Tiberius schreef: ↑21 jun 2023, 21:28Ik vind dat ook wel bijzonder.
Moderators zijn meestal gewone forummers, alleen moeten we af en toe wat modder ruimen.
Het is niet zo dat wij een soort Roomse heiligen zijn.

Tiberius schreef: ↑21 jun 2023, 21:28Ik vind dat ook wel bijzonder.
Moderators zijn meestal gewone forummers, alleen moeten we af en toe wat modder ruimen.
Precies, modder ruimen en niet maken of verspreiden. Ik zie een moderator als iemand die op een toren gesteld is om refoforum te bewaken voor allerlei gevaren. Daarnaast zijn een zekere mate van evenwichtigheid en voorbeeldigheid in de bijdragen van een moderator extra belangrijk. Vandaar dat ik ook nooit moderator zou willen zijn, als ik daar al de kwalificaties voor zou hebben. Maar ik heb een te hoog verwachtingspatroon waarschijnlijk.Tiberius schreef: ↑21 jun 2023, 21:28Ik vind dat ook wel bijzonder.
Want evenwicht en voorbeeldigheid zijn geen zaken die bij jou voorkomen?GGotK schreef: ↑21 jun 2023, 21:47Precies, modder ruimen en niet maken of verspreiden. Ik zie een moderator als iemand die op een toren gesteld is om refoforum te bewaken voor allerlei gevaren. Daarnaast zijn een zekere mate van evenwichtigheid en voorbeeldigheid in de bijdragen van een moderator extra belangrijk. Vandaar dat ik ook nooit moderator zou willen zijn, als ik daar al de kwalificaties voor zou hebben. Maar ik heb een te hoog verwachtingspatroon waarschijnlijk.Tiberius schreef: ↑21 jun 2023, 21:28Ik vind dat ook wel bijzonder.
Natuurlijk lag het binnen Gods leiding en zal Hij er voor iedere betrokkene iets mee voor hebben gehad. Kandidaat Beens kreeg aanvankelijk weinig beroepen (zes meen ik) vergeleken met de andere kandidaten, en kon daaruit geen beroep aannemen. Toen de andere kandidaten vervolgens een beroep hadden aangenomen, schreven meerdere gemeenten opnieuw een ledenvergadering uit. Waaronder Scherpenzeel.BSH schreef: ↑21 jun 2023, 21:37Waarom? Misschien was het wel nodig voor de daarna beroepen kandidaat ter voorkoming van hoogmoed.
Omdat je zo vriendelijk uitnodigt om te reageren, die ik dat toch maar even.SanderL schreef: ↑21 jun 2023, 22:13 Ten eerste is het niet gek dat kand. Hoogerbrug zo snel een beroep aanneemt. Als het duidelijk is, waarom zou je dan zo lang gaan wachten? Zelfs dominees in dienst weten soms al dat een andere gemeente wacht en nemen dan (vrij) snel het beroep aan.
Ten tweede, als er een nieuwe ledenvergadering plaatsvind en de overgebleven kandidaat/kandidaten kunnen nog worden beroepen, dan staat nog steeds de gemeente erachter als het zover komt. De gemeente kiest. Dat is dan geen prijsschieten, want als een gemeente een kandidaat niet geschikt vindt, hoeven ze hem ook niet te stemmen.
Ten derde, zolang wij als buitenstaanders alleen maar toe kunnen kijken en dus niet precies weten hoe iets loopt of met bewijzen kunnen komen dat dingen echt fout zitten, kunnen we beter wat meer zwijgen in plaats van alles bekritiseren.
Ik weet het, een drie-punten preek, maar zomaar mijn gedachtes n.a.v. bovenstaande berichten. Reageer gerust.
Dat is gewoon niet waar. Hoe vaak zie je niet in het RD: beroepen die en die te daar en daar, die dit beroep heeft aangenomen.Synodelid schreef: ↑21 jun 2023, 22:29 Het fenomeen dat predikanten binnen enkele dagen na ontvangst van een beroep een positief besluit nemen zie je alleen in het gergem, gergeminned en oudgergem. Waarom? Zouden dominees in andere kerken geen snelle en duidelijke aanwijzingen krijgen cq zelf een gemeente uitzoeken en dan wachten op een beroep ter bevestiging?
Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant
Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.3 5G met Tapatalk
Dat zijn gevallen zoals door mij benoemd:Job schreef:Dat is gewoon niet waar. Hoe vaak zie je niet in het RD: beroepen die en die te daar en daar, die dit beroep heeft aangenomen.Synodelid schreef: ↑21 jun 2023, 22:29 Het fenomeen dat predikanten binnen enkele dagen na ontvangst van een beroep een positief besluit nemen zie je alleen in het gergem, gergeminned en oudgergem. Waarom? Zouden dominees in andere kerken geen snelle en duidelijke aanwijzingen krijgen cq zelf een gemeente uitzoeken en dan wachten op een beroep ter bevestiging?
Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant
Ja, die NB zag ik hoor. Tja, wat moet ik zeggen? Jij mag jouw opvatting hebben, ik de mijne. Ik heb jeSynodelid schreef: ↑21 jun 2023, 22:57Dat zijn gevallen zoals door mij benoemd:Job schreef:Dat is gewoon niet waar. Hoe vaak zie je niet in het RD: beroepen die en die te daar en daar, die dit beroep heeft aangenomen.Synodelid schreef: ↑21 jun 2023, 22:29 Het fenomeen dat predikanten binnen enkele dagen na ontvangst van een beroep een positief besluit nemen zie je alleen in het gergem, gergeminned en oudgergem. Waarom? Zouden dominees in andere kerken geen snelle en duidelijke aanwijzingen krijgen cq zelf een gemeente uitzoeken en dan wachten op een beroep ter bevestiging?
Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant.
Kerk en gemeente hebben dan al vele weken of zelf maanden contact (kennismaking, verdiepende gesprekken enz) met elkaar gehad
Roeping die je ervaarde..... Ik betwijfel of dat de goede weg is. In gereformeerde kringen is het een goede gewoonte dat gemeenten beroepen en dat predikanten hier dan biddend duidelijkheid over proberen te krijgen.Bezorgd schreef:Waarom zou je wachten als de Heere het zo duidelijk gemaakt heeft en het beroep de bevestiging is van je roeping die je ervaarde?
Laten we hier maar geen grote woorden over spreken. Ik ken de gevallen ook dat een kandidaat zat te wachten op een beroep uit een gemeente en blij was dat hij het aan mocht nemen. Dan wil je niet wachten.
Hoelang heeft Paulus gewacht nadat hij de roep KOEH kreeg?Synodelid schreef: ↑21 jun 2023, 23:04Roeping die je ervaarde..... Ik betwijfel of dat de goede weg is. In gereformeerde kringen is het een goede gewoonte dat gemeenten beroepen en dat predikanten hier dan biddend duidelijkheid over proberen te krijgen.Bezorgd schreef:Waarom zou je wachten als de Heere het zo duidelijk gemaakt heeft en het beroep de bevestiging is van je roeping die je ervaarde?
Laten we hier maar geen grote woorden over spreken. Ik ken de gevallen ook dat een kandidaat zat te wachten op een beroep uit een gemeente en blij was dat hij het aan mocht nemen. Dan wil je niet wachten.
Ik vind het minder goed zo niet onbijbels dat predikanten zelf solliciteren. "Roeping die je ervaarde" neigt daarnaar. Wens kan ook vader van de gedachte zijn.
Geen houdbaar en valide argument?! Dan moet je beter lezen. Het zijn overigens geen geboden; ieder mag daar zn eigen gedachten bij hebben.Job schreef:Ja, die NB zag ik hoor. Tja, wat moet ik zeggen? Jij mag jouw opvatting hebben, ik de mijne. Ik heb jeSynodelid schreef: ↑21 jun 2023, 22:57Dat zijn gevallen zoals door mij benoemd:Job schreef:Dat is gewoon niet waar. Hoe vaak zie je niet in het RD: beroepen die en die te daar en daar, die dit beroep heeft aangenomen.Synodelid schreef: ↑21 jun 2023, 22:29 Het fenomeen dat predikanten binnen enkele dagen na ontvangst van een beroep een positief besluit nemen zie je alleen in het gergem, gergeminned en oudgergem. Waarom? Zouden dominees in andere kerken geen snelle en duidelijke aanwijzingen krijgen cq zelf een gemeente uitzoeken en dan wachten op een beroep ter bevestiging?
Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant.
Kerk en gemeente hebben dan al vele weken of zelf maanden contact (kennismaking, verdiepende gesprekken enz) met elkaar gehad
alleen nog geen enkel houdbaar en valide argument zien noemen die jouw standpunt ondersteunen. Dat maakt het verder lastig praten