Gelukkig dat een GGer die mening ook is toegedaan.eilander schreef:Nogmaals, dat vind ik een iets ander punt dan dat je nieuwe dingen wilt horen. Ik kan dit inderdaad niet goed beoordelen omdat ik maar af en toe een GG-preek beluister. Zeker kan ik niets zeggen over of dit 'veel' gebeurt, en of er 'weinig' uitdeling is. Ik begrijp je zorg wel.refo schreef:Als buitenstaander kun je het wel eens zijn met Erasmiaan, maar toch peil je dan het probleem niet. Want intussen zijn er veel preken in de GG gewoon niet in orde. Heel veel tekst, want men rekent op 1,5 uur dienst, maar weinig uitdeling van genade. Dat kan onmogelijk aan de luisteraar liggen.
Ik durf als CGKer dit niet meer te zeggen, want dan krijg je het verwijt dat je basht.
Omdat ik met regelmaat oudere mensen bezoek en hen dus weleens overval als ze een preek beluisteren, krijg ik best veel mee.
En wat een somberheid wordt er soms uitgegoten over die mensen.
Hoe kun je het dan nog voor een mogelijkheid houden, als het altijd als een misschientje wordt gebracht?
Soms heb ik de neiging om een dominee te mailen, "als u dankt voor een feestelijke gebeurtenis, zoals een gouden bruiloft of een geboorte van een gezond kindje, waarom gaat dat op diezelfde sombere toon als de aankondiging dat er iemand overleden is?"
Hoor ik weleens later, ja, maar die dominee is depressief van aard.
Of die ouderling heeft veel meegemaakt.
Ik zeg dit niet als kritiek, maar ik zie in de kerk waarin mijn zoon zit en ook in de familie jonge mensen afhaken en dan slaan ze vaak door naar een oppervlakkige kerk, zoals de evangelische gemeente.
Als ik hen dan een jaar later spreek, schrik je van de verandering die dat teweeg gebracht heeft.
Gelukkig geldt dit niet voor de gehele breedte, maar ik kan het van sommigen wel begrijpen.