Zoals ik ook zei: Ik denk dat we een bevindelijke theologie nooit kloppend kunnen maken. Het is voor mij een zoeken naar de juiste woorden, een sturen tussen kliffen die je wilt vermijden door. Enerzijds recht doen aan de beloften, anderzijds aan de openbaring van Christus. Enerzijds aan de woorden dat de bekering (dus ook de toeleidende weg) nooit uit de mens kan komen, en dus geheel Gods werk is, en anderzijds de woorden: Buiten Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf.Afgewezen schreef:Dit:matcht niet met dit:memento schreef:Voor mij leidt een waar vertrouwen op de beloften van God altijd tot de Openbaring van Christus. Dit vertrouwen zou ik zelfs geloof willen noemen, wat het alleen van God verwacht. Ook al laat God soms op Zich wachten. Ook na ontvangen genade is dat zo. Het zicht op Christus is er niet altijd, de vastigheid van de beloften Gods wel.Als jij het geestelijk leven zou laten beginnen met het kennen van Christus, dan stel je dus dat er "waar vertrouwen op de beloften van God kan zijn", dus geloof (!), zónder dat er sprake is van geestelijk leven. (Of is er bij jou kennis van Christus vóór de openbaring van Christus aan de ziel?)memento schreef:Ik stel inderdaad dat God de vervulling van de beloften in de zin van de openbaring van Christus op Zijn tijd geeft. Daar kan dus tijd tussen zitten. Ik doe daarom ook geen uitspraak over het precieze begin van het geestelijke leven, maar laat dat met Brakel in het midden. Als we spreken over geestelijk leven, dan zou ik dat in het spreken laten beginnen met kennen van Christus.
Vervolgens zeg je dan ook weer dat je dat niet wilt loskoppelen, in tegenstelling tot Calvijn.
En vervolgens koppel je het toch wel weer los.
Je spreekt voor mij in raadselen.
Ik zeg dus: waar een waar vertrouwen op de beloften is, leidt dat altijd tot de openbaring van Christus. Maar ik sluit niet uit dat daar tijd tussen kan zitten. Dat het een waar vertrouwen, een waar geloof was, openbaart zich in het geopenbaard krijgen van Christus. Degene wie men via de belofte kende, krijgt men dan geopenbaard in Persoon.
Wel zou ik buiten de persoonlijke openbaring van Christus heel duidelijk benadrukken dat er geen enkele rustgrond is. Dat men daarmee nog verloren ligt. Slechts wanneer ik de vergeving ontvangen heb, is er rust, is het goed.
Is dat strijdig? Misschien wel. Maar ik denk dat als je het teveel kloppend maakt, je in on-evenwichtigheid vervalt.