Idd in de CGK mag je alleen je kind laten dopen als je belijdenis hebt gedaan. Omdat in onze friese gemeenten lang de praktijk was die JGW voorstaat (belijdenis doen na de wedergeboorte)waren er veel ongedoopte jongeren omdat hun ouders nooit belijdenis hadden gedaan. Ook kwam het voor dat de grootouders deze kinderen ten doop hielden ( hun kleinkinderen dus)DDD schreef:Mag je in de CGK ook alleen laten dopen als je belijdenis van je geloof hebt gedaan? Ik weet het helemaal niet. Ik vind in ieder geval de belijdenispraktijk zeker in de rechterflank van de GG erg ruim. Vrijwel iedereen mag belijdenis doen, afgezien van uiterlijke vereisten, die soms weer heel ver gaan.huisman schreef:Niet alleen GG maar in alle kerken voortgekomen zijn uit de afscheiding.DDD schreef:Ik lees niemand die dat beweert. Maar het is toch niet verplicht om belijdenis te doen? Behalve dan in kerken die uit gezelschappen voortkomen, zoals de Gereformeerde Gemeenten, waar kerkenraden (soms?) weigeren om kinderen van niet belijdende leden te dopen.
Het zou aardig zijn om te onderzoeken hoe dit tot stand is gekomen. Het zou mij niet verbazen als dit samenhangt met de cultuur in de eerste gemeenten na de afscheiding, waarin vrijwel alle leden ware gelovigen waren. Maar ik weet niet of dat zo is.
In de GKv mag je zelfs niet trouwen als dooplid.
Dus in dit opzicht is de GG echt niet een buitenbeentje.