De kleine lettertjes van het Evangelie

Maanenschijn

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

Simon0612 schreef:
Job schreef:
Simon0612 schreef:Nou las ik in het RD van zaterdag een discussie tussen ds. Schot en ds. Post. Dus ik heb de andere artikelen en bij gezocht, maar volgens mij is dat een mini discussie van de discussie hier over de kleine lettertjes. Of zie ik dat helemaal verkeerd? Hoe komen deze twee predikanten daar nu weer in verzeild?
Het begon met een bijdrage van ds. Schot in de rubriek Weerwoord over het plaatsmakende werk: https://www.rd.nl/artikel/1000929.
Dank die had ik niet gezien. Is me wel duidelijker nu waarop het gebaseerd is.
Ik had er in het draadje “Advent” al een hele verhandeling over geschreven:
Maanenschijn schreef:Laten we vooraleerst proberen niet in een stuip te schieten als iemand iets vind van een schrijfsel van een GG-predikant (zeg ik tegen degenen die misschien die schoen wel past ;) ).

Deze passage van ds. Schot:
Ik krijg de indruk dat de adventsprediking in reformatorisch Nederland steeds overbodiger wordt. Velen beginnen direct bij de komst van Christus: „Je moet tot Jezus gaan en Hem aannemen.” En: „Door in Jezus te geloven leer je pas zonden kennen.” Mijn moeder zei nogal eens: „We zijn niet uit Jezus gevallen, maar we zijn uit God gevallen en moeten door Jezus met God verzoend worden.” Inderdaad, als Jezus’ komst helemaal op zichzelf staat, waarom zouden we dan nog een adventsperiode houden? Ik kan me voorstellen dat zulke mensen helemaal vastlopen met de adventsprediking.
zorgt er voor dat hij begint met een tegenstelling te creëren. Het tweede element dat we zien is dat hij de heilsfeiten volgordelijk lijkt te koppelen aan een bekeringsweg. Daarover is hier al eerder gesproken en weersproken.

Dat er een reactie komt is dan ook niet verwonderlijk. Of dan de reactie van ds. Post passend is (ook hij doet de tegenstelling nog eens dunnetjes over) bij het artikel vraag ik me af. Op zichzelfstaand een prima artikel, maar mijns inziens niet als reactie op ds. Schot. Nu valt het ook niet mee om uit het schrijfsel van ds. Schot op te maken wat hij bedoeld. Als ik het in 1 zin zou moeten samenvatten denk ik: “Er moet plaats gemaakt worden voor Christus in het hart van een zondaar.” En dat is op zichzelfstaand geheel juist. En zal ds. Post ook niet ontkennen. Maar als dat de spits van de prediking is (en dat verondersteld ds. Post) is dat te kort en benoemd dat de kern van de prediking een vrij aanbod van genade moet kennen, naast een scherpe wetsprediking. Zonder voorwaarden.

Ik zie dus twee dingen: ds. Schot zet zich af tegen ‘velen’ die blijkbaar het volgordelijke plaatsmakende werk in de weg van de bekering ontkennen of niet benoemen.

En

Ds. Post reageert daarop richting een prediking die daarmee het aanbod van genade verdonkert.

En ik vraag me af: zouden beide predikanten wel een goed zicht hebben op die ‘velen’, vaak ‘die anderen die het niet zo goed (rechtzinnig) doen als ik’. Het theologisch dispuut zou er veel aan winnen als er zonder wijzen naar anderen standpunten uitgewisseld worden.

Daarbij, ik veronderstel dat ds. Schot veel ruimer preekt dan wat hij in dit artikel aanstipt. Daarnaast blijkt uit de reacties hier dat ds. Post ook niet preekt wat hij schrijft.

Het derde wat ik me afvraag: voor wie worden deze artikelen geschreven, wat is het doel en wat is de doelgroep? Tot op heden lijkt het vooral het etaleren van het eigen gelijk. Of misschien wel het verwachten van instemmend gemompel door de lezers van het artikel die bij jouw mening passen. Dat is preken voor eigen parochie en dat kun je ook beter daar houden en daarvoor niet het RD gebruiken.

Denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Job »

A Heb je eng idee hoeveel uur deze dominee werkt?
B Wat zou een dominee in bijvoorbeeld de auto mogen/moeten luisteren?
C Een dominee moet weten wat er leeft en geleerd wordt. Het lijkt mij juist goed dat een dominee breed preken luistert.[/quote]
De aanname van Bertiel dat ds. Schot preken luistert om tot de uitspraak te komen, gaat nu een eigen leven leiden. Staat nergens.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef: Het voert toch echt te ver om dr Steenblok te betichten van een voorwaardelijk aanbod voor alleen de gemeente van Gouda.
In het boek van ds Golverdingen zag je wel dat hij een echte tegenhanger van de Geref.kerk Synodaal wilde zijn.
Ik vond hem zelf wat teveel erin doorslaan
Het ging mij om de restrictie tot een plaats. Afgezien van de vraag of een niet algemeen aanbod van genade gelijk staat aan een voorwaardelijk aanbod van genade, wordt door een aanzienlijk deel van de huidige GG dominees deze lijn van ds Steenblok min of meer doorgetrokken, alhoewel vaak omgeven door een wat meer bevindelijke/beminnelijke toon.
Er is een deel in de GG die dr. Steenblok riant rechts inhaalt. Dat deel heeft daarnaast ook nog eens een bijzondere visie op de rechtvaardigmaking.

Ik was ook verrast door de opmerking van JanRap. Maar het positieve van de ontwikkeling aan het Stationsplein wil ik niet laten verzuren daar deze onterechte duiding van Rap. Hij heeft er duidelijk geen verstand van.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: De aanname van Bertiel dat ds. Schot preken luistert om tot de uitspraak te komen, gaat nu een eigen leven leiden. Staat nergens.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het zo is. Ik heb geen idee wat ds Schot doet en het is zeker niet relevant genoeg om het aan hem te vragen.
Ik had er even bij moeten zetten dat punt a en b twee vragen zijn nav Bertiel zijn bericht (los van de vraag of het klopt). Punt c betreft mijn persoonlijke mening.
Job

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Job »

MGG schreef:
Job schreef: De aanname van Bertiel dat ds. Schot preken luistert om tot de uitspraak te komen, gaat nu een eigen leven leiden. Staat nergens.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het zo is. Ik heb geen idee wat ds Schot doet en het is zeker niet relevant genoeg om het aan hem te vragen.
Ik had er even bij moeten zetten dat punt a en b twee vragen zijn nav Bertiel zijn bericht (los van de vraag of het klopt). Punt c betreft mijn persoonlijke mening.
Afbeelding
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef:Zou hij voor deze standpunten andermans diensten hebben moeten beluisteren? Het zijn toch algemene geluiden die hij benoemt, geluiden die veel te beluisteren zijn? Wellicht hoort hij ze binnen het pastoraat binnen zijn gemeente.
Ja, natuurlijk moet hij dat. Hij trekt een generaliserende conclusie en gaat daar vervolgens een betoog over houden. Deze dominee zegt namelijk dit: Ik krijg de indruk dat de adventsprediking in reformatorisch Nederland steeds overbodiger wordt. Dat is nogal een uitdrukking. Het zaait ook enorm veel wantrouwen naar ieder willekeurig andere reformatorische prediker, buiten hemzelf. Het zou een beschouwende predikant sieren om op dit punt veel neutraler te openen. Zoals: De adventsprediking in reformatorisch heeft oude papieren. De donkere dagen voor de kerst zetten aan tot mijmering, het verlangen naar het onvervulde. Advent spreekt van een tijd waarop inlossing van de verwachting nog ver achter de einder ligt. De genade in Christus is voor zovelen zo lang verborgen geweest. Zei Paulus al niet dat God aan ons dacht in de tijd toen wij nog vijanden waren, etc
DDD

Bericht door DDD »

In ieder geval is het onjuist dat ds. Schot de visie van de GG zou verkondigen. Integendeel. Hij wijkt daar best regelmatig van af.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:In ieder geval is het onjuist dat ds. Schot de visie van de GG zou verkondigen. Integendeel. Hij wijkt daar best regelmatig van af.
Heb je een feitelijk onderbouwing? Het lijkt mij niet logisch dat docenten afwijken van de GG visie. Natuurlijk hoef je niet over elk detail hetzelfde te denken, maar het is wel prettig als de GG visie gedoceerd wordt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:
DDD schreef:In ieder geval is het onjuist dat ds. Schot de visie van de GG zou verkondigen. Integendeel. Hij wijkt daar best regelmatig van af.
Heb je een feitelijk onderbouwing? Het lijkt mij niet logisch dat docenten afwijken van de GG visie. Natuurlijk hoef je niet over elk detail hetzelfde te denken, maar het is wel prettig als de GG visie gedoceerd wordt.
Die feitelijke onderbouwing heeft hij niet, want het is niet waar. Het is een bekend en vervelend stokpaardje van @DDD. Jammer dat dit bij een discussie over de woorden van ds. Schot altijd wordt ingebracht.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij is dat hier al geregeld naar voren gekomen. Maar als ik meer tijd heb, zal ik eens op zoek gaan.
Mistig

Bericht door Mistig »

In elk geval neemt ds. Silfhout in de laatste Terdege duidelijk afstand van bepaalde theologische opvattingen van ds. Schot.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Mistig schreef:In elk geval neemt ds. Silfhout in de laatste Terdege duidelijk afstand van bepaalde theologische opvattingen van ds. Schot.
Kun je dat toelichten? Voor o.a. mensen die geen Terdege lezen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:
Klinkt mij ook wel raar in de oren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:
Mistig schreef:In elk geval neemt ds. Silfhout in de laatste Terdege duidelijk afstand van bepaalde theologische opvattingen van ds. Schot.
Zou wel verhelderend zijn. Maar ja de Rechten van de Journalist hè?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:
Simon0612 schreef:
Zou wel verhelderend zijn. Maar ja de Rechten van de Journalist hè?
Volgens mij mag je best een samenvatting geven. Daar zijn geen rechten van de journalist op van toepassing zo ver ik weet.
Gesloten