Hier denkt iemand dat hij de ander kan inhalen in de draaimolen door harde woorden en verwijten te gebruiken.Johann Gottfried Walther schreef:U krijgt dat verwijt niet vaak, omdat u vaak teruggrijpt op traditie. Maar hier komt het u niet uit.huisman schreef:Wat een mooi verwijt wat ik niet veel krijg. Ik ontwijk de traditieJohann Gottfried Walther schreef:
Ik denk juist niet dat alle kerkelijke jeugd voor 23 jaar werkelijk geloofd. Juist daarom alleen belijdenis doen als je geloofd.
U ontwijkt steeds de traditie. Calvijn, en Nadere-Reformatie. Hadden die ook een fout zicht op het Oude Testament en het verbond?
Zie ook wat ds. W. Pieters er over schrijft.![]()
Maar inderdaad er zijn zaken die Calvijn voorschreef en die wij nu terecht anders doen. Ik vind het jammer dat jij niet ingaat op de Bijbelse gegevens die ik inbracht over de belijdenis van Jozua en het volk Israël.
Want de Bijbel gaat toch echt voor de traditie.
Ik vind dat belijdenis in OT zoals bij Jozua niet 1 op 1 over te brengen is op belijdenis van het geloof doen in onze tijd.
Natuurlijk gaat de Bijbel voor.
Maar honderden jaren van Calvijn tot de Nadere-Reformatie zo maar even over boord gooien vind ik nogal gemakkelijk.
En ik blijf weigeren in te stemmen, en het goed te vinden dat mensen liegen voor Gods aangezicht en van Zijn gemeente.
Judas had ook een uiterlijke belijdenis. Maar het was slechts een leugenwoord in zijn mond.
Ds. Pieters geeft een uitgebreid betoog. Lees dat eens zou ik zeggen.
Je kan ook in de traditie blijven hangen door allerlei citaten te geven en vragen of iemand daar mee kan instemmen. De afgelopen jaren heeft het beleid wat jij voorstaat in aantal gemeenten bijna tot extremisme geleid.