Heartcry - Niet arminiaans?
Misschien heb je gelijk. Al zijn er natuurlijk ook andere wegen geprobeerd, met niet al te veel succes. Denk aan de reacties op de SRA avonden, die voor een groot deel door dezelfde personen worden georganiseerd. Ik denk dat Gian het doel van SRA met dat van HeartCry door elkaar haalt. De doelgroepen liggen iets uit elkaar. Bij SRA heb ik het idee dat een belangrijk deel van de doelgroep een ingedut volk is, wat zich op de wegwijs vooral geniet van de mooie spullen (wat in zichzelf niet verkeerd is trouwens), de jongeren die op zaterdag naar de refo-disco's gaan enz. De meeste mensen die ik bij een HeartCry conferentie zie, zijn jongeren die bijvoorbeeld meewerken aan Evangelisatieprojecten (Voor Bert: Vaak met goedkeuring van de eigen kerkenraad of in ieder geval impliciete goedkeuring, doordat er opgeroepen wordt om te bidden voor zegen op het werk), of mensen die vooral op groei gericht zijn, (of zoals ik de laatste keer, mensen die even weer in het warme water willen, omdat het zo afgekoeld is van binnen).geledu schreef:Die klachten komen idd niet, juist omdat zo'n stichting nu wordt gezien als heel ver van ons klimaat verwijderd.parsifal schreef:Okee. Ik denk dat het voor het grootste deel van de doelgroep niet als een probleem wordt gezien. Verder denk ik dat het met de weerstand ook meevalt. Ik vraag me dan ook af of de organisatie klachten heeft gekregen over dit punt vanuit de kerkenraden van gemeenten.geledu schreef: Dus :
- geen discussie over of een vakantie hetzelfde is.
- geen reactie over de leer van HC.
- enkel een antwoord : is het verstandig van HC om het op zondag te organiseren gezien de weerstand die het kennelijk op kan roepen bij kerkelijke gemeenten die de stichting wenst te bereiken.
Zelf denk ik dat het praktische aspect relevant is. Je kunt een weekend makkelijk invullen. Je geeft een goede atmosfeer voor een goede (zon)dagsbesteding, met Bijbelstudies en de mogelijkheid om kerkdiensten te bezoeken.
Paulus paste zich aan aan de personen waarmee hij sprak zonder aan de boodschap te kort te doen.
Dit bedoel ik , je kan het toch op je klompen aanvoelen dat de rechterkant van de Geref gez niet positief staat tegen een stichting als deze , zeker niet als ze ook nog op de zondag conferenties organiseren.
Probeer dan zo dicht als mogelijk bij ze te gaan staan.
En wat jij noemt over het grootste deel van de doelgroep, daar denkt bv Gian totaal anders over.
Ik las dat dat deel wat juist moeite heeft met HC juist de oorzaak zou zijn van het bestaansrecht van de stichting.
Ik vraag me idd af waar dat staat.refo schreef:Wie zei ook al weer: "Wie niet tegen Mij is, is voor Mij" ?
Dit staat er letterlijk : Matth 12 : 30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit
Maar meer nog wat voegt deze uitspraak toe aan deze discussie.
Is het positief benaderen van HC zonder maar enige vorm van kritiek een kenmerk van waar geloof ?
Mar 9:40geledu schreef:Ik vraag me idd af waar dat staat.refo schreef:Wie zei ook al weer: "Wie niet tegen Mij is, is voor Mij" ?
Dit staat er letterlijk : Matth 12 : 30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit
Is het positief benaderen van HC zonder maar enige vorm van kritiek een kenmerk van waar geloof ?
Je gaat er in je vraagstelling al van uit dát men tegen de kerk opwerkt en niet zoekt naar kerkelijke medewerking. Dat verwijt lijkt me niet per definitie terecht en al helemaal niet als het enige argument "de zondag" lijkt te zijn. Als je op de site van de stichting kijkt, vind je wel degelijk een aantal Nederlandse predikanten (bijv. Van Vlastuin, Van den Belt) die medewerking verlenen en ik maak me sterk dat hun kerkenraad hen daar ook toestemming voor heeft gegeven.Bert Mulder schreef:Vragen worden niet beantwoord. Zoals ik ook al vroeg:
Waarom wordt langs de kerken opgewerkt, in plaats van te zoeken naar kerkelijke medewerking
Je zult altijd kerk(verband)en houden die hoe dan ook toch niet zullen meewerken. Gezien de vileine manier waarop sommigen de SRA hebben afgekraakt (vergelijkbaar met HeartCry) is het niet te verwachten dat deze personen überhaupt zullen meewerken, of de zondag er nu wel bij betrokken is of niet.
Medewerking met de kerken zou mooi zijn, in die zin steun ik je oproep van harte, maar dat moet wel van twee kanten komen. Het is wat voorbarig om er van uit te gaan, dat de onwil daartoe vooral bij HeartCry ligt.
Dat ligt niet altijd aan de gemeenteleden, soms heeft een kerkenraad dat ook aan zichzelf te danken c.q. wijten...Waarom, gezien dat men zich "vrijwillig" aan deze kerk verbonden heeft, ziet men de kerkeraad als de vijand, in plaats van met hun als broeders te discussieren?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ook dit staat in de Bijbel, in Mat 7:geledu schreef:Ik vraag me idd af waar dat staat.refo schreef:Wie zei ook al weer: "Wie niet tegen Mij is, is voor Mij" ?
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt:12) Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,13) Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:14) Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,15) en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?16)
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen:17) Ik heb u nooit gekend;18) gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
: Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.parsifal schreef:Mar 9:40geledu schreef:Ik vraag me idd af waar dat staat.refo schreef:Wie zei ook al weer: "Wie niet tegen Mij is, is voor Mij" ?
Idd je hebt gelijk hoewel de tweede vraag blijft staan.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Als ik dan lid van zo'n kerk was, en na de kerkelijke weg bewandeld te hebben, zonder resultaat, zou ik er in elk geval geen lid blijven, want dat is geen gezonde toestand.Josephus schreef:Bert Mulder schreef:Dat ligt niet altijd aan de gemeenteleden, soms heeft een kerkenraad dat ook aan zichzelf te danken c.q. wijten...Waarom, gezien dat men zich "vrijwillig" aan deze kerk verbonden heeft, ziet men de kerkeraad als de vijand, in plaats van met hun als broeders te discussieren?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vraag is dus of dat een reden is om je kerk te verlaten...Bert Mulder schreef:Josephus schreef:Als ik dan lid van zo'n kerk was, en na de kerkelijke weg bewandeld te hebben, zonder resultaat, zou ik er in elk geval geen lid blijven, want dat is geen gezonde toestand.Bert Mulder schreef:Dat ligt niet altijd aan de gemeenteleden, soms heeft een kerkenraad dat ook aan zichzelf te danken c.q. wijten...Waarom, gezien dat men zich "vrijwillig" aan deze kerk verbonden heeft, ziet men de kerkeraad als de vijand, in plaats van met hun als broeders te discussieren?