Gebedsgenezers

Tiberius
Administrator

Re: Gebedsgenezers

Bericht door Tiberius »

Sola Scriptura schreef:
Klopt het toch wat er staat in Hebreeën 13:8
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in alle eeuwigheid.
ja..word dat ook gezegd als mensen als job getest worden?
of als zaken minder gaan? vuurproef? volharding?

zijlstra....ben er geweest, moet eerlijk zeggen dat ik me niet waag of hij het van God doet of niet. zie ook tb joshua (waar van `j. der ven een aardig dossier over schreef)
ik denk dat het nooit goed is als een gemeente om een man gebouwd is en zijn ''gave''.
en er zijn ook vele mindere getuigenissen en mensen die niet genezen.
en dan komt het er keihard op neer dat het door gebrek aan geloof komt.
onbijbels en een gruwel voor het geestelijk leven en pastoraat.

wel geloof ik dat God altijd overal en alles bij iedereen kan genezen.
we kunnen het alleen niet claimen, we hebben God niet in onze broekzak.

ook een nadeel is dat bij zulke diensten het evangelie wat nr 1 is, redding.
naar de achtergrond gaat, en mensen alleen komen om ''te halen'' en wonderen te zien.
zo wil ook iedereen naar de hemel, maar willen ze dat God er is?

en wat moet ik met mat 7 in het licht van deze zaken:

mat 7:

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

*
Helemaal mee eens, Sola.

Wat me daarnaast altijd opvalt aan die (al dan niet vermeende) genezingen, dat het alleen maar "zachte" ziekten betreft. Zeg maar alles wat de gemiddelde homeopatische kwakzalver ook kan herstellen.
Nog nooit heb ik gehoord dat er een gebroken been, een kromme rug, etc genezen werd.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

mayflower schreef:
Johannes777 schreef:Dit vind ik ook wel een interessant onderwerp...

Zelf ben ik de afgelopen 2 jaar veel vuldig in de diensten van Jan Zijlstra geweest. Ik vind het fantastisch om daar de Kracht van God te zien werken. Echt aan te bevelen om eens heen te gaan.
Ik denk dat het goed is om eens meer te verdiepen in de theologie van Jan Zijlstra, is het niet zo dat hij elke ziekte als iets van de duivel beschouwd, en dat men maar genoeg geloof moet hebben om genezen of bevrijdt te worden ? Als dit zo is, dan komt dit erg overeen met de gehele welvaartstheologie, want de welvaartstheologie is niet alleen gebaseerd op het feit dat God ons altijd rijk wilt maken (als men maar genoeg geloof heeft), maar ook dat God ons altijd voorspoed wilt geven voor onze gezondheid, als men maar genoeg geloof heeft ??????????????????? Heeft iemand mischien hier info. over of een link ?
In de kielzog van deze health and wealth leer volgt een duistere kant van pastorale rampen en onBijbelse leringen.

Dat ziekte gevolg is van zonde is, klopt al niet met de Bijbel omdat paulus zelf en zijn medewerker ziek werd. en denk eens aan de zieke man waar het niet door zijn of zijn ouders zonde kwam maar het was tot eer van God. of een job.

Ook komt niet alle ziekte van de duivel.
zie deut 32:

39 Ziet nu, dat Ik, Ik het ben,
daar is geen God, behalve Mij.
Ik dood en doe herleven,
Ik verbrijzel en Ik genees,
en niemand is er die redt uit mijn macht.

Ik las ook het boek van ouweneel ''geneest de zieken''
waar deze leren ook worden verdedigd, hier een stukje van een recensie die het mooi verwoord:

Beknellend
Deze gewone dingen mis ik bij Ouweneel en dat maakt het tot een beknellende wereld. Waarin mensen bij ziekte overal demonen zien, tot tien generaties terug. Waarin je van de ene naar de andere genezer moet shoppen, maar er niet aan toekomt vrede te vinden met God voordat je sterft. Waarin je nooit zeker bent wie er schuld heeft aan je ziekte en verdriet, maar aan God mag het niet liggen, dus wie is je adres in al je klachten?

Wat Paulus zegt in Romeinen 8 is dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die over ons geopenbaard wordt. Dit 'wegen' kom ik maar weinig tegen in het boek en sowieso in onze tijd. Is dat nu een goed teken, dat het hiernamaals zo weinig trekt en dat alles hier en nu in orde moet komen, koste wat het kost?

Dit boek gaat me aan het hart omdat ik vrees dat mensen zullen denken 'dit krijg je nou door al dat verwachten van de Geest'. Dat is ergens ook wel waar; als je geen gaven van de Geest verwacht, dan maak je op dat vlak ook geen fouten - behalve de kapitale fout de Geest uit te doven. Gelukkig mogen we zeggen: in onze duisternis ontsteekt God een lichtend vuur, dat nooit meer dooft. Het dooft nooit, maar echt waar, het is nog duisternis.
**
http://www.vergadering.nu/boekouweneelgeneest2.htm

En hier kan je meer vinden over de pinksterleer en zijlstra.
Meneer Geelhoed gaat soms erg ver, en heeft de neiging het het kind met het badwater weg te gooien, toch klopt 95% van wat hij schrijft. goede site:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/body.htm
Laatst gewijzigd door Sola Scriptura op 04 apr 2008, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hé, Sola Scriptura, zou je wat meer aandacht aan je hoofdletters en interpunctie willen besteden? Dat leest prettiger namelijk.

Alvast bedankt!
:?
Sola Scriptura

Ja dat is omdat ik dingen die ik in mijn hoofd heb snel wil typen.
Sorry zal er proberen op te letten.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef: Helemaal mee eens, Sola.

Wat me daarnaast altijd opvalt aan die (al dan niet vermeende) genezingen, dat het alleen maar "zachte" ziekten betreft. Zeg maar alles wat de gemiddelde homeopatische kwakzalver ook kan herstellen.
Nog nooit heb ik gehoord dat er een gebroken been, een kromme rug, etc genezen werd.
dat is niet waar, Tiberius, er worden ook "echte" zieken genezen. Niet alleen bij zijlstra, maar ook door anderen!En dat jij het niet gehoord hebt, zegt natuurlijk niets!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:

dat is niet waar, Tiberius, er worden ook "echte" zieken genezen.
Zoals?
(En dan niet van die man bij Jomanda die riep "Ik kan weer lopen", graag.)

Even voor de duidelijkheid: ik geloof zeker wel in wonderen en genezingen op het gebed. Maar dan wel in de weg van Jakobus 5:
Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren;

En niet andersom: ziektegenezing als lokkertje.
Sola Scriptura

En ook al zou God een gebed verhoren, betekent niet gelijk dat hun leer Bijbels is.

Onderschat de kracht van massa-hysterie en groeps psychologie niet op psychosomatische klachten.

Maar laat maar zien idd. emperish bewijs graag.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef: dat is niet waar, Tiberius, er worden ook "echte" zieken genezen.
Zoals?
(En niet van die man bij Jomanda die riep "Ik kan weer lopen", graag.)
Ik weet zelf in ieder geval van iemand die na een genezingsdienst is genezen van kanker. Toch niet bepaald een 'zachte ziekte'.

Overigens heb ik wel de indruk dat het in veel gevallen inderdaad gaat om aandoeningen als fibromyalgie, ME, IBS etc., maar dat is iets anders dan dat het uitsluitend om zulke aandoeningen zou gaan.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Sola Scriptura schreef:
Klopt het toch wat er staat in Hebreeën 13:8
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in alle eeuwigheid.
ja..word dat ook gezegd als mensen als job getest worden?
of als zaken minder gaan? vuurproef? volharding?

zijlstra....ben er geweest, moet eerlijk zeggen dat ik me niet waag of hij het van God doet of niet. zie ook tb joshua (waar van `j. der ven een aardig dossier over schreef)
ik denk dat het nooit goed is als een gemeente om een man gebouwd is en zijn ''gave''.
en er zijn ook vele mindere getuigenissen en mensen die niet genezen.
en dan komt het er keihard op neer dat het door gebrek aan geloof komt.
onbijbels en een gruwel voor het geestelijk leven en pastoraat.

wel geloof ik dat God altijd overal en alles bij iedereen kan genezen.
we kunnen het alleen niet claimen, we hebben God niet in onze broekzak.

ook een nadeel is dat bij zulke diensten het evangelie wat nr 1 is, redding.
naar de achtergrond gaat, en mensen alleen komen om ''te halen'' en wonderen te zien.
zo wil ook iedereen naar de hemel, maar willen ze dat God er is?

en wat moet ik met mat 7 in het licht van deze zaken:

mat 7:

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

*
Helemaal mee eens, Sola.

Zoals iemand met benen van ongelijke lengte waarvan 1 gewoon een stukje aangroeide. Mijn vriendin was daar bij. En er zijn meer verhalen. Ook van mensen die genazen van en ongeneeslijke ziekte enzo.

Het gebeurt wel degelijk. Dat er ook op verkeerde manieren mee wordt omgegaan, dat ook valse profeten zich van wonderen en tekenen voorzien is iets wat Jezus al aangekondigd heeft. En wat tegelijkertijd nergens als reden wordt gebruikt om je maar verre te houden van profetie, tongentaal, gebedsgenezing etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Het stemt tot nadenken om in de Bijbel te lezen over de kracht die verkeerde geesten kunnen hebben. Of zelfs de negatieve dingen die Gods Geest kan werken. Het boek Samuël is wat dat betreft verrassend maar ook verwarrend. Saul was ook onder de profeten. Ook op andere plaatsen in de Bijbel wordt erop gewezen dat het ook mogelijk is in de naam van God bijzondere dingen te doen - ja, zelfs duivelen uitwerpen - en blijkbaar Jezus niet eens gekend hebben. Lees daarover Mattheüs 7. Overigens zie ik nu dat SolaS die tekst ook al heeft aangehaald.

Het is niet mijn bedoeling hiermee dingen verdacht te maken. Het laat volgens mij wel zien dat alleen het criterium 'er gebeuren daar wel degelijk wonderen' niet voldoende is. Zelfs niet als het in de naam van Jezus gebeurt. In de discussie - ook hieronder - is dat vaak de maatstaf: bewijs maar eens dat er wonderen gebeuren. De kern ligt ergens anders denk ik. Dat bewijst ook wat ik ergens anders op het forum al eerder heb genoemd: dat wonderen niet op zich zelf moeten gaan staan, al helemaal niet in speciale diensten, dat is niet Bijbels. In de Bijbel zie je wonderen altijd voortkomen vanuit het geloof of heel nauw samenhangen met bekering en geloof. Het gevaar bestaat dat verkeerde doelen worden gesteld. Ook als je géén genezing ontvangt maar je hele leven zult moeten leren leven met een bepaalde ziekte of handicap heeft God Zijn eigen bedoeling met je leven.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En dan heb je weer de andere kant dat we misschien wel veel te weinig aandacht besteden aan deze dingen die in het NT zo vaak voorkomen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:En dan heb je weer de andere kant dat we misschien wel veel te weinig aandacht besteden aan deze dingen die in het NT zo vaak voorkomen.
Zeker, God is een God van wonderen. Niet alleen op geestelijk gebied.
Wat dat betreft weet de duivel denk ik ook heel goed wat hij niet moet doen in een bepaalde streek. In Afrika zijn maar weinig christenen die durven te twijfelen aan de machten van satan en van boze geesten. In Nederland bekvechten zelfs theologen erover of het wel mogelijk is iets zinnigs over God te zeggen omdat toch alles maar uit ons eigen brein voortkomt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Test de geesten of ze uit God zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

dat is niet waar, Tiberius, er worden ook "echte" zieken genezen.
Zoals?
(En dan niet van die man bij Jomanda die riep "Ik kan weer lopen", graag.)

Even voor de duidelijkheid: ik geloof zeker wel in wonderen en genezingen op het gebed. Maar dan wel in de weg van Jakobus 5:
Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren;

En niet andersom: ziektegenezing als lokkertje.
Ik ben het met je eens dat híer de juiste wijze van gebedsgenezing omschreven wordt. Maar ik denk ook dat je met me eens bent dat we deze tekst toch een beetje in het museum gezet hebben. Bij ons in de kerk hoef je er in elk geval niet mee aan te komen.
Marnix

Bericht door Marnix »

de juiste? Wat moeten we dan met Petrus die de handen oplegt en iemand geneest? Het gaat in ieder geval niet om lokkertjes (als het goed is). En ja, speciale genezingsdiensten, daar zegt de Bijbel inderdaad niks over.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie