Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Luther
Contacteer:

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Luther »

Wat een prachtige citaat van ds. D. de Wit in het RD:
" Belijdeniscatechisanten doen bij voorbeeld veel bewuster belijdenis dan tien jaar geleden. Op kraambezoeken kom je meer ouders tegen die met het zielheil van hun kinderen bezet zijn, dan voorheen. We moeten niet alleen bezet zijn met negatieve.”

Sent from my iPad using Tapatalk HD
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Vooral dat eerste (belijdenis) herken ik wel, God werkt juist onder jongeren. Gelukkig is er in de GG ook een ontwikkeling gaande dat de belijdenis van het geloof steeds meer op de voorgrond treedt i.p.v. de 'sektarisch-neigende' belijdenis van de leer.
Jongere

Bericht door Jongere »

Zeemeeuw schreef:Het rapport is nu via de RD site te raadplegen.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_774258
Weet iemand of er tijdens de synode nog concreter is gesproken over de vele aanbevelingen? Daar zaten heel duidelijke en belangrijke aanbevelingen bij, dus ik ben erg benieuwd of men daarover ook nog van gedachten heeft gewisseld.

Het RD vermeldt namelijk alleen de discussie over de nood die er is. Persoonlijk hoop ik toch wel dat er meer gezegd is over de richting die het rapport wijst m.b.t. belangrijke stappen die moeten worden genomen dan alleen: "Laten we oppassen dat we niet van alles moeten gaan doen."

Het sterke van het rapport is namelijk juist dat het ook verder durft dan alleen het probleem te benoemen. Want concrete, noodzakelijke veranderingen snijden misschien nog wel meer in het eigen vlees dan het erkennen van de schuld. Hoe noodzakelijk dat laatste ook is.
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Eveline de Pater schreef:Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Positief staan tegenover een boetedag. Dat klinkt wat... ik denk dat je bedoelt: de HHK ziet er ook de noodzaak van in.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 okt 2013, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Eveline de Pater schreef:Er komt een boetedag in de GG. De HHK staat er positief tegenover en gaat wellicht overwegen mee te doen!
Positief staan tegenover een boetedag. Dat klinkt wat... ik denk dat je bedoelt: de HHK ziet er ook de noodzaak van in.

Je ziet steeds vaker dat de meeste herkenning vanuit de GG er is met de HHK. Jammer dat dit alleen niet naar voren komt in de bespreking van kerkelijke eenheid...
ejvl

Bericht door ejvl »

PvS schreef:Wat is een 'bewuster' belijdenis doen?
De trend is of was dat bijna 100% van de jongeren belijdenis deed, ook onbekeerde jongeren mochten belijdenis doen, wat tegen de reformatie ingaat natuurlijk.
De bedoeling is dat je pas belijdenis doet als je een kind van God mag zijn, en daarna deelneemt aan het heilig avondmaal, en niet een belijdenis van de leer of omdat het nu eenmaal zo hoort, maar pas echt bewust als je een kind van God mag zijn.
helma

Bericht door helma »

Hopen dat het ook daadwerkelijk tot uiting komt. Toen we in Veenendaal met de gezamenlijke kerken een bidstond (in het kader van verootmoediging en gebed) hadden t.g.v de verkiezingen zat de kerk nog niet half vol. :ouin
(HHK/GG/CGK/GGiN/PKN)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik denk dat de noodzaak van een boetedag goed onderbouwd is.
Het staat me echter tegen dat dit georganiseerd moet gebeuren, na een synodebesluit... Ik kan ds. A. Kort daarin wel begrijpen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Boetedag? Waarvan gaan we boeten doen? Wat gaan we voortaan laten? Of wat gaan we doen wat we nu niet doen?
Lijkt me ook dat in de NT-ische tijd een OT-ische boetedag geheel overbodig is.
Boete is reeds gedaan.

Voorts vrees ik dat ds Kok opgeofferd gaat worden en ds Steenblok in ere hersteld.
Ik ben niet zo voor een fusie met de GGiN. Kan zijn dat sommige zaken meevallen, maar ga eerst het grondvlak van de GGiN maar eens uitleggen dat de GG niet slechts uit ongelovigen bestaat. Blijkbaar hebben de geschriften van Steenblok c.s. dat wel in de hand gewerkt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Het staat me echter tegen dat dit georganiseerd moet gebeuren, na een synodebesluit... Ik kan ds. A. Kort daarin wel begrijpen.
In de periode dat ds. Bregman hier stond was elke biddag- en dankdagavonddienst
een boetepreek.
En dat klink nu nog wel door in de bid- en dankdagpreken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Maar toen de overheid boete- en bededagen uitschreef was dat dan niet 'opgelegd'?

Het zou toch een wonder moeten zijn als we nog in de verootmoediging gebracht mochten
worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
Maar toen de overheid boete- en bededagen uitschreef was dat dan niet 'opgelegd'?

Het zou toch een wonder moeten zijn als we nog in de verootmoediging gebracht mochten
worden.
Idd Dia, dat argument dat het opgelegd zou zijn vind ik niet sterk. Vroeger gebeurde dat ook.
En dat gelonk naar de GGiN is een meerderheid ook niet blij mee denk ik... Of er moet tegelijkertijd ook samenwerking gezocht worden ter linkerzijde. Het is niet voor niets dat er velen de overstap naar de HHK maken. Daar is gewoonweg de meeste herkenning.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als er zoveel herkenning is, waarom zouden er dan zoveel overstappen? Dat lijkt me niet logisch.
Plaats reactie