Barneveld, een overpeinzing

cosmo

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door cosmo »

Dat wordt vervelend hier, met al die misselijke mensen. Misschien dat iemand de juiste diagnose kan stellen en de oorzaak van deze misselijkheid kan duiden.
Auto

Bericht door Auto »

cosmo schreef:Dat wordt vervelend hier, met al die misselijke mensen. Misschien dat iemand de juiste diagnose kan stellen en de oorzaak van deze misselijkheid kan duiden.
Misschien heerst het ...........
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:Ik zal hier Louis van Gaal niet citeren, ...
Die Van Gaal was toch degene die zo goed tegen zijn verlies kan? ;)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik zal je uit je lijden verlossen, cosmo. :D Jij zult inderdaad wel zo slim zijn.

Ik word "misselijk" omdat ik het idee kreeg op basis van die eerste drie minuten dat dit weer één van de zoveelste reportages zou gaan worden met weinig diepgang en een mooie karikatuur. Dat werd het inderdaad. Ook hoe ze de gesprekken hebben geknipt getuigt van heel weinig behoefte om een goede documentaire neer te zetten.
Zoals de mazelenkaart (het zal wel een grapje van de redactie zijn, nee toch niet, haha), het gesprekje met de koster en het gesprek met de dominee. Als ik op deze manier interview en vervolgens monteer kan ik ook een vrij flauwe documentaire neer zetten.
cosmo

Bericht door cosmo »

Ik denk het. Om dan maar als eerste inhoudelijk te reageren op Westerman, behalve de licht cynische ondertoon van Westerman zie ik geen dingen waarop ik iets zou willen aanmerken.

Als kenner van de christelijke wereld kan het natuurlijk worden ervaren dat Westerman over de schreef gaat, mede gezien de beelden die hij laat zien van de Amerikaanse predikanten die mensen in de geest laten vallen en in tongen spreken en dat dit wordt gekoppeld aan de Gereformeerde Gemeente.

Jullie vergeten echter dat hij een buitenstaander is. Hij heeft geen kennis van de verschillende kerkgenootschappen. Daarom is het niet meer dan logisch dat hij nogal wordt verward. Gereforeerde Gemeente/Kerk (in Nederland) en een PKN die vroeger Nederlands Hervormde kerk heette, is natuurlijk nogal verwarrend als wordt gezegd dat het verschil nogal subtiel is.

Overigens vond ik dat hij de oude ouderling netjes aan het woord liet en ook de koster kreeg ruimt zijn verhaal te vertellen, al was dat verhaal dan minder aansprekend, het voorbeeld over de blaadjes was nogal raar.
cosmo

Bericht door cosmo »

Jongere schreef: Ik word "misselijk" omdat ik het idee kreeg op basis van die eerste drie minuten dat dit weer één van de zoveelste reportages zou gaan worden met weinig diepgang en een mooie karikatuur. Dat werd het inderdaad.
Voor jou als onderdeel van deze cultuur heeft het weinig diepgang.

Ik heb het idee dat op dit forum de meeste mensen de gemiddelde mens met een mediterraan uiterlijk ook typeren als een Turk of Marokkaan. Hiermee wil ik dus aangeven dat het perspectief van de kijker nogal belangrijk is voor het oordeel dat de kijker heeft. Wellicht kun je proberen om minder subjectief te kijken.

Trouwens, waarom voel je je aangevallen?
Ook hoe ze de gesprekken hebben geknipt getuigt van heel weinig behoefte om een goede documentaire neer te zetten.
In iets meer dan 20 minuten kun je ook niet laten zien hoe het daadwerkelijk is. Dat is naïef om te veronderstellen. Bovendien is het geen documentaire, maar een licht informatief programma.
Zoals de mazelenkaart (het zal wel een grapje van de redactie zijn, nee toch niet, haha), het gesprekje met de koster en het gesprek met de dominee. Als ik op deze manier interview en vervolgens monteer kan ik ook een vrij flauwe documentaire neer zetten.
Het is geen documentaire. Bovendien vond ik die mazelenkaart wel grappig, per slot van rekening is dat niets minder dan de waarheid. Enkel vond ik het slordig dat hij zei dat SGP-stemmers hun kinderen niet laten inenten, dat is toch wat generaliserend. Zo ben ik wel ingeënt en ken ik ook nog vele anderen wiens kinderen wel ingeënt zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik denk dat je even met je eigen vooronderstellingen in de knoop bent geraakt, cosmo. :)
Ik voel me niet aangevallen. Ik ben alleen dit soort "licht informatieve programma's" spuugzat. Vooral als ze inderdaad over een groep gaan waar ik min of meer bij hoor. Zoals je zegt is het veel te kort om een goed beeld ergens van neer te zetten. Probeer dan ook niet (zoals Westerman doet) te doen alsof je de dingen wel goed onderzoekt. Want het enige wat hij kan is domme uitspraken van sommige mensen uitvergroten. En over één onderwerp heel lang doorvragen waardoor het vrij logisch is dat er een verkeerd beeld ontstaat.
cosmo

Bericht door cosmo »

Jongere schreef:Ik denk dat je even met je eigen vooronderstellingen in de knoop bent geraakt, cosmo. :)
Welke?
Want het enige wat hij kan is domme uitspraken van sommige mensen uitvergroten. En over één onderwerp heel lang doorvragen waardoor het vrij logisch is dat er een verkeerd beeld ontstaat.
Ik ben geen domme uitspraken tegengekomen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Cosmo, je bent vermoeiend.

In het recente verleden zijn er vaker documentaires/ programma's gemaakt waarin wel een reëel beeld werd neergezet, en waar geen karikaturen gemaakt werden. Het was duidelijk het doel van deze Westerman om even karikaturaal de volle breedte van christelijk Nederland neer te zetten. 't Is tijdverspilling dat ik er naar heb zitten kijken.
cosmo

Bericht door cosmo »

Erasmiaan schreef:Cosmo, je bent vermoeiend.
Ach, dan ben ik een van de velen hier.
In het recente verleden zijn er vaker documentaires/ programma's gemaakt waarin wel een reëel beeld werd neergezet, en waar geen karikaturen gemaakt werden. Het was duidelijk het doel van deze Westerman om even karikaturaal de volle breedte van christelijk Nederland neer te zetten. 't Is tijdverspilling dat ik er naar heb zitten kijken.
Wat het doel van Westerman is, is niet bekend, omdat hij daar niets over zegt.

Verder kan natuurlijk louter worden gesteld dat men oordeel anders dan van anderen. Ik vind namelijk niet dat er een karikatuur is gemaakt. Ook de openheid waarmee hij te woord werd gestaan in Krabbendijke viel alleszins mee. Daardoor kon hij ook weinig hiermee in de zin van het creeren van een karikatuur. Ook in Barneveld bij de Doorbrekers was er mijns inziens geen poging van zijn zijde om een karikatuur te schetsen.
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:Cosmo, je bent vermoeiend.

Auto schreef:Laat ik nou opeens dezelfde neigingen krijgen :deg
De uitzending versterkt de karikatuur die er is. Besef wel dat dit beeld het beeld is wat de wereld van ons heeft, en er is geen enkele reden om ons te verheffen boven deze mensen. Veel wat daar aan schort hebben we ook aan onszelf te danken. Tenslotte werden de doorbrekers alleen beticht van 'uiteindelijk hetzelfde fundamentalisme' als al die andere kerken waar het woord gereformeerd in voorkwam, alleen omdat het Woord er van kaft tot kaft geld. Dat vond ik toch nog wel een complimentje voor de doobrekers.
De kerkelijke verdeeldheid heeft hij op een pijnlijke en confronterende manier laten zien. Daar moeten we ons diep voor schamen. Een gereformeerde gemeente van Nederland, en een gerefomeerde gemeente van Barneveld... Is het gek dat hij door de bomen het bos niet ziet? We maken onszelf belachelijk.

Trouens, waarom verdragen we deze dingen niet gewoon? Dit is wel een heel lichte vorm van smaadheid dragen.
Ik denk dat dit alleen maar erger gaat worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

ik vind hem een beetje mr. Been-achtig
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jo-Ann schreef:ik vind hem een beetje mr. Been-achtig
Dat komt door dat autootje, denk ik.
't Was trouwens Bean ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Hendrikus schreef:
Jo-Ann schreef:ik vind hem een beetje mr. Been-achtig
Dat komt door dat autootje, denk ik.
't Was trouwens Bean ;)
oops, :blush
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 27 sep 2008, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Gian schreef:Trouens, waarom verdragen we deze dingen niet gewoon? Dit is wel een heel lichte vorm van smaadheid dragen.
Ik denk dat dit alleen maar erger gaat worden.
Ik verdraag alles. Ga geen rechtszaak beginnen hoor. Maar ik hoop wel dat ik nog "een beetje misselijk" mag worden van dit soort programma's.
Plaats reactie