Openbaar vervoer

questionmark

Re: Openbaar vervoer

Bericht door questionmark »

rekcor schreef:Van dit type opmerkingen gaan altijd mijn nekharen overeind staan. Het is zooo gemakkelijk om dit beweren. Ook wekt het de suggestie degene die de opmerking maakt, ver verheven is boven het 'schuivende gepeupel'.
Zeker als je je zelf nergens op beroept behalve een onduidelijke opmerking over de 'geest' van de wet.
Afgewezen schreef:Niet alleen handelen volgens de 'letter' van de wet, maar vooral naar de 'geest' van de wet.
2 Petrus 1:16
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Even ter opfrissing van sommiger geheugen ;) :
memento schreef:Dus wie onverkort die ethische regel wil vasthouden, zal praktisch niet in onze samenleving kunnen functioneren. Want alles is doordrenkt van directe of indirecte zondagsarbeid. In de praktijk zie je dan ook dat niemand die ethische regel werkelijk naleeft, maar daar allerlei uitzonderingen op toelaat. De vraag die openblijft is dan wel: Waarop zijn al die uitzonderingen gebaseerd?
En dat komt dan allemaal mooi uit, want dan kunnen we zomaar ineens gebruik maken van OV op zondag. Wie had dat ooit gedacht? :)
Nee, ik geloof ook niet dat de zondag een 'sabbat' is, met allerlei geboden en verboden. Daarom had ik destijds ook de vrijmoedigheid om - één keer in mijn leven - zondagsarbeid te doen.
Maar de zondag heeft onder ons wel een zekere wijding, waarbij we ons zoveel mogelijk verre houden van allerlei wereldse zaken.
Dat het OV op zondag werkt, is echt niet uit christelijke overwegingen gedaan, maar is juist een bij uitstek seculiere ontwikkeling. Moeten we daar dan vrolijk gebruik van gaan maken? Dan kun je ook wel gauw even een boodschapje op zondag doen, als de winkels toch open zijn. Juist hier gaat het niet om de 'letter' van de wet, maar om de 'geest' van de wet! Of gaan we het openstellen van winkels ook verdedigen met de woorden van de Heere Jezus: 'de sabbat is gemaakt om de mens, de mens niet om de sabbat'?
Memento, volgens mij houd je jezelf en vlinder nu een beetje voor de gek.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef:En hiermee verlaat ik deze discussie. Het is duidelijk: 'schuivende panelen' in de gereformeerde gezindte, ook op dit gebied.
Van dit type opmerkingen gaan altijd mijn nekharen overeind staan. Het is zooo gemakkelijk om dit beweren. Ook wekt het de suggestie degene die de opmerking maakt, ver verheven is boven het 'schuivende gepeupel'.

En de man uit Erasmiaan's quote
En ik ken een man die dat wel doet. Ik heb zondag mijn kerktelefoon, zegt hij, en het gebed. Met de auto hoef je niet te komen voor een (plezier) bezoekje. Dat is pas een principe, ook als jezelf er onder moet "lijden".
heeft op dit punt niets, maar dan ook niets van het evangelie begrepen.
Waarom niet? Graag niet zo stellig want het zou je nog wel eens tegen kunnen vallen.
questionmark

Afgewezen schreef:Juist hier gaat het niet om de 'letter' van de wet, maar om de 'geest' van de wet!
Ik blijf het vaag vinden. Je kunt je nergens op beroepen behalve op een onderbuik-gevoel waarvan je zelf moet bedenken dat het de 'geest van de wet' is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

questionmark schreef:
Afgewezen schreef:Juist hier gaat het niet om de 'letter' van de wet, maar om de 'geest' van de wet!
Ik blijf het vaag vinden. Je kunt je nergens op beroepen behalve op een onderbuik-gevoel waarvan je zelf moet bedenken dat het de 'geest van de wet' is.
Nee, het gaat om een zorgvuldige afweging van argumenten.

Fil. 1:9 En dit bid ik dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid,
10 opdat u kunt onderscheiden wat wezenlijk is, opdat u oprecht bent en zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus,
11 vervuld met vruchten van gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn, tot heerlijkheid en lof van God.
questionmark

Dus als ik het goed begrijp, zeg je aan de hand van die tekst dat we per situatie de argumenten tegen elkaar af moeten wegen op basis van 'wezenlijkheid'.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
questionmark schreef:
Nee, het gaat om een zorgvuldige afweging van argumenten.

Fil. 1:9 En dit bid ik dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid,
10 opdat u kunt onderscheiden wat wezenlijk is, opdat u oprecht bent en zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus,
11 vervuld met vruchten van gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn, tot heerlijkheid en lof van God.
Helemaal mee eens, met die aantekenng dat fijngevoeligheid maar niet tot starheid leidt.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
rekcor schreef:
Afgewezen schreef:En hiermee verlaat ik deze discussie. Het is duidelijk: 'schuivende panelen' in de gereformeerde gezindte, ook op dit gebied.
Van dit type opmerkingen gaan altijd mijn nekharen overeind staan. Het is zooo gemakkelijk om dit beweren. Ook wekt het de suggestie degene die de opmerking maakt, ver verheven is boven het 'schuivende gepeupel'.

En ik ken een man die dat wel doet. Ik heb zondag mijn kerktelefoon, zegt hij, en het gebed. Met de auto hoef je niet te komen voor een (plezier) bezoekje. Dat is pas een principe, ook als jezelf er onder moet "lijden".
Waarom niet? Graag niet zo stellig want het zou je nog wel eens tegen kunnen vallen.
Tot nu toe lijkt het mee te vallen, 1 minuut Googlen levert op:

Welke beschuldiging brachten de Farizeeën tegen de discipelen in bij Christus, omdat zij op de Sabbatdag een paar korenaren plukten op hun honger te stillen?
Markus 2: 24 schreef: 24 En de Farizeën zeiden tot Hem: Zie, waarom doen zij op den sabbatdag, wat niet geoorloofd is?
Wat was Christus antwoord?
Markus 2: 25-27 schreef: 25 Hij gaf hun ten antwoord: ‘Hebt gij nooit gelezen wat David deed, toen hij gebrek had en hij en zijn metgezellen honger kregen?
26 Hoe hij onder de hogepriester Abjatar het huis van God binnenging en van de toonbroden at, die alleen de priesters mogen eten, en hoe hij er ook van gaf aan zijn metgezellen?

Wat zei de overste van een zekere synagoge, omdat Christus op de Sabbat een vrouw van een ziekte genas?

Lukas 13: 14 schreef: 14 Geërgerd, omdat Jezus op sabbat iemand genezen had, zei de voorzitter van de synagoge tegen de menigte: ‘Zes dagen zijn er om te werken. Dan kunt u komen om u te laten genezen, niet op sabbat.’
Hoe antwoordde Christus hem?
Lukas 13: 15,16 schreef: 15 De Heer gaf Hem dit antwoord: ‘Huichelaars! Ieder van u maakt toch op sabbat zijn os of ezel los van de voerbak om hem te drinken te geven?
16 Moest deze dochter van Abraham dan op sabbat niet losgemaakt worden van de boeien waarmee de satan haar al achttien jaar geleden heeft vastgebonden?’

Door welke wijze van redeneren rechtvaardige Christus werken van barmhartigheid op de Sabbatdag?
Lukas 14: 5, 6 / Mattheus 12: 11,12 schreef: 5 Vervolgens keerde Hij zich tot hem met de woorden: ‘Wie van u zal niet terstond als zijn zoon of zijn os in een put valt, hen eruit trekken, ook al is het sabbat?’
6 Ze waren niet in staat er iets tegen in te brengen.

11 Hij antwoordde hun: ‘Wie van u die maar een schaap heeft, zal dat niet grijpen om het uit een kuil te halen, ook wanneer het op sabbat daarin gevallen is?
12 En wat betekent nu een schaap vergeleken bij een mens! Het is dus geoorloofd op sabbat goed te doen.’
Even aannemende dat zondag=NT sabbat

(http://www.bijbelonderzoek.nl)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik krijg het verwijt dat ik zo weinig reageer...ik krijg het niet aangelezen! In 1 dag bijna 8 pagina's.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Even ter opfrissing van sommiger geheugen ;) :
memento schreef:Dus wie onverkort die ethische regel wil vasthouden, zal praktisch niet in onze samenleving kunnen functioneren. Want alles is doordrenkt van directe of indirecte zondagsarbeid. In de praktijk zie je dan ook dat niemand die ethische regel werkelijk naleeft, maar daar allerlei uitzonderingen op toelaat. De vraag die openblijft is dan wel: Waarop zijn al die uitzonderingen gebaseerd?
En dat komt dan allemaal mooi uit, want dan kunnen we zomaar ineens gebruik maken van OV op zondag. Wie had dat ooit gedacht? :)
Nee, ik geloof ook niet dat de zondag een 'sabbat' is, met allerlei geboden en verboden. Daarom had ik destijds ook de vrijmoedigheid om - één keer in mijn leven - zondagsarbeid te doen.
Maar de zondag heeft onder ons wel een zekere wijding, waarbij we ons zoveel mogelijk verre houden van allerlei wereldse zaken.
Dat het OV op zondag werkt, is echt niet uit christelijke overwegingen gedaan, maar is juist een bij uitstek seculiere ontwikkeling. Moeten we daar dan vrolijk gebruik van gaan maken? Dan kun je ook wel gauw even een boodschapje op zondag doen, als de winkels toch open zijn. Juist hier gaat het niet om de 'letter' van de wet, maar om de 'geest' van de wet! Of gaan we het openstellen van winkels ook verdedigen met de woorden van de Heere Jezus: 'de sabbat is gemaakt om de mens, de mens niet om de sabbat'?
Memento, volgens mij houd je jezelf en vlinder nu een beetje voor de gek.
Ah, we gaan onszelf herhalen:

Geen boodschappen op zondag is heel simpel: Het open-zijn van winkels op zondag niet nodig voor de werken der barmhartigheid of der noodzakelijkheid, en is daarom in zichzelf niet goed. Gebruik maken van iets wat in zichzelf niet goed is, is ethisch onverantwoord.

Zoals scape hierboven, maar ook de SGP, stelt, is een minimum aan OV op zondag noodzakelijk. Als je die stelling deelt, dan is gebruik er voor maken voor werken der barmhartigheid of noodzakelijkheid niet verkeerd...

Toevoeging: Daarnaast, Afgewezen, zul je ook met een verantwoording moeten komen van waar jij de grens legt. Want dat heb je nog steeds niet met argumenten onderbouwd. Want ook jij doet dingen die in principe ingaan tegen de regel dat je op de zondag niemand voor je laat werken. En dat is het verdrietige aan deze discussie: Blijkbaar weet niemand waarom hij de dingen mag doen die hij doet, en wordt er dus massaal maar wat aangerommeld. Niet echt ethisch gewenst gedrag, om het maar eufemistisch uit te drukken...
Upquark

Bericht door Upquark »

memento schreef:[snip]
Blijkbaar weet niemand waarom hij de dingen mag doen die hij doet, en wordt er dus massaal maar wat aangerommeld. Niet echt ethisch gewenst gedrag, om het maar eufemistisch uit te drukken...
Is dan de christelijke vrijheid, waarvan ik geloof dat ook het omgaan met de zondag daartoe behoort, aanrommelen?

(ik proef de ironie in je post wel hoor ;))
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:
rekcor schreef:

Tot nu toe lijkt het mee te vallen, 1 minuut Googlen levert op:

Welke beschuldiging brachten de Farizeeën tegen de discipelen in bij Christus, omdat zij op de Sabbatdag een paar korenaren plukten op hun honger te stillen?
Markus 2: 24 schreef: 24 En de Farizeën zeiden tot Hem: Zie, waarom doen zij op den sabbatdag, wat niet geoorloofd is?
Wat was Christus antwoord?
Markus 2: 25-27 schreef: 25 Hij gaf hun ten antwoord: ‘Hebt gij nooit gelezen wat David deed, toen hij gebrek had en hij en zijn metgezellen honger kregen?
26 Hoe hij onder de hogepriester Abjatar het huis van God binnenging en van de toonbroden at, die alleen de priesters mogen eten, en hoe hij er ook van gaf aan zijn metgezellen?

Wat zei de overste van een zekere synagoge, omdat Christus op de Sabbat een vrouw van een ziekte genas?

Lukas 13: 14 schreef: 14 Geërgerd, omdat Jezus op sabbat iemand genezen had, zei de voorzitter van de synagoge tegen de menigte: ‘Zes dagen zijn er om te werken. Dan kunt u komen om u te laten genezen, niet op sabbat.’
Hoe antwoordde Christus hem?
Lukas 13: 15,16 schreef: 15 De Heer gaf Hem dit antwoord: ‘Huichelaars! Ieder van u maakt toch op sabbat zijn os of ezel los van de voerbak om hem te drinken te geven?
16 Moest deze dochter van Abraham dan op sabbat niet losgemaakt worden van de boeien waarmee de satan haar al achttien jaar geleden heeft vastgebonden?’

Door welke wijze van redeneren rechtvaardige Christus werken van barmhartigheid op de Sabbatdag?
Lukas 14: 5, 6 / Mattheus 12: 11,12 schreef: 5 Vervolgens keerde Hij zich tot hem met de woorden: ‘Wie van u zal niet terstond als zijn zoon of zijn os in een put valt, hen eruit trekken, ook al is het sabbat?’
6 Ze waren niet in staat er iets tegen in te brengen.

11 Hij antwoordde hun: ‘Wie van u die maar een schaap heeft, zal dat niet grijpen om het uit een kuil te halen, ook wanneer het op sabbat daarin gevallen is?
12 En wat betekent nu een schaap vergeleken bij een mens! Het is dus geoorloofd op sabbat goed te doen.’
Even aannemende dat zondag=NT sabbat

(http://www.bijbelonderzoek.nl)
Ja? En wat moet ik daar in dat verband mee? Die man wil zelf geen bezoek. Hij zou het bezoekers niet in dank afnemen. Wat dat verder met bovenstaande teksten te maken heeft is me een raadsel.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Afgewezen schreef:Dat het OV op zondag werkt, is echt niet uit christelijke overwegingen gedaan, maar is juist een bij uitstek seculiere ontwikkeling. Moeten we daar dan vrolijk gebruik van gaan maken? Dan kun je ook wel gauw even een boodschapje op zondag doen, als de winkels toch open zijn. Juist hier gaat het niet om de 'letter' van de wet, maar om de 'geest' van de wet! Of gaan we het openstellen van winkels ook verdedigen met de woorden van de Heere Jezus: 'de sabbat is gemaakt om de mens, de mens niet om de sabbat'?
Ga zo door Afgewezen. Het topic is begonnen met de vraag of gebruik maken van het openbaar vervoer op zondag verantwoord is, maar inmiddels is dan ook de vraag opgeworpen of je op zondag mag kopen in een winkel van een gezondheidscentra. What's next. Ben blij dat er nog mensen zijn als jij die graag de zondagsrust in ere houden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marie-Henriëtte schreef:Ben blij dat er nog mensen zijn als jij die graag de zondagsrust in ere houden.
Ik ook, maar niet ten koste van alles.
En zeker niet ten koste van de naastenliefde.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ook in dit topic heb ik weer ervaren dat de geachte forummers niet de moeite nemen de postings van anderen te lezen, te overdenken of zelfs maar serieus te nemen.
Men heeft een mening, die plaatst men, en alles wat daarvan afwijkt wordt neergesabeld of genegeerd.
En als men de discussie niet "wint", verschijnt een kreet in de geest van: ::salut

Zo ontneemt men het RF het discussie-element en gebruikt men het RF als een site waarop men zijn mening kwijt wil of kan.
Plaats reactie