ZWP schreef:eilander schreef:
Dit kan ik een heel eind onderschrijven. Ik heb het idee dat je dan toch wel wat opgeschoven bent, omdat ik me een eerdere discussie herinner waarin je volgens mij meer nadruk legde op het de tekst 'die zijn niet allen Israël die uit Israël zijn.' En waarbij je volgens mij Israël in Romeinen 11 ook meer geestelijk dan letterlijk op Israël wilde betrekken.
Overigens geloof ik daarnaast vast in de landbelofte voor het volk Israël, en ik geloof ook in een massale bekering van de Joden. Maar de kern is toch wat jij hier schrijft, stel ik met vreugde vast (in de hoop dat ik je dan wel goed begrijp...)
Excuses dat ik maar zo weinig reageer, maar hier haak ik toch weer even op in.
Hoe lees je dan de teksten uit Ef.2:11 en verder waarin staat dat Jood en heiden één zijn in Christus. En andere gedeelten waarin staat er in Christus geen Jood of Griek meer is? Die wijzen toch een andere richting op?
Jood en heiden
zijn ook één in Christus, in Christus is geen onderscheid. Net zoals er geen onderscheid is tussen een heer en zijn knecht, als ze beiden in Christus zijn. Dat betekent nog niet dat er letterlijk geen werkgever of werknemer meer is.
Ik ontken zeker niet dat de scheidsmuur weggenomen is. Dat betekent voor mij echter niet dat we alles op één hoop moeten gooien. Paulus spreekt duidelijk over het voordeel van de Jood in Romeinen 3.
ZWP schreef:En waarom lezen we in het NT zo weinig over de landbelofte (bijna niets)? Waarom gebruikt Paulus in Rom. 11 het beeld van één olijfboom met zowel Joden als heidenen?
Moeten we niet de lastiger passages (Rom.11:26) lezen in het licht van de duidelijkere gedeelten?
Voor het beeld van de olijfboom, zie mijn reactie hierboven. Bovendien is het voor mij overduidelijk dat Paulus een duidelijk onderscheid maakt tussen de natuurlijke takken en de geënte takken. De olijfboom is Christus, en er is geen aparte weg om zalig te worden voor de Joden.
Nog iets anders: als er beloften in het OT staan over terugkeer, en dus de landbelofte, maar ook over bekering, dan moeten die toch ook vervuld zijn of worden? Ik geloof dat die voor een groot deel nog vervuld moeten worden. Daarvoor hoef ik in het NT niet nog een keer die belofte uitgebreid te lezen, die van het OT staat er nog steeds en net zo goed Gods Woord.
ZWP schreef:En op een ander vlak: kan de christelijke sympathie voor Israël ook niet te maken hebben met een schuldgevoel na de Shoah? En wat heeft de huidige staat Israël nog te maken met het oude Bijbelse Israël?
Voor mij heeft de sympathie voor Israël als grootste oorzaak datgene wat er in Gods Woord geschreven staat, in combinatie met wat er door vele oudvaders (die van schuldgevoel geen last konden hebben, en daar ook geen blijk van geven) geschreven is over de grote verwachting die ze hadden voor het volk van de Joden.
De huidige staat Israël heeft heel veel te maken met het oude Bijbelse Israël. Die vraag begrijp ik niet helemaal, of je moet bedoelen dat ze toch niet bepaald in Gods wegen wandelen nu. Dan zou mijn antwoord zijn: dat is nu juist het wonder van verkiezing. Als je dat niet begrijpt, vraag ik me af of je de kern van het Evangelie wel begrepen hebt. Want dat gaat juist om genade voor mensen die het niet eerst verdiend hebben. Natuurlijk zal de bekering van Israël wel in een weg van schuldig-erkenning zijn, zie daarvoor verschillende plaatsen in het OT.