Wellicht staat het door jou genoemde bij jou en anderen de overdracht in de weg. Ik kan er eerlijk gezegd geen last van hebben. De zaak die benoemd wordt met name op pagina 8 is helder. Trap en mate onderscheiden.Ambtenaar schreef:C'est le ton qui fait la musique. Veelvuldig gebruik van de woorden 'och' en 'o' en het stellen van zoveel vragen in een preek dragen niet bepaald bij aan het goed overbrengen van een boodschap.GGotK schreef: https://docplayer.nl/37261778-Predicati ... recht.html
Levensvragen
Re: Levensvragen
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Nou Wandelende, in de door jouw geciteerde psalm 6 is er ook zeker een mate van een dieptepunt. Ergens ook zoals ik het pas hoorde, geen glans zonder wrijving.Wandelende schreef:De schuldbrief thuiskrijgen óf het besef van zonde ontvangen óf het onreine van jezelf in te leren zien... Volgens mij zijn het allemaal uitdrukkingen die op hetzelfde uitkomen. Alleen jammer dat het als een soort voorwaardelijke route naar een dieptepunt wordt geredeneerd, dat werkt verstikkend voor de Evangelieboodschap. Laat Gods Woord maar spreken. Psalm 6 vind ik een treffend voorbeeld van wat in deze discussie naar mijn mening wordt bedoeld.
Psalm 6
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester, op de Neginoth, op de Scheminith. O HEERE, straf mij niet in Uw toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid!
2 Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt; genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.
3 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange?
4 Keer weder, HEERE, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.
5 Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?
6 Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.
7 Mijn oog is doorknaagd van verdriet, is veroud, vanwege al mijn tegenpartijders.
8 Wijkt van mij, al gij werkers der ongerechtigheid; want de HEERE heeft de stem mijns geweens gehoord.
9 De HEERE heeft mijn smeking gehoord; de HEERE zal mijn gebed aannemen.
10 Al mijn vijanden zullen zeer beschaamd en verbaasd worden; zij zullen terugkeren, zij zullen in een ogenblik beschaamd worden.
Een hele serie van ds. A. Schot schiet me nu te binnen, over de beleving van de heilsfeiten.pierre27 schreef:Kun je een voorbeeld noemen van een dergelijke fantasie die in de Saambinder heeft gestaan?DDD schreef:Hij had wellicht een wat hypercalvinistische opvatting en een veel te streng beeld van God, maar hij doorzag in ieder geval het enorme gevaar van de steeds wonderlijkere fantasieën over de geloofservaringen die ons nu zo nu en dan in de Saambinder worden gemeld.Jantje schreef:En waarom voel je je dan meer thuis bij ds. Mallan?DDD schreef:Zulke geloofservaringen hangen ook erg af van de manier waarop er gepreekt wordt.
Maar ik voel me op dit punt meer thuis bij ds. Mallan dan bij ds. Moerkerken, niet in de verwoording en ook niet in de wel wat scherpe manier van schrijven, maar als het gaat om de inhoudelijke kant van de zaak.
-
- Verbannen
- Wandelende
- Inactief
Zeker!pierre27 schreef:Nou Wandelende, in de door jouw geciteerde psalm 6 is er ook zeker een mate van een dieptepunt. Ergens ook zoals ik het pas hoorde, geen glans zonder wrijving.
Alleen het redeneren naar een (min of meer) algemeen dieptepunt kan als Evangelieverkondiging voor een ander heel verstikkend werken. Psalm 6 geeft de strijd van David aan. Wellicht zou de discipel Johannes (bij wijze van spreken) heel anders hebben geschreven. Of Petrus. Of Abraham.
Daarmee wil ik vooral aangeven dat het voor alle kinderen van God heel persoonlijk kan liggen. God weet volmaakt welke weg voor welke persoon het beste is. Dan is voor de één een "klein beetje" nood al een onmetelijke diepte, terwijl de ander ouderwets gesproken "slag op slag moet verduren".
De lengte, de breedte, diepte en de hoogte, die is bij God alleen bekend. Uiteindelijk draait het altijd uit op het "Hij moet wassen, maar ik minder worden."
(~)
Re: RE: Re: Levensvragen
Een en ander kan ook komen doordat Geeske goed luistert in de kerk en/of thuis is in een bepaalde theologie. Wat dat betreft zou ik haar niet te hard willen vallen. Enkele reacties hier doen mij aan de farizeërs denken die het ook zo geweldig wisten. De starter van het topic zou ik advies willen geven, ga naar een predikant en leg daar je vraag neer. Natuurlijk is de uitnemendste weg het gebed en Zijn Woord.J.C. Philpot schreef:Volgens mij beweert Johannes S niet dat iedereen op het forum bekeerd is, of dat je bekeerd moet zijn voordat je iets mag plaatsen op het forum.Geeske_1991 schreef:Iedereen op dit forum is bekeerd? Dat ze wel iets mogen plaatsen hier?Johannes S schreef:Geeske, je zegt van jezelf niet gerechtvaardigd te zijn. Zou je dat niet eerst zoeken voor je iets plaatst?
Ik vermoed dat Johannes S doelt op het feit dat je erg goed weet wat er allemaal moet gebeuren in je leven. Blijkbaar van horen zeggen, want je geeft aan dat je het zelf niet kent. Maar als je nog geestelijk dood en blind zegt te zijn, weet je dan wel echt waar je het over hebt als het om het geestelijk leven gaat?
Als ik met geestelijke vragen zou zitten (zoals de starter van dit topic) zou ik niet te rade gaan bij iemand die zegt er aan de ene kant niets van te kennen, maar aan de andere kant toch heel stellige dingen over meent te moeten zeggen.
??Jantje schreef:Dacht ik het niet?![]()
Helemaal eens Wandelende. Daar moet het heen, naar Hem. Wel in een weg door Hem bepaald.Wandelende schreef:Zeker!pierre27 schreef:Nou Wandelende, in de door jouw geciteerde psalm 6 is er ook zeker een mate van een dieptepunt. Ergens ook zoals ik het pas hoorde, geen glans zonder wrijving.
Alleen het redeneren naar een (min of meer) algemeen dieptepunt kan als Evangelieverkondiging voor een ander heel verstikkend werken. Psalm 6 geeft de strijd van David aan. Wellicht zou de discipel Johannes (bij wijze van spreken) heel anders hebben geschreven. Of Petrus. Of Abraham.
Daarmee wil ik vooral aangeven dat het voor alle kinderen van God heel persoonlijk kan liggen. God weet volmaakt welke weg voor welke persoon het beste is. Dan is voor de één een "klein beetje" nood al een onmetelijke diepte, terwijl de ander ouderwets gesproken "slag op slag moet verduren".
De lengte, de breedte, diepte en de hoogte, die is bij God alleen bekend. Uiteindelijk draait het altijd uit op het "Hij moet wassen, maar ik minder worden."
-
Ik herken dat wel. Niet zolang geleden een preek gehoord van een GG predikant die preekte over de koningin van Scheba. Volgens deze predikant had deze koningin "de schuldbrief thuis gekregen" en "liep in haar ongeluk". Ze wist niet meer hoe het verder moest in haar leven en ging de grote reis maken om Salomo te bezoeken. Als ik dan lees wat er in de Bijbel staat, dan is dit het volgende:DDD schreef: Een hele serie van ds. A. Schot schiet me nu te binnen, over de beleving van de heilsfeiten.
1 Toen de koningin van Sjeba het gerucht over Salomo in verband met de Naam van de HEERE hoorde, kwam zij om hem met raadsels op de proef te stellen.
2 Zij kwam naar Jeruzalem met een zeer groot gevolg, met kamelen, beladen met specerijen, met zeer veel goud, en met edelstenen. Zij kwam bij Salomo en sprak tot hem over alles wat zij op haar hart had.
3 En Salomo verklaarde haar al haar vragen. Geen ding was voor de koning verborgen dat hij haar niet kon verklaren.
Dat schaar ik onder de noemer "fantasieën" en ik moet eerlijk bekennen dat ik dan aardig afhaak. Ik kan daar niet echt naar luisteren, omdat ik vind dat de Bijbel dan geweld wordt aangedaan. Je kunt dat toch niet uit de tekst halen mijns inziens? Dan laat je de Bijbel buikspreken en leg je je sjabloon van bekering over elke Bijbelse geschiedenis.
Overigens, ik lees dat iemand stelt dat "als je de schuldbrief niet thuis hebt gekregen, je geen genade kent". Je moet maar net bekend zijn met deze term?
-
- Verbannen
Zie de reactie ervoor.pierre27 schreef:??Jantje schreef:Dacht ik het niet?![]()
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Zo ervaar ik het in mijn eigen leven ook, dank voor het delen. Ik lees ook nergens in de Bijbel dat de Heere Jezus pas nodigt als je jezelf helemaal hebt leren kennen als zondaar. Als dat dan wel zo gepreekt wordt, dan is dat een voorwaardelijk evangelie. Als vervolgens gesteld wordt dat het niet als voorwaarde gezien moet worden maar wel als zeer belangrijk kenmerk, dan krijgt dit kenmerk in mijn optiek hetzelfde karakter als een voorwaarde.Junia schreef:Mag ik hierop reageren Pierre27?pierre27 schreef:@liz boer en @zeeuw, ik gaf antwoord op de vraag om iemand uit de Bijbel te noemen die de schuldbrief thuis kreeg. David noemde ik dus. Huisman gaf nog wat andere Bijbelse voorbeelden. David heeft niet zitten wachten en wachten tot Nathan kwam maar Nathan kwam wel in Gods Naam hem op zijn schuld wijzen. Wellicht is de term onbekend, dat is mogelijk. Gezien de beantwoording van jullie lijkt het ergens dat er niet gesproken hoeft te worden over een persoonlijke schuld die ook voor God beleden dient te worden. Maar ik kan dat natuurlijk ook fout zien.
Zonden besef en besef van persoonlijke schuld zijn geen voorwaarden om tot God te komen. Dat leert de Bijbel nergens. Toen ik tot geloof kwam, werd ik getrokken door Gods liefde en heiligheid. Pas mettertijd, toen mijn kennis van Gods Woord toenam, ging mijn zondebesef groeien. Er zullen beslist mensen zijn bij wie dat heel anders ging, want de Heere gaat met ieder een eigen weg. Maar we moeten zondebesef niet als voorwaarde gaan stellen om tot de Heere te gaan.
Juist en helemaal mee eens!Wandelende schreef:De schuldbrief thuiskrijgen óf het besef van zonde ontvangen óf het onreine van jezelf in te leren zien... Volgens mij zijn het allemaal uitdrukkingen die op hetzelfde uitkomen. Alleen jammer dat het als een soort voorwaardelijke route naar een dieptepunt wordt geredeneerd, dat werkt verstikkend voor de Evangelieboodschap. Laat Gods Woord maar spreken. Psalm 6 vind ik een treffend voorbeeld van wat in deze discussie naar mijn mening wordt bedoeld.
Psalm 6
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester, op de Neginoth, op de Scheminith. O HEERE, straf mij niet in Uw toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid!
2 Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt; genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.
3 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange?
4 Keer weder, HEERE, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.
5 Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?
6 Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.
7 Mijn oog is doorknaagd van verdriet, is veroud, vanwege al mijn tegenpartijders.
8 Wijkt van mij, al gij werkers der ongerechtigheid; want de HEERE heeft de stem mijns geweens gehoord.
9 De HEERE heeft mijn smeking gehoord; de HEERE zal mijn gebed aannemen.
10 Al mijn vijanden zullen zeer beschaamd en verbaasd worden; zij zullen terugkeren, zij zullen in een ogenblik beschaamd worden.
-
- Verbannen
Toch is bekering zonder ellendekennis niet mogelijk, ook al wordt je getrokken met liefdekoorden van goedertierenheid.OutOfTheBox schreef:Zo ervaar ik het in mijn eigen leven ook, dank voor het delen. Ik lees ook nergens in de Bijbel dat de Heere Jezus pas nodigt als je jezelf helemaal hebt leren kennen als zondaar. Als dat dan wel zo gepreekt wordt, dan is dat een voorwaardelijk evangelie. Als vervolgens gesteld wordt dat het niet als voorwaarde gezien moet worden maar wel als zeer belangrijk kenmerk, dan krijgt dit kenmerk in mijn optiek hetzelfde karakter als een voorwaarde.Junia schreef:Mag ik hierop reageren Pierre27?pierre27 schreef:@liz boer en @zeeuw, ik gaf antwoord op de vraag om iemand uit de Bijbel te noemen die de schuldbrief thuis kreeg. David noemde ik dus. Huisman gaf nog wat andere Bijbelse voorbeelden. David heeft niet zitten wachten en wachten tot Nathan kwam maar Nathan kwam wel in Gods Naam hem op zijn schuld wijzen. Wellicht is de term onbekend, dat is mogelijk. Gezien de beantwoording van jullie lijkt het ergens dat er niet gesproken hoeft te worden over een persoonlijke schuld die ook voor God beleden dient te worden. Maar ik kan dat natuurlijk ook fout zien.
Zonden besef en besef van persoonlijke schuld zijn geen voorwaarden om tot God te komen. Dat leert de Bijbel nergens. Toen ik tot geloof kwam, werd ik getrokken door Gods liefde en heiligheid. Pas mettertijd, toen mijn kennis van Gods Woord toenam, ging mijn zondebesef groeien. Er zullen beslist mensen zijn bij wie dat heel anders ging, want de Heere gaat met ieder een eigen weg. Maar we moeten zondebesef niet als voorwaarde gaan stellen om tot de Heere te gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Ga ik in mee. Vragen zijn dan echter:
1) Het momentum: zondekennis voordat je tot geloof komt of kom je tot geloof in Jezus Christus en zie later pas echt hoe zondig je bent?
2) Hoe diep moet dit gaan? Is voor een ieder heel persoonlijk
3) Als je als kind al een sterk geloof had, loopt dit wellicht allemaal door elkaar heen (liefde tot God en Jezus Christus, zondekennis, dankbaarheid etc.)
1) Het momentum: zondekennis voordat je tot geloof komt of kom je tot geloof in Jezus Christus en zie later pas echt hoe zondig je bent?
2) Hoe diep moet dit gaan? Is voor een ieder heel persoonlijk
3) Als je als kind al een sterk geloof had, loopt dit wellicht allemaal door elkaar heen (liefde tot God en Jezus Christus, zondekennis, dankbaarheid etc.)
(dikgedrukt door mij)pierre27 schreef:@liz boer en @zeeuw, ik gaf antwoord op de vraag om iemand uit de Bijbel te noemen die de schuldbrief thuis kreeg. David noemde ik dus. Huisman gaf nog wat andere Bijbelse voorbeelden. David heeft niet zitten wachten en wachten tot Nathan kwam maar Nathan kwam wel in Gods Naam hem op zijn schuld wijzen. Wellicht is de term onbekend, dat is mogelijk. Gezien de beantwoording van jullie lijkt het ergens dat er niet gesproken hoeft te worden over een persoonlijke schuld die ook voor God beleden dient te worden. Maar ik kan dat natuurlijk ook fout zien.
Gods kinderen krijgen na de wedergeboorte, voortdurend schuldbrieven (als je dat zo zou willen noemen) als de Heilige Geest hen indachtig maakt van hun zonden, zodat zij dit aan de Heere gaan belijden, en zich daarvan bekeren.
Maar ik zou dat geen schuldbrief willen noemen, maar zondeovertuiging die leidt tot heiligmaking.
Maar de overtuiging van je verlorenheid zonder Christus (voor de wedergeboorte) is een werking van de heilige Geest, die de zondaar naar Christus uitdrijft om redding en behoud.
De Heere Jezus zegt: Predikt het evangelie (en niet de wet) van bekering en vergeving van zonden.Geeske_1991 schreef:Wet gaat vooraf aan het evangelie.
De Heilige Geest gebruikt het Woord om uit te drijven naar Christus. Of deze overtuiging geleidelijk gaat of meer direct, dat moeten we maar aan God overlaten. In ieder geval is wanhoop een wapen van satan.
In zondenovertuiging zit altijd het verdriet gezondigd te hebben tegen de liefde van God, en een verlangen naar Zijn genade zodat het weer recht mag komen tussen God en jezelf, door het bloed van Christus.
Hora est!