Beroepingswerk discussie [7]

Zeeuw

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 21 jun 2023, 21:28
Ad Anker schreef: 21 jun 2023, 21:17
GGotK schreef: 21 jun 2023, 21:05 Wat een slap menselijk goddeloos geleuter weer, zelfs door een moderator. We zijn geen hartenkenners, dus enige schroom in uitspraken in deze zou christelijk zijn.
Ik vind het onderscheid tussen forummers en moderators wel geinig.
Ik vind dat ook wel bijzonder.
Moderators zijn meestal gewone forummers, alleen moeten we af en toe wat modder ruimen.
Het is niet zo dat wij een soort Roomse heiligen zijn.
:)
GGotK

Bericht door GGotK »

GGotK schreef: 21 jun 2023, 21:05 Wat een slap menselijk goddeloos geleuter weer, zelfs door een moderator. We zijn geen hartenkenners, dus enige schroom in uitspraken in deze zou christelijk zijn.
Moderators zijn meestal gewone forummers, alleen moeten we af en toe wat modder ruimen.
Precies, modder ruimen en niet maken of verspreiden. Ik zie een moderator als iemand die op een toren gesteld is om refoforum te bewaken voor allerlei gevaren. Daarnaast zijn een zekere mate van evenwichtigheid en voorbeeldigheid in de bijdragen van een moderator extra belangrijk. Vandaar dat ik ook nooit moderator zou willen zijn, als ik daar al de kwalificaties voor zou hebben. Maar ik heb een te hoog verwachtingspatroon waarschijnlijk.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef: 21 jun 2023, 21:47
Precies, modder ruimen en niet maken of verspreiden. Ik zie een moderator als iemand die op een toren gesteld is om refoforum te bewaken voor allerlei gevaren. Daarnaast zijn een zekere mate van evenwichtigheid en voorbeeldigheid in de bijdragen van een moderator extra belangrijk. Vandaar dat ik ook nooit moderator zou willen zijn, als ik daar al de kwalificaties voor zou hebben. Maar ik heb een te hoog verwachtingspatroon waarschijnlijk.
Want evenwicht en voorbeeldigheid zijn geen zaken die bij jou voorkomen?
Job

Bericht door Job »

BSH schreef: 21 jun 2023, 21:37
Job schreef: 21 jun 2023, 19:31
Job schreef: 21 jun 2023, 19:26
Synodelid schreef: 21 jun 2023, 19:23

precies
Vind ik ook dubieus, maar zoals hierboven opgemerkt gebeurt het nogal eens zo. Wat te denken van Scherpenzeel bijvoorbeeld enkele jaren geleden.
Wat die gemeente trouwens best wel op een zachte terechtwijzing van ds. A. Schot kwam te staan, herinner ik me nog. Of ze wel echt in een rechte gestalte hun eerste stem hadden uitgebracht toen ze aanvankelijk ds. De Raaf beriepen.
Waarom? Misschien was het wel nodig voor de daarna beroepen kandidaat ter voorkoming van hoogmoed.
Natuurlijk lag het binnen Gods leiding en zal Hij er voor iedere betrokkene iets mee voor hebben gehad. Kandidaat Beens kreeg aanvankelijk weinig beroepen (zes meen ik) vergeleken met de andere kandidaten, en kon daaruit geen beroep aannemen. Toen de andere kandidaten vervolgens een beroep hadden aangenomen, schreven meerdere gemeenten opnieuw een ledenvergadering uit. Waaronder Scherpenzeel.
Ds. Schot verwoordde het, in mijn herinnering dus geparafraseerd, tijdens de bevestigingsdienst als volgt: "Ik hoorde veel mensen zeggen: "Dat is toch ook wat voor kandidaat Beens?" Maar hebt u de vraag ook aan uzelf gesteld? Dat is toch ook wat voor Scherpenzeel? Hoe hebt u dat eerste beroep uitgebracht?"
Ik vond dat wel eerlijk.
SanderL

Bericht door SanderL »

Ten eerste is het niet gek dat kand. Hoogerbrug zo snel een beroep aanneemt. Als het duidelijk is, waarom zou je dan zo lang gaan wachten? Zelfs dominees in dienst weten soms al dat een andere gemeente wacht en nemen dan (vrij) snel het beroep aan.

Ten tweede, als er een nieuwe ledenvergadering plaatsvind en de overgebleven kandidaat/kandidaten kunnen nog worden beroepen, dan staat nog steeds de gemeente erachter als het zover komt. De gemeente kiest. Dat is dan geen prijsschieten, want als een gemeente een kandidaat niet geschikt vindt, hoeven ze hem ook niet te stemmen.

Ten derde, zolang wij als buitenstaanders alleen maar toe kunnen kijken en dus niet precies weten hoe iets loopt of met bewijzen kunnen komen dat dingen echt fout zitten, kunnen we beter wat meer zwijgen in plaats van alles bekritiseren.

Ik weet het, een drie-punten preek, maar zomaar mijn gedachtes n.a.v. bovenstaande berichten. Reageer gerust.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

SanderL schreef: 21 jun 2023, 22:13 Ten eerste is het niet gek dat kand. Hoogerbrug zo snel een beroep aanneemt. Als het duidelijk is, waarom zou je dan zo lang gaan wachten? Zelfs dominees in dienst weten soms al dat een andere gemeente wacht en nemen dan (vrij) snel het beroep aan.

Ten tweede, als er een nieuwe ledenvergadering plaatsvind en de overgebleven kandidaat/kandidaten kunnen nog worden beroepen, dan staat nog steeds de gemeente erachter als het zover komt. De gemeente kiest. Dat is dan geen prijsschieten, want als een gemeente een kandidaat niet geschikt vindt, hoeven ze hem ook niet te stemmen.

Ten derde, zolang wij als buitenstaanders alleen maar toe kunnen kijken en dus niet precies weten hoe iets loopt of met bewijzen kunnen komen dat dingen echt fout zitten, kunnen we beter wat meer zwijgen in plaats van alles bekritiseren.

Ik weet het, een drie-punten preek, maar zomaar mijn gedachtes n.a.v. bovenstaande berichten. Reageer gerust.
Omdat je zo vriendelijk uitnodigt om te reageren, die ik dat toch maar even.
Zou het niet verstandig zijn, ook als je meent te weten dat je naar een bepaalde gemeente moet, om zo'n beslissing een week te overdenken en te bezien of je er rust over houdt? Of de Heere dat ook wil bevestigen in die weg? Ons hart is toch arglistig? Dat geldt dan toch ook voor domineesharten? Volgens mij heeft ds. J. de Kok daar pas nog iets over gezegd in een interview, en dat ging ook over motieven in het aannemen van een beroep.
Hartelijke groet,
Evangelist
Synodelid

Bericht door Synodelid »

Het fenomeen dat predikanten binnen enkele dagen na ontvangst van een beroep een positief besluit nemen zie je alleen in het gergem, gergeminned en oudgergem. Waarom? Zouden dominees in andere kerken geen snelle en duidelijke aanwijzingen krijgen cq zelf een gemeente uitzoeken en dan wachten op een beroep ter bevestiging?

Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.3 5G met Tapatalk

Job

Bericht door Job »

Synodelid schreef: 21 jun 2023, 22:29 Het fenomeen dat predikanten binnen enkele dagen na ontvangst van een beroep een positief besluit nemen zie je alleen in het gergem, gergeminned en oudgergem. Waarom? Zouden dominees in andere kerken geen snelle en duidelijke aanwijzingen krijgen cq zelf een gemeente uitzoeken en dan wachten op een beroep ter bevestiging?

Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant

Dat is gewoon niet waar. Hoe vaak zie je niet in het RD: beroepen die en die te daar en daar, die dit beroep heeft aangenomen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Waarom zou je wachten als de Heere het zo duidelijk gemaakt heeft en het beroep de bevestiging is van je roeping die je ervaarde?
Laten we hier maar geen grote woorden over spreken. Ik ken de gevallen ook dat een kandidaat zat te wachten op een beroep uit een gemeente en blij was dat hij het aan mocht nemen. Dan wil je niet wachten.
Synodelid

Bericht door Synodelid »

Job schreef:
Synodelid schreef: 21 jun 2023, 22:29 Het fenomeen dat predikanten binnen enkele dagen na ontvangst van een beroep een positief besluit nemen zie je alleen in het gergem, gergeminned en oudgergem. Waarom? Zouden dominees in andere kerken geen snelle en duidelijke aanwijzingen krijgen cq zelf een gemeente uitzoeken en dan wachten op een beroep ter bevestiging?

Dat is gewoon niet waar. Hoe vaak zie je niet in het RD: beroepen die en die te daar en daar, die dit beroep heeft aangenomen.
Dat zijn gevallen zoals door mij benoemd:
Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant.

Kerk en gemeente hebben dan al vele weken of zelf maanden contact (kennismaking, verdiepende gesprekken enz) met elkaar gehad

Job

Bericht door Job »

Synodelid schreef: 21 jun 2023, 22:57
Job schreef:

Nb: in minder bevindelijke kerken kunnen beroepen ook wel snel worden aangenomen, maar dat zijn dan beroepen die als formeel sluitstuk gelden na een lang proces van kennismaking tussen gemeente en beoogde nieuwe predikant.

Kerk en gemeente hebben dan al vele weken of zelf maanden contact (kennismaking, verdiepende gesprekken enz) met elkaar gehad

Ja, die NB zag ik hoor. Tja, wat moet ik zeggen? Jij mag jouw opvatting hebben, ik de mijne. Ik heb je
alleen nog geen enkel houdbaar en valide argument zien noemen die jouw standpunt ondersteunen. Dat maakt het verder lastig praten
Synodelid

Bericht door Synodelid »

Bezorgd schreef:Waarom zou je wachten als de Heere het zo duidelijk gemaakt heeft en het beroep de bevestiging is van je roeping die je ervaarde?
Laten we hier maar geen grote woorden over spreken. Ik ken de gevallen ook dat een kandidaat zat te wachten op een beroep uit een gemeente en blij was dat hij het aan mocht nemen. Dan wil je niet wachten.
Roeping die je ervaarde..... Ik betwijfel of dat de goede weg is. In gereformeerde kringen is het een goede gewoonte dat gemeenten beroepen en dat predikanten hier dan biddend duidelijkheid over proberen te krijgen.
Ik vind het minder goed zo niet onbijbels dat predikanten zelf solliciteren. "Roeping die je ervaarde" neigt daarnaar. Wens kan ook vader van de gedachte zijn.

Job

Bericht door Job »

Synodelid schreef: 21 jun 2023, 23:04
Bezorgd schreef:Waarom zou je wachten als de Heere het zo duidelijk gemaakt heeft en het beroep de bevestiging is van je roeping die je ervaarde?
Roeping die je ervaarde..... Ik betwijfel of dat de goede weg is. In gereformeerde kringen is het een goede gewoonte dat gemeenten beroepen en dat predikanten hier dan biddend duidelijkheid over proberen te krijgen.
Ik vind het minder goed zo niet onbijbels dat predikanten zelf solliciteren. "Roeping die je ervaarde" neigt daarnaar. Wens kan ook vader van de gedachte zijn.

Hoelang heeft Paulus gewacht nadat hij de roep KOEH kreeg?
Job

Bericht door Job »

Ik zal zelf het antwoord vast geven:

Als hij nu dit gezicht gezien had, zo zochten wij terstond naar Macedónië te reizen, besluitende daaruit dat ons de Heere geroepen had om denzelven het Evangelie te verkondigen.
Synodelid

Bericht door Synodelid »

Job schreef:
Synodelid schreef: 21 jun 2023, 22:57
Job schreef:

Ja, die NB zag ik hoor. Tja, wat moet ik zeggen? Jij mag jouw opvatting hebben, ik de mijne. Ik heb je
alleen nog geen enkel houdbaar en valide argument zien noemen die jouw standpunt ondersteunen. Dat maakt het verder lastig praten
Geen houdbaar en valide argument?! Dan moet je beter lezen. Het zijn overigens geen geboden; ieder mag daar zn eigen gedachten bij hebben.

Jij hebt overigens helemaal geen argument maar gaat er zonder meer vanuit dat de kandidaat alle duidelijkheid van boven had. Ik hoop het ook en wens de kandidaat veel zegen bij zijn werkzaamheden. In orthodoxe huize wordt weleens gezegd: laat het maar eens overwinteren. En dat is wat ik bedoelde met mijn bedenkingen bij snel nemen van beslissing. Enkele weken bedenktijd is helemaal niet zo verkeerd.

Plaats reactie