JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Marnix

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Ik hoor en lees genoeg, daarbij de ontmoetingen met geestelijke leeghoofden genomen, om een eerlijke conclusie te trekken, wat er ook tegenin gebracht gaat worden, te stellen dat eerder genoemde stichtingen dodelijk zijn voor de reformatorische gezindte.
Het is mijns inziens een grote schande dat voorstanders van dergelijke propaganda ruimte krijgen op dit forum.
Nou, zo kan die wel weer.

Tjongejonge, wat word ik toch blij als ik dit soort uitlatingen lees :bobo
En wat zal onze Vader in de hemel er blij mee zijn. Hij wordt er gediend, zijn Woord klinkt er voor velen, en velen worden er door getroost, gesterkt, bemoedigd, bekeerd door Hem. Zou Hij denken: Ja maar er is geen verantwoordelijke synode? Het valt niet onder de Ger Gem? Ze missen een keer een middagdienst?

Het is een schande dat op een christelijk forum dit soort kritiek, niet op mensenwerk maar op Gods werk, wordt getolereerd. Wie kijkt naar de vruchten kan onmogelijk beweren dat dit niet Gods werk is. Ik vraag me wel eens met grote zorg af of bij sommigen hier de kerk niet belangrijker is geworden dat God. De kerk op 1 en God op nummer 2, want als 2 buiten 1 plaatsvindt wordt het onmiddelijk afgebrand omdat men bang is dat de kerk er onder zou leiden... als ze beter zouden kijken zouden ze zien dat die angst onterecht is trouwens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Gian schreef:Hoi Lapressa,

Stop er toch mee...
Een aantal personen komen alleen maar op rf om alles wat geen gergem is af te branden.
Dat is laatst zelfs toegegeven door 1 van hen.
Vruchtbaar zal een discussie met deze mensen nooit worden, althans niet hier.

H.G
<><
Hoi Gian,

bedankt voor de waarschuwing, want dit wist ik niet.
Vruchtbaar zal een gesprek dan inderdaad mooit zijn omdat zij uit kerkleer spreken en ik vanuit geloof en de Bijbel.
Gelukkig heb ik ook hele fijne reacties gezien en gehad van medeforummer, gelukkig zijn niet alle mensen hier zo.

Vraag aan de Mods... waarom wordt afbranden van alles wat niet Ger.Gem. is getolereerd op dit forum? Zulk gedrag is toch niet christelijk, respectvol en/ of netjes te noemen?
Of is dit soms geaccepteerd reformatorisch gedrag?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Marnix schreef:wat zal onze Vader in de hemel er blij mee zijn. Hij wordt er gediend, zijn Woord klinkt er voor velen, en velen worden er door getroost, gesterkt, bemoedigd, bekeerd door Hem. Zou Hij denken: Ja maar er is geen verantwoordelijke synode? Het valt niet onder de Ger Gem? Ze missen een keer een middagdienst?

Het is een schande dat op een christelijk forum dit soort kritiek, niet op mensenwerk maar op Gods werk, wordt getolereerd. Wie kijkt naar de vruchten kan onmogelijk beweren dat dit niet Gods werk is. Ik vraag me wel eens met grote zorg af of bij sommigen hier de kerk niet belangrijker is geworden dat God. De kerk op 1 en God op nummer 2, want als 2 buiten 1 plaatsvindt wordt het onmiddelijk afgebrand omdat men bang is dat de kerk er onder zou leiden... als ze beter zouden kijken zouden ze zien dat die angst onterecht is trouwens.
je verwoord precies mijn grote punt op de reacties op dit forum.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Lieve mensen,

Ik verzoek jullie vriendelijk om tijdens de discussie je te realiseren dat je op een reformatorisch forum bezig bent. Probeer daarom inhoudelijk te reageren en niet op de persoon of personen te spelen.
Ik heb geen zin om met terugwerkende kracht te modereren, maar er zijn beslist een aantal onwaardige postings in dit en de andere topics.

Hopende op jullie begrip.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
memento

Bericht door memento »

Grace schreef: Je analyse klopt niet Memento. Je draait het naar eigen inzichten. Maritz leert dit juist niet. En precies datgene wat jij zegt. Altijd wanneer hij spreekt over 'het geloven' spreekt hij daar over een door de Geest gewillig gemaakt mens. Nergens maar dan ook nergens leert hij dat een natuurlijk mens in staat is tot God te komen.
Als theoloog zou ik dat misschien nog kunnen be-amen. Dan zou ik kunnen concluderen dat hij hetzelfde bedoelt, maar daarbij soms de verkeerde woorden gebruikt, woorden die binnen onze cultuur door de evangelische beweging een andere invulling hebben gekregen. Woorden die in de Zuid-Afrikaanse cultuur gematigder overkomen dan ze op ons nuchtere nederlanders doen. Dan zou ik een weegschaal kunnen pakken, het één tegen het ander afwegende, en zeggen: als je het overall plaatje bekijkt, dan is dit nog wel gereformeerd te noemen. Zeker wanneer je een wat bredere, maar niet minder historisch gerechtvaardigde, definitie van gereformeerd neemt.

Alleen: Omdat we in Nederland zitten met een aantal kerken die een bepaalde eenzijdigheid kennen in hun leer (sola gratia, of misschien beter: sola uitverkiezing, boven het sola fide) acht ik het erg ongelukkig als deze jeugd met een onduidelijke boodschap geconfronteerd worden. Niet alleen een zeer sterke, eenzijdige oproep tot geloof (an sich niets mis mee), maar ook de inkleuring in termen en uitspraken die binnen onze culturele setting (door de evangelische beweging) ongereformeerde betekenissen hebben.

Kortom: Je kan niet van jongeren, die (helaas!) vaak maar een beperkte kennis van de gereformeerde leer hebben (wat trouwens een schande is voor de gezinnen en de kerken!) verwachten dat zij als een vak-theoloog afstand nemen tot hetgeen ze horen, het geheel afwegen, en de woorden niet op hun klank nemen, maar bij de interpretatie ook nog rekening houden met culturele verschillen. Ja, zelfs veel mensen met een academische vorming slagen hier al niet in, en ik acht het daarom naief om aan te nemen dat de jeugd die zulke avonden bezoekt (op enkele uitzonderingen na) dit wel kan. En aangezien een verkeerd geïnterpreteerde waarheid een leugen is (ook al is dat totaal niet de intentie van de spreker of de organisatoren!), is het nog steeds gevaarlijk en misleidend.
En voor deze verdraaide leer dat sola fide ten koste gaat van sola gratia, heb ik de jeugd niet voor over.
Ik ook niet! Maar eenzijdigheid aan de ene kant bestrijd je niet door eenzijdigheid aan de andere kant te gaan preken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lapressa schreef:In de Ger. Gem is mij geleerd dat het O.T. er is om dingen van te leren maar wij leven vanuit het nieuwe testament aangezien wij leven na de komst en kruisiging van Jezus.
En wat leer je dan zoal van het OT?
Lapressa

Bericht door Lapressa »

@Momento

Ik raad je nogmaals aan een lezing van JijDaar te luisteren.

De avond gaat ongeveer als volgt:
zingen
welkom met openen van Gods woord
bidden
zingen
Bijbel lezen
zingen
Bijbellezen
zingen
intro spreker met Bijbellezen
zingen
spreker
zingen
Bijbel lezen
zingen

Dit is alleen al voor de pauze. Ik weet het niet, maar continu de Bijbel laten spreken is volgens mij niet misleidend. Ze doen het al bewust vanwege het vele commentaar. dat ze gehad hebben. Het enige wat ze nu doen is de Bijbelk open slaan en stukken er uit voorlezen.

Als je dat misleidend vind, dan vraag ik mij serieus af waarom jij dan naar de kerk gaat, je Bijbel leest.

Verkeerde intepretatie, dat vind jij. Dat is jou mening maar heb jij de absolute waarheid in handen? Zolang zaken Bijbels te onderbouwen, te weerleggen zijn kan ik dat niet zeggen. Misschien is het niet de manier waarop ik het weerleg, maar daarom kan je niet de andere manier afdoen als fout, aangezien die ook Bijbels is. Dat valt weer onder de vrijheid van geloven binne het Christendom en die moeten we ook respecteren. Als je zegt dat anderen verkeerd intepreteerd, dan zet jij jezelf boven de ander. Daarbij veroordeel je die ander.

Ik vraag mij af hoe het komt dat er vele en dan ook echt vele jongeren zijn bekeerd op de jongerenavonden terwijl het dus volgens hier geen avonden van God kunnen wezen.
De kerk zou jaloers moeten wezen (vind ik) op de jongerenavonden dat er daar zoveel bekeerd worden en zich is moeten beraden waarom dat neit in de kerk gebeurd. ::flood
Laatst gewijzigd door Lapressa op 09 sep 2008, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Afgewezen schreef:
Lapressa schreef:In de Ger. Gem is mij geleerd dat het O.T. er is om dingen van te leren maar wij leven vanuit het nieuwe testament aangezien wij leven na de komst en kruisiging van Jezus.
Volgens mij is dit niet het topic om het daar over te hebben. Zou het jammer vinden als straks dit topic dicht gaat vanwege het offtopic.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lapressa schreef:
Afgewezen schreef:
Volgens mij is dit niet het topic om het daar over te hebben. Zou het jammer vinden als straks dit topic dicht gaat vanwege het offtopic.
Wat je van het OT leert met betrekking tot dit soort zaken? Dat lijkt me niet off-topic.
Maar wat je zelf wilt, hoor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lapressa schreef:
Afgewezen schreef:
Ga je gang maar.
Als het topic mogelijk dicht gaat is het vanwege de onwaardige toon van de postings.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Het O.T. leert mij, tot betrekking tot dit onderwerp, dat de mensen die God uitzond om Zijn woord te gaan verkondigen, tegen werden gewerkt door de mensen. Ook door de gevestigde kerken toen (synagogen en tempels eigenlijk, maar neem aan dat we daar uiteindelijk bij hetzelfde terecht komen als de kerken van nu).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lapressa schreef:Het O.T. leert mij, tot betrekking tot dit onderwerp, dat de mensen die God uitzond om Zijn woord te gaan verkondigen, tegen werden gewerkt door de mensen. Ook door de gevestigde kerken toen (synagogen en tempels eigenlijk, maar neem aan dat we daar uiteindelijk bij hetzelfde terecht komen als de kerken van nu).
Met betrekking tot dit onderwerp leert het OT ons nog meer. Hoe God Zijn volk verkiest, redt en verlost. Het OT leert ons, afgebeeld in het volk Israël, veel, heel veel geestelijke zaken, die we in het NT weer tegenkomen, en die we ook in ons eigen geestelijk leven terugvinden!
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Hoe wil jij dat toepassen op dit onderwerp?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lapressa schreef:Hoe wil jij dat toepassen op dit onderwerp?
Dat Gods toorn, dat boete en berouw wel degelijk zaken zijn die er toe doen.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Is het zo dat die er niet toe doen dan op de jongerenavonden?

Weet je wat ik ook zo mooie vind van de jongerenavonden. In 1 seizoen doen ze bijna altijd een opbouw. Zo komt alles aanbod in een jaar tijd. Van niet bekeerd zijn, de oproep tot bekering tot wel bekeerd zijn en de heiligmaking. Daarbij ook onderwerpen die in kerken nogal de neiging krijgen om te blijven liggen.
Gesloten