Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Refojongere

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Refojongere »

Ad Anker schreef:
Refojongere schreef:Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Nounou, ik herinner me nog heel wat discussies van 20 jaar geleden ongeveer die ook al behoorlijk stevig waren.
Wellicht ben ik dan zelf wat milder geworden in het oordelen en veroordelen van anderen. Mijn geheugen is niet ijzersterk.
verworpen

Bericht door verworpen »

Erskinees schreef:Ik snap niet zo goed dat je een hele postgeschiedenis van iemand analyseer en daar een bepaalde voorkeur aan hangt. Nu weer een sneer vanwege een bepaalde gebeurtenis in de geschiedenis. Wat zit je dwars? Zo nieuw ben je blijkbaar niet.
Van een sneer ben ik me niet bewust. Ook heb ik niet de hele postgeschiedenis van iemand geanalyseerd. Wat mij n.a.v. het gesloten topic inzake de kleine lettertjes bezig hield was het volgende.
In dat topic werd principieel gekozen voor het pelagiaans/remonstrantse gedachtengoed. Nu komt een dergelijke fundamentele verschuiving niet zomaar uit de lucht vallen. Ik ben dus gaan zoeken of in de geschiedenis van het forum de wortel voor die keuze als was ingebakken. Was het te verwachten? Of is die keuze toe te schrijven aan veel geluid van een beperkte groep nieuwkomers? Mijn voorzichtige conclusie is dat de directe aanleiding wel ligt bij een paar nieuwkomers, maar dat inhoudelijk het forum al jaren bezig is te verschuiven van rechtzinnig, naar vrijzinnig, naar….
verworpen

Bericht door verworpen »

Refojongere schreef:Ben wel benieuwd of verworpene (ik weet niet hoe oud die is) nog fundamentele nieuwe inzichten heeft opgedaan bij het lezen van de Bijbel en beluisteren van preken in de afgelopen 10-20 jaar?
Ik heb goed catechetisch onderwijs genoten. Derhalve heb ik bij het lezen van de Bijbel geen fundamenteel nieuwe inzichten opgedaan. Verdieping, bevestiging, verzekering is iets anders.
Bij het luisteren van preken heb ik er steeds meer het inzicht gekregen dat kerkelijk Nederland verzinkt in godsdienstigheid, maar de vreze Gods ontbreekt. Veelal is er meer voedsel in het lezen van een oudvader dan in het beluisteren van zo’n hedendaagse preek. Veelal is het zo dat er meer Kerk is in het gezelschap dan in de kerkelijke instellingen en samenkomsten.

Verder vindt ik een forum als dit, dat voor ieder te raadplegen is niet de plek om te komen tot persoonlijke uitwisselingen. Het is beter om hier op dit forum zakelijk te blijven.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste verworpen,

Ik ben oprecht benieuwd waar ik remonstrants in ben. Laten we dat zakelijk dan uitwisselen en niet persoonlijk maken. Ik ben altijd bereid om eventuele dwalingen te onderkennen op grond van Schrift en belijdenis. Ik ben me er in elk geval niet van bewust remonstrants te zijn. Daarom heb ik ook iets van mijn persoonlijk verhaal laten zien om daarmee aan te tonen dat ik heel goed bewust ben dat de verkiezende liefde mij overweldigd heeft en dat het een eenzijdig Godswerk is geweest en het anders nooit had gekund met mijn harde hart toen destijds.
verworpen

Bericht door verworpen »

Refojongere schreef:Beste verworpen,

Ik ben oprecht benieuwd waar ik remonstrants in ben. Laten we dat zakelijk dan uitwisselen en niet persoonlijk maken. Ik ben altijd bereid om eventuele dwalingen te onderkennen op grond van Schrift en belijdenis. Ik ben me er in elk geval niet van bewust remonstrants te zijn. Daarom heb ik ook iets van mijn persoonlijk verhaal laten zien om daarmee aan te tonen dat ik heel goed bewust ben dat de verkiezende liefde mij overweldigd heeft en dat het een eenzijdig Godswerk is geweest en het anders nooit had gekund met mijn harde hart toen destijds.
Beste Refojongere,
Volgens mij heb ik je nooit direct zo aangesproken. Ik wil ook het gesprek uit het gesloten topic niet overdoen. Zeker niet als een één op één gewichtheffen.

Op basis van de gesloten discussie heb ik het hele forum wel remonstrants genoemd. Dat had te maken met het feit dat een dergelijke dwaalleer bezien werd als komend uit dezelfde grondslag. Het zou een 'anders formuleren' zijn, het zou een linker vleugel zijn. Daarmee komt de dwaling op hetzelfde niveau als de zuivere waarheid van Gods Woord. Daarop niet ingrijpen is voor mij God smaadheid aandoen. Zijn heiligheid laat zich niet gelijkstellen met welke menselijke lering dan ook.

Voor mij is het heel duidelijk. Als de staat der Nederlanden iets fout doet, dan draag ik als Nederlander mede schuld.
Deel uitmaken van een forum waarin de remonstrantse leer een plaats heeft, maakt de alle gebruikers tot remonstrant.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

verworpen schreef: Mijn voorzichtige conclusie is dat de directe aanleiding wel ligt bij een paar nieuwkomers, maar dat inhoudelijk het forum al jaren bezig is te verschuiven van rechtzinnig, naar vrijzinnig, naar….
Ik geloof wel dat in vorige jaren er meer ruimte was voor het bevindelijk gereformeerde gedachtegoed. Ik geloof ook dat er verschuivingen plaatsvinden. Ook geloof ik dat bepaalde 'nieuwkomers' een stempel drukken op de koers van het forum.

Of het hier inmiddels vrijzinnig is, waag ik te betwijfelen. Een soort kommervolle verzuchting repeterend slaken hoe donker de tijd wel niet is, is voor dit forum ook niet vreemd. Daarnaast heb je de linkse kerk die prikkelbaar is op rechtse uitingen en rechtse broeders en zusters die hun rechtse ideeën en relikwieën in een verstikkende omarming koesteren.

Eigenlijk is het hier gewoon een afspiegeling van onze gezindte. Best aardig.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

verworpen schreef:Mijn voorzichtige conclusie is dat de directe aanleiding wel ligt bij een paar nieuwkomers,
Dus toch weer die rotonde... het ligt aan de nieuwkomers.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Erik1960 schreef:
verworpen schreef:Mijn voorzichtige conclusie is dat de directe aanleiding wel ligt bij een paar nieuwkomers,
Daar hoor jij natuurlijk niet bij aangezien je al sinds januari lid bent :).
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Bourdon16 schreef:
Erik1960 schreef:
Daar hoor jij natuurlijk niet bij aangezien je al sinds januari lid bent :).
niet verder vertellen… ik was er in 2002 ook al bij :OO3
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ararat

Bericht door Ararat »

verworpen schreef:(...)
Voor mij is het heel duidelijk. Als de staat der Nederlanden iets fout doet, dan draag ik als Nederlander mede schuld.
Deel uitmaken van een forum waarin de remonstrantse leer een plaats heeft, maakt de alle gebruikers tot remonstrant.
Deze logica begrijp ik niet goed. Op dit forum heeft de contra-remonstrantse leer ook zeker een plaats. Dat maakt de gebruikers tot contra-remonstrants. Zijn de gebruikers nu pro- of contra-remonstrants?
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

verworpen schreef:Op basis van de gesloten discussie heb ik het hele forum wel remonstrants genoemd. Dat had te maken met het feit dat een dergelijke dwaalleer bezien werd als komend uit dezelfde grondslag. Het zou een 'anders formuleren' zijn, het zou een linker vleugel zijn. Daarmee komt de dwaling op hetzelfde niveau als de zuivere waarheid van Gods Woord. Daarop niet ingrijpen is voor mij God smaadheid aandoen. Zijn heiligheid laat zich niet gelijkstellen met welke menselijke lering dan ook.

ik reis een paar keer per week met de trein. Een deel van de reizigers reist zonder plaatsbewijs. Ben ik dan een zwartrijder?

En dan die zuivere waarheid… de discipelen hadden meningsverschillen, Luther en Calvijn idem, en ga zo maar door. Wat verwacht je dan van gewone mensen in 2022? Dat die het in alles met jou cq elkaar eens zijn?
Los daarvan: met die slotzin doe je veel mensen op dit forum ernstig tekort en beledig je ze ook nog eens. Ik hoop dat je dat niet bewust deed?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het leuke is dat de laatste zin ook door een deelnemer is geschreven. Hij sluit zichzelf bij de remonstranten in.
Een remonstrant onder de remonstranten dus.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Erik1960 schreef:
verworpen schreef:Op basis van de gesloten discussie heb ik het hele forum wel remonstrants genoemd. Dat had te maken met het feit dat een dergelijke dwaalleer bezien werd als komend uit dezelfde grondslag. Het zou een 'anders formuleren' zijn, het zou een linker vleugel zijn. Daarmee komt de dwaling op hetzelfde niveau als de zuivere waarheid van Gods Woord. Daarop niet ingrijpen is voor mij God smaadheid aandoen. Zijn heiligheid laat zich niet gelijkstellen met welke menselijke lering dan ook.

ik reis een paar keer per week met de trein. Een deel van de reizigers reist zonder plaatsbewijs. Ben ik dan een zwartrijder?

En dan die zuivere waarheid… de discipelen hadden meningsverschillen, Luther en Calvijn idem, en ga zo maar door. Wat verwacht je dan van gewone mensen in 2022? Dat die het in alles met jou cq elkaar eens zijn?
Los daarvan: met die slotzin doe je veel mensen op dit forum ernstig tekort en beledig je ze ook nog eens. Ik hoop dat je dat niet bewust deed?
Het is een absurde redenering. Er is geen verplichting om het vak logisch redeneren te hebben gevolgd, maar in sommige gevallen zou dat wel van toegevoegde waarde zijn.
verworpen

Bericht door verworpen »

Ad Anker schreef:Eigenlijk is het hier gewoon een afspiegeling van onze gezindte. Best aardig.
En die mening deel ik niet. Tot de gereformeerde gezindte hebben nooit behoort pelagianen, semi-pelagianen, remonstranten, evangelischen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

verworpen schreef:
Ad Anker schreef:Eigenlijk is het hier gewoon een afspiegeling van onze gezindte. Best aardig.
En die mening deel ik niet. Tot de gereformeerde gezindte hebben nooit behoort pelagianen, semi-pelagianen, remonstranten, evangelischen.
Over welk gedachtegoed heb je het precies? Welke forummers heb je daarbij in gedachten?
Plaats reactie