Psalm 104:5 schreef:Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen
Hebreeen 7 schreef:
1 Want deze Melchizedek was koning van Salem, een priester des Allerhoogsten Gods, die Abraham tegemoet ging, als hij wederkeerde van het slaan der koningen, en hem zegende; 2 Aan welken ook Abraham van alles de tienden deelde; die vooreerst overgezet wordt, koning der gerechtigheid, en daarna ook was een koning van Salem, hetwelk is een koning des vredes; 3 Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch beginsel der dagen, noch einde des levens hebbende; maar den Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.
Zo zijn er meer teksten die we soms niet letterlijk nemen of als vallend onder aanpassing aan het wereldbeeld van de tijd.
Ik denk dat er over schepping en evolutie gesproken moet blijven worden. Waarbij inderdaad de theoloog het woord moet doen en de bioloog ook.
In wat hier gezegd wordt merk ik toch dat "evolutie" teveel als verzamelbegrip wordt gebruikt, waardoor verwarring ontstaat.
Evolutie kan betekenen "survival of the fittest", daar twijfelt vrijwel niemand aan. Het hele idee van voorzichtig zijn met antibiotica is gebaseerd op deze vorm van evolutie
Evolutie kan ook betekenen "gemeenschappelijke afstamming" van verschillende soorten of zelfs van al het dierlijk en menselijk leven. Hier ligt een groter probleem, omdat het inderdaad, als je het geheel accepteert, leidt tot een niet-letterlijke lezing van Genesis (of de waarde ervan helemaal weggooien). Sommige biologen zeggen dat dit ook inhoudt dat er nooit een eerste mensenpaar is geweest. Dit hoeft niet. Het is trouwens flauw om dit vdBrink in de schoenen te schuiven (of hij is veranderd in de laatste jaren), want in de boeken onder redactie van Cees Dekker en anderen maakt hij expliciet dat hij nog steeds gelooft in een historische Adam en Eva. Het zou kunnen dat er andere "mensgelijken" waren in die tijd. Dit laatste heb ik ook wel verdedigd horen worden door mensen die in een jonge aarde geloven. Dan is het bedoeld als mogelijke verklaring voor de angst van Kain na het doden van Abel of om partners voor de kinderen van Adam en Eva te verklaren zonder broer-zus huwelijken nodig te hebben.
Voor de gemeenschappelijke afstamming zijn aanwijzingen (geen bewijzen), bijvoorbeeld door de plaats van retrovirussen in het DNA, voor de plaatsen waar genen zich op de chromosomen bevinden enz. Zelf denk ik dat dit ook problemen oplevert met een historische lezing van Genesis 1 en 2, maar niet perse leidt tot zware theologische problemen. Of de mens uit het stof is gevormd of uit dieren is voortgekomen hoeft niet
Een andere betekenis van evolutie is dat de ontwikkeling van leven
volledig gedreven wordt door toeval en natuurlijk selectie. Dit gaat wel heel ver tegen de Bijbel in, omdat het God's werk in de wereld ontkent. Deze visie of evolutie is echter een filosofisch standpunt, niet een wetenschappelijk. Het is meer naturalisme, waar eigenlijk wordt geclaimd omdat wetenschap zich beperkt tot het waarneembare en geen wonderen als verklaring accepteert, is in het enige wereldbeeld wat wetenschappelijk verantwoord is geen plaats voor wonderen en het niet-waarneembare. Ik ken geen Christenen die dit standpunt in hun wereldbeeld hebben opgenomen.
Luther's standpunt in de discussie lijkt te leiden (en misschien heb ik het mis) tot het afraden van leerlingen om zich in de biologie en de biologisch wetenschappelijke literatuur te verdiepen. Mijn standpunt is dat goed wetenschappelijk onderzoek met de juiste filosofie niet tot ontkenning van de waarheid kan leiden, en daarom dat we juist Christenen met een goed verstand als biologen en andere wetenschappers nodig hebben.