Erdee

Wim Anker

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Nog 2: "Al sta je nog zo hoog op de ladder in christelijk NL enz.....".
Nu ken ik hem niet. (als ik hoor over de spelende politieman herinner ik me wel eens een you tube stuk wat ik mooi vind maar verder ook niet). De naam zou me, zonder toelichting, ook niets zeggen en een foto ook niet.

En dan zeggen: "Al sta je nog zo hoog...."? Waar slaat dat op?

En: "Als ik een foto plaats op sociale media van mijzelf in de sportschool dan krijg ik commentaar". Ja duh, terecht. Ijdel gedoe.

Er zijn er nog wel meer te noemen. (Lezen doe ik niet veel....) Dit is geen 19 jarige puber maar een 34 jarige volwassen man. En zo'n interview helpt dan niet echt (als reactie op @Ad) voor relativering en de beentjes op de grond.

En volwassenen behandel ik als volwaardig en volwassen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb persoonlijk geen zin om iemand helemaal af te kraken, en daar veel tijd en energie aan te besteden. Maar ik snap je punt.

En ga over tot de orde van de dag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wim Anker schreef: 27 jul 2024, 14:50
DDD schreef: 27 jul 2024, 14:32
Wim Anker schreef:
helma schreef: 27 jul 2024, 11:15 Terug naar het interview...
Ik vind het best een verdrietig relaas.
Worsteling met zichzelf; met anderen..
Hoop dat hij inderdaad Rust mag vinden bij en in God.
Klopt. En ik vind dat het RD hier ook z'n verantwoordelijkheid had moeten nemen en dit niet moet plaatsen. Had geadviseerd pastorale en psychische hulp te zoeken en het interview volgend jaar of het jaar daarop nog eens te doen. Is er geen backup op de redactie?
Ik zie totaal niks problematisch in het interview. Dat sommige mensen daar raar op reageren, staat geheel los van het interview zelf.
Tja, mijn indruk is dat jij wel meer mist of niet ziet. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het er niet is.
Ik vond het juist een eerlijk interview. Gewoon recht voor zijn raap in plaats van vrome praatjes. Eindelijk eens iemand die gewoon zegt wat er op zijn hart ligt in plaats van dat alles gefilterd wordt.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik snap zijn punt van kritiek krijgen eerlijk gezegd niet zo.
Er is verschil tussen kritiek, tips of afbranden.
Als iemand zegt, waarom speel je niet in de maat of waarom lidder je de hele tijd of waarom speel je zo langzaam? Moet dat toch gewoon gezegd of gevraagd kunnen worden?
Als iemand zegt, je weet niet waar je mee bezig bent met die kermisdeuntjes, vind ik dat nog zo-zo.
Maar misschien is dit een persoonlijk iets.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 22:13
Konijntje schreef: 26 jul 2024, 21:37
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 20:02
Konijntje schreef: 26 jul 2024, 19:57

Ik vind jouw mening wel erg kort door de bocht. Ja, Nieuwkoop mag best wat meer relativeren, maar tegelijkertijd heeft hij gewoon een punt. Juist doordat hij als bekende refo dit bespreekbaar maakt, is erg sterk. Het lijkt er soms op alsof er geen mensen met een andere geaardheid rond lopen in de kerk. Of dat als ze al een andere geaardheid hebben, de kerk de rug toe keren.

Wees blij dat er eindelijk eens iemand er voor uit durft te komen dat hij Christus wil volgen ten koste van zijn geaardheid.
Ik snap niet wat er bespreekbaar gemaakt moet worden. Ze zijn welkom, hebben een zeer! zwaar kruis en moeten, net als andere kruisdragers, door de gemeente ondersteund worden. Maar wat moet er verder besproken worden dan?
Het gaat om zichtbaarheid. Draagvlak creëren.

Wat denk je hoe een tiener in een doorsnee Gereformeerde Gemeente denkt als hij of zij er achter komt dat hij/ zij een andere geaardheid heeft? Je staat er dan verdraaid alleen voor, want geloof maar dat de drempel om het je ouders te vertellen of een ambtsdrager te vertellen erg hoog is. Want er wordt immers van de kansel gezegd dat het een gruwel is in Gods oog.
Ik hoor dat niet zo vaak hoor, niet meer als het veroordelen van andere zonden. Wat mij betreft is het grotendeels ook een idee wat veelal vooral door andersgeaarden in stand wordt gehouden. Het idee lijkt te leven dat de gemeente de oorzaak is van de worsteling en dat die het ook maar moeten oplossen. Dat hebben andere mensen met een groot kruis (b.v. gehandicapt) veel minder.
Konijntje schreef:Juist daarom is het goed dat iemand die een podium heeft daar op zo'n open manier over verteld. Daar heb ik respect voor. En het laatste wat zo iemand dan heeft verdiend, is hem te betichten van huilie-huilie gedrag.
Hullie zullie (niet huilie huilie (dat is heel wat anders!!!!!!) gedrag doet t'ie vooral zelf en had heeft niets te maken met z'n eigen worsteling. Wat hebben activiteiten in een weiland bij een vakantiepark nu met hem te maken?

Zo langzamerhand krijg ik het idee dat de sommige refo's (en vooral de andersgeaarden) menen een soort van (extra) erkenning te moeten krijgen als ze leven naar het Woord. Dat ze (extra) complimenten verdienen ofzo. Dat leven naar het Woord doen ze - hopelijk - niet voor de gemeente, niet voor anderen, maar voor God.
Ik denk dat je het punt mist wat ik wil maken, namelijk dat er een veilige omgeving moet zijn voor mensen met een andere geaardheid. Een dergelijk interview draagt daar aan bij, omdat mensen die hiermee worstelen weten dat ze niet hierin alleen zijn.

Daarnaast vergelijk je appels met peren. Uiteraard heeft ieder huis zijn kruis en ieder hart zijn smart. Een gehandicapt persoon heeft ook een groot kruis te dragen. Toch is zijn/ haar situatie geheel anders.

Iemand met een andere geaardheid komt daar vaak in de tienerjaren achter. Dat is een schok, omdat je anders bent dan anderen. Daarover moet je gesprekken kunnen voeren om zoiets een plaats te geven. In een seculiere omgeving hebben mensen daar vaak al moeite mee, laat staan in een reformatorische omgeving. In een reformatorische omgeving hoor je (als het goed is) dat een seksuele omgang met iemand van hetzelfde geslacht niet overeenkomstig het Woord van God is. Juist dan is het goed als er een bekend persoon is die en homo is en zich naar het Woord van God wil voegen.

Jouw invulling dat mensen met een andere geaardheid extra waardering willen, is schromelijk overdreven. Ik vind het ook getuigen van een gebrek aan empathisch vermogen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

snuffel schreef: 27 jul 2024, 13:10
GerefGemeente-lid schreef: 27 jul 2024, 11:47
snuffel schreef: 27 jul 2024, 11:32 En het zou fijn zijn als hij tot de ontdekking komt dat in andere stijlen ook veel voldoening uit te halen is. Ik ben opgevoed met Mans, Heykoop en Wildeman... Maar als ik nu bijv een Sietze hoor improviseren, krijg ik tien keer zoveel kippenvel als ik ooit bij eerder genoemde namen kreeg. Overigens heb ik nog steeds respect voor de muziek van een Mans, Heykoop ..
Dit is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak.

Je kunt andersom organisten als Sanderman, De Vries en dergelijke ook niet verplichten om maar eens wat meer 'Heykoop' of 'Nieuwkoop' in hun orgelspel aan te brengen. Het idee alleen al.

Ieder heeft zijn eigen stijl. En laten we dat alsjeblieft zo houden, met daarbij wel de kanttekening dat het recenseren op een kritische manier wel wat minder zou mogen tussen diverse organisten.
Klopt, dit is een kwestie van smaak. Maar de ene smaak is beter ontwikkeld dan de andere. Het feit is dat de snackbar om de hoek minder hoogwaardige gerechten aflevert dan een restaurant met Michelinster en een topkok. Wil natuurlijk niet zeggen dat je de snackbar niet lekkerder mag vinden. Dat is jouw smaak immers...

Zo is dat ook met bijv. kunst en muziek. Dan kun je gewoon objectief bekijken welke muziek 'beter' is dan de ander. Wat je mooier VINDT, is een ander verhaal.

Eerder genoemde organisten zullen zelf niet ontkennen dat collega-organisten op een hoger niveau muziek maken.

Zo nu en dan luister ik heerlijk even naar Heykoop of Mans... Mooie gevoelige muziek... Maar uiteindelijk vindt ik Sanderman en derg. toch meer voldoening geven.
Ik vind het behoorlijk hooghartig als er zo neerbuigend gedaan wordt over andermans muziek. Ik geniet zowel van Mans als Bach, van Zwart of Franck. Dat er niveauverschil is, lijkt mij helder.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Job schreef: 26 jul 2024, 22:21
Konijntje schreef: 26 jul 2024, 21:37 (...) Want er wordt immers van de kansel gezegd dat het een gruwel is in Gods oog.
O ja? Ben je in alle gereformeerde gemeenten geweest waar dit thema aan de orde komt? Ik kan niet anders zeggen dan dat alle gastpredikanten (GG) die ik hierover hoorde dit thema met alle teerheid, tact en bewogenheid aanstipten. De gemeente ook opriepen om nu eens al die stenen te laten liggen die men overweegt te werpen. Biddend en bewogen om mensen die het betreft heen te staan. Daar ben ik heel blij mee.
Ik ben in aardig wat Gereformeerde Gemeenten geweest ja. Gelukkig komt er meer pastorale aandacht voor dit onderwerp, maar ik heb genoeg voorbeelden gehoord waarin dat ontbrak. Waarin de zonde sterk werd afgewezen en het daar bij bleef. Of dat de zonde wordt afgewezen en er vervolgens bij wordt gezegd dat het een zwaar kruis is. En dan stopt het. Terwijl dit onderwerp juist verdere overdenking vraagt en er ook een stichting is (Hart van Homo) die dit doet.

En laat het nu net zo zijn dat Herman van Wijngaarden voor Hart van Homo vrijwel enkel wordt uitgenodigd voor lezingen bij HHK en PKN gemeenten, maar vrijwel niet bij Gereformeerde Gemeenten. Ik vind dat triest.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wim Anker schreef: 27 jul 2024, 15:43 Nog 2: "Al sta je nog zo hoog op de ladder in christelijk NL enz.....".
Nu ken ik hem niet. (als ik hoor over de spelende politieman herinner ik me wel eens een you tube stuk wat ik mooi vind maar verder ook niet). De naam zou me, zonder toelichting, ook niets zeggen en een foto ook niet.

En dan zeggen: "Al sta je nog zo hoog...."? Waar slaat dat op?

En: "Als ik een foto plaats op sociale media van mijzelf in de sportschool dan krijg ik commentaar". Ja duh, terecht. Ijdel gedoe.

Er zijn er nog wel meer te noemen. (Lezen doe ik niet veel....) Dit is geen 19 jarige puber maar een 34 jarige volwassen man. En zo'n interview helpt dan niet echt (als reactie op @Ad) voor relativering en de beentjes op de grond.

En volwassenen behandel ik als volwaardig en volwassen.
Natuurlijk heb je een punt dat een bepaalde vorm van ijdelheid hem niet vreemd is.

Verder hoop ik dat je in het dagelijks leven niet zo bot met mensen omgaat.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Konijntje schreef: 27 jul 2024, 16:10
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 22:13
Konijntje schreef: 26 jul 2024, 21:37
Wim Anker schreef: 26 jul 2024, 20:02

Ik snap niet wat er bespreekbaar gemaakt moet worden. Ze zijn welkom, hebben een zeer! zwaar kruis en moeten, net als andere kruisdragers, door de gemeente ondersteund worden. Maar wat moet er verder besproken worden dan?
Het gaat om zichtbaarheid. Draagvlak creëren.

Wat denk je hoe een tiener in een doorsnee Gereformeerde Gemeente denkt als hij of zij er achter komt dat hij/ zij een andere geaardheid heeft? Je staat er dan verdraaid alleen voor, want geloof maar dat de drempel om het je ouders te vertellen of een ambtsdrager te vertellen erg hoog is. Want er wordt immers van de kansel gezegd dat het een gruwel is in Gods oog.
Ik hoor dat niet zo vaak hoor, niet meer als het veroordelen van andere zonden. Wat mij betreft is het grotendeels ook een idee wat veelal vooral door andersgeaarden in stand wordt gehouden. Het idee lijkt te leven dat de gemeente de oorzaak is van de worsteling en dat die het ook maar moeten oplossen. Dat hebben andere mensen met een groot kruis (b.v. gehandicapt) veel minder.
Konijntje schreef:Juist daarom is het goed dat iemand die een podium heeft daar op zo'n open manier over verteld. Daar heb ik respect voor. En het laatste wat zo iemand dan heeft verdiend, is hem te betichten van huilie-huilie gedrag.
Hullie zullie (niet huilie huilie (dat is heel wat anders!!!!!!) gedrag doet t'ie vooral zelf en had heeft niets te maken met z'n eigen worsteling. Wat hebben activiteiten in een weiland bij een vakantiepark nu met hem te maken?

Zo langzamerhand krijg ik het idee dat de sommige refo's (en vooral de andersgeaarden) menen een soort van (extra) erkenning te moeten krijgen als ze leven naar het Woord. Dat ze (extra) complimenten verdienen ofzo. Dat leven naar het Woord doen ze - hopelijk - niet voor de gemeente, niet voor anderen, maar voor God.
Ik denk dat je het punt mist wat ik wil maken, namelijk dat er een veilige omgeving moet zijn voor mensen met een andere geaardheid. Een dergelijk interview draagt daar aan bij, omdat mensen die hiermee worstelen weten dat ze niet hierin alleen zijn.

Daarnaast vergelijk je appels met peren. Uiteraard heeft ieder huis zijn kruis en ieder hart zijn smart. Een gehandicapt persoon heeft ook een groot kruis te dragen. Toch is zijn/ haar situatie geheel anders.

Iemand met een andere geaardheid komt daar vaak in de tienerjaren achter. Dat is een schok, omdat je anders bent dan anderen. Daarover moet je gesprekken kunnen voeren om zoiets een plaats te geven. In een seculiere omgeving hebben mensen daar vaak al moeite mee, laat staan in een reformatorische omgeving. In een reformatorische omgeving hoor je (als het goed is) dat een seksuele omgang met iemand van hetzelfde geslacht niet overeenkomstig het Woord van God is. Juist dan is het goed als er een bekend persoon is die en homo is en zich naar het Woord van God wil voegen.

Jouw invulling dat mensen met een andere geaardheid extra waardering willen, is schromelijk overdreven. Ik vind het ook getuigen van een gebrek aan empathisch vermogen.
Ik denk dat heel veel mensen met een handicap er pas in hun tienerjaren achterkomen dat het niet overgaat, dat ze nooit zullen kunnen leven als anderen. Dat is niet voorbehouden aan andersgeaarden. Dit argument van jouw is m.i. niet valide en die situatie is niet geheel anders. Daarnaast ben ik het een beetje zat dat kritiek niet mag want "dan snap je het niet".

Hoe zouden de reacties zijn geweest als de geïnterviewde niet z'n uitlaatklep vond in (zeer goed) orgelspel, geen 10k volgers en meer had op you tube en instagram maar zich afreageerde in online gaming? (Die introductie al.....). Of in tuinieren? Als die hetzelfde interview had gegeven? Gewoon iemand die geen aangeboren gave had gehad? Of zou die nooit worden geïnterviewd?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 27 jul 2024, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

J.C. Philpot schreef: 27 jul 2024, 15:55 Ik heb persoonlijk geen zin om iemand helemaal af te kraken, en daar veel tijd en energie aan te besteden. Maar ik snap je punt.

Ik heb daar moeite mee omdat het snel bij overkomt als: "Ga heen en wordt warm, ik steek er verder geen energie in"
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wim Anker schreef: 27 jul 2024, 16:31 Ik denk dat heel veel mensen met een handicap er pas in hun tienerjaren achterkomen dat het niet overgaat, dat ze nooit zullen kunnen leven als anderen. Dat is niet voorbehouden aan andersgeaarden.
Dit is per definitie aantoonbaar onjuist.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 27 jul 2024, 16:35
Wim Anker schreef: 27 jul 2024, 16:31 Ik denk dat heel veel mensen met een handicap er pas in hun tienerjaren achterkomen dat het niet overgaat, dat ze nooit zullen kunnen leven als anderen. Dat is niet voorbehouden aan andersgeaarden.
Toon maar aan dan.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wim Anker schreef: 27 jul 2024, 16:33
J.C. Philpot schreef: 27 jul 2024, 15:55 Ik heb persoonlijk geen zin om iemand helemaal af te kraken, en daar veel tijd en energie aan te besteden. Maar ik snap je punt.

Ik heb daar moeite mee omdat het snel bij overkomt als: "Ga heen en wordt warm, ik steek er verder geen energie in"
En door een Refoforum discissie helpen we de betreffende persoon wel dan? Dat geloof ik eerlijk gezegt niet. Het dient nergens toe een interview te fileren op een forum.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wim Anker schreef: 27 jul 2024, 16:37
Toon maar aan dan.
Kleine kinderen die van jongsaf aan met een handicap of ziekte te kampen hebben, komen hier niet pas in hun tienerjaren achter. Integendeel, dat hebben ze vanaf het allereerste begin haarfijn door. Andersgeaarden krijgen vaak pas bij hun lichamelijke ontwikkeling die ook samengaat met de volwassenwording en seksuele gevoelens in de gaten dat ze anders zijn dan hetero's. Dat is echt een wezenlijk verschil met een kind van een jaar of 5 wat te maken heeft met een chronische handicap of ziekte.

En als je meer wilt weten, dan mag je een mail sturen, dan zal ik er persoonlijk nog wat van zeggen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 27 jul 2024, 16:44
Wim Anker schreef: 27 jul 2024, 16:37
Toon maar aan dan.
Kleine kinderen die van jongsaf aan met een handicap of ziekte te kampen hebben, komen hier niet pas in hun tienerjaren achter. Integendeel, dat hebben ze vanaf het allereerste begin haarfijn door. Andersgeaarden krijgen vaak pas bij hun lichamelijke ontwikkeling die ook samengaat met de volwassenwording en seksuele gevoelens in de gaten dat ze anders zijn dan hetero's. Dat is echt een wezenlijk verschil met een kind van een jaar of 5 wat te maken heeft met een chronische handicap of ziekte.
Dit is onjuist en hiermee misken je de kinderlijke attitude. Ik adviseer je dit boek eens te lezen: https://www.ramshoorn.nl/leven-met-een- ... 9461151087
Verdiep je toch eens in dingen voor je wat toetert! De wereld is niet te generaliseren hierin!
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 27 jul 2024, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie