Christus bad vergeeft het hun, ze weten niet wat ze doen. Dat is wat anders dan misselijk worden.Jongere schreef:Ik verdraag alles. Ga geen rechtszaak beginnen hoor. Maar ik hoop wel dat ik nog "een beetje misselijk" mag worden van dit soort programma's.Gian schreef:Trouens, waarom verdragen we deze dingen niet gewoon? Dit is wel een heel lichte vorm van smaadheid dragen.
Ik denk dat dit alleen maar erger gaat worden.
Barneveld, een overpeinzing
Re: Barneveld, een overpeinzing
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wat mij het meest pijn doet is dat juist het mooie van ons geloof zo vertroebeld wordt.Gian schreef:Christus bad vergeeft het hun, ze weten niet wat ze doen. Dat is wat anders dan misselijk worden.Jongere schreef:Ik verdraag alles. Ga geen rechtszaak beginnen hoor. Maar ik hoop wel dat ik nog "een beetje misselijk" mag worden van dit soort programma's.Gian schreef:Trouens, waarom verdragen we deze dingen niet gewoon? Dit is wel een heel lichte vorm van smaadheid dragen.
Ik denk dat dit alleen maar erger gaat worden.
En inderdaad, aan die karikatuur helpen wij ook een aardig handje mee
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Moeten we dan ons dan niet gaan afvragen waarom er zo'n beeld geschetst wordt (via media?). Hoe dat komt?
Wordt er daadwerkelijk serieus mee om gegaan als mensen vragen hoe men het geloof ziet?
Wordt er daadwerkelijk serieus mee om gegaan als mensen vragen hoe men het geloof ziet?
Waarom? Onbegrip.Lassie schreef:Moeten we dan ons dan niet gaan afvragen waarom er zo'n beeld geschetst wordt (via media?). Hoe dat komt?
We leven in een tijd waarin "geloven" weer "mag". Het probleem is dat veel mensen uit de ger. gez. niet gewend zijn om in het publieke domein te spreken over hun geloof, ja: velen spreken er zelfs niet over in eigen kring. Kortom: "de wereld" ziet wel dat mensen uit onze kring veel "moeten" doen en laten, maar krijgen niet te zien welke persoonlijke waarde dat alles heeft. In een post-moderne maatschappij, waarin "ervaring" en "gevoel" belangrijk zijn, komt dat erg vreemd over, en leidt dat tot onbegrip.
De grote vraag die overblijft: Wat betekend het geloof nu eigenlijk voor mij, voor een ieder, persoonlijk. En, als het antwoord moet zijn: "in wezen niets, dan wat uiterlijkheden", is het dan raar dat de wereld onbegrip toont? En, als je wél kan en mag antwoorden dat geloof, hét geloof, wel waarde voor je heeft, denk dan eens na over de vraag: "Wat kan mijn omgeving, mijn collega's, vrienden en buren, daar nu van zien. Niet alleen aan de dingen die ik doe en niet doe, maar van de waarde die die geloofs-ervaringen voor mij hebben".
Nou er zijn genoeg mensen van de buitenwereld die ons als christenen, zien dat we leven van wetjes en regeltjes, dat we niks mogen. Zondag's alleen maar in huis mogen zitten omdat nou zo eenmaal hoort etc.
Zij snappen natuurlijk helemaal niks van dat beeld. Gaan op onderzoek uit en dan krijg je zulke programma's. Is toch heel logisch.
Precies net wat jij zegt, over dat het alleen maar puur om uiterlijke dingen gaat. Dan komen er veel vragen bij de buitenwereld. Logisch toch?
Zij snappen natuurlijk helemaal niks van dat beeld. Gaan op onderzoek uit en dan krijg je zulke programma's. Is toch heel logisch.
Precies net wat jij zegt, over dat het alleen maar puur om uiterlijke dingen gaat. Dan komen er veel vragen bij de buitenwereld. Logisch toch?
de buitenwereld hebben anders meer respect voor degenen die uitdraagt wat zij verkondigen, en degenen die hun leven richten naar Gods Woord ontvangen meer vijandschap van de kerkmensen.Lassie schreef:Nou er zijn genoeg mensen van de buitenwereld die ons als christenen, zien dat we leven van wetjes en regeltjes, dat we niks mogen. Zondag's alleen maar in huis mogen zitten omdat nou zo eenmaal hoort etc.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Je drukt het goed uit: "die uitdraagt wat ze verkondigen". Het probleem wat veel buitenstaanders hebben met de ger. gez. mensen, is dat er alleen uitgedragen wordt in uiterlijkheden, en niet verkondigd wordt.de buitenwereld hebben anders meer respect voor degenen die uitdraagt wat zij verkondigen, en degenen die hun leven richten naar Gods Woord ontvangen meer vijandschap van de kerkmensen.
Wij mensen uit de ger. gez. praten te weinig over welke waarde het geloof, en de Christus, heeft in ons persoonlijke leven! En ik vrees dat dit komt omdat velen geen waar gelovigen zijn, en er dus ook niets is om over te vertellen...
Toch heb ik hier ook wel moeite mee. Er zijn mensen die hun hele leven alleen over het geloof hebben. Ik was gezinsverzorgster. En ik werkte wel eens bij mensen die als je het over een stoel of een tafel had of weet ik wat altijd het geloof erbij haalde. Je kon geen gewoon gesprek voeren. Ik vind dat erg overdreven. En het komt bij mij wat gefrustreerd over.memento schreef:Je drukt het goed uit: "die uitdraagt wat ze verkondigen". Het probleem wat veel buitenstaanders hebben met de ger. gez. mensen, is dat er alleen uitgedragen wordt in uiterlijkheden, en niet verkondigd wordt.de buitenwereld hebben anders meer respect voor degenen die uitdraagt wat zij verkondigen, en degenen die hun leven richten naar Gods Woord ontvangen meer vijandschap van de kerkmensen.
Wij mensen uit de ger. gez. praten te weinig over welke waarde het geloof, en de Christus, heeft in ons persoonlijke leven! En ik vrees dat dit komt omdat velen geen waar gelovigen zijn, en er dus ook niets is om over te vertellen...
Mja, het ligt eraan hoe het gebeurt. Als je overal het geloof bij sleept, wordt het denk ik al snel gemaakt. Maar, als dat echt opkomt uit het hart van die mensen, als hun leven in alles gericht is op God, dan mogen we daar (op dat geloof) wel jaloers zijn. We vinden t toch ook niet gek als een voetbalfan het altijd over voetbal heeft, en een computernerd altijd maar over computers spreekt?albion schreef:Toch heb ik hier ook wel moeite mee. Er zijn mensen die hun hele leven alleen over het geloof hebben. Ik was gezinsverzorgster. En ik werkte wel eens bij mensen die als je het over een stoel of een tafel had of weet ik wat altijd het geloof erbij haalde. Je kon geen gewoon gesprek voeren. Ik vind dat erg overdreven. En het komt bij mij wat gefrustreerd over.memento schreef:Je drukt het goed uit: "die uitdraagt wat ze verkondigen". Het probleem wat veel buitenstaanders hebben met de ger. gez. mensen, is dat er alleen uitgedragen wordt in uiterlijkheden, en niet verkondigd wordt.de buitenwereld hebben anders meer respect voor degenen die uitdraagt wat zij verkondigen, en degenen die hun leven richten naar Gods Woord ontvangen meer vijandschap van de kerkmensen.
Persoonlijk denk ik dat we er beter aan doen niet altijd over God te praten. Getuigen doe je m.i. meer met je wandel (dingen als eerlijkheid, integerheid, betrouwbaarheid, vergevingsgezindheid, geduld met fouten van anderen, etc). Maar als je naaste niet weet dat dat alles wat je doet, je dat doet omdat het geloof, ja de Christus van het geloof, zo'n waarde voor je heeft (en niet omdat het moet), dan zit er iets goed mis.
memento schreef:
Persoonlijk denk ik dat we er beter aan doen niet altijd over God te praten. Getuigen doe je m.i. meer met je wandel (dingen als eerlijkheid, integerheid, betrouwbaarheid, vergevingsgezindheid, geduld met fouten van anderen, etc). Maar als je naaste niet weet dat dat alles wat je doet, je dat doet omdat het geloof, ja de Christus van het geloof, zo'n waarde voor je heeft (en niet omdat het moet), dan zit er iets goed mis.
Kijk dat bedoel. De buitenwacht heeft daar veel meer respect voor dan dat je overal het geloof bijhaalt. Je moet niet vragen of iemand bekeert is, maar dat moet duidelijk zijn uit een handel en wandel. En dan moet je niet alleen over het geloof praten, maar ook eruit en ze kunnen dat haarscherp aanvoelen of het gemaakt of echt is.
Dat is natuurlijk wel weer het uiterste.albion schreef:Toch heb ik hier ook wel moeite mee. Er zijn mensen die hun hele leven alleen over het geloof hebben. Ik was gezinsverzorgster. En ik werkte wel eens bij mensen die als je het over een stoel of een tafel had of weet ik wat altijd het geloof erbij haalde. Je kon geen gewoon gesprek voeren. Ik vind dat erg overdreven. En het komt bij mij wat gefrustreerd over.memento schreef:Je drukt het goed uit: "die uitdraagt wat ze verkondigen". Het probleem wat veel buitenstaanders hebben met de ger. gez. mensen, is dat er alleen uitgedragen wordt in uiterlijkheden, en niet verkondigd wordt.de buitenwereld hebben anders meer respect voor degenen die uitdraagt wat zij verkondigen, en degenen die hun leven richten naar Gods Woord ontvangen meer vijandschap van de kerkmensen.
Maar is het ook niet zo dat je leven toch wel beinvloed wordt van Boven? Vraagt God ons niet dat we moeten getuigen? Het laten zien (ik het niet over uiterlijk vertoon) en dat mensen jaloers worden gemaakt?
Je moet het ene doen, maar ook het andere niet laten. De wereld moet weten welke waarde Christus heeft voor de gelovige! Opdat ze jaloers worden, en zich tot de Heere bekeren.albion schreef:memento schreef:
Kijk dat bedoel. De buitenwacht heeft daar veel meer respect voor dan dat je overal het geloof bijhaalt. Je moet niet vragen of iemand bekeert is, maar dat moet duidelijk zijn uit een handel en wandel. En dan moet je niet alleen over het geloof praten, maar ook eruit en ze kunnen dat haarscherp aanvoelen of het gemaakt of echt is.
Alleen een goede wandel is niet genoeg. Dat kan een humanist of islamiet ook. Nee, de wereld moet weten dat wij een 3-enig God hebben, een Vader die van ons houdt, een Zoon die Zijn leven voor ons gaf, en een Geest die in ons wil wonen. Een Vader die de zonde wil vergeven, een Zoon die die vergeving heeft verdient, en een Geest die die vergeving in ons wil toepassen. Dat wonder mogen we niet voor onszelf houden!
We leven in een tijd waarin "ervaring" en "gevoel" erg belangrijk zijn. Laat ons (als wij die ervaringen, bevindingen kennen) dan daar niet over zwijgen. Want waarom zouden we wel spreken over onze gewoon mooie ervaringen (zoals vakanties, kinderen, trouwerijen, etc) maar zwijgen over de mooiste ervaring die een mens hebben kan: de ervaring van God in ons hart?!
Als je iets leest over de tijd van de eerste christenen dan zie je toch ook niet dat 'het geloof' koste wat kost door iedere belijder werd uitgedragen. Als je werknemer van een bedrijf bent is je eerste taak je best doen voor dat bedrijf. Op dat moment ben je niet primair als evangelist aangenomen. Daarom moet je zien dat je goede referenties 'van buiten' krijgt door handel, wandel etc. Roept je gedrag in positieve zin vragen op dan kun je het er altijd nog over hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gaat het hier over de 'buitenwereld' in Barneveld?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Wilma van den Berg
Mag ik even een opmerking plaatsen: (en dan begin ik bij mezelf om het te zeggen!) het gaat niet om de....het.....maar om mezelf, om het persoonlijke. Om je eigen geloof/ongeloof. Niet de Veluwe of de GG is de enige plaats waar God werkt. Hij is aan GEEN tijd en plaats gebonden en heeft in alle kerken Zijn kinderen. Hoe verschillend ook, toch komen ze bij hetzelfde doel!caprice schreef:Gaat het hier over de 'buitenwereld' in Barneveld?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!