quote]

Wat zeg je dat mooi @MARA! Dit is inderdaad iets wat ik vaak mis, het lijkt erop dat er een verbod geld voor predikanten om zich "kwetsbaar op te stellen". En ik moet eerlijk zeggen dat bij de predikanten die @Charles aanhaalt ik dat kwetsbaar opstellen wel herkent. Niet boven de mensen gaan staan, maar er naast.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
Herman schreef:Voor de prediking geldt een norm en die moet onder ons natuurlijk wel gehaald worden. Dat haalt veel kracht uit de verkondiging.
Hoe bedoel je dit? Dat de predikant een norm ervaart? Of dat de luisteraar een norm heeft en pas als die gehaald wordt, dat hij dan de preek pas gaat waarderen?
Dat eerste ja. Alles moet wel gezegd worden, niet?

Dat tweede is uitstekend naar voren gebracht door Erasmiaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Op de posting van Charles is best wat af te dingen. Erasmiaan heeft daar al een goede en evenwichtige bijdrage aan geleverd. Toch vind ik dat we @Charles te zwaar aanvallen. Tussen de regels door lees ik veel meer een verzuchting naar geestelijk voedsel dan het af serveren van de betreffende predikant. We doen hem geen recht om als een soort jij-bak hem in de schoenen te schuiven dat hij niet goed luistert, de waarheid niet wil horen, zijn hart niet juist gesteld of zelf dominees af serveert.

Ik heb een aantal jaren onder een prediking gezeten die zeer oppervlakkig bleef. Vaak was het voedsel dan mager, voor een hongerende ziel. Na verhuizing van woonplaats en ook kerkelijke gemeente heb ik ervaren dat de Heere heeft willen werken door de prediking in die nieuwe gemeente. Nu in een vacante periode valt het me op dat het zo is dat het zo is dat je kunt uitzien naar de prediking van de predikant, maar ik val @Charles bij dat het regelmatig is dat de prediking van te voren valt uit te tekenen, en dat duid ik niet positief. Ik heb het dan niet over een duidelijk doorklinkende boodschap van wet en evangelie, of ellende-verlossing-dankbaarheid. Dan heb ik het over het aaneen rijgen van bevindelijkheden en ervaringen. Helaas komt dat in mijn kerkverband (niet GG) ook voor.

Het zal altijd een zaak van twee kanten zijn: een hart dat genegen is (of is gemaakt) om te luisteren wat de Heere wil spreken, ongeacht de prediker, maar ook een prediker die door schriftonderzoek, studie en binnenkamer nieuwe schatten uit de Bijbel opdoet en doorgeeft. En ik hoor die laatste categorie, ook in ouderdom en na jaren preken, toch ook met regelmaat.

Overigens weet ik van de worsteling. Een oude predikant die meer dan 40 jaar zijn gemeente heeft gediend heeft het er erg moeilijk mee gehad. Hij vroeg zijn gemeente: Ik heb u toch niet dood gepreekt... waarmee hij bedoelde dat hij toch ook Christus heeft aangeprezen. Het kan ook voor een predikant zwaar liggen wat elke week weer te moeten brengen.
Een mooie aanvulling op de reactie van @Erasmiaan.

Verder is het allemaal een moeilijke en complex onderwerp. Ik hoor bijzonder veel verschillende predikanten en ervaar een enkele keer ook wat @Charles ervaart. Maar anderzijds, als je dan zondag(middag) in de kerk komt en een aanzienlijk deel van de Avondmaalsgangers, die de week ervoor aan de dis zaten, laten hun plaats leeg, dan vind ik dat wel heel erg moeilijk, zeker als het een prediking betreft die heel authentiek is (in de goede zin van het woord!) en vol van genade.

Daarnaast: ik beluisterde pas een intredepreek van een dominee van een ander kerkverband hier in de beurt. En dan hoor je toch weer dingen die je zelf niet hoort in de prediking en die ook zo Bijbels zijn en evenwichtig.

Alles overziende is het alles een oordeel wat wij onszelf hebben aangemeten. Ik heb de achterliggende dagen al tot tweemaal toe in een pb moeten schrijven dat we als reformatorisch Nederland er een puinhoop van hebben gemaakt. We moeten allen maar veel bidden of God nog in de toorn des ontfermens op ons kerkelijk Nederland wil nederzien. Er is zoveel verdeeldheid, soms binnen de kerkmuren van één gemeente, en dat terwijl we elkaar zo hard nodig hebben, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Als we dat alles overzien, wat hebben wij dan nog te zeggen? Zijn wij zélf niet de oorzaak?

Ik hoop dat ik in dit leven nog eens zal meemaken dat alle kerkmuren wegvallen en we als één kerk in Nederland zullen optrekken, met allen die Gods Naam eerbiedig vrezen en leven naar Zijn Goddelijk bevel (naar Psalm 119: 32, berijmd).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Arja

Bericht door Arja »

Mara schreef:
Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Nee ik schrijf nooit mee. Begrijp ook niet zo waar dit opeens vandaan kwam.
De vraag was van mij, ja. Ik stelde hem op 08 Jul 2019, 20:58
Kan ik je helpen? Iets verduidelijken?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik heb de afgelopen 2 weken 2 verschillende intredediensten beluisterd. En ik ontdekte weinig tot geen verschil met de prediking die ik hoor in de Gereformeerde Gemeenten. Het punt is echter dat naar zulke gemeenten geen mensen uit de Gereformeerde Gemeenten overgaan.

En verder zegt het meer dan genoeg dat je verder niet reageert op het citaat van ds. C. Harinck.
Geen idee of je op mij reageert. Maar jij bent degene die niet reageert, maar kersenplukkend citeert.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik heb de afgelopen 2 weken 2 verschillende intredediensten beluisterd. En ik ontdekte weinig tot geen verschil met de prediking die ik hoor in de Gereformeerde Gemeenten. Het punt is echter dat naar zulke gemeenten geen mensen uit de Gereformeerde Gemeenten overgaan.

En verder zegt het meer dan genoeg dat je verder niet reageert op het citaat van ds. C. Harinck.
Geen idee of je op mij reageert. Maar jij bent degene die niet reageert, maar kersenplukkend citeert.
Kersen zijn lekker, het plukken is ook iets leuks. Maar zonder gekheid, ik denk dat dit veel vaker voorkomt dan alleen in dit geval.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:

Kersen zijn lekker, het plukken is ook iets leuks. Maar zonder gekheid, ik denk dat dit veel vaker voorkomt dan alleen in dit geval.
Zeker.
DDD

Bericht door DDD »

Veel van wat Erasmiaan schrijft, is niet onjuist. Maar het neemt het punt van Charles niet weg. Ik herken het ook. Wat Eilander schrijft, is volgens mij niet zoals Jezus het leerde. Hij had het over nieuwe en oude dingen. In die volgorde, en dat uit de schat van het Woord.

Niemand verplicht predikanten om meer dan 25 minuten te preken, al kan dat wellicht per gemeente verschillen. En er is echt genoeg zinnig leiding te geven. Maar het is vrijwel onmogelijk om tweemaal per zondag meer dan een half uur zinnige nieuwe dingen te zeggen. In zo'n geval kun je ook ruilen en een gastpredikant laten komen. Al zit het hem soms ook meer in de geestelijke en verstandelijke vermogens van iemand. De ene persoon is wat vindingrijker dan de andere. En de ene persoon heeft meer studiezin dan de andere. Ik weet verschillende heel eenvoudige dominees die erg bestudeerde preken houden.

Het is de taak van voorgangers om zo goed mogelijk te preken. De verantwoordelijkheden van de luisteraars zijn er ook, maar die heffen elkaar niet op.

Dit zou trouwens mijns inziens wel een onderwerp kunnen zijn voor een afzonderlijk draadje: de verantwoordelijkheid van predikant en luisteraar bij het preken van het evangelie.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Charles schreef:Dat gaat idd niet over genadestaat. Dat gaat over bepaalde bevindingen. Dat worden zaken aangestipt en gezegd "kent u daar wat van?" Maar ik denk dan 'wat moet je daarvan leren kennen en hoe openbaart zich dat'. Dat hoor ik eigenlijk nooit.
Dat al wel eens aangekaart ?
Terri

Bericht door Terri »

Ik schrijf nooit mee. Wel geprobeerd, maar ik miste te veel, juist door dat schrijven. Kan gelukkig heel geconcentreerd luisteren en ook het napraten over de preek zorgt ervoor dat eigenlijk elke preek wel wat heeft dat raakt of stof tot nadenken geeft. En het zingen.....
helma

Bericht door helma »

Ik schrijf wel mee. Ik kan het veel beter onthouden. En me beter concentreren. Regelmatig lees ik het nog na. Naluisteren hoeft dan niet.
Wel luister ik in de week erna nog wel eens andere preken over dezelfde tekst. Zeker als een tekst me veel te zeggen heeft.
Gesloten