Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:
Afgewezen schreef:
Klavier schreef:
Marnix schreef:Met klavier / zonderling eens.... "uitwendig verbond" klinkt een beetje als een half verbond. God sluit geen half verbond.... het wordt alleen een half verbond als mensen Gods liefde niet beantwoorden.... gebrek aan liefde en geloof van onze kant leidt tot een half verbond.
Precies! En daarom is het eigen schuld als we verloren gaan.
Alle middelen om te geloven zijn er:
- Gods Woord
- De prediking
- Gods Geest die daarin meekomt en geloof Werkt.
En wat moet er dan nog gebeuren om ons daadwerkelijk te doen geloven, Klavier?
- We weten met ons verstand dat de Heilige Geest het ware geloof werkt door Zijn Woord.
- We weten dan met ons verstand dat we onder het Woord moeten verkeren
- We hebben ons verstand om onze wil te dwingen ons onder Gods Woord te stellen.
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt: werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt: dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt: Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt:O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
- We weten met ons verstand dat genade reeds verworven is en aangeboden.
- We weten met ons verstand dat alle om tot God te komen door het Evangelie geopenbaard zijn.
- We weten met ons verstand dat er geen middel in de vorm van een menselijke daad of verdienste bij hoeft.

Daarom:
Geloven met het verstand, voor iedere hoorder van het Evangelie zonder excuus van kan niet, wil niet etc:
Gedurig alle genademiddelen waarnemen. Bidden en smeken om genade. Pleiten op het Verbondsteken op je voorhoofd. Pleiten op Gods Eigen Woord.

Dan twijfel ik niet, dan doet de Heere wat Hij belooft heeft.
De pointe van mijn vraag was eigenlijk: als nu alles al in de belofte ligt, wat moet er dan nog bij komen? Als alles in de belofte ligt, dan ligt ook de vervulling van de belofte in de belofte zelf. Zie wat ik al enkele keren heb gequoot van dr. De Vries.
Eerlijk gezegd vind ik jouw manier van omgaan met het verbond nogal activistisch: als wíj nou het onze doen, dan doet God het Zijne. Volgens mij heb je dan de diepte van onze schuld en de diepte van het verbond onvoldoende gepeild.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
Marnix schreef:
Afgewezen schreef:En wat moet er dan nog gebeuren om ons daadwerkelijk te doen geloven, Klavier?
Bekering.
Ik dacht eerst geloof en als vrucht daarvan bekering, toch?
Volgens mij is bekering het moment waarop je begint te geloven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dat is ook al niet fraai broeder. Want pleiten op N.B. de verbondsbeloften is geloofswerk! Verwerpelijke terminologie! Nee, dat is niet zuiver in de leer hoor.

Vergeet niet vriend, dat ds R. Kok op deze futiliteiten is geschorst!
Ik zie heel wat keren dat er gepleit wordt op de verbondsbeloften, bijvoorbeeld in de Psalmen en door Mozes na de zonde van het volk met het gouden kalf.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24635
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

't Is inderdaad ingewikkeld geworden.....

Dus als ik het goed begrijp zijn de beloften onze kinderen wel toegezegd, maar kunnen ze er niet op pleiten. Of hoe bedoelen de opstellers van de HC dit dan?
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e,
voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
Het kan natuurlijk ook zijn dat we als GG dit gewoon niet meer belijden. Onze ds kwam ook niet verder dan het woordje 'nee', behandelde de zgn indirecte bewijzen uit het NT en was het.

Maar de kinderen mogen er wel om smeken. Wat dat ook moge zijn. Want:

- hoe kan een geestelijk dode smeken? Of maakt het verkeren op 'de erve van het verbond' toch al een ietsje levend?

- hoe kun je smeken om iets wat toch al zo is? Door het verbond uiteindelijk in de eeuwigheid te gronden is er voor een 'tijdelijke' beschouwing ervan geen plaats. Je kunt hooguit nog smeken of je er achter mag komen dat je erin bent.
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Lees maar eens wat hierover staat geschreven op de website http://www.afwachtenofverwachten.nl, onder lezenswaardig: Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?:


4.5 De schorsing van ds Kok

Na het heengaan van ds Kersten, was de invloed van dr Steenblok alleen nog maar groter geworden.[60] Het is ongetwijfeld grotendeels aan die invloed te wijten, dat ds Kok zou worden geschorst. De bezwaren tegen zijn prediking kwamen via een verzoek van de gemeente Alblasserdam op de Generale Synode van 1950.[61] In “Het aanbod van Gods genade” had ds Kok gesproken van een aanbod van genade dat vol was van Gods beloften en toezeggingen. Deze keer had ds Kok zijn bewoordingen opzettelijk gekozen. Dit zou ds Kok noodlottig worden. Ds Harinck wijst er terecht op, dat “de heersende gedachte, die door dr Steenblok werd voorgestaan en in die tijd door de synode werd gevolgd” was, “dat tot de onbekeerden wel een aanbod van genade komt, maar dan een aanbieding zonder belofte. Er staan geen beloften voor onbekeerde mensen in de Bijbel. God belooft nooit genade of heil aan onbekeerden en verworpenen, maar alleen aan Zijn uitverkorenen. Dit is ook in overeenstemming met de uitleg van het standpunt van de synode, dat na de schorsing van ds Kok in De Saambinder is gepubliceerd. … Het ging gewoon om aanbod en belofte te scheiden,” p. 239. De Generale Synode verweet ds Kok dan ook niet, dat hij het aanbod van genade met de verbondsbeloften vereenzelvigde maar met de beloften in het algemeen; het later gemaakte onderscheid tussen beloften van het Evangelie en verbondsbeloften was toen nog niet gangbaar![62]

Het is schokkend om te moeten vaststellen, dat de leer van dr Steenblok in 1950 al zoveel invloed had gekregen in onze gemeenten, dat de Generale Synode uit dat jaar zelfs uitging van een aanbod van genade zonder enige belofte. Dit staat wel in een zeer schril contrast met de opvattingen van Boston omtrent het aanbod van genade! Zoals wij zagen, omschreef hij dat met de woorden: “biedt hen het verbond aan”. En was dit nu in feite niet datgene wat ds Kok beoogde te doen, al drukte hij zich wellicht niet altijd even zorgvuldig uit? Zijn standpunt kennen wij onder andere uit de Handelingen: “Ds. Kok verklaart, dat het voor hem vaststaat, dat de beloften gelijk staan met de aanbieding van het Evangelie.”[63] “Voor hem stond het vast dat belofte en aanbod hetzelfde zijn en de beloften een plaats hebben in de aanbieding van het Evangelie. Hij wist zich in die mening gesterkt door het boekje van Fisher en de Erskines, dat door ds Kersten in 1948 was uitgegeven,” p. 240. Hoe diep de verwoestende invloed van de leer van dr Steenblok echter toen reeds was doorgedrongen, blijkt wel uit de sfeer die er tijdens de synodale vergadering rondom de schorsing van ds Kok heerste. Ds Kok schrijft daar later van: “Toen ik de uitspraak van de synode hoorde, greep ik het boekje van E. en R. Erskine en J. Fisher uit mijn tas, om daaruit wat voor te lezen ten bewijze, dat de beloften Gods aan allen, die onder het Evangelie zijn gepredikt moeten worden. Op dit gedeelte had ik de synode willen wijzen … Het voorlezen en toelichten werd mij echter niet toegestaan!”[64]

Ook na de schorsing heeft ds Kok zijn standpunt nog eens duidelijk verwoord op de vergadering met bezwaarde vrienden op 31 maart 1950 te Veenendaal. Waar was het ds Kok nu precies om te doen? Eenvoudig hierom, zo deelt hij de vergadering mee, “dat hij zich verzet heeft tegen de leer dat de beloften van het Evangelie alleen aan de wedergeborenen en dus aan de uitverkorenen gepredikt mogen worden. Hij geeft als zijn mening dat de rechte prediking van het Evangelie een prediking van de beloften is. ‘Die prediking is de prediking van de beloften des Evangelies, wat wij alle hoorders zonder onderscheid hebben te prediken met bevel van geloof en bekering. Maar volgens hen, die de prediking van het Evangelie beperken, kunnen en mogen de beloften des Evangelies alleen aan uitverkorenen en wedergeborenen gepredikt worden,’[65] p. 241. Verder merkt ds Kok op: “‘Het bedroeft ons, met velen in de Gereformeerde Gemeenten, dat het aanbod van Gods genade, dat de beloften des Evangelies tot inhoud heeft, naar het synodale besluit niet meer mag gepredikt worden met bevel van geloof en bekering.’[66] Hij betoogt hoe schadelijk dit alles is voor de kinderen Gods en hoe uitzichtloos dit is voor de onbekeerden. Hij maakt nogmaals duidelijk, dat hij verschil ziet tussen de aanbieding van de belofte en de vervulling van de belofte,” p. 241, 242. En in later werk zegt hij dat nog eens uitdrukkelijk: “Maar als ge voor de onbekeerden al de beloften uit de Bijbel wegdenkt, wat hebt ge dan nog aan te bieden? Dan is het een aanbod zonder inhoud.”[67] Het verband tussen de beloften van het Evangelie en de verbondsbeloften ziet ds Kok als volgt: “De beloften des Evangelies zijn beloften des verbonds. De Heere doet ze opkomen uit het verbond.”[68] Samenvattend stelt ds Harinck dan ook terecht: “Na onderzoek moeten wij vaststellen, dat ds Kok onder vereenzelviging van belofte en aanbod niets anders verstaan heeft, dan wat hij reeds ter synode verklaard had, namelijk: dat de prediking van het Evangelie de prediking is van Gods beloften. Volgens hem kan het Evangelie niet gepredikt worden zonder de belofte van het Evangelie, dat ieder die in Christus gelooft niet zal verderven maar het eeuwige leven zal hebben. Dit heeft de synode veroordeeld,” p. 244. En wat verderop: “Gezien het afgelegde voortraject is het dan ook, volgens mij, geen vergissing dat de synode niet gesproken heeft over vereenzelviging van het aanbod van genade en de bijzondere verbondsbeloften. Het ging over de beloften van God in zijn algemeenheid. Men had immers reeds in eerdere vergaderingen uitgesproken dat de Wet tot de onbekeerden gepredikt moet worden en de beloften alleen tot de wedergeborenen gericht moeten worden.[69] De Generale Synode heeft bedoeld wat ook uitgesproken is, dat belofte en aanbod twee verschillende zaken zijn, die niet met elkaar vermengd mogen worden. Het feit dat alle afgevaardigden ingestemd hebben met deze veroordeling van ds Kok, moet voor een deel gezocht worden in de beïnvloeding van dr Steenblok, die behoorlijk groot is geweest,” p. 257.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:
Afgewezen schreef:
Klavier schreef: Precies! En daarom is het eigen schuld als we verloren gaan.
Alle middelen om te geloven zijn er:
- Gods Woord
- De prediking
- Gods Geest die daarin meekomt en geloof Werkt.
En wat moet er dan nog gebeuren om ons daadwerkelijk te doen geloven, Klavier?
- We weten met ons verstand dat de Heilige Geest het ware geloof werkt door Zijn Woord.
- We weten dan met ons verstand dat we onder het Woord moeten verkeren
- We hebben ons verstand om onze wil te dwingen ons onder Gods Woord te stellen.
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt: werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt: dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt: Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.
- We weten met ons verstand dat God Zelf zegt:O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
- We weten met ons verstand dat genade reeds verworven is en aangeboden.
- We weten met ons verstand dat alle om tot God te komen door het Evangelie geopenbaard zijn.
- We weten met ons verstand dat er geen middel in de vorm van een menselijke daad of verdienste bij hoeft.

Daarom:
Geloven met het verstand, voor iedere hoorder van het Evangelie zonder excuus van kan niet, wil niet etc:
Gedurig alle genademiddelen waarnemen. Bidden en smeken om genade. Pleiten op het Verbondsteken op je voorhoofd. Pleiten op Gods Eigen Woord.

Dan twijfel ik niet, dan doet de Heere wat Hij belooft heeft.
De pointe van mijn vraag was eigenlijk: als nu alles al in de belofte ligt, wat moet er dan nog bij komen? Als alles in de belofte ligt, dan ligt ook de vervulling van de belofte in de belofte zelf. Zie wat ik al enkele keren heb gequoot van dr. De Vries.
Eerlijk gezegd vind ik jouw manier van omgaan met het verbond nogal activistisch: als wíj nou het onze doen, dan doet God het Zijne. Volgens mij heb je dan de diepte van onze schuld en de diepte van het verbond onvoldoende gepeild.
Afgewezen,

Geloven in de Belofte is niet anders dan: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Geloven is een vrucht van Geloof.
Een circel.
Geloof wordt geplant door de Heilige Geest in de wedergeboorte, en aan de openbaring van het geloof in de zondaar zien we het geloof daadwerkelijk.

Er zijn gemeenteleden die niet geloven. Dat ook durven(!) zeggen.
En erbij zeggen: Ik kan het niet zelf doen. God moet het doen.
Dit is praktijk! Niet vanwege de prediking. Want die biedt 2x op een zondag genade aan. Een prediking die wijst naar je voorhoofd waarop geschreven staat dat God een Belofte belooft en het waarmaakt.
En toch: Ik ben zondaar, mijn verstand weet het, en toch geloof ik niet. Gedoopt en al. Verbondsteken op het voorhoofd. De Naam van de Drieenige God uitgesproken onder het aanspreken van de dopeling.

Voor die mensen is 'activisme' NOODZAKELIJK.
Ze zitten stil op een punt waar de Bijbel zegt: Bekeert u, gelooft!
Dat is een oproep tot actie! Om levensbehoud, om te vluchten tot Christus. Vluchten doe je niet op je gemak, al stilzittend, laat staan wandelend. Nee: Haast en Spoed u om uws levens wil!

Terug naar het begin: Verbond en geloof:
Een ongelovige, die niet gelooft.
Zou die de belofte geloven?
De vervulling?
Zonder wedergeboorte?
Afgewezen, wil je hier op ingaan?

Ook binnen het Verbond moet de bekering en wedergeboorte gepredikt worden en niet worden weggeredeneerd op basis van de Verbondsbelofte. Beide laten staan. Anders val je in dezelfde valkuil als de Hyper-Calvinisten, maar dan precies de andere kant op.
Ik ben ervan overtuigd dat leidelijkheid op basis van de uitverkiezing (hypercalvinisme) een zelfde dwaling is als leidelijkheid op basis van het Verbond.

Er wordt niemand zalig zonder wedergeboorte, bekering, geloof.
Ik benadruk voor de zoveelste keer: Er hoeft NIETS bij, geen eigen werk, geen eigen gerechtigheid, geen eigen activisme.
Laat dat ten allen tijden staan. Hoe je dat ook noemen wilt.

Activisme is een Geestesgave.
Doormiddel van Prediking hebben de predikers de mensen tot activisme te drijven. En als dat activisme tot geloof leidt, dan mogen we beamen: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Afgewezen, ik zie geen verschil in mijn schrijfsels en het citaat van Dr. de Vries. Ik onderschrijf ook zijn woorden.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

refo schreef:'t Is inderdaad ingewikkeld geworden.....

Dus als ik het goed begrijp zijn de beloften onze kinderen wel toegezegd, maar kunnen ze er niet op pleiten. Of hoe bedoelen de opstellers van de HC dit dan?
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e,
voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
Het kan natuurlijk ook zijn dat we als GG dit gewoon niet meer belijden. Onze ds kwam ook niet verder dan het woordje 'nee', behandelde de zgn indirecte bewijzen uit het NT en was het.

Maar de kinderen mogen er wel om smeken. Wat dat ook moge zijn. Want:

- hoe kan een geestelijk dode smeken? Of maakt het verkeren op 'de erve van het verbond' toch al een ietsje levend?

- hoe kun je smeken om iets wat toch al zo is? Door het verbond uiteindelijk in de eeuwigheid te gronden is er voor een 'tijdelijke' beschouwing ervan geen plaats. Je kunt hooguit nog smeken of je er achter mag komen dat je erin bent.
Refo, ik ben het hier helemaal met je eens.
De naam van de dopeling wordt niet voor niets genoemd bij de doop! Naam van het kind, en de naam van God Drieenig gelijktijdig in het sacrament dat de belofte verzegelt en tekent!!!
De Bijbelse basis daarvoor ligt in 1 Kor 7:14.

Overigens denk ik niet dat de officiele lijn van de GG is zoals je aangeeft. Ds. Vergunst geeft helder en duidelijk weer dat alle Evangeliebeloften aan Alle toehoorders aangeboden moet worden. omdat NIEMAND WEET WIE UITVERKOREN IS.
De belofte van het inwendige Verbond IS REEDS vervuld.
Alle nog te vervullen beloften mogen alle gemeenteleden aangeboden worden.

Alleen de ware gelovigen zullen dit doen, maar dat doet niets af van de aanbieding.
Laatst gewijzigd door Klavier op 21 sep 2006, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

"In de prediking maakt dat wel degelijk een wezenlijk verschil! De uitverkiezing is onveranderlijk, maar de welmenende oproep (het bevel; DL!) tot geloof en bekering klinkt in de prediking door. Voor niet-uitverkoren zijn zijn we niet verantwoordelijk, voor onbekeerd blijven wel door versmading van Gods welmenende aanbod wel!"

Het bovenstaande verhaal heeft mijn instemming. Alleen ga je hierbij niet in op mijn tegenwerping dat je eerst moet weten een bekeerde te zijn, alvorens je op de absolute belofte mag pleiten.
Dat lijkt me niet Schriftuurlijk, en daar ligt mijn punt. Ook ga je niet in op mijn opmerking hoe het door de Erskines verdedigde recht van toegang tot de beloften dient te functioneren in de prediking. En het was dezelfde Kersten die over verbondsontzenuwende leer sprak, die ook dit werkje uitgaf...

"Hoe kan dat nou? Dan maak je de verbondsbeloften afhankelijk van de omhelzing. Noemde Ds. G.H. Kersten juist dit punt niet verbondsontzenuwend! Nee, in hen voor wie geldt "Ik zal..." zal de Heere hetgeen hij aan hen, en aan hen alleen belooft, ook vervullen."

Opnieuw verwar je wezen en bediening. Hier redeneer je puur vanuit de vervulling en trek je op grond van de vervulling in de uitverkorenen deze lijn door naar de bediening om de beloften ook in de bediening te beperken tot hen in wie ze vervuld worden. Met het eerste heb ik geen enkele moeite en sta ik van harte achter; met het tweede heb ik grote moeite omdat het karakter van de verbondsbediening wordt aangetast.
Zeer zeker zullen al Gods beloften vervuld worden aan de uitverkorenen in Christus. Dat neemt niet weg dat wij niet op grond van de vervulling aan de uitverkorenen in de bediening van het verbond deze beloften dus ook maar tot hen moeten beperken. Als in de bediening van het verbond deze beloften alleen voor de uitverkorenen/bekeerden zouden zijn, is het niet-geloven er van ook geen schuld van ongeloof meer.
Daarom -nogmaals- mogen in de bediening van het verbond alle beloften worden aangeboden aan alle hoorders van het Evangelie. Vergelijk eens met het geciteerde van Thomas Boston en wat hij schrijft op grond van de Schrift over de beloften in de verbondsbediening.

Hij noemt als voorbeeld de belofte van de rust van Kanaan. Die belofte was absoluut! Zie Ex. 2" En Ik zal ulieden brengen in het land waarover Ik Mijn hand opgeheven heb". Mozes kreeg de opdracht deze belofte aan het gehele volk Israel te preken.
Maar wie verkregen de beloofde rust? Slechts zij die geloofden in de belofte! De anderen geloofden niet, en stierven in de woestijn.
Niet omdat hen geen belofte gedaan was, maar omdat ze die in ongeloof verwierpen! Ze gingen verloren om eigen schuld.
En was de vervulling van deze absolute belofte dan afhankelijk van het geloof? Inderdaad, maar dan spreken we wel over het ware zaligmakende geloof wat God naar Zijn welbehagen vanuit het wezen van het verbond aan de Zijnen schenkt, maar wat Hij in de verbondsbediening van iedere hoorder eist, ertoe beveelt en toe nodigt.

Slechts wie het geloof ziet als een daad van de natuurlijke mens(!!), die berooft het genadeverbond inderdaad van zijn vastheid wanneer de vervulling van de beloften afhangt van het geloof. In dat geval zou er terecht te spreken zijn van een verbondsontzenuwende leer. Maar zo zou ik Boston zeker niet willen noemen..
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

"Of dit laatste juist is: een oproep om pleitend en smekend met de vervulling van de beloften bezig te zijn, vraag ik mij af. God zal maken dat het huis Israëls Hem de genade zal afsmeken. Dat is m.i. toch een iets andere toonzetting dan deze wat activistisch aandoende uitleg. God vraagt echter geen activisme, maar bekering en geloof."

Je vraagt het je eerst nog af, maar in je laatste zin ben je al tot de conclusie van activisme gekomen...En die term is redelijk zwaar beladen in onze kringen.

Het lijkt me niet zinvol om hier inhoudelijk verder op in te gaan. Hierbij het (activistische..) commentaar van Mathew Henry op Ez. 36:37.

"2. Toch moeten zij weten, dat zij die moeten vragen en verwachten, vers 37 {#Eze 36.37}:hierom zal Ik van het huis Israëls verzocht worden. God heeft gesproken en Hij zal het doen, en Hij wil erom verzocht worden. Hij eist, dat Zijn volk naar Hem vragen zal, en Hij zal hun harten neigen om het te doen, als Hij tot hen komt op de weg van de genade.

a. Zij moeten er om bidden, want als zij bidden, vragen zij naar God en zoeken Hem. Wat de inhoud van Gods belofte is moet ook de inhoud van ons gebed zijn. Door te vragen om de beloofde genade, moeten wij ere geven aan de Schenker, onze waardering uit spreken van de gave, onze afhankelijkheid erkennen, en het gebed eren, dat God eervol gemaakt heeft. Christus Zelf moet vragen, en dan zal God de heidenen tot Zijn erfdeel geven, Hij moet "de Vader bidden en dan zat Hij de Trooster zenden;" en nog veel meer moeten zij vragen, opdat zij ontvangen mogen.

b. Zij moeten de orakels van God raadplegen, en aldus wordt God gezocht en naar Hem gevraagd. De genade moet niet alleen een daad van de Voorzienigheid, maar ook een kind van de belofte zijn; en daarom moeten zij op de belofte zien en er om bidden met het oog op de belofte gevestigd, die beide de leidsvrouw en de grond van onze verwachtingen moet zijn. Wij vinden, dat Daniël, in naam van het huis Israëls op beide manieren God zocht, toen Hij op ‘t punt was de grote dingen voor hen te doen. Hij raadpleegde de orakels van God, want hij merkte in de boeken, het boek van de profeet Jeremia beide, wat hij verwachten kon, en wanneer; en dan stelde hij zijn aangezicht om God in het gebed te zoeken, Dan. 9: 23 {#Da 9.23} Onze gemeenschap met God moet onderhouden worden bij alle werkingen van Zijn leiding met ons, door het Woord en het gebed, en in beide moet Hij gezocht worden. "

Tenslotte kanttekening 58

"58) verzocht worden,

Of, mij verzoeken, of vragen laten; dat is, hiertoe gewillig voorstellen, hierin mij laten vinden, {vergelijk {#Jes 65:1}} dat Ik [terwijl de genade overvloedig en de ruimte groot is, zulks dat er maar mensen schijnen te ontbreken, die ze genieten] deze weldaad nog daartoe doe, dat Ik mijne kerk met gelovige mensen, als schapen, uit de Joden en voornamelijk uit de heidenen, vervul. Vergelijk {#Hoo 8:8}, enz.; {#Jes 49:19,20}, en {#Jes 54:2}, enz. en boven {#Eze 36:10 Joh 10:16}. "
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

DE PLEITGROND VAN HET GELOOF

"Doe gelijk Gij gesproken hebt." 2 Samuël 7:25

David had een sterk geloof, en het zou ons tot groot voordeel zijn als wij hem in zijn geloof zouden navolgen. In de tekst, waarover ik hoop te spreken, zijn twee manieren, waarin zijn geloof werkzaam was.
· Ten eerste door het Goddelijke Woord te geloven: Gij hebt zó en zó gesproken!
· Ten tweede door te pleiten op de vervulling ervan: Doe gelijk Gij gesproken hebt!
Merkt hier op, dat het geloof werkt door het Woord van God te geloven: Gij hebt gesproken. Het voorwerp en de grond van het geloof zijn het spreken van God.

1. Het geloof rust op een "zo spreekt de Heere". Het is niet "zo zegt een mens, zo spreekt een predikant", en ook niet "zo spreekt een engel". Het geloof kan alleen op een Góddelijk getuigenis staan: "zo spreekt de Heere", "Gij hebt gesproken". Indien u het geloof hebt, dan "hebt gij het Woord aangenomen, niet als der mensen woord, maar gelijk het waarlijk is, als Gods Woord, dat ook werkt in u die gelooft." 1 Thess. 2:13. Het geloof werkt door Gods Woord vast te houden: "Gij hebt gezegd, Gij hebt beloofd, Gij hebt in Uw heiligheid gesproken."
2. Het geloof werkt ten tweede door op de vervulling van de belofte te pleiten: "Doe gelijk Gij gesproken hebt". God is niet alleen een Spreker, maar ook en Dader. Hij belooft niet alleen, maar Hij volbrengt ook. Het geloof ziet op een belovend God, opdat Hij een volbrengend God zal zijn en houdt bij Hem aan op de vervulling van Zijn Woord.

Wij leren dus uit onze tekst, dat het een werk van het ware geloof is om Gods Woord aan te nemen en de Heere aan te zetten het te vervullen.
Daarbij zullen we het volgende behandelen:
1. Het is het werk van het geloof om Gods Woord aan te nemen.
2. Het is het werk van het geloof om God tot het doen van Zijn Woord aan te zetten.
3. Hoe het geloof Gods Woord aanneemt.
4. Hoe het geloof om de vervulling van het Woord pleit.
5. Waaróm het een werk van het geloof is om God op Zijn Woord te geloven en Hem tot het vervullen ervan aan te zetten.
6. Deze leer toepassen.

1. Het is het werk van het geloof om Gods Woord aan te nemen.

Dit is duidelijk, omdat het Woord het onmiddellijke voorwerp van het geloof is. Er is geen andere spiegel, waarin God zaligmakend gezien kan worden, dan Zijn Woord; in het bijzonder Zijn Woord van genade en belofte, Rom. 10:6-8,17: "Zeg niet in uw hart: wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen. Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen. Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken. Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods." Het geloof heeft betrekking op iets anders, het heeft betrekking op de betrouwbaarheid van de spreker. Het geloof heeft betrekking op een woord, dat geloofd moet worden. Dat het een werk van het geloof is om op het Woord van God te vertrouwen, is duidelijk uit de hele Schrift. Hoe dikwijls spreekt de psalmist van Psalm 119 over het "vertrouwen op Zijn Woord" en "het hopen op Zijn Woord"? Daarbij houdt het geloof zich.

2. Het is het werk van het geloof om God tot het doen van Zijn Woord aan te zetten.

Het is het werk van het geloof om op de vervulling van Gods Woord te pleiten, dat Hij doen zal, wat Hij gesproken heeft. Dit blijkt uit Ps. 119:49: "Gedenkt aan het Woord gesproken tot Uw knecht, op hetwelk Gij mij hebt doen hopen." Hoe vaak pleit de dichter niet bij God, dat Hij hem moge doen naar Zijn Woord? "Maak mij levend naar Uw Woord!" Ps. 119:25. Dit wordt keer op keer, ja, vele malen herhaald: "Richt mij op naar Uw Woord!" Ps. 119:28. "Dat mij Uw goedertierenheid overkome, O Heere! Uw heil naar Uw toezegging!" Ps. 119:59. "Gij hebt bij Uw knecht goed gedaan, HEERE, naar Uw Woord" Ps. 119:65. "Ondersteun mij naar Uw toezegging!" Ps. 119:116. "Maak mij verstandig naar Uw Woord" Ps. 119:169. "Red mij naar Uw toezegging" Ps. 119:170. Het komt alles hierop neer: Doe gelijk Gij gesproken hebt!

3. Hoe het geloof het Woord van God aanneemt.

Het geloof neemt het Woord van God aan door het verstandelijk te bevatten met het verstand. De mens wordt door God onderwezen en zijn ogen worden geopend om het getrouwe en aller aanneming waardige Woord te zien. Hij ziet dat dit het Woord van Gód is, dat te rechter tijd tot zijn vermoeide ziel gesproken wordt. Die het Woord niet verstaan, zullen het nooit door het geloof aannemen. Filippus vroeg de kamerling, Hand. 8:30: "Verstaat gij ook hetgeen gij leest?" Zo mogen wij ook vragen: verstaat gij ook hetgeen gij hóórt? Zijn uw ogen geopend om de wonderen van Zijn wet of leer te aanschouwen? Om de heerlijkheid van Christus te zien, die u wordt voorgehouden in Zijn Woord? Het geloof neemt Gods Woord aan door een bijzondere toepassing ervan met het hart, zodat het een hartelijk begrijpen en toestemmen is van het Woord. "Met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid" Rom. 10:10. Het zaligmakende licht komt tot het hart. Van veel mensen wordt alleen het verstand verlicht en hun oordeel onderwezen, maar hun harten zijn niet verbonden, noch hun genegenheden gevangen genomen. Het geloof is een hartelijke toepassing van het Woord tot eigen voordeel, die zekerheid geeft. In de overtuiging wordt dan de bedreiging tóegepast en de mens beeft voor de hel en Gods toorn, omdat hij de bedreiging van de wet op zichzelf toepast, en zegt: ik ben de man tot wie deze bedreiging gesproken wordt! Zo wordt ook wanneer een mens bekeerd wordt of gelooft, de belofte toegepast. Hij wordt geholpen door de beschouwing van de genade en de barmhartigheid van God in Christus, omdat hij de Evangeliebelofte op zichzelf toepast en zegt: ik ben de man tot wie deze belofte gesproken wordt en ik neem Christus aan en rust op Hem tot zaligheid, zoals Hij mij wordt aangeboden in het Evangelie. Tot mij is het Woord dezer zaligheid gezonden. Indien een mens het Woord niet voor zichzelf aannam, dan zou er in het geheel geen geloof zijn.

4. Hoe het geloof op de vervulling van de belofte pleit.

· Het geloof pleit op de barmhartigheid van Hem, die de belofte gedaan heeft, dat het een eeuwige en onveranderlijke barmhartigheid is. "De HEERE, Heere God, barmhartig en genadig." Ex. 34:6.
· Het geloof pleit ook op de waarheid die de belofte vervullen moet. Dit wordt genoemd om "Jakob de trouw en Abraham de goedertierenheid te geven" Micha 7:20, dat Zijn Naam getrouw en waarachtig is.
· Het geloof pleit ook op de macht van de Belover, ten volle verzekerd zijnde, dat Hij machtig is te doen wat beloofd is, dat Hij niet gesproken heeft, wat Hij niet zou kunnen doen.
· Het geloof pleit ook op het bloed des verbonds, dat al de beloften van het verbond verzegelt. Hierom zijn ze allen in Christus ja, en in Hem amen.
· Het geloof pleit ook op de liefde die God tot Christus heeft. Het geloof bidt in Zijn Naam, bidt dat God, om de liefde die Hij Christus toedraagt, behage "te doen gelijk Hij gesproken heeft. Het geloof pleit ook op de onveranderlijkheid van God en van Zijn Woord, want "Zijn Woord blijft in eeuwigheid" 1 Petrus 1:25.
· Het geloof pleit dat "de Heere niet verandert en daarom de kinderen Jacobs niet verteerd zijn" Mal. 3:6.
· Het geloof pleit met één Woord op Gods eed. "God, willende de erfgenamen der beloftenis overvloediger bewijzen de onveranderlijkheid van Zijn raad, is met een eed daartussen gekomen; opdat wij, door twee onveranderlijke dingen, in welke het onmogelijk is dat God liege, een sterke vertroosting zouden hebben, wij namelijk, die de toevlucht genomen hebben, om de voorgestelde hoop vast te houden" Hebr. 6:17,18. Het geloof pleit tenslotte ook op Gods Naam: "Wat zult Gij dan met Uw grote Naam doen?" Jozua 7:9.

5. Waarom het een werk van het geloof is om God op Zijn Woord te geloven en Hem aan te zetten het te vervullen.

De reden is, dat het Gods doel is in het geven van Zijn Woord dat we het zouden geloven. "Deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam" Joh. 20:31. Het Evangelie wordt tevergeefs verkondigd, als de mensen Gods Woord niet aannemen en daarop vertrouwen.
· Wanneer we God op Zijn Woord geloven verheerlijken wij God daardoor. Hoe meer wij op het Goddelijke Woord rusten, hoe meer wij God verheerlijken. "Abraham was gesterkt in het geloof, gevende God de eer" Rom. 4:20. Op deze manier geven wij Hem de eer van Zijn waarheid en andere volmaaktheden.
· Wanneer wij God op Zijn Woord geloven en Hem aanzetten dat te vervullen, dan verbinden we zo Gods eer tot ons.
· Wanneer wij Hem tot Zijn eigen Woord aanzetten, zo is Zijn eer verbonden om het te doen, want "Hij kan Zichzelf niet verloochenen." 2 Tim. 2:13. Het is het werk van het geloof om God op Zijn Woord te geloven, omdat het geloof op geen andere manier leven kan, dan op het Woord van God. Want "de mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle Woord dat door de mond Gods uitgaat" Matth. 4:4. "Als Uw woorden gevonden zijn, zo heb ik ze opgegeten" Jer. 15:16. "Dit is mijn troost in mijn ellende, want Uw toezegging heeft mij levend gemaakt " Ps. 119:50.

6. Het toepassen van deze leer

Het is een gepaste oefening [voor het plechtige werk van het Avondmaal] om tot God te gaan en te zeggen: o, doe gelijk Gij gesproken hebt! Overweeg wat Hij gesproken heeft, houd Hem bij Zijn Woord en zet Hem aan dat Hij volgens dat Woord voor u doen zal! Hoe uw geval ook is, er is zeker enig woord dat er betrekking op heeft.

Sommige mensen mogen denken en zeggen: helaas, God heeft niets tot mij gesproken, waar ik Hem toe aanzetten kan.
Maar mens, als het Evangelie aan u gepredikt wordt en er enig woord van genade in is, dat op uw toestand toepasselijk is, doe dan toch dat woord niet van u weg, maar grijpt het aan en pleit daarop, dat God doen zal gelijk Hij gesproken heeft. Als enig beloftewoord ziet, dat past bij uw toestand en uw nood, strek dan door het geloof uw hand uit en grijp Zijn Woord aan.

Ach, zult u zeggen, zou er een woord van God zijn, dat bij mijn toestand past? Want ik ben een arm behoeftig schepsel, gereed om van gebrek aan geestelijk voedsel en gebrek aan een volle teug van de levende wateren, die uit Jeruzalem vlieten, te vergaan! Wat heeft God gesproken aangaande mij, of heeft Hij wel iets gezegd?
Ja, Hij heeft gezegd: "De ellendigen en nooddruftigen zoeken water, maar er is geen, hun tong versmacht van dorst; Ik, de HEERE zal hen verhoren, Ik, de God Israëls, zal hen niet verlaten. Ik zal rivieren op de hoge plaatsen openen, en fonteinen in het midden der valleien; Ik zal de woestijn tot een waterpoel zetten, en het dorre land tot watertochten. "Jesaja 41:17,18. Heeft Hij zo gesproken, houdt Hem dan bij Zijn Woord en pleit daarop en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar ach, zegt iemand, is er ook enig woord van God voor mij, die Zijn inzettingen zo lang heb waargenomen en Zijn heerlijkheid nog nooit gezien heb, zoals ik die begeer te zien? Wat heeft Hij betreffende mij gesproken?
Hij heeft gezegd, dat "Hij wachten zal, opdat Hij u genadig zij; dat Hij een God des gerichts is, en dat allen welgelukzalig zijn, die Hem verwachten." Jesaja 31:18. Hij heeft ook gezegd: "Het gezicht zal nog tot een bestemde tijd zijn; dan zal Hij het op het einde voortbrengen en niet liegen; zo Hij vertoeft, verbeidt Hem, want Hij zal gewisselijk komen; Hij zal niet achterblijven." Hab. 2:3. Heeft Hij zo gesproken? Houdt Hem dan bij Zijn Woord en pleit daarop en zegt: Doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er wel een woord van God voor mijn geval, want mijn geweten beschuldigt me van zware schuld? Er was nooit zo'n schuldig persoon op de aardbodem als ik ben!
Zucht u werkelijk onder uw schuld? Hoort wat de Heere zegt: "Ik zal hunner ongerechtigheden genadig zijn en hunner zonden en hunner overtredingen zal Ik niet meer gedenken." Hebr. 8:12. "Ik, Ik ben het, Die uw ongerechtigheden uitdelg om Mijnentwil en Ik gedenk uwer zonden niet." Jesaja 43:25. O, grijpt dan Zijn Woord aan, waarin Hij vergiffenis en bevrijding verklaart en pleit daarop en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar, zal een ander zeggen, is er een Woord van God dat míj aangaat, aangezien ik omringd ben van zulke sterke verdorvenheden en mij overheersende begeerten, zodat de zonden over mij de overhand hebben?
Zou u daarvan verlost willen zijn? Hoort dan wat de Heere zegt: "Hij zal onze ongerechtigheden dempen; ja al onze zonden in de diepten der zee werpen" Micha 7:19. "Want de zonde zal over u niet heersen, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade." Rom. 6:14. "De dag der wraak was in Mijn hart en het jaar Mijner verlosten was gekomen." Jesaja 63:4. Heeft Hij dan beloofd wraak te nemen over uw begeerten? Houd Hem dan bij Zijn Woord en zegt: Doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er wel een woord gesproken tot mij, die zo'n vuil monster, zo'n besmet schepsel ben van hart en wandel, dat ik als het ware stink in het graf der zonde?
Ja, de Heere heeft gezegd: "Van al uw onreinheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen." Ezech. 36:25. "Daar zal een fontein geopend worden voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheden" Zach. 13:1. Indien er nu een belofte van reiniging is, zo houdt Hem bij Zijn Woord en roept: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Iemand zegt: is er een woord voor mij, die een afkerige en gruwelijk afvallige ben? Die vaak op gedane beloften ben teruggekomen? Mijn geloften en voornemens zijn maar als papieren wallen geweest voor het vuur van de verzoekingen!
Bent u daarover bedrukt en zou u graag geholpen willen zijn? Hoort dan wat de Heere zegt: "Keert weder, gij afkerige kinderen; Ik zal uw afkeringen genezen" Jer. 3:22. "Ik zal hun afkeringen genezen; Ik zal hen vrijwillig liefhebben. Ik zal Israël zijn als de dauw" Hos. 14:5,6. Heeft Hij dit gezegd? Laat uw hart dan zeggen: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar wat zegt God tot míj, die geen kracht heb om enige plicht te doen, en tegen geen een moeilijkheid opkan? Mijn hart is zwak als water!
Wilt u in dit geval hulp hebben? Hoort dan wat God zegt: "Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht" 2Kor. 12:9. "Hij geeft de moeden kracht en vermenigvuldigt de sterkte dien, die geen kracht heeft" Jesaja 40:29. Heeft Hij dit gezegd, pleit dan op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt.

Maar is er enig woord dat míj aangaat, die in zo'n benauwdheid gebracht ben, dat ik niet weet wat te doen, of waarheen ik mij keren zal? Ik ben verlegen welke weg ik zal inslaan; zegt God ook iets tot mij?
Ja, Hij zegt: "Ik zal de blinden leiden door den weg, dien zij niet geweten hebben, Ik zal ze doen treden door de paden, die zij niet geweten hebben; Ik zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht maken, en het kromme tot recht." Jesaja 42:16. "En uw oren zullen horen het woord desgenen, die achter u is, zeggende: "Dit is de weg, wandelt in dezelve"." Jesaja 30:21. "Ik zal u leiden door Mijn raad" Ps. 73:24. Heeft Hij dit gezegd? Pleit dan op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar wat zegt God tot een arm schepsel, dat door de verzoeking van satan afgemat is en bijna door de vurige pijlen van de boze vernield wordt?
God zegt: "Ik zal de slang de kop vermorzelen" Gen. 3:15. "De God des vredes zal de satan haast onder uw voeten verpletteren" Rom. 16:20. "Hiertoe is de Zoon Gods geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou" 1 Joh. 3:8. Is Hij al begonnen hem te verbreken en heeft Hij gezegd dat gij hem haast onder uw voeten verpletteren zal? Pleit dan op Zijn woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar wat zegt God tot een arm berooid schepsel, dat niets heeft, geen goed, genade, licht, leven, of kracht?
Hij heeft gezegd: "Mijn God zal naar Zijn rijkdom vervullen al uw nooddruft in heerlijkheid door Christus Jezus", Fil. 4:19. "De nooddruftige zal niet voor altoos vergeten worden, noch de verwachting der ellendigen in eeuwigheid verloren zijn" Ps. 9:19. Daar is overvloed van brood in uws Vaders huis. Heeft Hij dit gezegd? O, pleit dan op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar wat zegt God tot míj, die zeer verlangend ben iets van Zijn goedertierenheid te smaken, die verlang om iets van Zijn schoonheid te zien en gemeenschap met Hem te oefenen?
God zegt tot u "dat Hij de dorstige ziel verzadigt en de hongerige ziel met goed vervult" Ps. 107:9. "Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden" Matth. 5:6. Heeft Hij dit gezegd? Laat uw hart dan zeggen: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar ach, is er enig woord voor iemand, die in een heel andere toestand is, die géén verlangen heeft, geen honger, geen dorst heeft; die wel net zoveel gebrek heeft als een verlangende ziel hier, maar geen geestelijk verlangen, zelfs geen begeerte heeft, net zoals de uitgedroogde aarde geen echte dorst kan hebben, maar wel veel wijde spleten heeft?
God zegt: "Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen. En zij zullen uitspruiten tussen in het gras, als de wilgen aan de waterbeken." Jesaja 44:3, 4. Hebt u dan geen andere dorst, dan die van de droge aarde en heeft God stromen beloofd? O, pleit dan op Zijn woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er ook een woord voor mij, die als dorre en onvruchtbare aarde ben, die niets dan doornen en distelen voortbreng en zo ondervind dat deze aarde verwerpelijk is, en nabij de vervloeking en dat mijn einde de verbranding zal zijn? Is dit uw vrees en grote zorg?
Hoort dan dit Woord: "Voor een doorn zal een dennenboom opgaan; voor een distel zal een mirtenboom opgaan; en het zal de Heere wezen tot een Naam, tot een eeuwig teken, dat niet afgesneden zal worden." Jesaja 55:13. "Ik zal hem zijn als een groenende dennenboom; uw vrucht is uit Mij gevonden." Hos. 14:9. Heeft de Heere dit gezegd? Pleit dan op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er een woord van God dat mij aangaat, die een dwaas en spotter geweest ben; die met alle godsdienst en godzaligheid de spot gedreven heb? Is er voor mij een woord van genade, dat ik mag aangrijpen?
Ja, God zegt: "Gij spotters, die voor u de spotternij begeert, en zotten die de wetenschap haat, keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloedig uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken." Spr. 1:22,23. Zegt Hij dit? Pleit dan op Zijn Woord en zegt: O Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar wat zegt God tot iemand, die een besmet, een verhard, en slecht hart heeft, vol van allerlei kwade en helse gruwelen?
Hij zegt: "Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen." Ezech. 36:26,27. Wat ook uw kwaal is, Hij heeft gezegd: "Ik ben de Heere, uw Heelmeester." Ex. 15:26. Heeft Hij dit gezegd? Pleit dan op Zijn woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar zegt God ook iets tot een ongevoelig schepsel, dat het woord wel hoort, maar zo weinig bewogen wordt als de stenen in de muur? Dat geheel dood is en zich niet meer bewegen kan dan een rotssteen, en net zo weinig leven heeft als een lijk?
God zegt, en o, of Hij het krachtig wilde spreken: "Gij Geest, kom aan van de vier winden, en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden! Ziet, Ik zal uw graven openen, en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israëls. En gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk! En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven." Ezech. 37:9,12-14. Heeft Hij dit gezegd? Pleit dan op Zijn woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er enig woord dat God aangaande míj spreekt, die genade verbeurd heb door grote en onoverkomenlijke bergen op te werpen tussen Hem en mij, die Hij, vrees ik, nooit zal willen overkomen?
Ja, want Hij zegt: "Wie zijt gij, o grote berg! Voor het aangezicht van Zerubbabel zult gij worden tot een vlak veld; want hij zal de Hoeksteen voortbrengen, met toeroepingen: genade, genade zij dezelven!" Zach. 4:7. Hij kan de "bergen doen huppelen als rammen en de heuvelen als lammeren". Heeft Hij dit gezegd? O, pleit dan op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er ook een woord voor iemand, die met vrees vervuld is voor zware oordelen, die over land en een afvallige kerk komen zullen?
Ja, Hij heeft gezegd: "En die man zal zijn als een verberging tegen de wind, en een schuilplaats tegen de vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zware rotssteen in een dorstig land." Jesaja 32:2. Wanneer u de zaken in verwarring ziet lopen, […. ] gedenkt dan dat de Heere gezegd heeft, dat als Hij Sion zal opbouwen, Hij dan in Zijn heerlijkheid zal verschijnen; dat over alles wat heerlijk is, een beschutting zijn zal en dat het ten tijde des avonds licht zal wezen. Ja, het donkerste gedeelte van de nacht kan de morgenster van een reformatie laten aanlichten, ten spijt van de hel. [ … ] Laat ons daarom dat woord toepassen: "Hij zal opstaan, Hij zal Zich ontfermen over Sion." Ps. 102:14. Heeft Hij dit gezegd? O, pleit dan op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er ook enig woord voor een arm schepsel, dat door vreze des doods aan de dienstbaarheid onderworpen is? Indien ik met de voetgangers gelopen heb en zij mij moe maakten, hoe zal ik mij dan mengen met de paarden? En zo ik alleen vertrouwde in een land van vrede, hoe zal ik het dan maken in de verheffing van de Jordaan? Ik vrees de koning der verschrikking, de dood, te ontmoeten!
Ja, hoort wat Hij gezegd heeft: "Ik zal ze van het geweld der hel verlossen; Ik zal ze vrij maken van de dood. O dood, waar zijn uw pestilentiën? Hel, waar is uw verderf?" Hos. 13:14. "De dood is verslonden tot overwinning" 1 Kor. 15:55.

Ja maar, zal iemand zeggen, ik mis de verzekering van al deze dingen!
Wat bedoelt u daarmee dat u de verzekering mist? Ik geloof dat velen niet beseffen wat ze zeggen, als ze zeggen dat ze de verzekering missen. Wat kunt u een betere verzekering hebben dan het Woord van God? Indien u Zijn Woord hebt en het aanneemt, dan hebt u geen betere verzekering nodig. Wanneer een geloofwaardig man, die u vertrouwen kunt, u zijn woord geeft, dat hij iets voor u doen zal, dan vertrouwt u daarop. U zegt dan dat u er zeker ervan verzekerd bent, omdat u zijn woord hebt. Er is een zekerheid van het gevoel, dat is een verzekering van het werk, wanneer men de beloofde zaak ontvangen heeft. Dit is eigenlijk geen geloofszekerheid, maar genieten.
Maar de zekerheid van het geloof is de verzekering van een woord, ons gegeven. En hoewel de verzekering van het gevoel de troostrijkste is, toch is de zekerheid van het geloof het zekerst. Want wat men van God in handen krijgt, kan men spoedig verliezen. Maar wat men in de belofte heeft, blijft altijd. Indien u Gods belofte aanneemt, dan hebt u de beste verzekering van de wereld.
Maar u zegt: ik mis het geloof, daarom kan ik Zijn Woord niet aannemen of daarop vertrouwen!
Nu spreekt u oprecht. Ik geloof dat dit werkelijk het geval is bij de meesten. Dan mist u de verzekering omdat u het geloof mist, Gods Woord niet kunt aannemen, of God zoveel vertrouwen.
Maar als nu iemand zegt: ja, dit is mijn geval, ik kan Gods Woord niet geloven! Zegt God dan wel iets tot mij? Is er een Woord van God dat op mijn geval past?
Ja, daar zijn zowel beloften van het geloof als beloften aan het geloof. "Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk: die zullen op de Naam des Heeren vertrouwen." Zef. 3:12. "In Zijn Naam zullen de heidenen hopen." Heeft de Overste Leidsman des geloofs dit gezegd, o houdt Hem dan bij Zijn Woord en roept om het geloof en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Een ander zal mogelijk zeggen: Ik zou niet alleen het Woord, maar de vervulling van het Woord begeren; niet alleen de beloften, maar ook hun vervulling.
Er zijn enkele beloften, waarop ik tien of twintig jaren gewacht heb en waarvan ik meen het geloof ontvangen te hebben, maar ach, de vervulling daarvan is nog niet gekomen! Er zijn gebeden, die ik al sedert lange tijd, op grond van de belofte, opgezonden heb. Wat zegt God tot iemand die deze beloften nooit vervuld zag en deze gebeden nooit beantwoord kreeg? O wees dankbaar indien u genade ontvangen hebt om de belofte te geloven, want zoveel geloof als u hebt om Gods Woord aan te nemen, zoveel zekerheid hebt u, dat het Woord vervuld zal worden. Als u op een belovend God wacht, geeft Hem dan Zijn Eigen tijd en ziet, de baarmoeder der belofte zal zich haastig openen en baren. "Zalig is zij die geloofd heeft, want de dingen, die haar van de Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden." Luk. 1:45. Uw vlagen van ongeloof, o gelovigen, zullen de vervulling van de belofte, die u eens zaligmakend geloofd hebt, niet verhinderen. Want "indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan zichzelf niet verloochenen." 2Tim. 2:13. Zal God Zijn eed verloochenen? Nee, Hij zal Zijn verbond aanschouwen, omdat Hij Zichzelf hoog houdt.

Maar wat zegt God tot iemand, die bedrukt en rouwklagend is om de verwoestingen van Sion en wel in het bijzonder over de zonden en afwijkingen van de tijd waarin wij leven?
Ik zal u zeggen, wat Hij zegt: "Die met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien." Ps. 126:6. Hoewel u nu een tijd van treuren kent over Sion, zult u ook een tijd van blijdschap kennen. "Verblijdt u met Jeruzalem en verheugt u over haar, al haar liefhebbers! Weest vrolijk over haar met vreugde, gij allen die over haar zijt treurig geweest." Jesaja 66:10. Hij zegt, dat Hij "een teken zal tekenen op de voorhoofden dergenen, die zuchten en uitroepen over al de gruwelen, die in het midden van haar geschieden. "Ezech. 9:4. "Zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden." Matth. 5:4. O, zegt dan tot Hem: Doe gelijk Gij gesproken hebt!

Een ander zegt: ik heb een gezin en kinderen, die de Heere mij gegeven heeft. Mijn bezorgdheid is niet alleen, dat ik zelf gezegend word, maar dat ook mijn zaad gezegend zal worden. Is er een woord voor mij in mijn situatie?
Ja, wat denkt u van dit Woord, Jesaja 44:4: "Ik zal Mijn Geest gieten op Uw zaad en mijn zegen op uw nakomelingen"? Wat denkt u van het verbond dat met Abraham gemaakt is, dat u geroepen wordt aan te grijpen door zijn geloof na te volgen? Gen. 17:7: "Ik zal Mijn verbond oprichten, om u te zijn tot een God en uw zaad na u." U hebt niet alleen het verbond van Abraham om op te zien, maar ook dezelfde erfenis van het verbond. Jesaja 59:21: "Dit is Mijn Verbond met hen, zegt de HEERE: Mijn Geest, Die op u is, en Mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb, die zullen van uw mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads, zegt de HEERE, van nu aan tot in eeuwigheid toe." Hij heeft gezegd dat "de kinderen Zijn erfdeel zijn en dat Zijn gerechtigheid aan kindskinderen is." Ps. 103:17. "Want u komt de belofte toe en uw kinderen." Hand. 2:39. O, houd de Heere dan bij Zijn Woord en roept: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Wat zegt de Heere tot iemand, die zich verlaten voelt van God, omdat Hij niet antwoordt? Ga ik voorwaarts, zo is Hij daar niet, of achterwaarts, zo verneem ik Hem niet; als Hij ter linkerhand werkt, zo aanschouw ik Hem niet; bedekt Hij zich ter rechterhand, zo zie ik Hem niet. De Trooster, die mijn ziel zou verkwikken, is verre van mij.
God zegt: "Voor een klein ogenblik heb Ik u verlaten; maar met grote ontfermingen zal Ik u vergaderen. In een kleinen toorn heb Ik Mijn aangezicht van u een ogenblik verborgen; maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij uwer ontfermen, zegt de HEERE, uw Verlosser. Want bergen zullen wijken, en heuvelen wankelen; maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer." Jesaja 54:7-10. Heeft Hij dit gezegd, o houd Hem dan bij Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken heeft!

Maar wat zegt God tot iemand, die van de ene golf van ellende gedreven wordt tot de andere, de afgrond roepende tot de afgrond, bij het gedruis van Gods watergoten. Al zijn baren en golven zijn over mij heengegaan.
God zegt: "Gij verdrukte, door onweder voortgedrevene, ongetrooste! zie, Ik zal uw stenen gans sierlijk leggen, en Ik zal u op saffieren grondvesten. En uw glasvensters zal Ik kristallijnen maken, en uw poorten van robijnstenen, en uw ganse landpale van aangename stenen. En al uw kinderen zullen van den HEERE geleerd zijn, en de vrede uwer kinderen zal groot zijn. Gij zult door gerechtigheid bevestigd worden." Jesaja 54:11-14. Ja, Hij zegt: "Hij zal Mij aanroepen en Ik zal hem verhoren; in de benauwdheid zal Ik bij hem zijn; Ik zal hem er uittrekken en zal hem verheerlijken." Ps. 91:15. Veel van zulke dierbare woorden heeft Hij gesproken. O neemt dan Zijn Woord aan en pleit daarop en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Iemand zegt: Is er ook een woord voor iemand, die in de wildernis verdwaald is, die niet meer weet waar hij is en meent dat het onmogelijk is voor de leraren om hem met het Woord te vinden? Ik geloof dat ik verward ben in alle leerstukken en dat het onmogelijk is om mijn geval te verklaren in de prediking. Mijn geval is zonder tweede en heeft geen naam.
Wel, mogelijk raakt dit woord u: "gij zult genoemd worden de gezochte, de stad, die niet verlaten is. "Jesaja 62:12. "Ziet, ik zal ze lokken en zal ze voeren in de woestijn en Ik zal naar haar hart spreken." O, hoe troostrijk is het, wanneer God niet alleen spreekt tot het oor, maar ook tot het hart. Welnu, heeft Hij dit gezegd? O, houdt Hem dan bij Zijn Woord en pleit erop en zegt: Doe gelijk Gij gesproken hebt!

Maar is er een woord voor iemand die terwijl hij door God gestraft werd toch onverbeterlijk is geweest? Bij wie het kruis alleen zijn verdorvenheden opwekte? Wiens wederspannigheid door Gods roede eerder vermeerderd dan verminderd is; en die helemaal niet door het Woord Gods en Gods roede verbeterd is. Is er een geval dit en een woord dat ik mag aangrijpen?
Ja, wat denkt u van dit woord: "Ik was verbolgen over de ongerechtigheid hunner gierigheid, en sloeg hen; Ik verborg Mij, en was verbolgen; evenwel gingen zij afkerig henen in den weg huns harten. Ik zie hun wegen, en Ik zal hen genezen; en Ik zal hen geleiden, en hun vertroostingen wedergeven, namelijk aan hun treurigen." Jesaja 57:17, 18. O wonder van vrije genade, dat er niet gezegd wordt: Ik zie hun wegen en zal hen verdoemen; maar: Ik zie hun wegen en Ik zal hen genezen! Ik zie hun wegen en Ik zal hen behouden. Heeft Hij dit gezegd? O smeekt dan en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Iemand zegt: Is er ook een woord voor mensen, die onder de macht van het ongeloof en de onbekeerlijkheid zijn? Het Evangelie wordt immers de gelovigen en de boetvaardigen gepreekt?
O nee, dat zij verre, dat het Evangelie niet gepredikt zou worden aan zondaren die zowel ongelovig als onbekeerlijk zijn, teneinde hen tot geloof en bekering te brengen. Wat zegt God tot zulke mensen? Hij zegt wat zij behoren aan te grijpen en waar zij op pleiten moeten: "Uw volk zal zeer gewillig zijn op de dag van Uw heerkracht." Ps. 110:3. Dezen, namelijk Christus, heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël te geven bekering en vergeving van zonden." Hand. 5:31. Pleit dan dat Hij doe gelijk Hij gesproken heeft!

Maar is het mogelijk dat God zou spreken tot degene die openbare zondaren geweest zijn? Het hele land weet misschien dat ik een schandelijk, losbandig mens, een overspelig goddeloos zondaar, een onheilig genadeloos schepsel geweest ben!
O, dat er vandaag nog enkele van zulke zondaren door het lieflijke geklank van het Evangelie gelokt werden! Want God zegt: "Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol." Jesaja 1:18. Hebt u tot het uiterste toe gezondigd? Hij kan volkomen, tot het uiterste toe zaligmaken. Is uw naam wonderlijk als zondaar? Zie, Zijn Naam is wonderlijk als Zaligmaker. Heeft Hij dit gezegd? Gaat, pleit dan op Zijn woord, zeggende: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Iemand zegt: Maar behalve goddeloos, ben ik ook nog diep onkundig! Zegt God iets tot zo'n arm, onvernuftig, onwetend schepsel als ik ben? Zou u kennis willen leren?
Er is een woord dat u mag aangrijpen: "Er is geschreven in de profeten: zij zullen allen van God geleerd zijn." Joh. 6:45. En wie leert als Hij? Heeft de Heere dit gezegd? Houdt Hem dan bij Zijn woord en zegt: doe gelijk Gij gesproken hebt!

Is er ook een woord voor iemand die zoveel overtuigingen als ik gesmoord heb? Die de Zoon van God opnieuw gekruisigd heb, door Zijn roeping zo te verwerpen en Zijn Geest te bedroeven?
Ja, wij worden geroepen het Evangelie te prediken aan alle creaturen en zelfs ook aan de kruisigers van Christus. "En in Zijn Naam moeten gepredikt worden bekering en vergeving der zonden onder alle volken, beginnende van Jeruzalem." Luk. 24:47. Waarom beginnende van Jeruzalem, onder de kruisigers van Christus? Omdat zij Zijn bloed het meest nodig hebben tot reiniging. Christus is gekomen om de zondaren zalig te maken, ook de voornaamste zondaren. Heeft Hij dit gezegd? Houdt Hem dan bij Zijn woord en zegt: doe gelijk Gij gesproken hebt!
Iemand anders zegt: is er een woord voor iemand, die niet gelooft dat het zo is, als u verkondigt, maar integendeel, dat er geen genadig woord in Gods mond en geen genadige gedachte in Gods hart voor mij is. Het kan niet in mijn gedachten komen, ik kan het mijn hart niet binnenlaten.
Ja, God zegt: "Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten." Jesaja 55:8,9. U kunt Gods gedachten net zo min afmeten naar úw gedachten, als u de wijd uitgestrekte hemelen kunt afmeten met uwe armen. Maar God kent Zijn eigen gedachten. En wat zegt Hij ervan? "Want Ik weet de gedachten, die Ik over u denk, spreekt de HEERE, gedachten des vredes, en niet des kwaads, dat Ik u geve het einde en de verwachting. Dan zult gij Mij aanroepen, en heengaan, en tot Mij bidden; en Ik zal naar u horen. En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zult vragen met uw ganse hart." Jer. 29:11-13. Heeft de Heere dit gezegd? Gaat dan tot Hem en pleit op Zijn Woord en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

Met één woord, hebt u Zijn tegenwoordigheid nodig?
Hij heeft gezegd: "Ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld" Matth. 28:20. "Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten." Hebr. 13:5. Bent u bang voor de hel en de verdoemenis? Hij heeft gezegd: "Verlos deze, Ik heb verzoening gevonden." O, wat een bemoediging is hier om te bidden en pleiten en om te zeggen: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!

O, onderzoekt het Woord van God en raadpleegt het en overlegt wat Hij gezegd heeft. Laten er geen beschimmelde Bijbels bij u liggen en laat het stof van uw Bijbels niet tegen u getuigen. Want uw eeuwige zaligheid hangt af van uw geloven van wat Hij gezegd heeft. Zoekt daarom wat Hij gezegd heeft, te geloven. De Geest wordt beloofd en de Schrift is geschreven om dit geloof te werken. Christus is verhoogd en de troon der genade is opgericht om dit geloof te geven. Dit geloof komt door het horen van wat Hij gezegd heeft. Niet door het horen van wat Plato of Senéca, of deze of die mens gezegd heeft, maar wat God in Zijn Woord, in deze Bijbel spreekt. Het is een boek waarvan de waarheid zó bevestigd is als er nooit een ander boek geweest is. Het Oude Testament wordt bevestigd door de wonderen, die door Mozes gedaan zijn en het Nieuwe Testament door de wonderen van Christus. Nooit was er een boek dat zo bevestigd is door een wolk van getuigen, door een wolk van wonderen, door een wolk van martelaren, die de waarheid van dat Woord met hun bloed bezegeld hebben. God vervult in het Nieuwe Testament nauwkeurig wat Hij in het Oude Testament gezegd heeft, ja de toestand van de hele wereld tegenwoordig is een zichtbare vervulling van de voorzeggingen van de Schrift.

· Zijn de Joden vandaag geen verstrooid en veracht volk, zoals de Schrift gezegd heeft dat ze zijn zouden? Heeft God dan niet gedaan gelijk Hij gesproken heeft?
· Is niet de antichrist de oude mens der zonde en de wrede mens des bloeds, zoals de Schrift gezegd heeft dat hij zijn zou? Dus is geschied gelijk Hij gesproken heeft.
· Zijn niet de heidense streken van de aarde de duistere plaatsen en woningen van geweld en wreedheid, zoals de Schrift gesproken heeft dat zij zijn zouden? Dus heeft Hij gedaan gelijk Hij gesproken heeft.
· Zijn de zeven gemeenten van Klein-Azië niet verwoest, zoals hun bedreigd was, tenzij zij zich zouden bekeren? Dus is het gelijk Hij gesproken heeft.
· Zijn niet Mohammed de valse profeet en zijn navolgers als de wateren van de grote rivier de Eufraat, waarbij zij in de Schrift worden vergeleken? Ligt niet de hele wereld in het boze, zoals het Woord van God aanwijst? En zo is het dan gelijk Hij gesproken heeft!
· Is niet elke heilige als een vuurbrand uit het vuur gerukt, zoals de Schrift spreekt? Dus is het gelijk Hij gesproken heeft.
· Wandelen de deïsten en spotters niet naar hun eigen begeerlijkheden en bespotten ze niet de belofte van Christus" toekomst, zoals de Schrift zegt dat ze doen zouden? Dus is het gelijk Hij gesproken heeft.
· Zijn niet de zwarte merktekenen van zware tijden in de laatste dagen onder ons, zoals de Schrift spreekt? Dus is het gelijk Hij gesproken heeft!
· Zegt de Geest niet duidelijk dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof? En is het niet precies zo als Hij gesproken heeft?
· Is niet het Evangelie voor sommigen een reuke des levens ten leven en voor anderen een reuke des doods? Is Christus niet voor sommigen dierbaar en voor anderen een steen des aanstoots en een rots der ergernis, zoals de Schrift spreekt? En zo is het gelijk Hij gesproken heeft.

Kijkt maar om u heen en zie of er wel iets gebeurt dat niet een vervulling is van het Woord. O hoe moest u dit Woord waarderen! Geen tittel of jota zal ervan op de aarde vallen. Wandelt in deze tuin van de Schrift en plukt daaruit de bloemen van evangelische beloften. Legt die aan uw borst. Leeft door het geloof op de beloften en weet verzekerd dat niettegenstaande alles wat er in de weg staat, Hij echter doen zal gelijk Hij gesproken heeft. Hij zal dat doen, want wat Hij gesproken heeft, dat heeft Hij geschreven, ja verzegeld en bezworen en Hij zal nooit herroepen wat Hij heeft gesproken. Grijpt daarom Zijn woord van genade aan en houdt Hem bij Zijn woord in leven en in sterven en zegt: doe gelijk Gij gesproken hebt! Amen.

Ralph Erskine
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar laten we niet vergeten dat de Bijbel niet oproept tot activisme, maar tot geloof.
Afgewezen, je maakt er een woordenspel van.
Jij voert het woord activisme in. Ik heb het woord van je overgenomen en het als geloof uitgelegd.
Verder niet.
Het gaat er mij om dat stilzitten dodelijk is.
Hoe je niet stilzitten ook noemt, het is een actieve daad, het waarnemen van de middelen.
Ik neem aan dat we het hierover eens zijn.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Geka, prachtige post.
Ik zie al wel weer dat ik het gewoon te beroerd onder woorden breng.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef:Het lijkt me niet zinvol om hier inhoudelijk verder op in te gaan. Hierbij het (activistische..) commentaar van Mathew Henry op Ez. 36:37.
Henry zegt: "Hij eist dat Zijn volk naar Hem vragen zal."
Klavier schreef:Afgewezen, je maakt er een woordenspel van.
Jij voert het woord activisme in. Ik heb het woord van je overgenomen en het als geloof uitgelegd.
Verder niet.
Dat klopt dan niet met wat je schreef:
Daarom:
Geloven met het verstand, voor iedere hoorder van het Evangelie zonder excuus van kan niet, wil niet etc:
Gedurig alle genademiddelen waarnemen. Bidden en smeken om genade. Pleiten op het Verbondsteken op je voorhoofd. Pleiten op Gods Eigen Woord.

Dit is activisme.
Klavier schreef:Het gaat er mij om dat stilzitten dodelijk is.
Hoe je niet stilzitten ook noemt, het is een actieve daad, het waarnemen van de middelen.
Ik neem aan dat we het hierover eens zijn.
Waar zijn we het over eens? Dat het waarnemen van de middelen een actieve daad is? Zeker, maar dát is niet wat God van ons vraagt. God vraagt bekering en geloof.
Verwijt mij geen woordenspel. Het is belangrijk welke woorden je in bepaalde zaken gebruikt en met welke woorden je bepaalde zaken aanduidt. We moeten het waarnemen van de middelen niet zo maar op één lijn zetten met geloof en bekering. Wat de volgende stap is, kun je dan zelf wel invullen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Het lijkt me niet zinvol om hier inhoudelijk verder op in te gaan. Hierbij het (activistische..) commentaar van Mathew Henry op Ez. 36:37.
Henry zegt: "Hij eist dat Zijn volk naar Hem vragen zal."
Klavier schreef:Afgewezen, je maakt er een woordenspel van.
Jij voert het woord activisme in. Ik heb het woord van je overgenomen en het als geloof uitgelegd.
Verder niet.
Dat klopt dan niet met wat je schreef:
Daarom:
Geloven met het verstand, voor iedere hoorder van het Evangelie zonder excuus van kan niet, wil niet etc:
Gedurig alle genademiddelen waarnemen. Bidden en smeken om genade. Pleiten op het Verbondsteken op je voorhoofd. Pleiten op Gods Eigen Woord.

Dit is activisme.
Klavier schreef:Het gaat er mij om dat stilzitten dodelijk is.
Hoe je niet stilzitten ook noemt, het is een actieve daad, het waarnemen van de middelen.
Ik neem aan dat we het hierover eens zijn.
Waar zijn we het over eens? Dat het waarnemen van de middelen een actieve daad is? Zeker, maar dát is niet wat God van ons vraagt. God vraagt bekering en geloof.
Verwijt mij geen woordenspel. Het is belangrijk welke woorden je in bepaalde zaken gebruikt en met welke woorden je bepaalde zaken aanduidt. We moeten het waarnemen van de middelen niet zo maar op één lijn zetten met geloof en bekering. Wat de volgende stap is, kun je dan zelf wel invullen.
Afgewezen, we praten langs elkaar heen zo.

Even terug naar het onderwerp.
De ongelovige die onder de prediking verkeert.
Natuurlijk moet die geloven.
Door Gods Geest.
En hoe werkt Gods Geest? Door Zijn Woord.
Dus wil je geloven? Onder het Woord! En dat Woord meenemen in je gebed.
Dat is wat ik met genademiddelen bedoel.
Dat is een activisme als je het zo wilt noemen.
Als dit niet klopt hoor ik graag jouw idee hierover in plaats van alleen dat het niet klopt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Terug naar het onderwerp: het verbond!
Klavier schreef: Daarom:
Geloven met het verstand, voor iedere hoorder van het Evangelie zonder excuus van kan niet, wil niet etc:
Gedurig alle genademiddelen waarnemen. Bidden en smeken om genade. Pleiten op het Verbondsteken op je voorhoofd. Pleiten op Gods Eigen Woord.

Dan twijfel ik niet, dan doet de Heere wat Hij belooft heeft.
Als ik nou 'pleit', doet de Heere 'wat Hij beloofd' heeft: arminianisme in een gereformeerd jasje.
Pleiten is geloofswerk. Laten we dat vasthouden.
Gesloten