Preken beluisteren op internet

Kislev

Bericht door Kislev »

Ik heb wat preken van preeklinks op zitten slaan. Nou ben ik niet zo thuis in de HHK maar ik zie daar wel een aantal kandidaten die ik persoonlijk een beetje ken.

Kand. G. van Leeuwen
Kand. G.A. van den Brink
Kand. A.C. Baan
Kand. M.C. Schreur

Het feit dat ze kand. genoemd worden betekent toch dat ze beroepbaar zijn. Het verbaast mij namelijk dat ze nog niet beroepen zijn. Mede omdat ik hoorde dat er in de HHK toch wel zo'n 40 gemeenten vacant zijn.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Kislev schreef:Ik heb wat preken van preeklinks op zitten slaan. Nou ben ik niet zo thuis in de HHK maar ik zie daar wel een aantal kandidaten die ik persoonlijk een beetje ken.

Kand. G. van Leeuwen
Kand. G.A. van den Brink
Kand. A.C. Baan
Kand. M.C. Schreur

Het feit dat ze kand. genoemd worden betekent toch dat ze beroepbaar zijn. Het verbaast mij namelijk dat ze nog niet beroepen zijn. Mede omdat ik hoorde dat er in de HHK toch wel zo'n 40 gemeenten vacant zijn.
Het feit dat ze kandidaat genoemd worden, betekent dat ze preekbevoegdheid hebben. Maar volgens mij is van de vier die jij hier noemt alleen kand. Van den Brink HHK.
Afbeelding
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kislev schreef:Ik heb wat preken van preeklinks op zitten slaan. Nou ben ik niet zo thuis in de HHK maar ik zie daar wel een aantal kandidaten die ik persoonlijk een beetje ken.

Kand. G. van Leeuwen
Kand. G.A. van den Brink
Kand. A.C. Baan
Kand. M.C. Schreur

Kand. M.C. Schreur is kandidaat binnen de PKN.
Zie http://www.refdag.nl/artikel/1306333/GRONDVLAK.html
Kislev

Bericht door Kislev »

Spraakverwarring volgens mij. In de GerGem ben je de 4 jaar op de theologische school student. Als je beroepbaar wordt gesteld ben je kandidaat, dat is in de GG nooit zo lang.

Maar op preeklinks wordt over kandidaten gesproken terwijl ze feitelijk nog helemaal niet beroepbaar zijn.
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:

Kand. G. van Leeuwen
Kand. G.A. van den Brink
Kand. A.C. Baan
Kand. M.C. Schreur

Kand. M.C. Schreur is kandidaat binnen de PKN.
Zie http://www.refdag.nl/artikel/1306333/GRONDVLAK.html
Ook de kandidaten Baan en Van Leeuwen zijn kandidaat binnenn de PKN.
Kislev

Bericht door Kislev »

Dus beroepbaar in de PKN?
jvdg

Bericht door jvdg »

Kislev schreef:Dus beroepbaar in de PKN?
Ze zijn wel van de PKN, maar of ze al beroepbaar zijn weet ik niet.
Grace

Bericht door Grace »

Kislev schreef:Dus beroepbaar in de PKN?
G. van Leeuwen ken ik niet.
G. van de Brink is kandidaat in het Herst. Verband, nog niet beroepbaar.
A.C. Baan is kandidaat in de PKN, maar preekt overal, ook in de HHK, niet beroepbaar.
M.C. Schreur is Evangelist in Hoorn. Hij heeft preekbevoegdheid. De post is sinds kort vanuit HHK overgegaan naar de PKN. Schreur wilde niet meer in de HHK verder.
Josephus

Bericht door Josephus »

Kislev schreef:Spraakverwarring volgens mij. In de GerGem ben je de 4 jaar op de theologische school student. Als je beroepbaar wordt gesteld ben je kandidaat, dat is in de GG nooit zo lang.
Klopt. In de PKN (en HHK?) is dat echter niet zo. Zoals Corydoras al opmerkte, daar wil de term 'kandidaat' in de eerste plaats zeggen dat iemand preekbevoegdheid heeft. Sommigen kiezen er voor om zich niet beroepbaar te stellen, die hebben gewoon een andere baan maar gaan zondags wel regelmatig voor (bijv. mr. Kooij of dr. Teeuw).
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Kand. G. van Leeuwen
Kand. G.A. van den Brink
Kand. A.C. Baan
Kand. M.C. Schreur

Ik denk dat je niet G. maar kand. B. van Leeuwen bedoelt,
die is van de PKN, en beroepbaar.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Kislev

Bericht door Kislev »

Christiaan schreef:

Kand. G. van Leeuwen
Kand. G.A. van den Brink
Kand. A.C. Baan
Kand. M.C. Schreur

Ik denk dat je niet G. maar kand. B. van Leeuwen bedoelt,
die is van de PKN, en beroepbaar.
Ja, idd B. van Leeuwen, docent Duits op het VLC. Van hem zou het me verbazen als hij niet direct een paar beroepen krijgt. Maar ja, ik dacht dat hij HHK was. In de PKN ligt dat misschien wat anders.
helma

Bericht door helma »

Kislev schreef:
Ja, idd B. van Leeuwen, docent Duits op het VLC. Van hem zou het me verbazen als hij niet direct een paar beroepen krijgt. Maar ja, ik dacht dat hij HHK was. In de PKN ligt dat misschien wat anders.
Ja, klopt. heb je ook nog Duits van hem gehad?
ik was altijd erg bang voor hem (op school)
dat is inmiddels wel over!
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

helma schreef:
Kislev schreef:
Ja, klopt. heb je ook nog Duits van hem gehad?
ik was altijd erg bang voor hem (op school)
dat is inmiddels wel over!
Hij zal best wel een beroep krijgen. :D
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
helma

Bericht door helma »

pas liepen er halverwege de dienst mensen bij hem uit de kerk.... :shock:
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

helma schreef:pas liepen er halverwege de dienst mensen bij hem uit de kerk.... :shock:
Misschien hadden ze hoge nood. :oops:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gesloten