Even ter opfrissing van sommiger geheugen

:
memento schreef:Dus wie onverkort die ethische regel wil vasthouden, zal praktisch niet in onze samenleving kunnen functioneren. Want alles is doordrenkt van directe of indirecte zondagsarbeid. In de praktijk zie je dan ook dat niemand die ethische regel werkelijk naleeft, maar daar allerlei uitzonderingen op toelaat. De vraag die openblijft is dan wel: Waarop zijn al die uitzonderingen gebaseerd?
En dat komt dan allemaal mooi uit, want dan kunnen we zomaar ineens gebruik maken van OV op zondag. Wie had dat ooit gedacht?

Nee, ik geloof ook niet dat de zondag een 'sabbat' is, met allerlei geboden en verboden. Daarom had ik destijds ook de vrijmoedigheid om - één keer in mijn leven - zondagsarbeid te doen.
Maar de zondag heeft onder ons wel een zekere wijding, waarbij we ons zoveel mogelijk verre houden van allerlei wereldse zaken.
Dat het OV op zondag werkt, is echt niet uit christelijke overwegingen gedaan, maar is juist een bij uitstek seculiere ontwikkeling. Moeten we daar dan vrolijk gebruik van gaan maken? Dan kun je ook wel gauw even een boodschapje op zondag doen, als de winkels toch open zijn.
Juist hier gaat het niet om de 'letter' van de wet, maar om de 'geest' van de wet! Of gaan we het openstellen van winkels ook verdedigen met de woorden van de Heere Jezus: 'de sabbat is gemaakt om de mens, de mens niet om de sabbat'?
Memento, volgens mij houd je jezelf en vlinder nu een beetje voor de gek.