Elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Met de kracht waarmee hij in staat is alles aan zich te onderwerpen, zal hij ons armzalig lichaam gelijk maken aan zijn verheerlijkt lichaam.

Filippenzen 3:21
--------------------------------------------------------------------------------

Verheerlijkt lichaam
Jezus heeft onmetelijke kracht! En het is die kracht die Hij gaat gebruiken om onze armzalige lichamen aan zijn verheerlijkt lichaam gelijk te maken. We zullen zijn zoals Jezus! Daarvan mogen we op aarde al iets proeven als we steeds meer zijn karakter mogen tonen, steeds meer gedrenkt mogen worden in zijn woorden en gedachten, steeds meer de dingen mogen doen die Hij deed. Vanwege onze armzalige lichamen merken we daarbij echter voortdurend hoe beperkt we nog zijn. Maar dat zal eens tot het verleden behoren: als we Hem zien zoals Hij is en als we ook met onze lichamen zullen zijn zoals Hij is.

Heer Jezus, dank U voor uw onmetelijke kracht waarmee U ook eens onze armzalige lichamen gaat verheerlijken.
Miscanthus

Euodia en Syntyche, ik dring er bij u op aan eensgezind te zijn, want u bent één met de Heer.

Filippenzen 4:2
--------------------------------------------------------------------------------

Eensgezindheid
Als Paulus twee mensen oproept om eensgezind te zijn, dan is daar blijkbaar een reden voor: er was gebrek aan eensgezindheid, onenigheid, ruzie misschien zelfs. En dat is herkenbaar: in veel kerkelijke gemeenschappen is zoiets aan de hand, eigenlijk doorlopend. Paulus wijst helder de basis aan op grond waarvan hij oproept tot eensgezindheid: jullie zijn één met de Heer. Waar we het gevaar lopen om gebrek aan eensgezindheid (over allerlei zaken die in de gemeente kunnen spelen) snel door te trekken naar gebrek aan eenheid met de Heer, moet deze oproep van Paulus dus veel te zeggen hebben. Ondanks verschillen blijven we geloven in eenheid met de Heer. Alleen die eenheid kan leiden tot (nieuwe) eensgezindheid.

Heer, leer ons om te geloven dat we één zijn in U. En help ons om op basis van die eenheid ook eensgezindheid te zoeken.
Miscanthus

Laat de Heer uw vreugde blijven; ik zeg u nogmaals: wees altijd verheugd.

Filippenzen 4:4

Altijd verheugd
Het is een uitspraak waar je gemakkelijk tegen aan kunt hikken: altijd verheugd? Is dat niet het onmogelijke vragen? Want er zijn in onze levens zoveel omstandigheden die verdriet geven, zoveel gebeurtenissen die pijnlijke herinneringen hebben achtergelaten, zoveel mensen die ons geen vreugde geven maar moeite. Maar Paulus bedoelt ook niet dat we onze vreugde moeten vinden in onze levensomstandigheden of in mensen, maar in de Heer. Laat de Héér uw vreugde blijven. Dat is misschien wel de belangrijkste geestelijke oefening die we kunnen doen: dat we de Heer zien, dat we zijn ogen zien stralen en dat zijn vreugde bij ons naar binnen stroomt.

Heer, wil U me leren om mijn vreugde altijd in U te zoeken en te vinden, ook als mijn levensomstandigheden zonder vreugde zijn
Miscanthus

Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden.

Filippenzen 4:6

Niet bezorgd zijn
Jezus zelf zegt het ook al een keer: ‘Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen?’ Toch hebben we er denk ik allemaal een handje van: we maken ons zorgen over heel veel dingen. Dan kan dit woord van Paulus ook wel wat pijn doen: is dit niet te gemakkelijk gezegd? Aan de andere kant: Paulus weet ervan hoe moeite en tegenslag en onzekerheid je leven kunnen beheersen. En toch zegt hij dat we over niets bezorgd moeten zijn. Dat kan alleen als we ons echt van harte op God richten: Hem alles vragen, met Hem alles delen, en altijd ook danken. Waar we stoppen met danken, slaat de bezorgdheid toe.

Heer, wilt U me geven dat ik mijn zorgen bij U neerleg, zodat ik onbezorgd verder kan gaan. U draagt zorg voor mij. Dank U!
Miscanthus

Schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient.

Filippenzen 4:8

Aandacht schenken
Onze aandacht wordt naar van alles en nog wat toegetrokken: op straat, op de televisie, via internet, in onze contacten komt er heel veel op ons af. Paulus roept ons op om bewust om te gaan met de vraag waar we aandacht aan geven. Want dat is ook een keuze: niet alles wat op ons afkomt is het waard om aandacht te ontvangen. Een hele rij woorden noemt Paulus: alles wat waar, edel, rechtvaardig, zuiver, lieflijk, eervol, deugdzaam en lofwaardig is heeft recht op onze aandacht. Blijf dus uit de buurt van wat leugenachtig, onedel, onrechtvaardig, onzuiver, liefdeloos, oneervol, ondeugdelijk en de lof niet waard is.

Heer, help me om mijn aandacht te richten op wat past bij U en om uit de weg te gaan wat me afleidt van U.
Miscanthus

De Heer heeft mij veel vreugde gegeven nu u eindelijk uw zorg voor mij hebt kunnen tonen. U dacht altijd al aan mij, maar vond niet de gelegenheid het te laten zien.

Filippenzen 4:10

Zorg tonen
Paulus heeft in zijn brief ook een meer persoonlijk noot: heel graag wil hij de Filippenzen bedanken dat ze hem praktisch kunnen helpen. De goede dachten die er voor hem waren konden worden omgezet in goede daden door het geven van benodigde gaven aan Paulus. Dat stemt hem dankbaar. Paulus verbindt dat heel direct met het werk van de Heer: de Heer heeft mij veel vreugde gegeven! Dus Paulus dankt niet eens allereerst de Filippenzen, maar de Heer die door hen heen voor hem zorgt. Want zo werkt de Heer vaak: door andere mensen heen die helpen, zorgen, delen, dienen, liefhebben.

Heer, open mijn ogen voor de hulp en zorg die U aan mij wilt geven door andere mensen heen. En leer me om me daarvoor in U te verheugen!
Miscanthus

Ik weet wat het is om gebrek te lijden, maar ook wat het is om in rijkdom te leven. Ik heb alles aan den lijve ondervonden: overvloed en honger, rijkdom en gebrek

Filippenzen 4:11

Alles ondervonden
Soms kom je wel eens mensen tegen die een bemoedigend woord voor je hebben of een woord van troost, waarbij je achteraf dan denkt: 'ja, jij hebt gemakkelijk praten; jij hebt het niet meegemaakt'. En even afgezien van de vraag of dat dan helemaal eerlijk van je zou zijn: troostwoorden van iemand die zelf ook een diep verdriet kent of bemoedigende woorden van iemand die zelf ook wordt achtervolgd door tegenslag hebben meer kracht. Zo mogen we ook luisteren naar alles wat Paulus zegt. Want echt: hij heeft ook de ergste dingen meegemaakt! En toch blijft hij het zeggen: vind vreugde in de Heer want Hij is je kracht!

Heer, dank U voor mensen zoals Paulus, die zoveel hebben meegemaakt en ons toch blijven aanmoedigen om vol te houden en vreugde te vinden in U!
Miscanthus

Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus

Filippenzen 4:19

Uit zijn overvloed
Paulus spreekt hier heel persoonlijk over de God die hij dient: mijn God! Hij bemoedigt zijn lezers en wijst hen op de overvloed van de majesteit van zijn God: elk tekort dat we in ons leven ervaren kan uit die overvloed worden aangevuld. Als we een tekort aan liefde ervaren: bij God is een overvloed van liefde. Als we een tekort aan aanvaarding ervaren: bij God is een overvloed aan aanvaarding. Als we een tekort aan vergeving ervaren: bij God is een overvloed aan vergeving. En de manier waarop we daaraan deel krijgen benoemt Paulus ook heel helder: door Christus Jezus!

Heer, dank U dat er in U een overvloed van majesteit is. Leer me om er door Christus Jezus gebruik van te maken.
Miscanthus

Aan onze God en Vader komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.

Filippenzen 4:20

Eer aan de Vader
Aan het einde van zijn brief barst Paulus uit in lofprijzing. Heel veel woorden gebruikt hij er niet voor. Eigenlijk maar weinig. Maar je voelt dat alles erin zit: heel zijn hart, heel zijn ziel richt Paulus op onze God en Vader. Alle vreugde die we in Christus mogen beleven, danken we aan de Vader. Alle genade en kracht en liefde die we dankzij de Geest van Jezus in ons leven mogen ervaren, danken we aan de Vader, die onze God is. Van eeuwigheid tot eeuwigheid is Hij onze God. In alle eeuwigheid is Hij al onze lof waard. Eer, eeuwig eer aan de Vader!

Vader, liefdevolle God die we onze God mogen noemen, U wil ik eren met alles wat in me is. U prijs ik door Christus in de kracht van de Geest!
Miscanthus

De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.

Johannes 10:17,18

Ik geef
Heel indrukwekkend is het om Jezus in alle vrijheid te horen zeggen: 'Ik geef mijn leven.' Niemand neemt het, ook al zijn het mensen die Jezus zullen doden. Niemand neemt het, ook al is het God zelf die besloten heeft dat zijn eigen Zoon moet sterven. Jezus Christus volgt in gehoorzaamheid aan zijn Vader volkomen zijn eigen verlangen. Hij geeft zijn leven, voor jou en voor mij. Dat is genade: God leren kennen in Jezus als een gevende God.

Dank U, Here God, dat U in Christus laat zien dat U een gevende God bent.
Miscanthus

En uit de wolk klonk een stem: 'Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde. Luister naar hem!'

Matteüs 17:5

Vreugde in Jezus
Op de weg naar het kruis is er ook een moment van grote heerlijkheid: Jezus staat te stralen in het licht van zijn Vader. Zijn glorie is oogverblindend en hartverwarmend. En wat klinkt hier ook de magistrale trots van de Vader door. 'Dit is mijn geliefde Zoon!' We proeven hier het blijde hart van God, een hart dat opspringt van vreugde bij het zien van zijn Lieveling. Vol van die vreugde roept de hemelse God ons toe: 'Luister naar hem!' Wil jij diepe vreugde kennen in je leven? Ben je ernaar op zoek? Vind het in Jezus, in Gods alles.

Here Jezus, in U wil ik al mijn vreugde vinden.
Miscanthus

Ze zullen hem uitleveren aan de heidenen, die de spot met hem zullen drijven en hem zullen geselen en kruisigen. Maar op de derde dag zal hij worden opgewekt uit de dood.

Matteüs 20:19

Doelgericht sterven
Het eindigt allemaal in het licht van de opstanding. Maar tegen dat licht steekt het kwaad dat Jezus tegemoet gaat des te scherper af. Hij zal worden uitgeleverd en weggegooid. Hij zal worden bespot en gekwetst. Hij zal worden geslagen en doodgemarteld. En hij weet het! Hij weet wat hem te wachten staat, maar hij gaat. In gehoorzaamheid aan zijn Vader en uit liefde voor jou en voor mij gaat hij doelgericht sterven. Eindeloos zwaar en vernederend. Om sprakeloos van te worden. Maar op de derde dag zal hij worden opgewekt uit de dood!

Dank U, Heiland, voor uw lijden en uw sterven.
Miscanthus

Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.

Romeinen 3:23-24

Gods nabijheid
Jezus Christus is gekomen om te sterven voor onze zonde. Maar wat is nu het diepste wezen van de zonde? Dat we los van God proberen te leven en dat we zodoende zijn nabijheid ontberen. Zonde is: Gods tegenwoordigheid missen. Zonde is: God niet eren om zijn heerlijke aanwezigheid. Zonde is: vreugdeloos leven omdat je weigert in het licht van zijn heerlijkheid je weg te gaan. Jezus kwam om dat allemaal weer mogelijk te maken. Want dit is genade: God kennen als de gunnende en gevende God, als degene die je liefdevol aanneemt en omarmt.

Here, vergeef me mijn zonden uit genade.
Miscanthus

Want ook wij zullen als rechtvaardigen worden aangenomen omdat we geloven in hem die Jezus, onze Heer, uit de dood heeft opgewekt: hij die werd prijsgegeven om onze zonden en werd opgewekt omwille van onze rechtvaardiging.

Romeinen 4:24-25

Aangenomen
In ons leven worden we vaak geconfronteerd met afwijzing. Afwijzing door onze ouders, door onze kinderen, door andere familieleden, door onze broeders en zusters in de gemeente, door collega's, door de wereld waarin je vóór alles mooi, snel en succesvol moet zijn. Maar als je gelooft in Jezus, de meest afgewezen Mens die ooit heeft geleefd, prijsgegeven zelfs door de hemel - als je gelooft in Jezus, is dit de diepste werkelijkheid: je bent aangenomen! In Christus wijst God je nooit meer af. In Hem ben je rechtvaardig. In de Zoon die voor jou stierf bloeit je leven op.

Dank U wel, Here God, dat U mij in Christus nooit meer afwijst.
Miscanthus

Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.

Romeinen 5:19

Eén mens
De bijbel is een eerlijk boek. De waarheid wordt niet verhuld: alle mensen zijn zondaars. Dat is het gevolg van de ongehoorzaamheid van de eerste mens. Buiten Christus om blijft dat ook de werkelijkheid: gevangen zitten in de zonde en in zondige patronen. De bijbel is gelukkig ook een hoopgevend boek. Eenmaal ontdekt aan de werkelijkheid van de zonde worden we in relatie gebracht met nog een mens, de meest unieke mens die tegelijk God was en is: Jezus Christus. Zijn gehoorzaamheid in het lijden en aan het kruis zet alles wat in ons leven scheef is weer recht.

Jezus Christus, dank U voor uw unieke gehoorzaamheid.
Plaats reactie