Ger Gem in Ned B.V.

Jantje
Verbannen

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19764

Geeske,
Deze preek gaat over Jesaja 55 vers 6 en 7. Ik hoop dat je tijd hebt om deze preek eens rustig te lezen. Hier komt het Evangelie in al zijn volheid tot ons met bevel van geloof én bekering.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Geeske_1991 schreef:
liz boer schreef:
Heideroos schreef:Dat zalig worden een éénzijdig Godswonder is. Het begint met een wonder: Als Ik u voorbij ging zag Ik u......Ezech 16. En het eindigt met een Godswonder.Komt gij gezegende Mijns Vaders.....Math 25:34. Ik die wegloper die bedrieger. Ik die bijna nooit anders als ongelovig was. Ja jij. Maar wat mij wel opvalt is dat er uitvoerig gesproken wordt over de beloften maar dat er niet gesproken word over het RECHT GODS.
God komt zijn beeld terug te eisen . Jes 61:8 en Jes 1: 27 dat gaat niet buiten een mens om . DAAR GAAT EEN WEG VAN AFBRAAK AAN VOORAF EN VOLGT EEN WEG VAN VERWONDERING NA.
Oh is dat het.... is het dat fijn dat je eerlijk onbekeerd kan blijven? Dat God het moet doen? Dat Hij boodschappers stuurt met bevel val geloof en bekering? Dat Hij steeds lokt en nodigt? Maar ach daar hoef ik niet aan te gehoorzamen. Ik leef mijn onbekeerde leven lekker door.

Ontwaakt gij die slaapt! Doden zullen horen de stem van de Zoon van God. Ik zal water gieten op het droge. Hij doet het!!!! Ja maar Hij zegt evenzo jullie hebben niet gewild.
Als het nog kan voor je ben je nooit afgesneden geworden. De mens moet er geheel tussen uit want God doet een afgesneden zaak op aarde en in de hemel. Als je zelf nog kan steunen op beloften die je zelf kan pakken waar heb je God dan voor nodig.
Ik leef gerust in de zonde maar ik vrees elke dag voor die allesbeslissende eeuwigheid.
God moet je rust ontnemen anders zou je gaan wanhopen.
God moet je ontdekken dat je slapende bent en niet verstandelijk maar in je hart.
Ik heb soms nachtmerries dat ik in de hel ben omdat ik weet dat dat mijn deel is als God het niet verhoed. Ik vrees elke dag dat ik mijn tijdelijke leven moet verwisselen met de eeuwigheid. Maar ik leef gerust onbekeerd door. En dit gezegd hebbende besef ik weer mijn eigen nood. Dood in zonden en misdaden, vervreemd van de liefde God. Zonder God en zonder hoop in de wereld. Toch is elke dag dat ik leef nog een wonder daar ik meerdere keren gered ben van de dood. Ik heb wel is gezegd ik had toen dood moeten zijn en toen en toen. Omdat wanneer naar mij zelf kijk het niet waard ben om nog langer onnut deze aarde te beslaan. Ik mocht van ziekten genezen worden ik ben voor de dood bewaard en elke dag heb ik eten en drinken en een dak boven mijn hoofd. En verdriet dat ik daar de Heere nooit in waarheid voor kan danken of echt dankbaar kan zijn.
Zorgeloos leef ik niet hoor. Maar wel lijdelijk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geeske,

Niet om afbreuk te doen aan je woorden, maar de Heere brengt een mens nooit in de wanhoop. En de Heere ontslaat een mens ook niet van zijn of haar verantwoordelijkheid. Wij hebben God te zoeken, wij hebben God te dienen en eer te geven. Dat is onze dure plicht. In het Woord staat ook 'werkt uw zelfs zaligheid met vreze en met beven'. Nee niet in eigen kracht, want het volgende vers zegt dat God het is Die het willen en het werken werkt naar Zijn welbehagen. Maar de toegang tot de troon der genade is wel geopend voor de grootste der zondaren! Voor hopelozen, voor onnutten, voor dwazen. Ga dan tot die poort om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Gods tijd!
Lijdelijk met je armen over elkaar kan zitten, is ook niet Bijbels. Eveneens niet als je zegt ik ben gedoopt ik ben er dus. Nee. We hebben onze plicht waar te nemen, niet af en toe, maar steeds weer op nieuw. Aanhoudend. We moeten het Koninkrijk van God met geweld bestormen, dat wil zeggen dat we aanhoudend moeten bidden en smeken over de Heere genadig is. Ja, wij hebben geen rechten, wij hebben geen gronden. Wij kunnen niet voor God bestaan. God moet het werken. Maar de uitverkiezing is niet een muur om tegen aan te lopen en bij de pakken neer te zitten. Er staat een eeuwigheid voor de deur. Wat zou het vreselijk zijn, Geeske, als we dan op de zaligheid in Christus geen acht hebben geslagen. God heeft nog mest om onze levensboom gelegd. Prediking na prediking, Woord na Woord. Hij is van eeuwigheid bewogen geweest tot een verloren mensengeslacht. Haast u dan, spoed u dan. Want waarom zoudt gij sterven? Een Naam onder de hemel gegeven waardoor we moeten zalig worden, nee niet kunnen of mogen. We moeten zalig worden. We moeten God de eer geven. We moeten God dienen en vrezen. We moeten God verheerlijken. En nu wordt God op het hoogst verheerlijkt als een zondig mens aan Zijn voeten komt om genade. Als een onwaardige. Want het is met 'beven', maar ga dan als een bevende, als een onwaardige. De Heere heeft een volk verkoren tot de zaligheid. En weet je wat dat ons nu zegt, Geeske. Dat zegt ons dat een mens nu nog zalig kan worden. Want niemand weet wie er uitverkoren is dan God alleen. Zie er dan bij te komen. Ja, het is menselijk gezegd. Maar verspil je kostbare ziel toch niet aan de muur van de uitverkiezing. Het is een poort tot de zaligheid. Een mens kan nog zalig worden. Totaal onmogelijk, totaal verloren, totale doodstaat. Maar nu heeft God van eeuwigheid een weg uitgedacht en geschonken om zondaren tot Zich te roepen, tot Zich te nemen. Hij heeft de Weg gegeven in Christus, waarmee zondaren met God verzoend kunnen worden. Verhardt je dan niet, maar laat je leiden door Gods lieve Geest. Hij wil alles van je wegnemen en in Christus in de plaats zetten. God is de gewillig geweest tot in de dood toe, om zondaren het leven te schenken. De uitverkiezing is een werkelijkheid, de uitverkiezing is een mogelijkheid. We kunnen nog zalig worden en dat bij God vandaan. Hij wil het je schenken om niet. Het is Zijn liefste werk om arme zondaren het leven te geven. Maar ga dan niet lijdelijk zitten wachten. Ga dan niet in de wanhoop verkeren. Want zouden we wanhopen aan de Almachtige en Alwetende God. Hij weet dat je het niet kan, Hij weet dat je het niet wil, Hij weet dat je het moet. We moeten onze bekeren, we willen ons niet bekeren, we kunnen ons niet bekeren. Maar nu wil God daar nog om gebeden zijn, en nu wil God de bekering geven uit vrije genade om niet. Ga dan niet in wanhoop neerzitten, maar ga dan tot deze God in de hemel Die horen wil om Christus wil. Ja, Die Christus Die opgenomen is in heerlijkheid en wat zegt Ps. 68 dan. Ja gaven tot der mensentroost, zelfs voor dat wederhorig kroost, opdat het altijd bij U zou wonen. Wederhorigen! Opstandelingen! Vijanden! De deur van de genade staat in Christus wagenwijd open voor alle zondaren. Hij bidt het u toe: laat u met God verzoenen! God is de genadige, God is barmhartige. En in Christus is aan het recht van God genoeg gedaan. Hij heeft de straf gedragen, Hij heeft de schuld wegdragen. Hij heeft Zijn leven gegeven tot een rantsoen voor velen. In het huis van Mijn Vader, zegt Christus, zijn vele woningen. Houdt dan moet, grijp dan kracht, bidt dan de Heere of Hij Zich ontfermen wilt. Of Hij blinde zielsogen wil openen voor de ruimte die er is om zalig te worden. Maar alsjeblieft Geeske, ga niet in wanhoop te neer zitten met je armen over elkaar. Maar laat het je uitdrijven tot Christus, tot Jezus. Die gekruisigd is met open armen, wat wil ons dat dan zeggen? Dat we welkom zijn! Hij nodigt met Zijn doorboorde handen ons tot de zaligheid. Maar ga niet in wanhoop onder! Neem je plicht waar. Zoek de Heere, terwijl Hij te vinden is! Je zegt veel ware dingen, Geeske, maar waar brengt het je? Brengt het je aan de voeten van Hem? Brengt het in je de nood? Of is het koude, kille godsdienst die je in de wanhoop drijft? Ach komt dan toch, want alle dingen zijn gereed! Een rantsoen voor velen! Kom dan, ga dan, wacht niet langer!
liz boer

Bericht door liz boer »

Geeske_1991 schreef:
Jantje schreef:
Geeske_1991 schreef:
windorgel schreef:Laat het eenvoudige woord van Ds WJ Karels eens tot je doordringen, Geeske:
En als je dan voor die grote witte Troon zal staan en zeggen zal: "Maar ik kon me niet bekeren, ik wist niet of ik uitverkoren was". Dan zal Hij zeggen: "Maar waarom heb Ik je dan niet zien bedelen aan de genadetroon: Heere, wil U mij schenken wat U beveelt".
En nee, we kunnen niet bidden zoals het behoort, maar laat dan toch je gebed zijn: 'Leer U mij bidden".
Dat is geen bijbelse uitspraak van Ds Karels. Want we kunnen niet waarlijk bedelen als God ons geen bedelaar heeft gemaakt. Want wat is een bedelaar? Iemand die arm is en iemand die arm is heeft niets meer. Die kan alleen zijn hand ophouden. Niets te geven en niets te zeggen. Gods volk krijgt zelfs de zuchten om te zuchten.
Ik ken wel meer uitspraken over zucht dan maar, maar het blijft huichelachtig. Zolang het je niet om Gods eer te doen is zal het niet in waarheid zijn

Dit is heel bijbels hoor.
Denk eens aan de Kananese vrouw. Het is hier al eerder genoemd door iemand anders. Ze was onbekeerd. En als de discipelen hun zin hadden gekregen... Maar nee, ze bleef roepen tot de Heere. En Hij verhoorde!
Ze riep vanuit haar nood. Zij zag in de Heere wat een blinde niet kan zien. Een dood mens kan niet roepen.

De Kananeese vrouw zocht genezing voor haar kind, Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar dochter werd gezond van diezelfde ure.

Hij beproefde haar geloof... idd een dood mens kan niet roepen, dit is haar bekering niet, ze kende de Heere al!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Geeske_1991 schreef:
Nasrani schreef: Iets wat je gegeven wordt kun je alleen maar krijgen door het aan te nemen. Met dichte handen kun je niets ontvangen. Denk je dat de Heere met eerbied gesproken het in je handen wringt?

De situatie van Paulus is natuurlijk uitzonderlijk en niet als norm te nemen.
Nee God schenkt het willen en het werken naar Zijn welbehagen.
Denk aan Jona. Hij moest naar Nineve maar hij ging de andere kant op. En dacht je dat God hem liefelijk vermaande om alsnog te gaan? Nee Jona moest overboord zo de dood in. Maar God schonk hem de walvis (Christus) en zo werd hij in Nineve gebracht. Daar zat niks van Jona bij hoor behalve dat hij besefte dat hij kwaad gedaan had door niet naar God te luisteren en dat kon hij alleen oplossen door zichzelf in de golven te gooien en te verdrinken.

Ik heb al eerder gepost dat het Gods Geest is die het werkt. Maar dat ga je pas achteraf zien, net als met de uitverkiezing. Voor ons de laatste sport van de ladder. Voor de Heere de eerste.

Is de opdracht en vlucht van Jona een bekeringsweg?

Denk eens aan het boek Hosea. Hoe afgedwaald het volk ook is en hoeveel ze ook wegloopt. De Heere zal ze lokken en tot hun hart spreken.
Niet om weer een hele doopdiscussie aan te gaan. Maar wat heeft God in de doop gezegd. Dat Hij wil dat je Zijn kind bent. Je bent dan toch door Hem apart gezet. Als dat dan de eerste stap van Hem is dan vraagt dat van jou toch een reactie: Geloof!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Meer Avinck:

Aanbieden van de goederen door Christus verdiend, is een beeldspraak ontleend aan de markt van vrije genade, volgens Jesaja 55:1. O alle gij dorstigen, komt tot de wateren en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk. Hier wordt een nodiging gedaan tot hongerigen en dorstigen die iets zoeken en willen kopen; maar in geen geval zoeken ze op de markt van vrije genade, waar alleen goederen zonder prijs en geld verkocht worden. Op deze markt worden de goederen van Christus aangeboden, onvoorwaardelijk en voorwaardelijk. Onvoorwaardelijk, omdat het zonder geld is en de voorwaardelijk omdat men zijn eigen kooppenningen niet mee mag nemen.
In deze beeldspraak zou een menselijke gedachte kunnen liggen, dat kopers enigszins vrijgelaten worden in hun keuze. Een aanbieding is vrijblijvend, theoretisch gezien. Want in gewoon koopmanschap is er normaal gesproken, geen sprake van goederen die gratis verstrekt worden.
Nu, wat zegt de "Dordtse Leerregels" over de prediking en over de belofte des Evangelies? Ze moet voorgesteld worden, met bevel van geloof en bekering!! Dit is een Bijbelse manier van spreken. Deze prediking is Gode behagelijk en voor de mens onmisbaar. Aanbieden is eigenlijk te zwak, te oppervlakkig uitgedrukt. Aanbieden kan in natuurlijke zaken vrijblijvend zijn, hoewel de aanbieding van God in het Evangelie dat vanzelf nooit en te nimmer is. Juist daarom hebben de auteurs van de Leerregels dit woord aanbieding ook praktisch niet gebruikt. Het Evangelie is in zekere zin geen aanbieding, maar een Goddelijk bevel en een kracht Gods tot eeuwige zaligheid als het met geloof samen gaat.
Laten we toch vasthouden aan de eenvoudige bijbelse uitdrukking: "Bekeert u en gelooft het evangelie!" Hier mogen we niet redeneren uit onze doodsstaat. Dan ontduiken we Gods eis en bevel. Het gevolg ervan is een dodelijke lijdelijkheid. En dan krijgt God de schuld van onze onbekeerde toestand.
liz boer

Bericht door liz boer »

Geeske_1991 schreef:
eilander schreef:Ik zou nog iets anders willen vragen aan mensen die zo redeneren: wat zou je doen als je leefde tijdens de omwandeling van de Heere Jezus? Stel je voor dat dat nu was. Zou je dan zeggen: ik voel geen nood, ik ga niet naar Hem toe? Wat zou je Hem vragen? Stel je voor dat je net als Bartimeüs aan de weg zit, en Hij komt voor de laatste keer voorbij in Jericho...
Judas wandelde ook met de Heere..
Toch stierf hij zoals hij geboren was.
De rijke man liep ook weg, hij had nog vele goederen, de geestelijke betekenis is dat hij het wel kon redden met de wet te houden.

Toen de pinkstergeest werd uitgestort over die grote menigte werden er 3000 bekeerd. De rest bleef in zijn natuurstaat.

Judas had een dubbele agenda joh. 6 En dit zeide hij, niet omdat hij bezorgd was voor de armen, maar omdat hij een dief was, en de beurs had, en droeg hetgeen gegeven werd.

De rijke man wilde zalig worden door goede werken, hij wilde niet zalig worden door Jezus.
liz boer

Bericht door liz boer »

Lidth schreef:Ga toch maar aan het werk, Geeske, niet als rechthebbende, maar als rechteloze. Je hebt niks te verliezen en alles te winnen. Esther deed het ook: Wanneer ik dan omkome, zo kom ik om.
hoho je kunt God niet vergelijken met een aardste dictator!
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:
eilander schreef:Ik zou nog iets anders willen vragen aan mensen die zo redeneren: wat zou je doen als je leefde tijdens de omwandeling van de Heere Jezus? Stel je voor dat dat nu was. Zou je dan zeggen: ik voel geen nood, ik ga niet naar Hem toe? Wat zou je Hem vragen? Stel je voor dat je net als Bartimeüs aan de weg zit, en Hij komt voor de laatste keer voorbij in Jericho...
De rijke man liep ook weg, hij had nog vele goederen, de geestelijke betekenis is dat hij het wel kon redden met de wet te houden.

Toen de pinkstergeest werd uitgestort over die grote menigte werden er 3000 bekeerd. De rest bleef in zijn natuurstaat.

Judas had een dubbele agenda joh. 6 En dit zeide hij, niet omdat hij bezorgd was voor de armen, maar omdat hij een dief was, en de beurs had, en droeg hetgeen gegeven werd.

De rijke man wilde zalig worden door goede werken, hij wilde niet zalig worden door Jezus.
De rijke jongeling..
De rijke man kon niet meer zalig worden

Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Jantje schreef:Geeske, wat moet een onbekeerde volgens jouw doen om zalig te worden?
We kunnen niets aan onze staat nog aan ons erfdeel veranderen. Als je er nog om kon bidden of als je er voor naar de kerk zou kunnen gaan zou de genade geen genade zijn. Wel moet je vlijtig de middelen waarnemen en vragen of we de eer van God op het oog mogen krijgen.
Als je denkt dat je recht hebt op de hemel zou God ons nog iets schuldig zijn. Maar God is ons niets schuldig, zelfs de algemene genade waarin wij leven is God ons niet schuldig.
Brakel zegt ook is het ernst? Bekeer u van u van uw weg en neem de genademiddelen dan waar, ik zeg niet dat God u dan zal bekeren maar het is ook niet onmogelijk.

Geeske_1991

Mistig schreef:Beste mensen,

Ik wil u natuurlijk niet tegenhouden om de discussie te voeren, maar kan dit stoppen? Maar het doet mij pijn als ik lees wat sommigen hier schrijven. Het heeft veel weg van een "hete hoofden, koude harten"-gesprek.
Daarnaast worden er best stevige uitdrukkingen en constateringen gedaan. Ik wil zeker niet oordelen, maar het komt op mij over dat deze opmerkingen niet uit een verslagen hart komen.
Het is natuurlijk uw eigen keuze, maar het is misschien beter om het gesprek hierover te staken.

Gr. Mistig
Door schuldbesef getroffen en verslagen. Een mens kan van nature verslagen zijn maar dit is altijd op jezelf gericht. Een ware verslagene is iemand die is overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel en weet tegen wie hij gezondigd heeft.
Zoals de pinksterlingen. Ze werden verslagen in het hart en riepen mannenbroeders wat moeten wij doen om zalig te worden.

liz boer

Bericht door liz boer »

Ik ga een verhaal delen wat ik pas gehoord hebt, het is een allergorie.

Bij de ramp in '53 zat een man half verkleumd op een dak, de buren hadden een soort vlot gemaakt en riepen dat hij er nog wel bij kon komen, nee, riep de man, God moet het doen Hij alleen kan mij redden, enkele uren later het dak kraakte het water kolkte, de nood werd groten, gelukkig er kwam een redding boot, maar de man riep, nee... God moet het doen Hij alleen kan mij redden.
weer enkele uren later de nood werd onhoudbaar, zijn handen kondenhet dak haast niet meer vasthouden, maar gelukkig er kwaam een helikopter die een touw met een lus van bovenaf liet zakken en hij gered kon worden maar nee, riep de man, God moet het doen Hij alleen kan mij redden.
De man verdronk jammerlijk, hij vroeg aan God waarom heeft U mij niet gered? Ik heb toch steeds gezegd dat U mij alleen kon redden.
God zei:"ik heb een vlot gestuurd, toen de nood groter werd een boot, toen de nood onhoudbaar was een helikopter die je van bovenaf kon redden, maar jij heb niet gewild.
liz boer

Bericht door liz boer »

Jeremiah schreef:
liz boer schreef:
Geeske_1991 schreef:

De rijke jongeling..
De rijke man kon niet meer zalig worden

?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Geeske_1991 schreef:Brakel zegt ook is het ernst? Bekeer u van u van uw weg en neem de genademiddelen dan waar, ik zeg niet dat God u dan zal bekeren maar het is ook niet onmogelijk.
Het volledige citaat:
XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Ik antwoord: meent u het? Is 't waarheid, is 't ernst? Zou u alles, wat in de wereld vermakelijk is, wel willen missen, en afstand doen van uwe beminde, eerlijke, voordelige, vermakelijke zonde? Is de verzoening met God, God lief te hebben, te vrezen en te dienen in alle Godzaligheid, u beminnelijker dan alles wat er is? Wilt u, dat u dát kennen en boven alles beminnen mocht?
Zegt u: ja, ik meen het, 't is mij ernst.
Dan antwoord ik: bekeert u en gelooft het Evangelie.
Zegt u, dat weet men wel, dat men dan zalig worden zal.
Wel weet het met opmerking, dat het een onuitsprekelijke genade en voorrecht is, dat men op geloof en bekering zalig worden kán. God was niet gehouden u daarop zalig te maken, maar 't is Zijn vrije goedheid daarop de zaligheid te beloven en te geven.
Welaan dan, bekeert u!

Vraagt u: kan ik wel? Is het in mijn macht?
Ik antwoord:
(a) Wees verzekerd, gelijk u het goedkeurt, dat het uw plicht is.
(b) Probeer het eens, als u 't begint, zult u ten eerste bevinden dat u blind zijt, dat u God, Christus, de weg om tot Christus te komen, de wedergeborenen staat der ziel en de ware heiligheid in hare natuur niet kent. En dat gij niet kent, hoe zult u dat doen? Maar behalve dat, u zult bevinden, als 't op een doen komt, dat gij niet wilt.
"Ik wil niet", zal het eerste begin zijn van het nalaten. Daarbij is de boosheid van uw natuur zo groot, en de zonde is zó sterk, en de zaak is zó zwaar, dat u niet kunt.
Zink dan in uw ellende en onmacht, en wees hopeloos en radeloos bij uzelf.

Vraagt u verder: Wat raad? Is er dan gans geen hoop voor mij?
Ik antwoord: niet in uzelf, maar wel bij God, en daar is hoop voor u, omdat u onder de bediening van het Evangelie leeft, het middel, ja het enige middel, waardoor God zielen bekeert. Verblijdt u dan, dat u onder de middelen leeft, en dat God u overtuiging
geeft en begeerte tot bekering en zaligheid; neemt de middelen vlijtig waar, wees naarstig om de predikatiën en de catechisaties waar te nemen. Lees met aandacht veel in Gods Woord, of laat het u voorlezen, voegt u bij de Godzaligen, en verzoekt in hun
bijeenkomsten toegelaten te worden. Volgt op de bewegingen tot bidden en tot Godzaligheid.
Zal ik dan bekeerd en zalig worden?
Ik antwoord: uw werk zal God niet bewegen om u de bekering te geven, maar ook, God zal u niet uitsluiten, als gij uzelf niet uitsluit; u hebt reden van hoop, omdat God u tot zover onder overtuiging gebracht heeft; wacht dan verder op de minste beweging
des Geestes, volgt die op, en ziet toe, dat u ze niet tegenstaat. Blijft zo in volstandigheid onder de middelen, en geeft het niet op als u van uw begeerlijkheden telkens afgetrokken wordt.
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
Geeske_1991 schreef:Brakel zegt ook is het ernst? Bekeer u van u van uw weg en neem de genademiddelen dan waar, ik zeg niet dat God u dan zal bekeren maar het is ook niet onmogelijk.
Het volledige citaat:
Ik antwoord: meent u het? Is 't waarheid, is 't ernst? Zou u alles, wat in de wereld vermakelijk is, wel willen missen, en afstand doen van uwe beminde, eerlijke, voordelige, vermakelijke zonde? Is de verzoening met God, God lief te hebben, te vrezen en te dienen in alle Godzaligheid, u beminnelijker dan alles wat er is? Wilt u, dat u dát kennen en boven alles beminnen mocht?
Wel weet het met opmerking, dat het een onuitsprekelijke genade en voorrecht is, dat men op geloof en bekering zalig worden kán. God was niet gehouden u daarop zalig te maken, maar 't is Zijn vrije goedheid daarop de zaligheid te beloven en te geven.
Welaan dan, bekeert u!

Ik antwoord:
(b) Probeer het eens, als u 't begint, zult u ten eerste bevinden dat u blind zijt, dat u God, Christus, de weg om tot Christus te komen, de wedergeborenen staat der ziel en de ware heiligheid in hare natuur niet kent. En dat gij niet kent, hoe zult u dat doen? Maar behalve dat, u zult bevinden, als 't op een doen komt, dat gij niet wilt.
"Ik wil niet", zal het eerste begin zijn van het nalaten. Daarbij is de boosheid van uw natuur zo groot, en de zonde is zó sterk, en de zaak is zó zwaar, dat u niet kunt.

Ik antwoord: niet in uzelf, maar wel bij God, en daar is hoop voor u, omdat u onder de bediening van het Evangelie leeft, het middel, ja het enige middel, waardoor God zielen bekeert. Verblijdt u dan, dat u onder de middelen leeft, en dat God u overtuiging
geeft en begeerte tot bekering en zaligheid; neemt de middelen vlijtig waar, wees naarstig om de predikatiën en de catechisaties waar te nemen. Lees met aandacht veel in Gods Woord, of laat het u voorlezen, voegt u bij de Godzaligen, en verzoekt in hun
bijeenkomsten toegelaten te worden. Volgt op de bewegingen tot bidden en tot Godzaligheid.
Ik antwoord: uw werk zal God niet bewegen om u de bekering te geven, maar ook, God zal u niet uitsluiten, als gij uzelf niet uitsluit; u hebt reden van hoop, omdat God u tot zover onder overtuiging gebracht heeft; wacht dan verder op de minste beweging
des Geestes, volgt die op, en ziet toe, dat u ze niet tegenstaat. Blijft zo in volstandigheid onder de middelen, en geeft het niet op als u van uw begeerlijkheden telkens afgetrokken wordt.
Heftig maar waar!!!
Geeske_1991

eilander schreef:
Het volledige citaat:
Welaan dan, bekeert u!

Ik antwoord:

Dankjewel!

Het valt me op dat men denkt door de doop een voorrecht te genieten. Lees toch het doopformulier er op na. De doop is geen voorwaarde voor het geloof.

Sion zal door recht verlost worden. Niet langs een weg van teksten stelen en te hopen. Er zijn meer mensen die dachten dat ze het wel goed deden maar zonder genade is er geen recht.
Genade geeft je recht op de hemel en recht op de beloften. Zonder genade is het een gestolen tekst en een gestolen Christus.

Plaats reactie