Pagina 26 van 47

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 21:58
door huisman
Afgewezen schreef:
TSD schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.

Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 21:59
door TSD
Afgewezen schreef:
TSD schreef:Als iemand bid en hij leest dat een iegelijk die bid, ontvangt. En hij gelooft dat, dan mag hij er toch gebruik van maken? Voor iemand die dat niet gelooft is namelijk ook die hele belofte niet relevant.

Het is maar wat je onder geloof verstaat. Wanneer je dít geloof noemt, dat iemand bidt om bekering en gelooft dat God hem/haar zal horen, dan is dat geen geloof. Dat is een geloof dat de krachten der natuur niet te boven gaat. Dát geloof maakt niet zalig.
Alleen het geloof dat de belofte in het Evangelie aangrijpt, is het zaligmakend geloof. Maar dat is wat anders dan 'bidden om bekering'.
Tja, dan zeg ik: Het is maar net wat je verstaat onder "bidt om bekering en gelooft dat God hem/haar zal horen".

Als iemand in de nood zit en roept tot God en hij/zij mag dan lezen dat God geeft aan een iegelijk die Hem bid en je mag dat geloven.... en dat geloven is moeilijk in woorden te 'vangen' of de 'omschrijven' laat staan in 2 posts te bediscussieren.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:01
door TSD
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
TSD schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.

Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
Deze tekst geeft echt niet aan of er 2 of 3 verbonden zijn hoor. Want of je nu spreekt over tweëerlei kinderen des verbonds of over 2 verbonden, deze tekst kan je dan op dezelfde manier exegetiseren.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:06
door Afgewezen
huisman schreef:Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
De vraag is in dit geval niet: tot wie komt deze belofte?, maar wat is 'je mond wijd opendoen'?

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:08
door Simon
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
De vraag is in dit geval niet: tot wie komt deze belofte?, maar wat is 'je mond wijd opendoen'?
Ergens naar hongeren.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:24
door WimA
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
TSD schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.
Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
Dat deze belofte komt tot "alle" mensen kan m.i. beaamd worden. Er staat nl. ook "Wend u naar Mij toe en wordt behouden". En er zijn meerdere Schriftplaatsen hieromtrent aan te wijzen.
Deze schriftplaatsen - en deze belofte - ontkrachten echter niet de klacht die de Heere moet uitten in Ps. 14. Er is niemand die God zoekt. Niemand! Niet onder heidenen en niet onder de - besneden - joden.

En een ieder die - uit genade - de mond open doet om God om genade te smeken zal leren dat de oorzaak niet het bidden of roepen is. Dat roepen en bidden is juist een gevolg van Gods opzoekende en levendmakende genade.
De oorzaak ligt in het eeuwige welbehagen. Dat geeft de vastheid en zekerheid.

Dat deze belofte dus alleen een aansporing is voor levengemaakten is net zo waar alsdat deze belofte komt tot alle mensen.
En ik heb stellig de indruk dat in de 3 verbonden leer i.p.v. "levendgemaakten" in bovenstaande zin "bondelingen, of gedoopten" wordt gelezen. Correct me if i'am wrong!

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:33
door WimA
GJdeBruijn schreef:Ps.81:13 waarschuwt ons om niet in dezelfde ongelovigheid als de Israëllieten te blijven liggen. Vers 13 is een beklag achteraf en geeft aan WAAROM de Heere de ongelovigen aan zichzelf heeft overgeleverd. Het wijst op onze verantwoordelijkheid ten opzichte van de evangelieboodschap: "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen".
Deze kan niet onder voorwaarde van geloof en bekering komen, want geloof en bekering zijn zaken die binnen het genadeverbond horen.
Ps. 14 is niet overruled door Ps. 81 of zo hoor!
GjdeBruijn schreef:Als het voorwaarden zouden zijn TOT het genadeverbond heb je theologisch gezien de 3-verbondenleer van Arminius ;)
Aangezien geloof en bekering tot het genadeverbond behoren kan het niet anders dan dat psalm 81:11 tot de bediening van het verbond behoort. Dat is een aanbod van genade voor alle hoorders. Die mogen op grond van dit evangelie in de weg van geloof en bekering zekerheid ontlenen aan de belofte van de Heere inderdaad bij geopende monden die beloofde vervulling geeft
"Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. "

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:48
door huisman
TSD schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
TSD schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.

Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
Deze tekst geeft echt niet aan of er 2 of 3 verbonden zijn hoor. Want of je nu spreekt over tweëerlei kinderen des verbonds of over 2 verbonden, deze tekst kan je dan op dezelfde manier exegetiseren.

Mee eens (jammer dat iedereen alles wat ik schrijf hangt aan mijn opvatting over de verbonden)

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:52
door huisman
WimA schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
TSD schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.
Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
Dat deze belofte komt tot "alle" mensen kan m.i. beaamd worden. Er staat nl. ook "Wend u naar Mij toe en wordt behouden". En er zijn meerdere Schriftplaatsen hieromtrent aan te wijzen.
Deze schriftplaatsen - en deze belofte - ontkrachten echter niet de klacht die de Heere moet uitten in Ps. 14. Er is niemand die God zoekt. Niemand! Niet onder heidenen en niet onder de - besneden - joden.

En een ieder die - uit genade - de mond open doet om God om genade te smeken zal leren dat de oorzaak niet het bidden of roepen is. Dat roepen en bidden is juist een gevolg van Gods opzoekende en levendmakende genade.
De oorzaak ligt in het eeuwige welbehagen. Dat geeft de vastheid en zekerheid.

Dat deze belofte dus alleen een aansporing is voor levengemaakten is net zo waar alsdat deze belofte komt tot alle mensen.
En ik heb stellig de indruk dat in de 3 verbonden leer i.p.v. "levendgemaakten" in bovenstaande zin "bondelingen, of gedoopten" wordt gelezen. Correct me if i'am wrong!
Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen.........maar dat doet niets af van de nodiging en de belofte van de HEERE.
Het ligt niet aan de HEERE als wij verloren gaan.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 21 jun 2012, 22:53
door huisman
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
De vraag is in dit geval niet: tot wie komt deze belofte?, maar wat is 'je mond wijd opendoen'?

.....en nu jouw exegese van dit tekstgedeelte?

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 22 jun 2012, 08:40
door Afgewezen
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
De vraag is in dit geval niet: tot wie komt deze belofte?, maar wat is 'je mond wijd opendoen'?

.....en nu jouw exegese van dit tekstgedeelte?
Dat is nu even niet van belang.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 22 jun 2012, 09:40
door huisman
Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Kun jij het anders uitleggen dan ? Dat de oproep"doe uw mond wijd open" met belofte "en Ik zal hem vervullen" komt tot bekeerden? Nee toch? Deze oproep met belofte komt tot het onbekeerde verbondsvolk.
Maar geef jij maar eens een andere exegese die recht doet aan deze teksten.
De vraag is in dit geval niet: tot wie komt deze belofte?, maar wat is 'je mond wijd opendoen'?

.....en nu jouw exegese van dit tekstgedeelte?
Dat is nu even niet van belang.

Denk toch wel dat het van belang is als jij deze teksten anders kunt uitleggen.
1. de belofte komt hiet duidelijk tot onbekeerden maar wel tot het verbondsvolk..niet tot b.v. de filistijnen
2. dat is ook de troost want als een zondaar zijn mond werkelijk open doet vanuit de nood van zijn leven zal hij zich altijd voor onbekeerd houden. Wat is het voor zo iemand dan een harde boodschap om te moeten horen dat er geen beloften voor onbekeerden zouden zijn.
3. daarom is de nodiging zo ruim om zo juist de armen,verminkten,kreupelen en blinden totdat roepen te brengen
Jezus, Gij Zone Davids! ontferm U mijner. En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: Gij Zone Davids! ontferm U mijner.
Deze blinde Bar-timeus liet zich door zijn bestraffers niet het zwijgen opleggen maar riep zoveel temeer. Hopelijk lijken wij niet op die bestraffers !

Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen , en blinden hier in.
22 En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt , en nog is er plaats.
23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen , opdat mijn huis vol worde;

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 22 jun 2012, 09:47
door Afgewezen
huisman schreef:Denk toch wel dat het van belang is als jij deze teksten anders kunt uitleggen.
1. de belofte komt hiet duidelijk tot onbekeerden maar wel tot het verbondsvolk..niet tot b.v. de filistijnen.
Daar gaan we weer.
2. dat is ook de troost want als een zondaar zijn mond werkelijk open doet vanuit de nood van zijn leven zal hij zich altijd voor onbekeerd houden. Wat is het voor zo iemand dan een harde boodschap om te moeten horen dat er geen beloften voor onbekeerden zouden zijn.
Zeg ik dat?
3. daarom is de nodiging zo ruim om zo juist de armen,verminkten,kreupelen en blinden totdat roepen te brengen
Jezus, Gij Zone Davids! ontferm U mijner. En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: Gij Zone Davids! ontferm U mijner.
Deze blinde Bar-timeus liet zich door zijn bestraffers niet het zwijgen opleggen maar riep zoveel temeer. Hopelijk lijken wij niet op die bestraffers !
Nee, dat hoop ik ook niet.
Maar nu even wat anders. Waar we voor op moeten passen, is deze gedachtegang: Iemand gaat bidden om bekering, welnu, dan zal hij het ook zeker ontvangen, dat mag hij geloven, en zo klimt hij met een geloof dat de krachten der natuur niet te boven gaat, op tot God.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 22 jun 2012, 09:56
door huisman
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Denk toch wel dat het van belang is als jij deze teksten anders kunt uitleggen.
1. de belofte komt hiet duidelijk tot onbekeerden maar wel tot het verbondsvolk..niet tot b.v. de filistijnen.
Daar gaan we weer.
2. dat is ook de troost want als een zondaar zijn mond werkelijk open doet vanuit de nood van zijn leven zal hij zich altijd voor onbekeerd houden. Wat is het voor zo iemand dan een harde boodschap om te moeten horen dat er geen beloften voor onbekeerden zouden zijn.
Zeg ik dat?
3. daarom is de nodiging zo ruim om zo juist de armen,verminkten,kreupelen en blinden totdat roepen te brengen
Jezus, Gij Zone Davids! ontferm U mijner. En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: Gij Zone Davids! ontferm U mijner.
Deze blinde Bar-timeus liet zich door zijn bestraffers niet het zwijgen opleggen maar riep zoveel temeer. Hopelijk lijken wij niet op die bestraffers !
Nee, dat hoop ik ook niet.
Maar nu even wat anders. Waar we voor op moeten passen, is deze gedachtegang: Iemand gaat bidden om bekering, welnu, dan zal hij het ook zeker ontvangen, dat mag hij geloven, en zo klimt hij met een geloof dat de krachten der natuur niet te boven gaat, op tot God.
Met jouw opmerking "daar gaan wij weer" kan ik niets totdat jij met een andere exegese van Ps 81 komt. Nu suggereer jij steeds dat ik er iets in leg wat er niet staat.
Jouw laatste opmerking vind ik uiterst merkwaardig. Ik heb gisteravond dit geschreven.
huisman schreef:Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen
Ik heb het dus nooit over de kracht van de natuur of welke andere menselijke kracht ook . Ik heb het over de kracht van de Heilige Geest. Hij laat blinden roepen,Hij laat armen smeken om vervulling van de beloften.

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Geplaatst: 22 jun 2012, 10:14
door Afgewezen
huisman schreef:Jouw laatste opmerking vind ik uiterst merkwaardig. Ik heb gisteravond dit geschreven.
huisman schreef:Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen
Ik heb het dus nooit over de kracht van de natuur of welke andere menselijke kracht ook . Ik heb het over de kracht van de Heilige Geest. Hij laat blinden roepen,Hij laat armen smeken om vervulling van de beloften.
Wat is dan volgens jou de 'vervulling van de beloften'?