Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Maanenschijn schreef:Eigenlijk wel grappig, ik kwam langs het betreffende kerkgebouw toen er wat mensen buiten liepen. Dacht dat er een condolatie of begrafenis was, wat daar regelmatig voorkomt. Nu weet ik wat er te doen was.
Zo grappig is dat dan niet.
Vroeger werd er nog wel eens in een preek gezegd: "Je moet niet vreemd gaan doen. Je moet je zo kleden dat de wereld niet lacht en Gods volk niet weent!"
DDD

Bericht door DDD »

Gezien de reactie van Pierre27 en Mannetje is dit al een heel zinnige informatie. Ik zou haast denken dat ik gek geworden ben. Maar gelukkig ben ik hooguit een beetje extravert.
Bruna

Bericht door Bruna »

Maanenschijn schreef:Eigenlijk wel grappig, ik kwam langs het betreffende kerkgebouw toen er wat mensen buiten liepen. Dacht dat er een condolatie of begrafenis was, wat daar regelmatig voorkomt. Nu weet ik wat er te doen was.
In het donker en misschien ook wel in de maneschijn ziet iedereen er een beetje hetzelfde uit.. :haha
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Gezien de reactie van Pierre27 en Mannetje is dit al een heel zinnige informatie. Ik zou haast denken dat ik gek geworden ben. Maar gelukkig ben ik hooguit een beetje extravert.
Nou nou Mannetje...nu weten we heel veel!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 21 jan 2019, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Bruna schreef:
In het donker en misschien ook wel in de maneschijn ziet iedereen er een beetje hetzelfde uit.. :haha
:))
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Bezorgd schreef:
Zo grappig is dat dan niet.
Vroeger werd er nog wel eens in een preek gezegd: "Je moet niet vreemd gaan doen. Je moet je zo kleden dat de wereld niet lacht en Gods volk niet weent!"
Ik vind het aantrekken van een zwart pak niet raar hoor. Voor mij hoeft het niet zo, maar dat is wat anders dan raar vinden. Ik vond het grappig dat ik nu de bijeenkomst kan duiden, anders dan ik had gedaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:
In de GGiN heeft iedere man toch ook een zwart pak aan ? :)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ook ik keek met enige verbazing. Ik weet dat in ons dorp een GG-ambtsdrager altijd een zwart pak aan heeft als hij iets moet dan wat maar enigszins raakt aan ambtelijke werkzaamheden. Ik heb me daar wel eens over verbaasd en ook wel eens met zo iemand gesproken. Dan komen er redenen die ik niet helemaal begrijp. Maar die opvattingen bestaan gewoon. Ik maak me daar niet te druk over, verbaas me er wel over. Ik zie dat ook wel als een typische verrechtsing, al weet ik niet helemaal hoe het vroeger in de GG was.

Maar om reden dat je uit hoefde van je ambt daar aanwezig bent, maakt dat je in zwart pak gaat. Het is dus niet typisch iets plaatselijks, maar het hele kerkverband doet er aan mee, ontdekte ik bij het zien van die foto.

Interessante vraag: die 'verdwaalde student diaken', zal die de volgende keer ook in zwart pak gaan of zal hij niet te beïnvloeden zijn. Of zal hij er op aangesproken worden? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Ik meen zelfs dat ze in de GGiN hierin minder strak zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dit heeft niet veel met verrechtsing en orchestratie te maken. Dit is gewoon groepsgedrag. De meesten dragen zwart. De rest gaat het gewoon nadoen.

Het feit dat dit een verwachtingspatroon is van het rechtse kerkvolk, helpt daar in mee. Een shibboleth zeg maar.

Maar het is natuurlijk volstrekt buiten proporties je daar druk over te maken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Nu we toch over zwart hebben.
Waarom draagt de merendeel van de rechterflank van de gereformeerde gezindte erg zwarte kleding in het dagelijks leven ?
Niet allemaal zullen het doen maar in B´veld zie je dat toch wel veel.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Gezien de reactie van Pierre27 en Mannetje is dit al een heel zinnige informatie. Ik zou haast denken dat ik gek geworden ben. Maar gelukkig ben ik hooguit een beetje extravert.
Nou nou Mannetje...nu weten we heel veel!
Zeker, zeker.
Ik probeer mijn extraversie op het forum wat aan banden te leggen, maar dat is niet ieder gegeven.
- Niet meer zo actief -
Nasrani

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:Niemand geeft antwoord op mijn simpele vraag of dit georkestreerd is of dat iedereen spontaan in deze kleren naar de cursusdag kwam. Ik weet nog niet zo goed wat ik nu erger moet vinden, maar je hoeft ook niet overal wat van te vinden, tenslotte. Er moet toch iemand zijn die ook zo'n uitnodiging kreeg?

@Bezorgd:
Heb je daar ook bronnen voor? Ik was ook op zoek naar zoiets, want het lijkt me niet dat dit een natuurlijk proces is.

@Marion:
Natuurlijk. Dat verbaast mij niets. Hoe verder naar rechts, hoe zwarter. In het extreemste geval zijn zowel de winterjas als de auto en echtgenote in zwart uitgevoerd. Ik zie daar niets stekeligs in, integendeel. Het verheugt mij dat er nog mensen zijn die gewoon zichzelf proberen te blijven. Het overgrote deel past zich spijtig genoeg aan de grootste schreeuwlelijk of aan de meerderheid aan.

@Pierre27:
Natuurlijk is het een prima foto. Met de foto is niets mis. Die is heel nieuwswaardig. Maar je bijdrage is werelds en menselijk geredeneerd en dat is nog veel erger dan alle zwarte pakken bij elkaar.

@Bruna:
Geen student, maar een al lang afgestudeerde man die al geruime tijd diaken is.
Ik herken het zeker wel. In de omgeving waar ik woon en de GG waar wij lid van zijn geweest werd door de kr alles in het zwart gedaan. Al het ambtelijk werk in zwart pak met zwarte stropdas... voor zover ik weet is het dat al heel lang het geval. Ik weet uit verhalen van 1 ouderling of diaken dat hij nooit in het zwart ging...
En @DDD zelfs zonder ambtelijk werk is de kleur van de kleding van betreffende mannen voor bijna 100% stemmig: zwart, grijs, donkerblauw... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik heb er ook wel met enige verbazing naar gekeken. Vind het altijd wat overdreven. Bij ons doen diakenen die collectemunten uitgeven zelfs een zwart pak aan ook daar verbaas ik be altijd wel over. Maar echt een halszaak vind ik het niet.

Mijn opa was vroeger diaken in een rechtse GG gemeente en daar droeg hij vroeger gewoon een streepjesbroek en een grijze stropdas, daar hoeven ze nu niet meer mee aan te komen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?

Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Ik verbaas me zeer over deze discussie en leg m'n handen erover in elkaar van verbazing, sterker nog, ik kreeg bijna een vlaag van verstandsverbijstering. Ik snap werkelijk in het geheel niet waar je je druk over maakt. Het is heel normaal om bij zo'n landelijke dag allemaal éénsgezind in dezelfde kleding te komen. Ik zie niet in waarom je provocerend gedrag zou moeten gaan vertonen.

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe @Bezorgd tot zijn bewering komt. Volgens mij zaten ze vroeger ook allemaal in zwarte pakken. Het enigste verschil was dat je het toen niet goed kon zien vanwege de sigarettenrook...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:
In de GGiN heeft iedere man toch ook een zwart pak aan ? :)
Ik zou het niet weten. Ben misschien in 5 verschillende geweest maar ik ben ze niet tegengekomen.
Dat hoeft toch ook niet?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Plaats reactie